Khamis, 24 September 2020

rahmat الله

 🌹 *BERILAH AKU SEGELAS BERAS*


Suatu ketika lori pengangkut BERAS tiba di sebuah kedai. Orang-orang datang berebut untuk membelinya.


Maka pembeli beratur panjang giliran di kedai pedagang beras itu.


Tibalah giliran seorang WANITA TUA miskin, dengan tangan gementar ia menghulurkan gelas yang dibawanya kepada penjual beras.


WANITA TUA berkata : "Aku tidak mampu membeli beras mu, sudikah engkau bersedekah untukku dengan segelas beras saja.?"


PENJUAL BERAS :"Tidak, aku tidak boleh memberimu segelas BERAS!"


Tetapi kemudian penjual beras itu menyuruh pembantunya untuk membawa sekarung beras dan mengantarkannya ke rumah wanita tua itu.


WANITA TUA tersebut menerimanya dengan mata berkaca-kaca kerana tidak percaya apa yang telah terjadi.


Air mata bahagia mengalir deras di pipi keriputnya.


Seorang lelaki pembeli yang tadinya berdiri di belakang WANITA TUA bertanya kepada si PENJUAL BERAS, "Tuan...bukankah yang diminta wanita tua itu hanya SEGELAS beras, mengapa tuan memberinya SEKARUNG beras..?"


PENJUAL BERAS : "Itu kerana dia meminta sesuai dengan KEPERLUANNYA, sedangkan aku memberi sesuai KEMAMPUANKU."


"Aku melakukan itu kerana begitu pula yang ALLAH lakukan kepadaku selama ini."


"Setiap kali aku MEMINTA kepada-NYA apa yang aku inginkan, Ia selalu MEMBERIKU berdasarkan KUASA-NYA."


"Dan pemberian-NYA bukan hanya sekadar cukup, melainkan SELALU LEBIH dari cukup."


"ALLAH memberi apa yang aku PERLUKAN, LEBIH dari sekadar apa yang aku INGINKAN."


"Maka ALLAH akan mencurahkan Kurnia-Nya dan keberkahan-Nya sesuai dengan Kuasa-Nya"


Semoga kita semua diberi rezeki yg barakah ...


سُبْحَانَ اللهِ وَالْحَمْدُ ِللهِ وَ لآ إِلهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ


لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلا بِا للهِ الْعَلَيِ الْعَظَيْمِ


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَىٰ آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

Selasa, 22 September 2020

ibu

 Renungan hari ini ...semoga menjadi iktibar kepada setiap anak lelaki utk memilih bini.


*Seorang Ibu Tua menceritakan pengalamannya...

Aku memiliki 3 orang anak laki-laki, semuanya sudah menikah.


Suatu hari aku menziarahi anakku yg sulong. Tujuanku ialah ingin menginap di rumahnya bersama keluarganya.


Di pagi hari aku meminta kpd isterinya air untuk berwudhu'. Lalu aku berwudhu' dan solat. Air lebihan wudhu' aku tumpahkan ke atas katil tempat tidurku.


Ketika ia datang menghantar sarapan pagi aku berkata kpdnya, "Ananda, beginilah masalah kalau sudah tua. Semalam ibu terkencing di atas katil".


Dengan spontan ia emosi dan marah. Aku mendengar kata kata kasar, pedas dan jelek keluar dari mulutnya. Dia menyuruhku untuk mencuci dan mengeringkannya kembali. Ia juga mengancamku agar tidak melakukan itu lagi, kalau tidak..... awas!


Aku tahan kemarahanku, aku bersihkan tempat tidur itu dan aku keringkan kembali.


Hari seterusnya aku pergi ke rumah anakku yg kedua. Di sana aku juga melakukan hal yg sama.


Meledak marah isterinya dan ia memperlakukan ku seperti yang dilakukan oleh isteri anakku yang pertama. Bahkan ia mengadu kpd suaminya. Anakku diam saja,  tidak memarahi isterinya dan tidak membelaku ibunya.


Setelah itu aku pergi ke rumah anak bongsuku.


Di rumah itu aku juga melakukan hal yg sama seperti yg aku lakukan di rumah 2 orang abangnya.


Ketika isterinya datang menghantar sarapan pagi aku beri tahu dia bahwa aku semalam terkencing di atas tempat tidur.


Sambil tersenyum ramah ia berkata, "Tidak mengapa, ibu. Memang biasalah orang tua. Dulu berapa kerap kami terkencing di pangkuan ibu ketika kami masih kecil".


