*Memang Ayah Tidak Menyusuimu, Tetapi Setiap Titisan Keringat Ayah Menjadi Susu Yang Membesarkanmu*
Mungkin ibu lebih kerap menelefon untuk menanyakan keadaan kita setiap hari.. Tapi tahukah kita, sebenarnya ayahlah yang mengingatkan ibu untuk menelefon kita? Ayah selalu cakap,” telefonlah anak kita tu tanya dia macam mana kerja..”
Semasa kecil, ibulah yang lebih sering mendukung kita.. Tapi tahukah kita bahawa sebaik saja ayah pulang bekerja dengan wajah yang letih ayahlah selalu menanyakan apa yang kita lakukan seharian.
Saat kita sakit atau demam, ayah sering membentak:
“Kan ayah dah kata jangan main hujan?”
“Kan ayah dah bagitau jangan minum air sejuk!”
Tapi tahukah kamu bahawa ayah sangat risau sebenarnya?
Ketika kita remaja, kita meminta izin untuk keluar malam, ayah dengan tegas berkata:
‘Tidak boleh!”
Sedarkah kita bahawa ayah hanya ingin menjaga kita? Kerana bagi ayah, kita adalah sesuatu yang sangat berharga.
Saat kita sudah dipercayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melanggar kepercayaannya. Maka ayahlah yang setia menunggu kita di ruang tamu dengan rasa sangat risau.
Ayah marah kita, tetapi tahukah kita yang ayah tidak mahu apa-apa terjadi kepada kita bila keluar lewat malam?
Setelah kita dewasa, ayah telah menghantar kita ke sekolah atau kolej untuk belajar. Disaat kita memerlukan macam-macam, untuk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi, tanpa menolak, beliau memenuhinya.
Saat kamu berjaya, ayah adalah orang pertama yang berdiri dan bertepuk tangan untukmu. Ayah akan tersenyum dengan bangga, walaupun kadang-kadang ayah macam buat tidak tahu tapi tahukah kamu sebaik kamu pergi, ayah ceritakan dekat ibu kekaguman dia terhadap kita?
Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah. Ayah sangat berhati-hati mengizinkannya daan akhirnya, saat ayah melihat kita duduk di atas pelamin bersama pasangan kita, ayah pun tersenyum bahagia.
Apa kita tahu, bahawa ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?
Ayah menangis kerana ayah sangat bahagia dan dia pun berdoa “Ya Tuhan, tugasku telah selesai dengan baik, bahagiakanlah putera puteri kecilku yang manis bersama pasangannya.”
Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk dengan rambut yang memutih dan badan yang tidak lagi kuat untuk menjaga kita.
Itulah pengorbanan seorang ayah..
Apakah kita masih belum sedar? Masih memandang kemarahan ayah itu alasan untuk kita bencikan dia? Percayalah, dia orang yang paling rindukan kamu walaupun kerinduan ibu lebih menyerlah, tidak dapat dinafikan kerinduan ayah terhadap kita mungkin melebihi kerinduan ibu dekat kita, kita cium pipi ibu, ayah hanya tersenyum melihat.
Tahukah kita yang kita telah berlaku tidak adil terhadap ayah? Apakah ayah tidak layak mendapat ciuman sama yang kita berikan kepada ibu? Kamu lupa masa kamu kecil, ayah mendukung kamu dan mencium kamu?
Betapa hebatnya pengorbanan seorang ayah kepada anaknya cuma kita kadang2 terlepas pandang pengorbanan ayah kita. Hargailah pengorbanan dan kasih sayang seorang ayah, kerana setiap daripada kita sememangnya mempunyai seorang ayah yang hebat yang sentiasa menyayangi anaknya cuma lain ayah, lainlah caranya memanjakan anak.
Ayah tidak meminta untuk dibalas akan jasanya, dia cuma mahu anak-anaknya menjadi insan yang berguna, yang dapat membanggakannya. Adakah kita seperti yang dia inginkan?
Kasih ibu membawa ke syurga, kasih ayah berganti nyawa. Itulah ungkapan yang sesuai bagi mencerminkan kasih sayang seorang ayah.
Sentiasa berbakti dan berdoa untuk ibubapa kita tak semestinya apabila mereka telah pergi menghadap Ilahi. Tetapi, biarlah mulai sekarang, agar disediakan untuk ibu bapa kita di sana nanti sebuah taman indah dan penyelamat ibu bapa kita dari azab kubur dan api neraka. InshaAllah, doa anak-anak yang soleh dan solehah yang dibawa bersama ke sana…
Rasullulah SAW bersabda yang bermaksud:
Apabila matinya seseorang anak Adam itu maka terputuslah amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak yang soleh yang sentiasa mendoakan kepada kedua ibubapanya. (Hadis Riwayat Muslim)
Renungkanlah!!!
https://thecoverage.my/bahasa/gaya-hidup/islam/memang-ayah-tidak-menyusuimu-tetapi-setiap-titisan-keringat-ayah-menjadi-susu-yang-membesarkanmu/
.
بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Rabu, 20 Mac 2019
Khamis, 14 Mac 2019
Hormat guru
Sebuah sekolah jemput bapa seorang pelajar (seorang OKU yg tidak dapat melihat) di sekolah itu untuk memberikan ucapan pembukaan mesyuarat agung PIBG.
Pelajar perempuan yang comel itu membuka majlis dengan membaca al-Quran. Ucapan bapanya di atas pentas dirakam seperti berikut:
Assalamualaikum. Terima kasih pengerusi majlis. Terima kasih pihak PIBG kerana menjemput saya, orang buta, memberi ucapan.
Tuan-tuan,
Saya rasa ramai orang di dalam dewan, namun saya tidak dapat melihat kalian.
Tadi anak saya membaca al-Quran. Orang cakap anak saya cantik, namun saya tidak dapat melihatnya. Malah saya tidak tahu apa itu kecantikan.
Hari ini saya memakai baju baru, isteri kata saya nampak hensem. Namun saya tidak dapat melihatnya. Malah tidak tahu apa itu kehemseman. (Beliau berhenti seketika, tersenyum)
Tuan-tuan dan puan-puan,
Saya ingin sekali melihat. Ingin melihat wajah anak-anak, orang kata anak-anak semasa kecil comel.
Saya ingin sekali melihat. Ingin membantu anak-anak ketika belajar di rumah. Namun saya tidak mampu melihat buku mereka. Tidak mampu pun melihat mereka belajar.
Tuan-tuan boleh melihat, bantulah anak-anak belajar dengan penglihatan tuan-tuan. Periksalah beg mereka. Buku nota mereka. Tulisan mereka.
Saya tidak boleh melihat, tidak boleh berbuat apa-apa. Saya hanya boleh berada di samping mereka. Biar anak-anak melihat, biar ayah buta, tetapi ayah ada. Ya, saya ada menemani mereka.
(Saat ini semua dewan senyap sunyi.... ibubapa terpaku memandang kepadanya)
Guru-guru ada peranan mereka. Ibubapa yang boleh melihat juga ada peranan mereka. Jangan menjadi ibubapa yang ada mata tetapi tiada di mata anak-anak mereka.
Saya tidak mampu melihat. Tetapi saya pastikan anak-anak tetap ke sekolah. Kerana tanpa ilmu manusia yang ada mata itu buta. Ilmu membuatkan manusia mampu melihat.
Saya tidak mahu anak-anak saya ada mata, mampu melihat, tetapi hidup ibarat orang buta. Saya juga tidak mahu mereka hidup seperti saya, orang buta.
Saya tidak ada motor dan kereta. Tuan-tuan ada. Hantarlah anak-anak ke sekolah. Hantarlah ke kelas tambahan di sekolah. Jangan biar mereka buta seperti saya.
Saya pesan kepada anak-anak. Hormati guru-guru kamu. Kerana mereka yang mengajar kamu ilmu. Tanpa mereka kamu buta dan bisu!
Tuan-tuan.
Saya tidak mampu melihat. Tidak mampu memberi tunduk hormat. Kepada guru-guru yang lawa dan smart. Hanya mampu memanjat doa sebagai tanda hormat. Buat guru-guru yang didik anak-anak saya dengan lelah dan penat.
Tuan-tuan ada mata, boleh melihat. Apakah cukup tanda tuan-tuan hormat? Hormat dengan lisan, percakapan. Hormat dengan perbuatan. Hormat dengan contoh kepada anak. Kalau anda tidak hormat cikgu, anak-anak juga tidak hormat cikgu.
Kalau dalam mesyuarat PIBG nanti kalian tidak hormat guru dengan percakapan dan perbuatan kalian, bagaimanakah anak-anak akan hormat guru mereka dan kalian?
Anak-anak tidak ikut kata-kata kalian, tetapi ikut contoh perbuatan kalian. Mereka bukan seperti saya. Mereka bukan buta. Hanya mendengar lisan. Tidak melihat contoh kalian.
Tuan-tuan,
Cukuplah ini sekadar ucapan. Orang buta yang tuan-tuan mungkin tidak pernah hairan. Terima kasih sekali lagi menjemput berdiri di hadapan kalian. Ingin saya melihat anda di dewan namun tidak kesampaian.
Orang kata hari ini langit cerah, biru cantik indah di awan. Namun saya tidak mampu melihat menikmati keindahan ciptaan tuhan.
Sekian. Salah silap terkasar bahasa harap maafkan.
Untuk diri saya & kita semua.
Pelajar perempuan yang comel itu membuka majlis dengan membaca al-Quran. Ucapan bapanya di atas pentas dirakam seperti berikut:
Assalamualaikum. Terima kasih pengerusi majlis. Terima kasih pihak PIBG kerana menjemput saya, orang buta, memberi ucapan.
