Isnin, 21 September 2020

rambut

 Perihal Gunting Rambut.


Perlu diambil kisah insha'Allah sama2 Kita ambil iktibar utk Amal Dan sampaikan.


Tulisan YM Ustaz Haji Khann Da'ie Al Madani


#Gunting..#Rambut..#sebarkan..


Kebanyakkan org kita memandah remeh tntg gunting rambut..tak kisah gunting dgn siapa..relax laa..gunting rambut je pun..sdgkan sebagai seorang Muslim seharusnya dia berfikir untuk memotong rambut di kedai penggunting Islam..kerana pabila rambut di potong,kepala kita di pegang..kena pulak orang tu potong dgn tangan kanan..pasti kepala kita di pegang dgn tangan kiri..kalau yg tukang potong rambut tu orang Islam..org yg solat pula..Alhamdulillah..tp kebanyakkan hari ni kedai gunting rambut di monopoli oleh orang bukan Islam..bukan saja di daerah sy mersing tp sy percaya seluruh malaysia berlaku..


Seharusnya kita sedar yg kepala kita ni kepala org yg bayar zakat..kepala org yg sujud pd ALLAH..kepala org yg baca Quran..sanggupkah kita biar kepala kita di pegang oleh org bukan Islam lebih malang lg dgn tangan kiri..


Di Daerah tempat sy tinggal..penggunting rambut Muslim tinggal beberapa orang sahaja dan kebanyakkannya telah meninggal dunia tp tiada pengganti bahkan ruginya ilmunya tak di warisi.. alangkah baiknya kalau anak2 Muda yg menganggur tak de buat ape2 di beri motivasi dan semangat untuk belajar kemahiran2 seperti gunting rambut ni..sekurangnya ia myumbang kepada Umat Islam..


Bukan apa,kolej2 kemahiran dan kolej komuniti di buka merata Negara..mnjadi Tukang Gunting pun boleh dapat pahala sb niat ibadah khdmat kepada org Islam..kisah tukang gunting rambut di ceritakan sejak zaman Salafussoleh lagi..Guru sy yg Mulia sgt2 marah kalau potong rambut di kedai org bukan Islam..lebih malang lg hari ni ada anak2 muda yg suka potong rambut dgn amoi di salon..apa yg best tak taw laa..


orang2 wanita kita juga seharusnya ada kedai gunting rambut khas untuk Muslimah yg di gunting oleh wanita sendiri.. kerana dari sy kecil sy melihat majoriti masyarakat wanita kita potong rambut di kedai amoi yg bukan Islam sdgkan masa potong rambut tudung mesti kne buka..aurat wanita Islam dan wanita ajnabi itukan jelas sama seperti aurat wanita dgn lelaki yg bukan mahram..


Penggunting rambut juga tugas yg mulia..semua lapisan msyarakat berhajat kepadanya dari Ulama..menteri..hingga ke org jalanan..jd peluang Dakwah sgt2 terbuka kepada penggunting rambut..sambil2 gunting tu dari borak kosong baik juga borak2 yg menafaat Agama..ada juga kedai gunting yg sediakan majalah2 yg bermenafaat smbil menanti giliran, pelanggan boleh membaca.. 


Semoga orang yg berpengaruh dalam masyarakat mengambil perhatian tntang pekara ini dan mengutarakan kedepan kerana bagi saya ia bukan pekara yg remeh kerana penggunting rambut Muslim semakin sepi..dan sebagai muslim mnjadi tanggungjawab kita untuk mewujudkannya..


Sekian..

Us Khann Da'ie

Salam malam Jumaat Baraqah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan