5 ANGGAPAN SALAH MENGENAI MELAYU
1-Bahasa Melayu berasal dari Sanskrit
Jumlah perkataan Melayu yang berasal dari Sanskrit tidak boleh dijadikan tiket untuk mengatakan seluruh bahasa Melayu berasal dari Sanskrit.Jika ya,mengapa pakar-pakar linguistik dunia tidak mengkelaskan bahasa Melayu di dalam kumpulan bahasa-bahasa Indo-Eropah?Bahasa Melayu adalah milik bahasa-bahasa Austronesia yang di dalamnya terdapat bahasa Hawaii,Jawa,Cham,Maori sehingga kaum Merina di Madagaskar.
Bahasa Thai dan Khmer juga memiliki jumlah kosakata yang besar dari bahasa Sanskrit,adakah bahasa Thai dan Khmer berasal dari Sanskrit?Bahasa Inggeris dan Itali sebagai contoh memiliki perkataan-perkataan yang serumpun dengan Sanskrit seperti dio (deva-Sanskrit) atau serpe (sarpah-Sanskrit) malah perkataan 'mother' (ibu/mak) dalam bahasa Inggeris serumpun dengan 'matar' dalam Sanskrit!Kenapa tidak sibuk-sibuk mendakwa English berasal dari Sanskrit?
Ini adalah salah satu soalan bodoh yang kerap disuarakan oleh mereka yang tidak pernah tahu klasifikasi linguistik.
2-Orang Melayu berasal dari Sumatera
Hanya kerana di Sumatera terdapat orang Melayu,maka kerana bengang disebabkan mahu mencipta atau mencari-cari 'tempat asal' orang Melayu untuk menuduh mereka sebagai pendatang juga tetapi masih kebuntuan,maka lokasi Sumatera dipilih.Ini pelik dan bengap kerana di Borneo juga terdapat orang Melayu malah berdiri Kesultanan Brunei yang masih berdaulat sehingga ke hari ini.Belum lagi nak cerita tentang sejarah Kesultanan-kesultanan Melayu di Kalimantan.Mengapa tidak mendakwa Melayu berasal dari Borneo?
Bukan itu sahaja,di sepanjang pesisir pantai Segenting Kra sebelah Myanmar tepatnya wilayah Mergui,bertaburan orang Melayu yang masih bercakap loghat Utara.Di Thailand,4 wilayah selatannya adalah majoriti orang Melayu.Kenapa tidak mendakwa Melayu berasal dari Thailand atau Myanmar?Di Singapura juga terdapat orang Melayu.Mengapa tidak mendakwa Melayu dari Singapura?
SEBENARNYA orang Melayu berasal dari SELURUH ASIA TENGGARA.Asia Tenggara adalah 'homeland' buat mereka.
Mereka yang membuat dakwaan begini masih berkhayal seolah-olah Malaysia dan Indonesia telah wujud sejak zaman dinosaur lagi.
3-Candi Lembah Bujang dibina oleh raja Chola,kalau salah...emm...pedagang Tamil
Ini bingung kerana candi Lembah Bujang telahpun lama dibina sebelum Rajendra Chola I yang dikatakan menyerang Kedah dilahirkan!
Orang yang mendakwa begini tidak mengerti kronologi atau 'timeline' dan membuat serkap jarang.
Yang menyedari dakwaan ini salah dan bengap,mereka menukar kepada 'pedagang Tamil'.
Terdapat lebih 50 buah tapak candi di sekitar Lembah Bujang dan tidak ada sepatah haram pun prasasti bertulisan Tamil dan berbahasa Tamil.Tidak ada keperluan pedagang Tamil membina candi banyak-banyak sementelah mereka hanya berdagang dan balik ke tempat asal mereka setelah habis berdagang.Satu sahaja kemungkinan untuk menyedapkan hati mereka yang percaya dakwaan ini:
Pedagang Tamil itu TELAH DIJADIKAN HAMBA ABDI OLEH RAJA-RAJA MELAYU untuk membina candi-candi itu.
