Jumaat, 22 Oktober 2021

Banyak nanges

 Nasehat Sheikh Abu Zaki :


1. Waktu sudah semakin akhir. Kita sedang menghadapi satu ambang yang sangat genting. 


2. Kita sedang menuju satu perkara yg dijanjikan RASULULLAH ﷺ iaitu malam yang gelap, semakin gelap & semakin gelap 


3. Dan ingatlah setiap ketenangan yang kita hadapi sekarang ini, bukan lah untuk kita  seronok seronok. 


4. Tapi guna sebaiknya setiap kesenangan, kelapangan untuk persiapan masa yang lebih gelap lagi!


5.  Ibarat sementara kita ada elektrik/lampu, siapkan bateri sebelum kita blackout. (contohnya).


6. Sementara ada fridge, siapakan makanan storage (sebelum fridge rosak).. contohnya. 


7. Teringat hadis, Nabi melihat para sahabat ketawa ketawa. Nabi berkata, kalau kalian tahu apa yang aku tahu, pasti kalian akan banyak menangis dari ketawa.


8. Apa yang Nabi tahu? Nabi tahu Masyhar, Kubur, Hari Akhirat & Nabi tahu juga akan datang umatnya (kita) akan hadapi bahaya, akan dikerjakan orang, tidak akan dapat menyelamatkan diri, akan rosak. Itu yang Nabi tahu. 


9. Sahabat yang 1400 tahun banyak ketawa Nabi tegur, ini kan kita yang sedang duduk di zaman akhir ini lebih banyak ketawa daripada sahabat. 


10. Bukan kita hanya perlu meratap & meraung tapi paling paling tidak gunakanlah ketenangan kita ini bukan untuk banyak senda gurau & ketawa bahkan untuk buat persiapan getir yang akan datang.


11. Kalau Nabi SAW sudah bilang makin gelap, makin gelaplah. Bersiap sedialah.


12. Kalau kita siapkan payung sebelum hujan, kalau tidak hujan pun tidak apa apa.


13. Bukan lah payung insuran, wang ringgit yang kita perlu sediakan.


14. Tapi payung Iman. Naungan dari Allah Taala. 


15. Hujan yang kita hadapi ialah hujan sengsara & huru hara yang tidak tertanggung termasuk lah kematian.


16. Seandainya kita tidak hadapi huru hara itu sekalipun, namun setiap ikhtiar yang kita buat itu ada pahalanya.


17. Seandainya kita betul betul jumpa zaman getir itu, paling paling tidak kita sudah ada persiapan kerohanian. 


18. Kita tiada daya persiapan perkara perkara fizikal. Kita tidak ada peralatan. Kita tidak ada kemampuan. Nak latih pencak silat pun apalah daya kita sangat.


19. Tetapi jangan tiada persiapan rohani. Persiapan Panggil Allah SWT di tengah malam.


20. Biasakan panggil Allah SWT. Kalau kita dah biasa panggil Allah SWT, suara kita sudah terbiasa diangkat di langit, didengar Maha Suci Allah SWT. 


21. Dah boleh standby pandang Isteri / suami kita dengan pandangan Doa, Zikrullah. Bukan standby bekalan makanan, oksigen. 


22. Kalau apa apa berlaku pada aku, kau tabah. Kalau apa apa berlaku pada mu, aku tabah.


23. Kita bukan akan hadapi perkara perkara kecil tapi perkara yang sangat besar yang Nabi SAW sudah sebut “Pasti akan berlaku! Pasti akan berlaku..”


24. Tambahan pula, pandanglah kiri @ kanan — semuanya sedang menjurus dengan kata kata Nabi SAW katakan. 


25. Oleh itu, janganlah terlalu gembira. Jangan ambil kesempatan dengan kelapangan yang sedang berlaku ini. 


26. Kalau nak gembira, gembiralah dengan Zikrullah, selawat & bacaan Maulid. Gembira yang datangkan pahala, yang tidak lalaikan kita. Itulah gembira yang kuatkan hati kita.

Rabu, 20 Oktober 2021

Iv

Pengenalan

Kemahiran


1. Industry pertanian

-initiative/cara utk memajukan

-sebab memajukan


1. Bakat diri

2. Kenapa perlu memilih anda

3. Kenapa tanah rizab melayu berkurang

4. Set induksi 


1. Wang kertas (pengetahuan am)

 apa lambang dn mksud lambang pd wang kertas rm 1,rm 10 ,rm 50 dn rm100

2. kenapa nk jadi guru? 