Tuan-tuan,
Saya rasa ramai orang di dalam dewan, namun saya tidak dapat melihat kalian.
Tadi anak saya membaca al-Quran. Orang cakap anak saya cantik, namun saya tidak dapat melihatnya. Malah saya tidak tahu apa itu kecantikan.
Hari ini saya memakai baju baru, isteri kata saya nampak hensem. Namun saya tidak dapat melihatnya. Malah tidak tahu apa itu kehemseman. (Beliau berhenti seketika, tersenyum)
Tuan-tuan dan puan-puan,
Saya ingin sekali melihat. Ingin melihat wajah anak-anak, orang kata anak-anak semasa kecil comel.
Saya ingin sekali melihat. Ingin membantu anak-anak ketika belajar di rumah. Namun saya tidak mampu melihat buku mereka. Tidak mampu pun melihat mereka belajar.
Tuan-tuan boleh melihat, bantulah anak-anak belajar dengan penglihatan tuan-tuan. Periksalah beg mereka. Buku nota mereka. Tulisan mereka.
Saya tidak boleh melihat, tidak boleh berbuat apa-apa. Saya hanya boleh berada di samping mereka. Biar anak-anak melihat, biar ayah buta, tetapi ayah ada. Ya, saya ada menemani mereka.
(Saat ini semua dewan senyap sunyi.... ibubapa terpaku memandang kepadanya)
Guru-guru ada peranan mereka. Ibubapa yang boleh melihat juga ada peranan mereka. Jangan menjadi ibubapa yang ada mata tetapi tiada di mata anak-anak mereka.
Saya tidak mampu melihat. Tetapi saya pastikan anak-anak tetap ke sekolah. Kerana tanpa ilmu manusia yang ada mata itu buta. Ilmu membuatkan manusia mampu melihat.
Saya tidak mahu anak-anak saya ada mata, mampu melihat, tetapi hidup ibarat orang buta. Saya juga tidak mahu mereka hidup seperti saya, orang buta.
Saya tidak ada motor dan kereta. Tuan-tuan ada. Hantarlah anak-anak ke sekolah. Hantarlah ke kelas tambahan di sekolah. Jangan biar mereka buta seperti saya.
Saya pesan kepada anak-anak. Hormati guru-guru kamu. Kerana mereka yang mengajar kamu ilmu. Tanpa mereka kamu buta dan bisu!
Tuan-tuan.
Saya tidak mampu melihat. Tidak mampu memberi tunduk hormat. Kepada guru-guru yang lawa dan smart. Hanya mampu memanjat doa sebagai tanda hormat. Buat guru-guru yang didik anak-anak saya dengan lelah dan penat.
Tuan-tuan ada mata, boleh melihat. Apakah cukup tanda tuan-tuan hormat? Hormat dengan lisan, percakapan. Hormat dengan perbuatan. Hormat dengan contoh kepada anak. Kalau anda tidak hormat cikgu, anak-anak juga tidak hormat cikgu.
Kalau dalam mesyuarat PIBG nanti kalian tidak hormat guru dengan percakapan dan perbuatan kalian, bagaimanakah anak-anak akan hormat guru mereka dan kalian?
Anak-anak tidak ikut kata-kata kalian, tetapi ikut contoh perbuatan kalian. Mereka bukan seperti saya. Mereka bukan buta. Hanya mendengar lisan. Tidak melihat contoh kalian.
Tuan-tuan,
Cukuplah ini sekadar ucapan. Orang buta yang tuan-tuan mungkin tidak pernah hairan. Terima kasih sekali lagi menjemput berdiri di hadapan kalian. Ingin saya melihat anda di dewan namun tidak kesampaian.
Orang kata hari ini langit cerah, biru cantik indah di awan. Namun saya tidak mampu melihat menikmati keindahan ciptaan tuhan.
Sekian. Salah silap terkasar bahasa harap maafkan.
Untuk diri saya & kita semua.
Organik
Salam.
Cara belajar kimi-A! Organik... macam memasak jer...
ماشآءالله
تبارك الله
ان شاءالله
اللهم امين
اللهم صلى على محمد
Contoh
Intro organik. Sama macam kenal alat memasak, bahan, lauk, rempah dll
Hydrokarbon macam nak masak nasi ayam
Benzene... masak nasi 7 benua
Kenal rempah... tau resepi
Dan seterusnya....
Jumpa cara ... nampak jalan.
Yg penting usaha
nota wat sendiri...
Fokus di kuliah.
Bertanya klu tak faham
من جد وجد
ومن زرع حصد
Yg penting ... jawapan organik dah ada kat soalan...
Analogi... pertandingan memasak. Klu suruh masak kita tengok apa yg disediakan bahan² atas meja. Apa yg ada itu yg kita masak.
Ada faham kalu?
Cara belajar kimi-A! Organik... macam memasak jer...
ماشآءالله
تبارك الله
ان شاءالله
اللهم امين
اللهم صلى على محمد
Contoh
Intro organik. Sama macam kenal alat memasak, bahan, lauk, rempah dll
Hydrokarbon macam nak masak nasi ayam
Benzene... masak nasi 7 benua
Kenal rempah... tau resepi
Dan seterusnya....
Jumpa cara ... nampak jalan.
Yg penting usaha
nota wat sendiri...
Fokus di kuliah.
Bertanya klu tak faham
من جد وجد
ومن زرع حصد
Yg penting ... jawapan organik dah ada kat soalan...
Analogi... pertandingan memasak. Klu suruh masak kita tengok apa yg disediakan bahan² atas meja. Apa yg ada itu yg kita masak.
Ada faham kalu?
Rabu, 13 Mac 2019
Kasyaf
Kasyaf kepada wali Allah ini ada banyak bahagiannya, seperti berikut:
1) Kasyaf Mata
Mata dapat melihat alam mawara-ul-maddah atau disebut sebagai alam yang seni-seni atau boleh disebutkan sebagai alam di luar kebendaan. Di sini, mata dapat melihat perkara-perkara ghaib seperti malaikat, jin dan syaitan. Kasyaf inilah yang menjadikan orang seperti Sayyidina Umar r.a nampak apa yang sedang berlaku pada tentera-tenteranya. Karamah seperti ini penting kerana dapat menyelamatkan seluruh tentera Islam.
2) Kasyaf Telinga
Kasyaf telinga disebut juga hatif. Telinga boleh mendengar benda-benda yang ghaib. Mendengar suara tetapi tidak nampak lembaganya sama ada dari jin Islam yang soleh, malaikat atau waliullah. Suara itu adakalanya membawa berita gembira, adakalanya berita yang negatif.
3) Kasyaf Mulut
Tuhan beri kepada orang itu, lidahnya ‘masin’ seperti doanya kabul atau apa yang dia sebut terjadi sama ada jangka pendek atau jangka panjang. Juga, di mana saja dia memberi kuliah, nasihat, tunjuk ajar, berdakwah dan sebagainya, ianya mudah diterima masyarakat dan boleh mengubah hati mereka. Akhirnya berubahlah sikap masyarakat. Karamah seperti ini biasanya dikurniakan kepada pemimpin.
4) Kasyaf Akal
Mendapat ilmu yang seni-seni yang Allah SWT kurniakan pada seseorang terus jatuh ke hatinya. Ini terjadi tanpa dia belajar, tanpa membaca, tanpa mentelaah dan tanpa berguru. Dinamakan juga ilham atau ilmu laduni. Agar tidak terkeliru, perlu diingat orang yang hendak dapat ilmu laduni itu, dia mestilah dahulu ada ilmu asas iaitu ilmu fardhu ain.
5) Kasyaf Hati
Dinamakan juga firasat. Inilah kasyaf yang tertinggi daripada kasyaf-kasyaf yang disebutkan tadi. Biasanya dikurniakan kepada pemimpin . Itupun tidak banyak kerana Allah SWT kurniakan hanya kepada pemimpin-pemimpin yang sangat soleh, yang sangat sabar menanggung ujian yang begitu berat ditimpakan kepada mereka. Kasyaf hati ialah rasa hati atau gerakan hati yang tepat lagi benar. Dia boleh menyuluh mazmumah yang seni-seni yang kadang-kadang kita membaca kitab tak mengerti. Termasuk juga adalah rasa hati dapat membaca diri seseorang.
Nabi pernah bersabda, “Hendaklah kamu takuti firasat orang mukmin kerana dia melihat dengan pandangan Allah”.
1) Kasyaf Mata
Mata dapat melihat alam mawara-ul-maddah atau disebut sebagai alam yang seni-seni atau boleh disebutkan sebagai alam di luar kebendaan. Di sini, mata dapat melihat perkara-perkara ghaib seperti malaikat, jin dan syaitan. Kasyaf inilah yang menjadikan orang seperti Sayyidina Umar r.a nampak apa yang sedang berlaku pada tentera-tenteranya. Karamah seperti ini penting kerana dapat menyelamatkan seluruh tentera Islam.
2) Kasyaf Telinga
Kasyaf telinga disebut juga hatif. Telinga boleh mendengar benda-benda yang ghaib. Mendengar suara tetapi tidak nampak lembaganya sama ada dari jin Islam yang soleh, malaikat atau waliullah. Suara itu adakalanya membawa berita gembira, adakalanya berita yang negatif.
3) Kasyaf Mulut
Tuhan beri kepada orang itu, lidahnya ‘masin’ seperti doanya kabul atau apa yang dia sebut terjadi sama ada jangka pendek atau jangka panjang. Juga, di mana saja dia memberi kuliah, nasihat, tunjuk ajar, berdakwah dan sebagainya, ianya mudah diterima masyarakat dan boleh mengubah hati mereka. Akhirnya berubahlah sikap masyarakat. Karamah seperti ini biasanya dikurniakan kepada pemimpin.