4-Sejarah Melayu bermula sejak Kesultanan Melaka,sebelum itu yang memerintah Malaysia/Indonesia adalah raja-raja Hindu dan semua HINDU ADALAH TAMIL/INDIA.
Ini premis yang menyedihkan.Adakah orang Bali di pulau Bali adalah Tamil/India dek kerana mereka beragama Hindu?Adakah orang Melayu berasal dari Arab sebab mereka kini beragama Islam?Adakah orang Filipina berasal dari Sepanyol dan Amerika semata-mata mereka beragama Kristian?
Topik agama bersifat peribadi dan universal dan tidak seharusnya dijadikan modal politik dan rasisme.Kepercayaan seseorang tentang Tuhan tidak menukarkan bangsa dan warna kulit sekelip mata.
5-Orang Melayu berasal dari India...emmm...dari Yunan....emmm...dari Taiwan...
Orang Melayu adalah ahli keluarga kepada keluarga besar Austronesia/Nusantara yang bergabung di dalamnya orang Jawa,Sunda,Bugis,Banjar,Cebu,Visaya,Tausug,Hawaii,Dayak,Maori,Tonga,Merina,Cham dan sebagainya.Mereka memliki budaya dan bahasa yang saling berhubungan di antara satu sama lain.Salah satu persamaan yang ketara ialah penyebutan angka-angka mirip di antara satu sama lain,menunjukkan mereka semua berasal dari induk yang sama.
So,educate yourselves
بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Selasa, 26 Februari 2019
Ahad, 17 Februari 2019
Bike
Kelajuan bodoh membunuh..
Sekadar Perkongsian Semata-mata, pastinya ada yang lebih berpengalaman dalam hal ini.
Kepada kawan-kawan yang berhajat pakai motor 1000cc, tapi tak pernah bawa 250,500,600,800,1000, better belajar-belajar ambil cc yang sesuai dengan pengalaman dulu.
Motor 1000, 1200, 1250, 1300, 1400, 1600, tak sama macam kita bawa kereta 1.6cc terus ke 3.5cc atau terus ke 6000cc.
Hanya dengan sedikit pendikit dipulaskan, tenaga, daya kilasan, sebuah motor 1000cc amat berkuasa, menyebabkan ramai mudah hilang kawalan.
Walaupun bukan pada corner atau selekoh yang tajam, selekoh yang bulat dan panjang juga ramai yang tewas.
Masuk corner, keluar corner, cancel corner, dan macam-macam lagi keperluan mengawal jentera berkuasa besar perlu dilalui dengan keserasian dan kemampuan.
Bahkan, kata kawan saya yang memang dah lama dari cc bawah ke cc paling besar hayabusa dia, mengawal jentera besar dengan kuasa besar ini, perlu kesihatan mental dan fizikal yang baik.
Sewaktu pecutan 0-160kmj, atau dari 110kmj - 260kmj dalam beberapa saat tu, waktu itu adrenalin melimpah ruah, jantung mengepam laju , denyutan jantung tidak seperti kita memulas motor Rs150r block 65 sekalipun. Ia berbeza.
Tambahan bila debaran memulas throttle dari dalam corner untuk exit corner, di laluan yang kita tidak familiar atau tidak biasa. Pasti yang biasa ride akan tahu debarannya. Walaupun ada traction control, ebd, etc. penunggang tetap terdedah kepada 70%-80% bahaya.
Begitu juga bila pendikit dipulas atau dilepaskan sewaktu masuk corner, atau sewaktu cancel corner tarik body, switch corner, bahkan wobble keluar corner, jantung akan mengepam dengan denyutan yang amat tinggi. Mungkin boleh cecah 180bpm. bila denyutan dah terlalu tinggi, darah tak sampai, boleh pitam, blackout 1-2 saat, pening, mual, yang paling teruk, terus tangkap jantung, heart attack.