3. Bagaimana nk tarik minat murid untuk belajar? 

2. Cara ajar subjek masa pdpr 

3. Peranan guru untuk merealisasikan fpk


1)hang tuah wujud atau hanya mitos

2) kenapa sejarah melaka dianggap sejarah permulaan

3) kenapa kurikulum skrg lebih terangkan negeri melaka

1.strategi pembelajaran

2.peta ithink (bagaimana dan apa)

3.pentaksiran


1.dunia tanpa sempadan 

 -apa maksud 

-kebaikan

-keburukan


2. pilih 1 topik sejarah tahun 4 5 6 and then bagi strategi mengajar, ekns dengan emk

3. kekuatan diri

4. apa nak buat pada cg2 yg tak dengar arahan pihak atasan

5. macam mana nak terapkan nilai kesukarelawan dalam diri pelajar

6. Terangkan apa itu kpi dan apa kpi bagi seorang guru


• pengenalan diri (nama, graduan mana, jurusan, pencapaian ko tertinggi, pengalaman bekerja) 

• soalan DSKP - elemen apa yng paling mengujakan anda dan mengapa 

- Beza pencapaian Tahap 1 dan Tahap 6 

- Aktiviti yg boleh dilakukan dlm kelas untuk memastikan murid mencapai tahap 6 (pilih 1 silibus) 

• Apa itu Raja Berpelembagaan? 

• apa beza raja kita dengan raja di Brunei? 


Tips

 sila elakkan sebut benda yang x pasti. Sebab panel akan tanya soalan berkaitan dengan jawapan yg anda berikan pada awal soalan

Pendekatan luar bilik darjah: (utk sub sej 4,5,6) 3 min

-bagitau tempat/lokasi

-aktiviti yg dilakukan

-kaitkan aktviti dgn multiple intelligence


-Hak asasi manusia

- malaysia sebagai ahli majlis hak asasi malaysia ( PBB) 

-kesan rohingya dan solution

-hak asasi warga asing yg bekerja di Malaysia

-Mengapa kerajaan Melaka dititikberatkan dalam sejarah sedangkan Kerajaan Melayu tertua ialah Kedah Tua

-mengapa kalau lelaki malaysia kahwin dgn warga asing anak boleh dpt kewarganegaraan tp kalau perempuan kawin dgn lelaki wargaasing anak tak boleh dpt kewarganegaraan

-faktor masalah gejala sosial dalam remaja

1. Sebagai guru sejarah,  apakah persediaan mengajar teknik drama dan kaitkan tajuk hulubalang kepahlawanan Melayu.

2. Bagaimana cara kamu membuat pentafsiran dalam kelas pembelajaran online

3. Sumbangan terhadap pdp sejarah


4. subjek sejarah biasa di anggap membosankan. Sebagai guru sejarah apa yg bole kamu buat untuk menarik minat pelajar ?


Round 3

Apakah yang kamu faham tentang keluarga Malaysia. Bagaimana merealisasikan di dalam bilik darjah?

Kim kim

 KISAH PENGALAMAN SEBENAR SAHABAT KITA DARI JOHOR PERIHAL MENGENAI SUNGAI KIM KIM


BACA DAN NILAI SENDIRI KEBENARANNYA


ANTARA MENARA 4G ATAU BAHAN KIMIA??


Boleh saya kongsi pendapat dan pengalaman saya tak tuan?


Ada kena mengena juga dgn covid dan bioweapon rasanya


Sebelum munculnya corona atau covid..


Pada tahun 2019 bulan mac..

Depa dah try senjata depa sebenarnya..


" Pencemaran kimia sungai kimkim"


Org pasir gudang tahu dan rasa akan hal ini. Tapi ditutup dgn agenda tajuk pembuangan sisa kimia...


Saya salah seorang mangsa yg terpaksa lari masuk "gua"


Kronologi..

Sisa kimia dibuang di tepi jambatan sungai kimkim. Kt situ mmg kawasan perumahan depan sikit barulah sekolah.


Tapi org tmn perumahan situ tak berapa terkesan.

Tiba2 budak2 sekolah yg tumbang


Dan diikuti dengan beberapa sekolah yg lain dan sekolah yg lain jarak radius melebihi 5km pastinya yg kena dulu pelajar sekolah...


Persoalannya mengapa pelajar sekolah dulu yg terkesan? Bukan org perumahan yg paling dekat?


Sekolah..

Ada kena mengena dgn dr maszlee malek..