Kemudian ia bersihkan tempat tidur itu, ia keringkan dan ia beri wangian.


Siang hari itu aku berkata kpdnya, "Ibu punya seorang teman. Ia minta tolong ibu belikan perhiasan emas untuknya, tapi ibu tidak tahu macamana ukurannya. Orangnya sama sepertimu ini. Tolong berikan kpd ibu ukuran tanganmu".


Setelah mendapatkan ukuran yg ia inginkan orang tua itu pergi ke kedai membeli perhiasan emas yg banyak kerana ia punya wang yg banyak.


Kemudian ia panggil semua anak dan menantunya untuk datang ke rumahnya. Ia keluarkan semua perhiasan emas yg sudah dibeli lalu ia ceritakan perihal sebenarnya bahwa ia sengaja menumpahkan air di atas tempat tidur. Tidak ada ia terkencing waktu tidur.


Ia panggil isteri anaknya yg bongsu, lalu ia pakaikan perhiasan itu kpdnya dan berkata, "Inilah anakku tempat aku bersandar nanti ketika aku sudah semakin tua. Aku akan menghabiskan sisa-sisa umurku bersamanya".


Hampir saja 2 orang isteri anak pertama dan keduanya pingsan menahan malu dan sesal.


Ibu tua itu berkata kpd anak-anaknya, "Seperti inilah nanti perlakuan anak-anak kamu kpd kamu ketika kamu sudah tua. Bersiap-siaplah untuk menyesal pada hari itu sebagaimana menyesalnya aku atas letihnya aku mengasuh kalian dari kecil.


Adik kamu ini akan hidup bahagia dan akan menemui Tuhannya dalam keadaan gembira. Kamu berdua tidak mendapatkan perkara seperti ini dari isteri-isteri kamu kerana kamu tidak mendidik mereka tentang harga seorang ibu".


اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِيْ وَالِوَالِدَيَّ وَارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِيْ صَغِيْرًا


“Yaa Allah, ampunilah dosa-dosaku, dan dosa kedua orangtuaku dan sayangilah mereka sebagaimana mereka menyayangiku pada waktu aku kecil”

Isnin, 21 September 2020

jarak saf

 Assalamu'alaikum wbh... 



*NORMA BAHARU SOLAT BERJEMAAH*


Ustaz Kazim Elias mengingatkan kita; "Sekiranya norma baharu ini dilanjutkan untuk jangka waktu yang terlalu lama, maka ianya tidak lagi normal.."


Penampilan terbaru Ustaz Kazim Elias adalah usaha yang patut dipuji dan diakui dalam menegakkan kebenaran, berdasarkan apa yang  telah beliau nyatakan untuk membela kebenaran, menunjukkan kerisauan tentang norma baharu ini (jarak 1 meter ketika menunaikan solat berjemaah di masjid/surau) akibat ancaman _pandemik_ ini; di mana penjarakan fizikal 1 meter itu tidak boleh kekal dalam menerapkannya di dalam agama Islam.


Beliau menegaskan; "Kita boleh menerima norma yang baharu ini..tetapi sampai bila? Jika hal baharu ini bertentangan sama sekali dengan Sunnah yang berasal dari Baginda Rasulullah (ﷺ), maka masalah ini harus dibahas dan dikaji semula dengan lebih teliti di dalam pelaksanaannya”.


Tambahnya; "Tidak ada yang lebih baik daripada ajaran yang dibawa oleh Islam. Kita tidak boleh mengatakan bahawa ada cara lain yang lebih baik daripada apa yang diberikan oleh Islam kepada kita dalam menangani masalah ini. Sekiranya norma baharu ini dipraktikkan di dalam Sunnah Islam _selama-lamanya_, maka itu tidak lagi normal. Kita tidak perlu takut ada perkara lain di sebalik _pandemik_ ini dan kajian harus dilakukan secara menyeluruh dan lebih dalam lagi. Sepertinya ada agenda lain di sebalik situasi ini".


"Pada awal _pandemik_ ini terdapat begitu banyak ketakutan, banyak video yang muncul di merata tempat mengenai betapa bahayanya keadaan di Wuhan di mana seorang individu itu tiba² jatuh, tiba² mati, panik di hospital kerana terlalu penuh dan sukar untuk memasukinya kecuali jika didapati positif atau menunjukkan ada tanda²; akan tetapi setelah virus ini sudah tersebar di seluruh dunia dengan ratusan ribu kes kematian, tiba² rasa panik dan kematian mengejut seperti video rakaman orang yang mati akibat Covid-19 seperti sebelumnya tidak ada lagi kelihatan malahan terus hilang dan senyap begitu sahaja. Yang ada hanyalah berita akan pertambahan kes² baharu sahaja".