4) Kasyaf Akal
Mendapat ilmu yang seni-seni yang Allah SWT kurniakan pada seseorang terus jatuh ke hatinya. Ini terjadi tanpa dia belajar, tanpa membaca, tanpa mentelaah dan tanpa berguru. Dinamakan juga ilham atau ilmu laduni. Agar tidak terkeliru, perlu diingat orang yang hendak dapat ilmu laduni itu, dia mestilah dahulu ada ilmu asas iaitu ilmu fardhu ain.
5) Kasyaf Hati
Dinamakan juga firasat. Inilah kasyaf yang tertinggi daripada kasyaf-kasyaf yang disebutkan tadi. Biasanya dikurniakan kepada pemimpin . Itupun tidak banyak kerana Allah SWT kurniakan hanya kepada pemimpin-pemimpin yang sangat soleh, yang sangat sabar menanggung ujian yang begitu berat ditimpakan kepada mereka. Kasyaf hati ialah rasa hati atau gerakan hati yang tepat lagi benar. Dia boleh menyuluh mazmumah yang seni-seni yang kadang-kadang kita membaca kitab tak mengerti. Termasuk juga adalah rasa hati dapat membaca diri seseorang.
Nabi pernah bersabda, “Hendaklah kamu takuti firasat orang mukmin kerana dia melihat dengan pandangan Allah”.
Sabtu, 9 Mac 2019
Ilmu fardu ain
ILMU FARDHU AIN yang disepakati ulama ahli sunnah Waljamaah ialah 3 iaitu ilmu Akidah, Fiqh dan Tasawwuf. Ketiga² ilmu ini wajib dan fardhu pada setiap individu Muslim sebab ianya fardhu AIN bukan kifayah.
Fiqh ialah ilmu hukum hakam berkaitan amalan harian kita dan minimum fardhu ialah sekadar lepas semua ibadat² wajib kita seperti hukum hakam wudhuk, solat, puasa, haji, rukun sunat sah batalnya, najis, bangkai dan lain² berkaitan hukum syar'ie atau wadh'ie. Termasuk bahagian ini ialah ilmu tajwid dan quran sebab baca quran adalah rukun solat, Fatihah hanya sah jika tajwidnya sah. Jadi terkait² ilmu utama dan cabang hukum wajibnya.
Akidah ialah ilmu hukum hakam berkaitan kepercayaan kita kepada 6 rukun iman, tentang Allah, Rasul, Malaikat, kitab, kiamat, takdir dan setiap satunya ada had minimum wajib untuk diketahui seperti wajib tahu hak yang wajib, mustahil dan harus bagi Allah dan Rasul. Kalau tak tahu Allah tu jisim atau tak, berarah atau tak, di langit ke di bumi, atau di mana-mana, tak tahu 25 rasul, tak tahu minimum 10 malaikat, tak tahu lepas mati jadi apa, seksa kubur, Mahsyar, Mizan, syurga neraka. Maknanya fardhu Ain nya masih belum selesai dan sedang menanggung dosa yang besar. Walaupun dia ahli ibadah zikir, solat sunat juta kali sehari, walaupun dia ahli dakwah yang tak pernah balik rumah sampai ke hujung² dunia. Sebab ini perintah solid dari baginda Nabi, menuntut ilmu ini FARDHU atas setiap muslim. Bukan kifayah.
Tasawwuf ialah ilmu hukum hakam berkaitan dengan muamalat hati kita. Tahu perkara yang SAH dan BATAL pada PAHALA dan PENERIMAAN amalan kita. Contoh, solatnya lengkap rukun, sunat, sah. Maka dari sudut fiqh dia sudah solat dan sah solatnya, tapi tiba² dalam solatnya ada riak, sum'ah, takabbur. Maka solat fiqhnya SAH tapi solat tasawwufnya BATAL, dalam erti kata lain, dia tidak berdosa kerana meninggalkan solat, tapi solatnya sia² dan tiada pahala, jauh sekali penerimaan daripada Allah.
Jadi ilmu akidah umpama akar, tak nampak sebab di dalam, tapi paling penting.
Ilmu fiqh umpama batang pokok, nampak besar dan gah berdasarkan usaha masing-masing, besar akarnya, besarlah batangnya. Jadi kalau kuat iman, kuatlah ibadah zikirnya. Jadilah besar batang pokok nya.
Ilmu Tasawwuf umpama ranting, daun dan buah. Penyeri dan peneduh serta memberi manfaat pada yang lain. Kalau ada akar, ada batang tapi tak ada ranting , daun, buah, orang akan tahu ini POKOK YANG MATI. Walaupun batang pokoknya besar gedabak. Jadi tak hairanlah begitu ramai ahli ilmu walaupun ada 10 phd, karang 200 buku, bahas ilmu tinggi melangit, tapi menolak tasawwuf, mereka dilihat MATI dan tiada kerohanian langsung dalam majlis, kata² dan tulisan mereka.