Maszlee malek dapat tekanan politik supaya letak jawatan


Masa tu setiap sekolah dilengkapi dgn menara2 YES4G


Mungkin dr maszlee sedar ni serangan dari pihak yes4g, dr maszlee tak sambung kontrak dgn yes4g untuk kementerian pelajaran. Dr maszlee memilih celcom.


Bila tak disambung kontrak yes4g, kroni2 politik YTL mendesak maszlee letak jawatan


Atas nasihat tunM dr maszlee letak jawatan..


Masa tu keadaan terasa seperti tiada oksigen dalam udara walaupun kawasan lapang


Dalam rumah saya pun susah nak bernafas


Betul.. 4G boleh convert 5G guna software


Kejadian kimia sungai kimkim tmpt depa test sistem depa nak tahu keberkesanan..


Then lepas hampir 1 tahun muncullah virus corona


Masa kt kimkim tu depa test maximum wave power rasanya..


Tapi skrg untuk situasi covid depa rendahkan sikit, tapi seluruh malaysia yg mana ada tower pasti kena..


Sebab tu walau duduk dalam rumah tiba2 rasa x ckup udara, pening2.. pergi spital test covid positif walaupun org tua tu tak pernah keluar kampung


Mmg ada buang.. mmg betul ada dibuang tapi rasanya bukan kimia.


Kalau kimia kenapa org perumahan tak tumbang? Walaupun rumahnya sebelah sungai kejadian. Kawan saya ada duduk disitu

Tapi banyak budak2 sekolah yg tumbang


Kimia tu tuk tutup kerja sebenar


Apa ada disekolah?

Menara YES4G...


Lebih 10 sekolah kena


Huru hara masa tu


Mungkin sebab tu dr maszlee masa tu menteri pelajaran atas nasihat tunM menamatkan kontrak dgn yes4g


Hanya pandangan peribadi di dabel cek dgn kejadian2 politik.

Saya tiada bukti kukuh


Saya hampir tumbang juga pada waktu malam, start kereta. Angkut beg dan fmly lariiii.. duduk kpg 1minggu nyamannnnnn


Dia tak attck tmpt lain, sebab tmpt lain takde kawasan industri, tak boleh kaitkan dgn pencemaran nanti


Tu saya tak pasti yg saya pasti bukan itu punca budak sekolah tiba2 tumbang


Yup pasir gudang majoriti terbesar melayu islam.. takde cina nak duduk sini. Yg ada pun ramai jual rumah.. tinggal beberapa cebis jerr


So skrg klu nak nyaman kena duduk dgn perumahan cina. Depa tak attck sana


Yang depa kata budak skolah bau asap macam tu camne ek


Kt pgudang tu kami dah lali hari2 bau kilang..

Ada masa tu takde bau apa2 tapi oksigen takde kt udara


Malam ni pun ada bau..

Kalau hujan lagi kuat bau..

Tapi udara menten ada oksigen 😂


Skrg ni bg saya telco yg boleh kita percaya hanya celcom sahaja.

Yg lain2 tu bahaya anytime wave boleh berubah.


Tapi dgr2 celcom nak diambil alih


Kalau tengok peta, Sungai Kim Kim tu dekat juga dengan kawasan perumahan.


Sebelah je dlm 50 meter dari tmpt pembuangan kimia katanya


Tapi yang kena budak di sekolah sahaja. Musykil.


Sekolah anak saya 10km rasanya kira paling jauh pun kena.. ada yg tumbang.... Pelik hanya sekolah


Unsur kimia pun mungkin ada sedikit tapi paling mudarat wave dari tower


Kes kimia kimkim sebangai test field tuk benchmark sistem depa


Bila dah dapat data2 yg diperlukan wujudlah corona/covid the next year


- HAMBA ALLAH -

...........


Kalau btul kimia agent orange punya keje


https://m.youtube.com/watch?v=uJaJbq9aRFI


Tapi masuk akal

Selasa, 19 Oktober 2021

Kobit

 MEMBANDINGKAN SITUASI PANDEMIK HARI INI DI S'PORE & ISRAEL DENGAN NEGARA LAIN


18 Okt, 2021


Itupun dia. Seluruh dunia mentertawakan Singapura & Israel sekarang (dan 3 jab semakin teruk).


Singapura bertambah buruk dan masih mahu mengikuti kegagalan Israel.