"Islam adalah kebenaran, ajaran yang telah dibawa oleh Nabi Muhammad (ﷺ) daripada Tuhan semesta alam. Seharusnya tidak ada kompromi di dalam agama Islam, dengan mengubah cara solat solat berjemaah dari cara asal kepada cara yang baru. Tidak wajar kiranya dengan hanya menerima bulat² cara solat berjemaah  norma baru; yang lebih menyedihkan lagi adalah kita mengikut  dan melakukan saja _sunnah dari WHO_ tanpa mempersoalkan impaknya terhadap ibadah kita".


Beliau menegaskan bahawa para Ulama' (secara tidak langsung) harus memikirkan kembali sama ada wajar atau tidak cara perlaksanaan solat berjemaah akibat dari masalah _pandemik_ ini, dengan mengubah cara² solat berjemaah dan menyebabkan Sunnah asal diabaikan dan Sunnah baharu pula diterima. Beliau berpendapat bahawa keadaan ini tidak boleh kekal dalam perlaksanaannya. Beliau mengatakan bahawa agama mesti didahulukan, bukannya norma baharu. Ustaz Kazim Elias juga mengatakan norma baharu ini, seolah² seperti mencipta versi baru agama Islam, akibat daripada mengubah cara Sunnah supaya sesuai dilaksanakan dalam keadaan _pandemik_ ini.


Beliau mengingatkan kembali bahawa Nabi kita (ﷺ) ada memberitahu kita untuk rapatkan bahu ketika berdiri  menunaikan solat berjemaah.  Nabi Muhammad (ﷺ) bersabda, seperti yang diriwayatkan oleh Al-Bukhaari, 686;  Muslim, 425.

Diriwayatkan dari ‘Abd -ullah ibn‘ Umar bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Jadikanlah barisanmu lurus, berdiri bahu ke bahu dan tutup celah, dan jangan menolak tangan saudara²mu.  Jangan tinggalkan jurang untuk syaitan masuk.  Barangsiapa merapatkan saf, Allah akan membalasnya, dan barangsiapa memutuskan saf, maka Allah akan meninggalkannya.


Nabi Muhammad (ﷺ) juga bersabda, diriwayatkan oleh Abu Dawood, 666;  Al-Nasaa'i, 819, 620.

Diriwayatkan bahawa Al-Nu'maan ibn Basheer berkata: "Rasulullah SAW berpaling menghadap orang² dan berkata, 'Luruskan barisanmu..'3x, 'Demi Allah, adalah lebih baik kamu meluruskan barisanmu atau Allah akan menciptakan perpecahan di antara hatimu. 'Dan aku melihat orang² berdiri, bahu  ke bahu, lutut ke lutut, pergelangan kaki ke pergelangan kaki".


Berbalik kepada topik _pandemik_ ini, kami ingin mempersoalkan tentang pemakaian topeng muka ketika menunaikan solat. Di mana, semasa melakukan "Sujud" ketika bersolat, 7 anggota badan mestilah menyentuh bumi, bahagiannya adalah;

- 2 hujung telapak kaki

- 2 lutut

- 2 telapak tangan

- serta 1 bahagian muka, (bermaksud dahi serta hidung).


Kira, berapa jumlahnya? Jumlahnya adalah 7 bahagian, bukannya 6½. Dahi dan hidung dikira sebagai satu bahagian.  Dengan memakai topeng, bagaimana hidung boleh menyentuh tempat sujud?  Bukankah degan memakai topeng muka apabila bersolat, menyebabkan hanya 6½ daripada 7 bahagian yang sepatutnya bersentuhan dengan tempat sujud.


Salah satu Hadis yang menyebutkan tetang perkara di atas mengenai 7 bahagian anggota badan yang mesti menyentuh bumi semasa bersujud adalah;


Sahih Al-Bukhari 809

Diriwayatkan oleh Ibn `Abbas:

Nabi SAW diperintahkan (oleh Allah) untuk sujud pada 7 bahagian dan tidak menyelipkan pakaian atau rambut (ketika bersolat).  Bahagian tersebut adalah: dahi (bersama dengan hujung hidung), kedua tangan, kedua lutut, dan (jari kaki) kedua kaki.