Jika tiada jam yang boleh menunjukkan denyutan jantung, heartrate, belilah, dan monitor. Ia bukan hanya untuk pengayuh basikal sahaja atau yang berlari sahaja.
Exercise lah untuk kesihatan yang optimum, bagi mengawal kenderaan dengan baik. Ia amat berkait rapat.
Motor besar tak perlukan ego besar untuk menawan jalanraya, ia memerlukan kesabaran yang besar untuk merendah diri, mengalah, bertahan, sabar, dan mengikut pace kelajuan sendiri berdasarkan pengalaman sendiri. Jangan ikut orang, atau mencabar diri diluar kemampuan, melainkan sudah tahu apa nak dibuat jika berlaku apa-apa di luar jangkaan.
Ada rakan nak beli 1000cc adventure bike, tetapi tak pernah bawa motor. Saya sarankan dia beli 500cc dahulu, itupun risau. Nak saran 250cc, takut dia kata tak seronok.
Tetapi motor-motor terkini, ada mode, limitation. Untuk merendahkan kuasa, merendahkan respon pendikit, mengawal motorsikal dengan lebih mudah. Itupun perlukan kepada ilmu dan pengalaman untuk kawalan yang serasi dengan penunggang.
Yang pasti, kelajuan membunuh kerana kealpaaan, keegoan, kurang sabar. Lajulah pada tempatnya dengan ilmu pengetahuan dan pengalaman. Jalan yang kita tak biasa, jangan laju. Pelbagai kemungkinan boleh terjadi.
Nikmatilah tunggangan di jalanraya dengan penuh hikmah, jika mahukan limpahan adrenalin kelajuan, pergilah ke track day, di sana, jatuh ada kawasan luas tanpa pokok, tanpa curb, tanpa ranting2, tanpa kenderaan bertentangan arah.
Laju itu nikmat sementara, tahan lama dan jalan jauh itu nikmat sebenarnya.
Sekadar Perkongsian Semata-mata, pastinya ada yang lebih berpengalaman dalam hal ini.
Kepada kawan-kawan yang berhajat pakai motor 1000cc, tapi tak pernah bawa 250,500,600,800,1000, better belajar-belajar ambil cc yang sesuai dengan pengalaman dulu.
Motor 1000, 1200, 1250, 1300, 1400, 1600, tak sama macam kita bawa kereta 1.6cc terus ke 3.5cc atau terus ke 6000cc.
Hanya dengan sedikit pendikit dipulaskan, tenaga, daya kilasan, sebuah motor 1000cc amat berkuasa, menyebabkan ramai mudah hilang kawalan.
Walaupun bukan pada corner atau selekoh yang tajam, selekoh yang bulat dan panjang juga ramai yang tewas.
Masuk corner, keluar corner, cancel corner, dan macam-macam lagi keperluan mengawal jentera berkuasa besar perlu dilalui dengan keserasian dan kemampuan.
Bahkan, kata kawan saya yang memang dah lama dari cc bawah ke cc paling besar hayabusa dia, mengawal jentera besar dengan kuasa besar ini, perlu kesihatan mental dan fizikal yang baik.
Sewaktu pecutan 0-160kmj, atau dari 110kmj - 260kmj dalam beberapa saat tu, waktu itu adrenalin melimpah ruah, jantung mengepam laju , denyutan jantung tidak seperti kita memulas motor Rs150r block 65 sekalipun. Ia berbeza.
Tambahan bila debaran memulas throttle dari dalam corner untuk exit corner, di laluan yang kita tidak familiar atau tidak biasa. Pasti yang biasa ride akan tahu debarannya. Walaupun ada traction control, ebd, etc. penunggang tetap terdedah kepada 70%-80% bahaya.
Begitu juga bila pendikit dipulas atau dilepaskan sewaktu masuk corner, atau sewaktu cancel corner tarik body, switch corner, bahkan wobble keluar corner, jantung akan mengepam dengan denyutan yang amat tinggi. Mungkin boleh cecah 180bpm. bila denyutan dah terlalu tinggi, darah tak sampai, boleh pitam, blackout 1-2 saat, pening, mual, yang paling teruk, terus tangkap jantung, heart attack.