Ahli rohani, kata² dan tulisan mereka akan HANCUR LEBURKAN HATI² manusia kerana kata dan tulisan daripada hati itu akan terkesan di hati juga. Berbeza dengan ahli "khutbah" dan ahli "kitab" yang kata mereka hanya berpindah ke kata yang seterusnya macam burung kakak tua dan tulisan mereka hanya berpindah ke tulisan seterusnya macam tulisan buku² ilmiah yang di copy paste. Iman tidak meningkat, amalan tidak bertambah, topi sudu tetap di kepala, janggut tetap licin dicukur, akhlak tetap buruk, melihat wajahnya langsung tidak ingatkan kita pada Allah rasul dan akhirat. Tiada athar atau kesan Sunnah dan cinta Nabi padanya. Hanya khutbah dan tulisannya sahaja yang sedap didengar sebagai halwa telinga dan mata. Bukan terapi hati.
3 Ilmu ni sangat penting untuk disibukkan SEPANJANG UMUR kita sebab HANYA 3 ilmu ini sahaja yang akan dihisab dan dipersoalkan dengan keras di Mahsyar. Jika kita tahu bila akan mati dan ada peluang mendalami ilmu, dalamilah 3 yang wajib ni.
Ilmu² lain boleh celup², tapi 3 ni tak boleh celup². Begitu ramai yang sibuk dengan tafsir itu ini, hadis sahih tak sahih, khilaf mazhab, ada dalil takda dalil dan lain² perbahasan furu' atau cabang. Tapi bila tanya rukun wudhuk ada berapa? Terkebil-kebil mata, blank tak tau jawab.
Allah tak kan tanya kita kenapa mazhab Syafie khilaf dengan mazhab Hanafi, tapi Allah pasti tanya tentang wudhuk kita, solat kita, puasa kita. Hati² dan jangan seumur hidup kena tipu dengan iblis, syaitan, dajjal dalam FITNAH ILMU.
"Eh apa salahnya, benda baik"
Memang tak salah belajar ilmu lain. Tapi kena selesaikan apa yang wajib dulu. Mana ada budak tadika belajar add math. Kalau ada, kita akan tegur. Dan kalau budak tu jawab "eh apa salahnya, ini kan ilmu. Kan benda baik ni." Dan jawapan seterusnya dari kita tu lah jawapan yang sama untuk mereka yang suka melompat darjah dalam ilmu agama.
Zaman dajjal ni, kita tak boleh nafi ini zaman dajjal. Dan manusia akan disibukkan dengan ilmu² lain supaya yang wajib ditinggalkan. Ini fitnah ilmu. Manusia disibukkan dengan benda sunat dan wajib ditinggalkan. Manusia sibuk pukul dan siku orang di depan Kaabah yang hukumnya haram hanya untuk cium Hajarulaswad yang sunat. Manusia bodoh tenggelam dalam lautan dosa besar riba ambik loan bank untuk buat kenduri kahwin yang hukum asalnya sunat. Belum lagi yang buat majlis kahwin tapi ikhtilat campur laki perempuan, tayang aurat, tari menari, muzik lagu haram. Elok² sunat jadi haram. Bawak keluarga pergi makan, pasar malam, jalan² nak gembirakan mereka hukum sunat, tapi pergi waktu maghrib sampai luput waktu solat akhirnya haram. Dan banyak lagi contoh lain tentang pentingnya ilmu darjat ilmu.
Dan 3 ilmu ini wajib melalui dalil hadis Jibril yang malaikat soal jawab dengan baginda mulia tentang iman, Islam, Ihsan.
Dan sebenarnya, ada ilmu ke empat yang wajib pada zaman ini yang disebut dalam hadis tu.
Iaitulah ilmu Akhir zaman atau ilmu Fitan. Perkara ni disoal jawab oleh malaikat pada baginda di penghujung hadis tentang tanda kiamat, ia alamat tentang ilmu ini sama penting dengan 3 ilmu pertama. Cuma ianya dipisahkan sebab zaman dulu kurang "urgent" berbanding sekarang yang sangat urgent untuk diketahui oleh muslim. Dan ilmu Fitan ni pun sangat banyak versi, kecuali pada para wali yang diberi kesepakatan atas sesuatu. Sebab itu ilmu Fitan akan jadi fitnah bila belajar sendiri, sama macam 3 cabang ilmu fardhu Ain tu kalau tak berguru, habis hancur semuanya. Punggah.
Ilmu Fitan lebih sensitif daripada ilmu lain, jadi hanya yang betul-betul ada "Sanad" sahaja khabar sahih akan sampai melalui wali². Jadi tak hairanlah kalau yang mula² bai'at Mahdi nanti semuanya adalah mursyid² utama dunia. Di belakang mereka ada ribuan murid yang dengar dan taat. Untunglah mereka yang ada tali untuk berpegang dan diikat rapi (bukan sekadar berdamping dengan tali tanpa ikatan).