Setiap yang berlaku pasti ada sebabnya, tidak ada yang berlaku secara kebetulan. Dengan izin-Nya, Allah telah memilih Ustaz Kazim Elias, untuk mengingatkan kita akan kebenaran. Kebenaran yang sudah dilupakan oleh kebanyakan umat Islam. Sekarang, adalah bagi kita untuk menyahut cabaran ini, serta bertindak untuk menegakkan Sunnah Nabi kita Nabi Muhammad (ﷺ) dan menyatakan perkara yang benar itu sebagai benar, yang salah sebagai salah.


Para Ulama' di rantau ini seharusnya mencontohi keberanian Ustaz Kazim Elias dalam menegakkan kebenaran. Jangan menjadi seperti lalang, yang hanya mengikut arah angin ke mana sahaja ia bertiup. Semoga para Ulama' Islam berhenti bersembunyi di  sebalik bayang² dan seharusnya melangkah ke cahaya, kerana bayang itu tidak dapat wujud jika tiada cahaya.


*Ilmu dan info yg bermanfaat wajar dikongsikan... Fikir2kan*


*DestinasiJannah*

rambut

 Perihal Gunting Rambut.


Perlu diambil kisah insha'Allah sama2 Kita ambil iktibar utk Amal Dan sampaikan.


Tulisan YM Ustaz Haji Khann Da'ie Al Madani


#Gunting..#Rambut..#sebarkan..


Kebanyakkan org kita memandah remeh tntg gunting rambut..tak kisah gunting dgn siapa..relax laa..gunting rambut je pun..sdgkan sebagai seorang Muslim seharusnya dia berfikir untuk memotong rambut di kedai penggunting Islam..kerana pabila rambut di potong,kepala kita di pegang..kena pulak orang tu potong dgn tangan kanan..pasti kepala kita di pegang dgn tangan kiri..kalau yg tukang potong rambut tu orang Islam..org yg solat pula..Alhamdulillah..tp kebanyakkan hari ni kedai gunting rambut di monopoli oleh orang bukan Islam..bukan saja di daerah sy mersing tp sy percaya seluruh malaysia berlaku..


Seharusnya kita sedar yg kepala kita ni kepala org yg bayar zakat..kepala org yg sujud pd ALLAH..kepala org yg baca Quran..sanggupkah kita biar kepala kita di pegang oleh org bukan Islam lebih malang lg dgn tangan kiri..


Di Daerah tempat sy tinggal..penggunting rambut Muslim tinggal beberapa orang sahaja dan kebanyakkannya telah meninggal dunia tp tiada pengganti bahkan ruginya ilmunya tak di warisi.. alangkah baiknya kalau anak2 Muda yg menganggur tak de buat ape2 di beri motivasi dan semangat untuk belajar kemahiran2 seperti gunting rambut ni..sekurangnya ia myumbang kepada Umat Islam..


Bukan apa,kolej2 kemahiran dan kolej komuniti di buka merata Negara..mnjadi Tukang Gunting pun boleh dapat pahala sb niat ibadah khdmat kepada org Islam..kisah tukang gunting rambut di ceritakan sejak zaman Salafussoleh lagi..Guru sy yg Mulia sgt2 marah kalau potong rambut di kedai org bukan Islam..lebih malang lg hari ni ada anak2 muda yg suka potong rambut dgn amoi di salon..apa yg best tak taw laa..


orang2 wanita kita juga seharusnya ada kedai gunting rambut khas untuk Muslimah yg di gunting oleh wanita sendiri.. kerana dari sy kecil sy melihat majoriti masyarakat wanita kita potong rambut di kedai amoi yg bukan Islam sdgkan masa potong rambut tudung mesti kne buka..aurat wanita Islam dan wanita ajnabi itukan jelas sama seperti aurat wanita dgn lelaki yg bukan mahram..


Penggunting rambut juga tugas yg mulia..semua lapisan msyarakat berhajat kepadanya dari Ulama..menteri..hingga ke org jalanan..jd peluang Dakwah sgt2 terbuka kepada penggunting rambut..sambil2 gunting tu dari borak kosong baik juga borak2 yg menafaat Agama..ada juga kedai gunting yg sediakan majalah2 yg bermenafaat smbil menanti giliran, pelanggan boleh membaca.. 