Jika tiada jam yang boleh menunjukkan denyutan jantung, heartrate, belilah, dan monitor. Ia bukan hanya untuk pengayuh basikal sahaja atau yang berlari sahaja.
Exercise lah untuk kesihatan yang optimum, bagi mengawal kenderaan dengan baik. Ia amat berkait rapat.
Motor besar tak perlukan ego besar untuk menawan jalanraya, ia memerlukan kesabaran yang besar untuk merendah diri, mengalah, bertahan, sabar, dan mengikut pace kelajuan sendiri berdasarkan pengalaman sendiri. Jangan ikut orang, atau mencabar diri diluar kemampuan, melainkan sudah tahu apa nak dibuat jika berlaku apa-apa di luar jangkaan.
Ada rakan nak beli 1000cc adventure bike, tetapi tak pernah bawa motor. Saya sarankan dia beli 500cc dahulu, itupun risau. Nak saran 250cc, takut dia kata tak seronok.
Tetapi motor-motor terkini, ada mode, limitation. Untuk merendahkan kuasa, merendahkan respon pendikit, mengawal motorsikal dengan lebih mudah. Itupun perlukan kepada ilmu dan pengalaman untuk kawalan yang serasi dengan penunggang.
Yang pasti, kelajuan membunuh kerana kealpaaan, keegoan, kurang sabar. Lajulah pada tempatnya dengan ilmu pengetahuan dan pengalaman. Jalan yang kita tak biasa, jangan laju. Pelbagai kemungkinan boleh terjadi.
Nikmatilah tunggangan di jalanraya dengan penuh hikmah, jika mahukan limpahan adrenalin kelajuan, pergilah ke track day, di sana, jatuh ada kawasan luas tanpa pokok, tanpa curb, tanpa ranting2, tanpa kenderaan bertentangan arah.
Laju itu nikmat sementara, tahan lama dan jalan jauh itu nikmat sebenarnya.
Sabtu, 9 Februari 2019
Refleksi
Untuk guru-guru nak tulis refleksi dalam buku Rancangan Pengajaran Harian (RPH), saya nak kongsi contoh-contoh penulisan refleksi:
🎓 Sesi P&P telah mencapai objektif/target yang diingini
🎓 Murid - murid dapat menguasai kesemua aras P&P
🎓 Murid-murud dapat menguasai kesemua kemahiran yang dipelajari
🎓 Murid-murid dapat menguasai kemahiran pembelajaran secara intensif
🎓 Murid-murid dapat menguasai objektif pembelajaran dengan 10 daripadanya mencapai target
🎓 Murid-murid dapat menguasai aras satu dan dua daripada hasil pembelajaran
📚 5 daripada 30 murid-murid tidak menguasai hasil pembelajaran
📚 10 daripada 30 murid-murid tidak mencapai objektif pengajaran
📚 5 daripada 30 murid-murid tidak menguasai aras 3 daripada hasil pembelajaran
📚 10 daripada 30 murid-murid tidak menguasai aras 2 daripada hasil pembelajaran
📖 Murid-murid telah menyertai aktiviti P&P dengan jayanya
📖 Sebahagian murid-murid tidak terlibat dalam aktiviti P&P kerana kesuntukan masa
📖 Murid-murid kelihatan tidak seronok kerana ketiadaan BBM yang menarik dan bersesuaian
📖 Sebahagian murid-murid kelihatan tidak seronok kerana ketiadaan BBM yang menarik dan bersesuaian
📖 Hanya sebahagian murid-murid yang mengikuti PdP, manakala bakinya tidak bersungguh-sungguh dalam PdP
📖 Sebahagian pelajar tiada di dalam kelas kerana menghadiri aktiviti luar kelas
📖 PdP ditangguhkan kerana menghadiri mesyuarat / mesyuarat guru
📖 PdP ditangguhkan kerana menghadiri program luar kelas
📖 PdP ditangguhkan kerana menghadiri program luar sekolah
📒 Aktiviti P&P tidak dapat berjalan dengan sempurna pada tempoh yang ditetapkan atas sebab yang tidak dapat dielakkan
📒 Sebahagian aktiviti P&P perlu diulang semula kerana murid2 tidak menguasai objektif pembelajaran