Taiwan baru saja mengumumkan bahawa ia mempunyai lebih banyak kematian akibat "vaksinasi" jenis Pfizer daripada jangkitan Covid. Mereka sbelum ini telah menguruskan dengan baik sehingga mereka melancarkan suntikan mRNA jenis Pfizer yang toksik dan berbahaya, yang menyamar sebagai vaksin.


India telah menggunakan Ivermectin dan mendapat kes sifar serta tidak lagi ada kematian di Uttar Predesh di antara 241 juta orangnya. Indonesia mempunyai 277 juta orang dan sejak mereka mulai menggunakan Ivermectin, mereka mempunyai kes yang jauh lebih sedikit daripada Singapura.


Sweden TIDAK PERNAH _lockdown_ sejak hari pertama. Mereka tidak pernah memaksa orang-orang mereka untuk melakukan vaksinasi. Mereka mempunyai jauh lebih sedikit kes dan kematian jauh lebih sedikit daripada Singapura. Sama dengan Denmark.


Indonesia dan India mempunyai Kekebalan Semula Jadi yang 13 kali lebih kuat daripada vaksin apa pun dan keberkesanan Kekebalan Semula Jadi juga bertahan lebih lama. Begitulah cara dunia mengatasi selesema Sepanyol pada tahun 1918 tanpa Vaksin.


AS, dengan sekurang-kurangnya 100 juta orang yang telah pulih dan mempunyai imuniti semula jadi, mempunyai 70% Kekebalan semula jadi sekarang.


UK, Singapura, Israel, Seychelles, Mongolia, diberi vaksin tertinggi di dunia, namun mereka juga menjadi yang terburuk di dunia. Malaysia telah menyertai "Club of Doom" ini.


Sebilangan lagi, beberapa pemimpin kerajaan yang korup di Malaysia, dengan persetujuan daripada banyak pemimpin parti pembangkang yang tidak berguna atau berkompromi, berani mengancam orang ramai mengenai mandat vaksin, memaksa guru untuk mengambil mRNA Pfizer toksik dan ingin membuli dan menjadikan hidup sangat sukar bagi mereka yang tidak divaksinasi , yang sebenarnya Bukan anti Vaxxers tetapi pro Selamat & Vaxxers Sebenar, mereka hanya menolak untuk "diracuni" oleh mRNA Pfizer toksik.


Apa salahnya menolak suntikan mRNA Pfizer yang sangat toksik yang tidak dapat melindungi anda daripada dijangkiti dan hanya akan mengakibatkan bahaya pada badan anda segera atau lambat?


Amaran kepada ahli politik kita yang korup dari semua pihak, "pakar" kualiti rendah yang tidak jujur ​​& sama-sama korup (termasuk beberapa pegawai MMA), media terintimidasi & tertunduk, kesatuan yang tidak mewakili rakyat dan beberapa pegawai kerajaan yang tidak cekap & korup - masa anda semua menggunakan wabak ini untuk menindas rakyat akan segera berakhir.


Orang-orang akan bangkit dan mengajar anda semua pelajaran pada PRU15 yang tidak akan anda lupakan.


Patriot Malaysia di UK (KKB)

Guru

 #luahan_ahli


Adakah kome ni Penipu atau terpaksa menipu?


**********************************


Punca guru tipu tipu data.


Mereka ...mereka yg keje kat posisi oficer kpm, jpn, ppd dan admin skol  merasakan mereka sudah bukan guru.  


Mereka rasa bangga dapat memperlakukan guru seumpama badot tiada fikiran. 


Tapi cikgu ckgu ni layan je semua kerenah untuk sementara tunggu pencen.


 Apa perlu ini dibiarkan? 


Mereka kat atas nih hanya perlu data bagi standby jawapan jika ada komplen dari awam. Mereka tidak sedia jalan untuk selesaikan.


 Umpamanya meletakkan guru sebagai pengajar berkualiti...... Mereka tiada pun usaha untuk sediakan guru dengan penghormatan sebgai profesional guru. Gurulah yg akan jadi kuli pembersihan sekolah dan pelbagai masalah.


 Mereka hanya mahu memantau. Kesian kat cikgu cikgu. Mereka dibuli. Sepatutnya pentadbir sekolah perlu setting dalam minda untuk tidak mengganggu guru dan seharusnya malu untuk menggangu guru dengan tugasan tak setarafnya. 


Mereka si admin ni tak berusaha untuk berjuang mengangkat martabat guru kerana mereka ini admin admin bukan pejuang dan pengecut serta mereka yg hanya mengharapkan gaji besar. 