Semoga orang yg berpengaruh dalam masyarakat mengambil perhatian tntang pekara ini dan mengutarakan kedepan kerana bagi saya ia bukan pekara yg remeh kerana penggunting rambut Muslim semakin sepi..dan sebagai muslim mnjadi tanggungjawab kita untuk mewujudkannya..


Sekian..

Us Khann Da'ie

Salam malam Jumaat Baraqah

Khamis, 17 September 2020

islam

 St. Francis Xavier - pengasas The Jesuit. 


Salah seorang Jesuit yang telah dihantar oleh ke Melaka 466 tahun lepas iaitu St. Francis Xavier bukannya calang-calang orang. Beliau tiba di Melaka pada tahun 1545M. Beliau yang memiliki kelulusan Sarjana dalam jurusan teologi adalah sahabat kepada Ignatius Loyola. Pada 15 Ogos 1534, St Francis Xavier bersama dengan Ignatius dan lima orang yang lain seramai 7 orang mengunjungi sebuah gereja kecil di Montmartre berdekatan kota Paris dan di situ ketujuh-tujuh tokoh ini melafazkan kaul kemiskinan, kesucian dan kepatuhan. Inilah detik awal penubuhan Tarikat Jesuit (Pertubuhan Yesus) atau kita sebut Jesuit saja. Selepas itu Francis Xavier bersama-sama pengasas Jesuit yang lain bertolak ke kota Venice, Itali di mana mereka telah ditahbiskan sebagai paderi Katolik pada 24 Jun 1537. Selepas itu Xavier bertugas sebagai setiausaha kepada Ignatius Loyola di Kota Rom untuk beberapa waktu.


Pada tahun 1540, Xavier diutuskan ke istana Portugal oleh Ignatius bagi memenuhi hasrat John III, Raja Portugal, yang inginkan mubaligh-mubaligh Jesuit dihantar ke Hindia Timur Portugis. Xavier bertolak dari kota Lisbon pada tahun 1541 bersama-sama dengan dua orang mubaligh Jesuit yang lain menaiki kapal yang bernama Santiago. Mereka tinggal sementara di Mozambique dari Ogos 1541 sehingga Mac 1542 sebelum tiba di kota Goa pada 6 Mei 1542. Jawatan rasmi Xavier di Goa adalah sebagai Nuncio Apostolik (ataupun Duta Besar Takhta Suci Kota Vatikan) dan beliau menggunakan Goa sebagai pusat operasinya untuk tiga tahun berikutnya.


St Francis Xavier tiba di Melaka pada Oktober 1545. Pada 1 Januari 1546 telah bertolak ke Pulau Amboina dimana beliau telah tinggal sehingga bulan Jun. Xavier kemudian mengunjungi pulau-pulau yang lain di Kepulauan Maluku seperti Ternate dan Morotai. Selepas itu beliau kembali semula ke Melaka. Usaha dakwah Francis Xavier di Kepulauan Maluku membawa impak yang besar dikalangan masyarakat setempat sehingga beliau digelar sebagai Hawari Timur (Inggeris: Apostle of the East). Hasil daripada pelayanan Xavier dari tahun 1546-1547 dikalangan penduduk Pulau Amboina, Ternate dan Morotai, agama Kristian bertapak di wilayah-wilayah tersebut dan kini menjadi agama terbesar di wilayah Nusa Tenggara Timur, Indonesia (91% penduduk wilayah ini beragama Kristian)


Berbalik kita kepada Goa, Goa pernah menjadi markas utama percaturan kafir untuk menakluki Nusantara. Kitab sejarah melayu kita juga pernah dibawa ke London,diambil oleh Portugis dan disimpan di Goa beberapa waktu.


Setelah Potugis menawan Melaka 1511, ada beberapa kerajaan melayu yang cuba membebaskan Melaka .Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam (1607 – 1636M) , iaitu Sultan Aceh juga pernah cuba untuk membebaskan Melaka dari tangan Portugis, namun ianya tidak Berjaya. Aceh amat memusuhi Portugis ketika itu.


Oleh itu, Jesuit telah menghantar jeneral perangnya iaitu Johan Harmen Rudolf Kohler , seorang Belanda berketurunan Yahudi dan pengamal ilmu Kabbalah untuk memimpin Perang Aceh Pertama 1873. Pada 8 April 1873 tentera Belanda pun mendarat di Pantai Ceureumen dibawah pimpinan Kohler lalu menawan Masjid Raya Baiturrahman dan membakarnya. Kegemilangan kerajaan islam Nusantara pun terus malap selepas itu.