Dajjal akan datang selepas semua peringkat peringatan tentang Dajjal dimatikan atau didiamkan (seperti di beberapa tempat yang berlaku sekarang, ulama dipenjarakan, di assassinated dll bila banyak sebar rahsia penipuan Dajjal).
Selamat datang ke dunia baru. Selamat datang ke dunia Ashabul Kahfi akhir zaman bagi mereka yang sudah "wake up" dan sudah bersama jemaah. Takziah buat mereka yang masih tenggelam berenang seronok dalam sistem dan berlumba-lumba mengejar syurga ciptaan Dajjal. Kejarlah sijil anda, pangkat, harta, nama, harta kertas anda sepuasnya.
"Berbaiah lah walaupun terpaksa merangkak di atas salji."
k bye.
Zakuan Faiz
9/3/2019
Tanah Syam
Fiqh ialah ilmu hukum hakam berkaitan amalan harian kita dan minimum fardhu ialah sekadar lepas semua ibadat² wajib kita seperti hukum hakam wudhuk, solat, puasa, haji, rukun sunat sah batalnya, najis, bangkai dan lain² berkaitan hukum syar'ie atau wadh'ie. Termasuk bahagian ini ialah ilmu tajwid dan quran sebab baca quran adalah rukun solat, Fatihah hanya sah jika tajwidnya sah. Jadi terkait² ilmu utama dan cabang hukum wajibnya.
Akidah ialah ilmu hukum hakam berkaitan kepercayaan kita kepada 6 rukun iman, tentang Allah, Rasul, Malaikat, kitab, kiamat, takdir dan setiap satunya ada had minimum wajib untuk diketahui seperti wajib tahu hak yang wajib, mustahil dan harus bagi Allah dan Rasul. Kalau tak tahu Allah tu jisim atau tak, berarah atau tak, di langit ke di bumi, atau di mana-mana, tak tahu 25 rasul, tak tahu minimum 10 malaikat, tak tahu lepas mati jadi apa, seksa kubur, Mahsyar, Mizan, syurga neraka. Maknanya fardhu Ain nya masih belum selesai dan sedang menanggung dosa yang besar. Walaupun dia ahli ibadah zikir, solat sunat juta kali sehari, walaupun dia ahli dakwah yang tak pernah balik rumah sampai ke hujung² dunia. Sebab ini perintah solid dari baginda Nabi, menuntut ilmu ini FARDHU atas setiap muslim. Bukan kifayah.
Tasawwuf ialah ilmu hukum hakam berkaitan dengan muamalat hati kita. Tahu perkara yang SAH dan BATAL pada PAHALA dan PENERIMAAN amalan kita. Contoh, solatnya lengkap rukun, sunat, sah. Maka dari sudut fiqh dia sudah solat dan sah solatnya, tapi tiba² dalam solatnya ada riak, sum'ah, takabbur. Maka solat fiqhnya SAH tapi solat tasawwufnya BATAL, dalam erti kata lain, dia tidak berdosa kerana meninggalkan solat, tapi solatnya sia² dan tiada pahala, jauh sekali penerimaan daripada Allah.
Jadi ilmu akidah umpama akar, tak nampak sebab di dalam, tapi paling penting.
Ilmu fiqh umpama batang pokok, nampak besar dan gah berdasarkan usaha masing-masing, besar akarnya, besarlah batangnya. Jadi kalau kuat iman, kuatlah ibadah zikirnya. Jadilah besar batang pokok nya.
Ilmu Tasawwuf umpama ranting, daun dan buah. Penyeri dan peneduh serta memberi manfaat pada yang lain. Kalau ada akar, ada batang tapi tak ada ranting , daun, buah, orang akan tahu ini POKOK YANG MATI. Walaupun batang pokoknya besar gedabak. Jadi tak hairanlah begitu ramai ahli ilmu walaupun ada 10 phd, karang 200 buku, bahas ilmu tinggi melangit, tapi menolak tasawwuf, mereka dilihat MATI dan tiada kerohanian langsung dalam majlis, kata² dan tulisan mereka.
Ahli rohani, kata² dan tulisan mereka akan HANCUR LEBURKAN HATI² manusia kerana kata dan tulisan daripada hati itu akan terkesan di hati juga. Berbeza dengan ahli "khutbah" dan ahli "kitab" yang kata mereka hanya berpindah ke kata yang seterusnya macam burung kakak tua dan tulisan mereka hanya berpindah ke tulisan seterusnya macam tulisan buku² ilmiah yang di copy paste. Iman tidak meningkat, amalan tidak bertambah, topi sudu tetap di kepala, janggut tetap licin dicukur, akhlak tetap buruk, melihat wajahnya langsung tidak ingatkan kita pada Allah rasul dan akhirat. Tiada athar atau kesan Sunnah dan cinta Nabi padanya. Hanya khutbah dan tulisannya sahaja yang sedap didengar sebagai halwa telinga dan mata. Bukan terapi hati.