**Ubahsuai ikut keperluan guru-guru.
cp
Jumaat, 8 Februari 2019
Aib
Kita kadang kadang dengar sahaja orang beritahu tentang buruk seseorang terus percaya
jika kamu benar orang yang berakal
jangan jadikan akal kamu pada telinga,tetapi jadikan akal kamu pada tempatnya sendiri iaitu fikiran
dengar kata orang belum tentu benar
seorang lelaki datang kepada imam syafie' mengadu
"si fulan bin fulan telah mengata engkau"
lalu imam syafie menjawab
ان صدقت فأنت نمام و ان كذبت فإنك فاسق
"sekiranya kamu betul benar maka kamu adalah pengadu domba,dan sekiranya kamu menipu maka kamu adalah fasik
pergilah engkau dariku!"
sesuatu yang kamu dengar usah kamu terus menghukum dan mempercayai,
oleh kerana itu akal itu ada 3 derajat:
-akal yang baik adalah akal yang sentiasa berbicara tentang berfikir
-akal yang sederhana adalah akal yang berbicara tentang perkara berlaku
-akal yang bodoh adalah akal yang suka berbicara tentang orang
bila kamu dengar yang tidak baik dan kamu mampu menegur maka itu adalah satu pahala yang besar bagimu,jika kamu tidak mampu pergi dari situ atau membenci perbicaraanya dalam hati
berhentikan viral,berhentikan cerita aib orang,jangan terlalu percaya
Tetapi jika kamu seorang yang prihatin
gunakan kaedah ini
"قبل ان تحكم على إنسان اسمع منه و لا تسمع عنه"
sebelum kamu menhukum seseorang itu maka mendengar daripada orang itu sendiri,dan jangan kamu hanya mendengar tentangnya....
Asar~
jika kamu benar orang yang berakal
jangan jadikan akal kamu pada telinga,tetapi jadikan akal kamu pada tempatnya sendiri iaitu fikiran
dengar kata orang belum tentu benar
seorang lelaki datang kepada imam syafie' mengadu
"si fulan bin fulan telah mengata engkau"
lalu imam syafie menjawab
ان صدقت فأنت نمام و ان كذبت فإنك فاسق
"sekiranya kamu betul benar maka kamu adalah pengadu domba,dan sekiranya kamu menipu maka kamu adalah fasik
pergilah engkau dariku!"
sesuatu yang kamu dengar usah kamu terus menghukum dan mempercayai,
oleh kerana itu akal itu ada 3 derajat:
-akal yang baik adalah akal yang sentiasa berbicara tentang berfikir
-akal yang sederhana adalah akal yang berbicara tentang perkara berlaku
-akal yang bodoh adalah akal yang suka berbicara tentang orang
bila kamu dengar yang tidak baik dan kamu mampu menegur maka itu adalah satu pahala yang besar bagimu,jika kamu tidak mampu pergi dari situ atau membenci perbicaraanya dalam hati
berhentikan viral,berhentikan cerita aib orang,jangan terlalu percaya
Tetapi jika kamu seorang yang prihatin
gunakan kaedah ini
"قبل ان تحكم على إنسان اسمع منه و لا تسمع عنه"
sebelum kamu menhukum seseorang itu maka mendengar daripada orang itu sendiri,dan jangan kamu hanya mendengar tentangnya....
Asar~
Pak21
Saya bersembang dengan seorang kawan tentang PAK-21. Dia cakap:
"Susah nak buat PAK-21 kat sekolah saya. Mana ada kelengkapan teknologi yang canggih2. LCD dan projektor pun terhad. Berebut-rebut dengan cikgu lain nak guna. Makmal komputer pun sedih je tengok. Line internet pun susah".
Melalui apa yang dinyatakan oleh kawan saya ni, saya boleh anggap bahawa kebanyakan cikgu sekarang mempunyai tanggapan yang salah tentang PAK-21. Dalam fikiran mereka PAK-21 = ICT. Tanggapan seperti ini perlu diperbetulkan.
Bahkan, ada segelintir SISC+ yang menyampaikan maklumat kepada guru-guru di sekolah bahawa PAK-21 itu ialah 'Walking Gallery', 'Fan & Pick', 'Round Robin', 'Jigsaw Problem Solving' dan bermacam-macam lagi. Kononnya, jika cikgu2 buat PAK-21 di dalam kelas, cikgu2 kena nyatakan kaedah pembelajaran yang digunakan seperti yang diberitahu itu dalam RPH. Sebab itu kebanyakan cikgu2 malas nak buat PAK-21 di dalam kelas sebab rasa terbeban nak buat persediaan. Betul tak?
Apa yang diberitahu itu sebenarnya hanyalah salah satu bentuk atau struktur pembelajaran di bawah PAK-21. Semua kaedah ini bukanlah maksud sebenar kepada Pembelajaran Abad Ke-21!
Maksud PAK-21 yang sebenar-benarnya ialah apa-apa sahaja kaedah pembelajaran yang cikgu rancang untuk dilakukan di dalam kelas yang berpusatkan murid dan melibatkan 4K1N, iaitu ‘Komunikasi’, ‘Pemikiran Kritis’, ‘Kreativiti’, ‘Kolaboratif’ dan ‘Nilai Murni & Etika’.
Jadi, jika kaedah yang cikgu aplikasikan ke atas murid-murid itu mempunyai elemen2 yang disebutkan, maka cikgu telah mengaplikasikan kaedah PAK-21. Tidak disebutkan pun cikgu wajib guna kelengkapan ICT dan lain-lain tu kan? Malah, cikgu pun boleh cipta kaedah PAK-21 cikgu sendiri!
Kenapa cikgu-cikgu perlu pening kepala fikir tentang mcm mana nak laksanakan PAK-21 di dalam kelas? Bagi saya, kebanyakan guru di Malaysia telah lama mengamalkan gaya pengajaran dan pembelajaran yang mempunyai elemen PAK-21 tetapi mereka tidak menyedarinya. PAK-21 bukanlah hanya melibatkan penggunaan Internet, komputer dan teknologi (ICT).
Mari saya tunjukkan cikgu-cikgu apa yang dimaksudkan dengan 'teknologi pendidikan' yang diberikan oleh Bahagian Teknologi Pendidikan:
"Teknologi pendidikan merujuk kepada proses pengajaran atau penggunaan alatan yang dapat membantu guru ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan. Teknologi boleh jadi objek kebendaan seperti mesin atau perkakasan, tetapi ia juga boleh merangkumi maksud yang lebih luas, termasuk sistem, kaedah penyusunan, dan teknik.
Justeru, melalui maksud teknologi pendidikan yang dinyatakan di atas dan perbincangan tentang PAK-21, saya rumuskan bahawa,
-PAK-21 bukanlah berkisar tentang penggunaan ICT semata-mata.
-PAK-21 bukanlah hanya merujuk kepada struktur yang telah didokumenkan oleh sarjana-sarjana barat.
-PAK-21 juga bukanlah tentang sistem 'traffic light', 'susunan meja' 'hiasan kelas' dan 'peta i-think'.
-PAK-21 hanyalah satu pendekatan. Cikgu pun boleh cipta kaedah PAK-21 cikgu sendiri. :-)
Sekian, terima kasih.
Cikgu Mohd Ridzuan Md Nasir
Guru Inovatif Negeri Sarawak (2017)
Penerima Hadiah Latihan Persekutuan KPM (2017)
"Susah nak buat PAK-21 kat sekolah saya. Mana ada kelengkapan teknologi yang canggih2. LCD dan projektor pun terhad. Berebut-rebut dengan cikgu lain nak guna. Makmal komputer pun sedih je tengok. Line internet pun susah".