Mereka tak malu melukut tepi gantang. Zaman sudah berubah. Kebenaran sedang memunculkan diri. 


Kalau tiada admin ....guru still mengajar seikhlas mungkin.  Guru yakni cikgu cikgu ni lebih pandai untuk menipu ...jika mereka sudah tidak dipercayai. Kesan buruknya adalah kepada anak murid. Oleh itu angkat martabat guru.....dengan step. ....husnuzon dan jangan mengganggu dengan pemantau yg bersilih ganti masuk kesekolah. 


Sekejap dari kpm....sekejap dtg pula jpn...kemudian ppd..... kemudian penaziran....kemudian ulang semula ppd....jpn....  


Akhirnya cikgu cikgu merasa sangat bosan. Maka cikgu cikgu pun akan berikan saja data tipu demi mengelakkan mereka ini turun kerapkali kesekolah. 


Guru guru sedar dan tahu sangat oficer kpm...jpn..ppd ni ... akan ditohmah jika tak buat kerja jika tak buat pemantauan. Tapi bukan cara buat pemantauan saja untuk tunjukkan buat kerja. Tapi pasti ada cara lain dengan setting dalam mind tu untuk memudahkan guru guru mengajar. 


Guru guru tak cerita kesusaan mereka mengajar.....nanti ayat power mereka akan keluar..... seperti....cikgu sudah dipertanggungjawabkan.....guru sudah diberi gaji..... tuhanlah yg balas jasa baik cikgu. Mereka tiada idea pun untuk berkongsi rasa ...untuk memajukan pendidikan... Paling mudah.....


cubalah amati penulisan


 dr anuar hamid ini.......Saya seorang pendidik. Pernah mengajar di pedalaman dan sekolah Cina. Pernah juga jadi guru sekolah swasta. Saya juga sempat mengajar untuk melengkapkan kursus pendidikan saya di beberapa sekolah luar negara. 


Di dalam tugasan sekarang saya juga berpeluang mengadakan banyak libat urus, lawatan, panel jawatankuasa antarabangsa pendidikan dan menjalankan kajian bersama rakan-rakan tentang sistem keguruan di beberapa negara Eropah. 


Apa yang saya tahu dan boleh rumuskan?


Pendidikan di Malaysia masih mempunyai sistem perkhidmatan keguruan yang lazim dan banyak amalan lama dikekalkan. Saya sendiri alami pengalaman tersebut dulu.


Kita pernah dengar kisah guru terjatuh kerana panjat bumbung sekolah, diarah cantas pokok dan hias taman sekolah, diminta cat bangunan untuk pertandingan, ditugaskan hias kantin, jadi pegawai aset, lakukan kerja pengkeranian dan kemaskini berbagai borang, sampailah kena jadi 'jaga' di pintu pagar sekolah masa murid masuk dan keluar sekolah. 


Ada guru sampai anggap memang tugas mereka untuk kutip yuran sekolah/PIBG dan buat macam macam lagi urusan bukan pengajaran. Mereka terima. Tetapi ada guru yang tidak tahu itu sebenarnya bukan tugas hakiki mereka. 


Mengapa guru-guru perlu lakukan semua itu? 


Jawapannya mudah. 


Kerana kepimpinan pendidikan pelbagai peringkat masih tidak menghormati dan mengutamakan tugas hakiki guru sebagai pengajar. 


Jika kepimpinan pendidikan sendiri tidak mempunyai rasa hormat pada profesyen keguruan, mana mungkin ibubapa dan masyarakat akan menghormati kerjaya seorang guru. 


Hal seperti ini tidak berlaku di negara maju. Malah guru-guru mereka diberikan peluang untuk meningkatkan profesion keguruan dengan berbagai biasiswa dan digalakkan hadir ke pelbagai program pendidikan untuk berdiskusi dan meningkatkan pengetahuan dan kemahiran amalan pengajaran. Waktu cuti guru tidak diganggu oleh pihak sekolah. Guru di negara mereka dilayan sebagai seorang yang profesional. 


Guru di negara mereka lebih banyak berhubungan dan berkomunikasi dengan ibubapa. Sentiasa berbincang dengan ibubapa tentang kemajuan pendidikan anak-anak. Itu antara tugas guru yang mesti diutamakan. 


Dan satu hal lagi, kesatuan guru negara mereka kuat dan sangat menjaga kebajikan para guru. Suara kesatuan guru mereka adalah suara yang dihormati oleh pihak kerajaan.