3 Ilmu ni sangat penting untuk disibukkan SEPANJANG UMUR kita sebab HANYA 3 ilmu ini sahaja yang akan dihisab dan dipersoalkan dengan keras di Mahsyar. Jika kita tahu bila akan mati dan ada peluang mendalami ilmu, dalamilah 3 yang wajib ni.
Ilmu² lain boleh celup², tapi 3 ni tak boleh celup². Begitu ramai yang sibuk dengan tafsir itu ini, hadis sahih tak sahih, khilaf mazhab, ada dalil takda dalil dan lain² perbahasan furu' atau cabang. Tapi bila tanya rukun wudhuk ada berapa? Terkebil-kebil mata, blank tak tau jawab.
Allah tak kan tanya kita kenapa mazhab Syafie khilaf dengan mazhab Hanafi, tapi Allah pasti tanya tentang wudhuk kita, solat kita, puasa kita. Hati² dan jangan seumur hidup kena tipu dengan iblis, syaitan, dajjal dalam FITNAH ILMU.
"Eh apa salahnya, benda baik"
Memang tak salah belajar ilmu lain. Tapi kena selesaikan apa yang wajib dulu. Mana ada budak tadika belajar add math. Kalau ada, kita akan tegur. Dan kalau budak tu jawab "eh apa salahnya, ini kan ilmu. Kan benda baik ni." Dan jawapan seterusnya dari kita tu lah jawapan yang sama untuk mereka yang suka melompat darjah dalam ilmu agama.
Zaman dajjal ni, kita tak boleh nafi ini zaman dajjal. Dan manusia akan disibukkan dengan ilmu² lain supaya yang wajib ditinggalkan. Ini fitnah ilmu. Manusia disibukkan dengan benda sunat dan wajib ditinggalkan. Manusia sibuk pukul dan siku orang di depan Kaabah yang hukumnya haram hanya untuk cium Hajarulaswad yang sunat. Manusia bodoh tenggelam dalam lautan dosa besar riba ambik loan bank untuk buat kenduri kahwin yang hukum asalnya sunat. Belum lagi yang buat majlis kahwin tapi ikhtilat campur laki perempuan, tayang aurat, tari menari, muzik lagu haram. Elok² sunat jadi haram. Bawak keluarga pergi makan, pasar malam, jalan² nak gembirakan mereka hukum sunat, tapi pergi waktu maghrib sampai luput waktu solat akhirnya haram. Dan banyak lagi contoh lain tentang pentingnya ilmu darjat ilmu.
Dan 3 ilmu ini wajib melalui dalil hadis Jibril yang malaikat soal jawab dengan baginda mulia tentang iman, Islam, Ihsan.
Dan sebenarnya, ada ilmu ke empat yang wajib pada zaman ini yang disebut dalam hadis tu.
Iaitulah ilmu Akhir zaman atau ilmu Fitan. Perkara ni disoal jawab oleh malaikat pada baginda di penghujung hadis tentang tanda kiamat, ia alamat tentang ilmu ini sama penting dengan 3 ilmu pertama. Cuma ianya dipisahkan sebab zaman dulu kurang "urgent" berbanding sekarang yang sangat urgent untuk diketahui oleh muslim. Dan ilmu Fitan ni pun sangat banyak versi, kecuali pada para wali yang diberi kesepakatan atas sesuatu. Sebab itu ilmu Fitan akan jadi fitnah bila belajar sendiri, sama macam 3 cabang ilmu fardhu Ain tu kalau tak berguru, habis hancur semuanya. Punggah.
Ilmu Fitan lebih sensitif daripada ilmu lain, jadi hanya yang betul-betul ada "Sanad" sahaja khabar sahih akan sampai melalui wali². Jadi tak hairanlah kalau yang mula² bai'at Mahdi nanti semuanya adalah mursyid² utama dunia. Di belakang mereka ada ribuan murid yang dengar dan taat. Untunglah mereka yang ada tali untuk berpegang dan diikat rapi (bukan sekadar berdamping dengan tali tanpa ikatan).
Dajjal akan datang selepas semua peringkat peringatan tentang Dajjal dimatikan atau didiamkan (seperti di beberapa tempat yang berlaku sekarang, ulama dipenjarakan, di assassinated dll bila banyak sebar rahsia penipuan Dajjal).
Selamat datang ke dunia baru. Selamat datang ke dunia Ashabul Kahfi akhir zaman bagi mereka yang sudah "wake up" dan sudah bersama jemaah. Takziah buat mereka yang masih tenggelam berenang seronok dalam sistem dan berlumba-lumba mengejar syurga ciptaan Dajjal. Kejarlah sijil anda, pangkat, harta, nama, harta kertas anda sepuasnya.
"Berbaiah lah walaupun terpaksa merangkak di atas salji."
k bye.
Zakuan Faiz
9/3/2019
Tanah Syam
Langgan:
Catatan (Atom)