Melalui apa yang dinyatakan oleh kawan saya ni, saya boleh anggap bahawa kebanyakan cikgu sekarang mempunyai tanggapan yang salah tentang PAK-21. Dalam fikiran mereka PAK-21 = ICT. Tanggapan seperti ini perlu diperbetulkan.
Bahkan, ada segelintir SISC+ yang menyampaikan maklumat kepada guru-guru di sekolah bahawa PAK-21 itu ialah 'Walking Gallery', 'Fan & Pick', 'Round Robin', 'Jigsaw Problem Solving' dan bermacam-macam lagi. Kononnya, jika cikgu2 buat PAK-21 di dalam kelas, cikgu2 kena nyatakan kaedah pembelajaran yang digunakan seperti yang diberitahu itu dalam RPH. Sebab itu kebanyakan cikgu2 malas nak buat PAK-21 di dalam kelas sebab rasa terbeban nak buat persediaan. Betul tak?
Apa yang diberitahu itu sebenarnya hanyalah salah satu bentuk atau struktur pembelajaran di bawah PAK-21. Semua kaedah ini bukanlah maksud sebenar kepada Pembelajaran Abad Ke-21!
Maksud PAK-21 yang sebenar-benarnya ialah apa-apa sahaja kaedah pembelajaran yang cikgu rancang untuk dilakukan di dalam kelas yang berpusatkan murid dan melibatkan 4K1N, iaitu ‘Komunikasi’, ‘Pemikiran Kritis’, ‘Kreativiti’, ‘Kolaboratif’ dan ‘Nilai Murni & Etika’.
Jadi, jika kaedah yang cikgu aplikasikan ke atas murid-murid itu mempunyai elemen2 yang disebutkan, maka cikgu telah mengaplikasikan kaedah PAK-21. Tidak disebutkan pun cikgu wajib guna kelengkapan ICT dan lain-lain tu kan? Malah, cikgu pun boleh cipta kaedah PAK-21 cikgu sendiri!
Kenapa cikgu-cikgu perlu pening kepala fikir tentang mcm mana nak laksanakan PAK-21 di dalam kelas? Bagi saya, kebanyakan guru di Malaysia telah lama mengamalkan gaya pengajaran dan pembelajaran yang mempunyai elemen PAK-21 tetapi mereka tidak menyedarinya. PAK-21 bukanlah hanya melibatkan penggunaan Internet, komputer dan teknologi (ICT).
Mari saya tunjukkan cikgu-cikgu apa yang dimaksudkan dengan 'teknologi pendidikan' yang diberikan oleh Bahagian Teknologi Pendidikan:
"Teknologi pendidikan merujuk kepada proses pengajaran atau penggunaan alatan yang dapat membantu guru ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan. Teknologi boleh jadi objek kebendaan seperti mesin atau perkakasan, tetapi ia juga boleh merangkumi maksud yang lebih luas, termasuk sistem, kaedah penyusunan, dan teknik.
Justeru, melalui maksud teknologi pendidikan yang dinyatakan di atas dan perbincangan tentang PAK-21, saya rumuskan bahawa,
-PAK-21 bukanlah berkisar tentang penggunaan ICT semata-mata.
-PAK-21 bukanlah hanya merujuk kepada struktur yang telah didokumenkan oleh sarjana-sarjana barat.
-PAK-21 juga bukanlah tentang sistem 'traffic light', 'susunan meja' 'hiasan kelas' dan 'peta i-think'.
-PAK-21 hanyalah satu pendekatan. Cikgu pun boleh cipta kaedah PAK-21 cikgu sendiri. :-)
Sekian, terima kasih.
Cikgu Mohd Ridzuan Md Nasir
Guru Inovatif Negeri Sarawak (2017)
Penerima Hadiah Latihan Persekutuan KPM (2017)
Langgan:
Catatan (Atom)