#luahan_ahli
Adakah kome ni Penipu atau terpaksa menipu?
**********************************
Punca guru tipu tipu data.
Mereka ...mereka yg keje kat posisi oficer kpm, jpn, ppd dan admin skol merasakan mereka sudah bukan guru.
Mereka rasa bangga dapat memperlakukan guru seumpama badot tiada fikiran.
Tapi cikgu ckgu ni layan je semua kerenah untuk sementara tunggu pencen.
Apa perlu ini dibiarkan?
Mereka kat atas nih hanya perlu data bagi standby jawapan jika ada komplen dari awam. Mereka tidak sedia jalan untuk selesaikan.
Umpamanya meletakkan guru sebagai pengajar berkualiti...... Mereka tiada pun usaha untuk sediakan guru dengan penghormatan sebgai profesional guru. Gurulah yg akan jadi kuli pembersihan sekolah dan pelbagai masalah.
Mereka hanya mahu memantau. Kesian kat cikgu cikgu. Mereka dibuli. Sepatutnya pentadbir sekolah perlu setting dalam minda untuk tidak mengganggu guru dan seharusnya malu untuk menggangu guru dengan tugasan tak setarafnya.
Mereka si admin ni tak berusaha untuk berjuang mengangkat martabat guru kerana mereka ini admin admin bukan pejuang dan pengecut serta mereka yg hanya mengharapkan gaji besar.
Mereka tak malu melukut tepi gantang. Zaman sudah berubah. Kebenaran sedang memunculkan diri.
Kalau tiada admin ....guru still mengajar seikhlas mungkin. Guru yakni cikgu cikgu ni lebih pandai untuk menipu ...jika mereka sudah tidak dipercayai. Kesan buruknya adalah kepada anak murid. Oleh itu angkat martabat guru.....dengan step. ....husnuzon dan jangan mengganggu dengan pemantau yg bersilih ganti masuk kesekolah.
Sekejap dari kpm....sekejap dtg pula jpn...kemudian ppd..... kemudian penaziran....kemudian ulang semula ppd....jpn....
Akhirnya cikgu cikgu merasa sangat bosan. Maka cikgu cikgu pun akan berikan saja data tipu demi mengelakkan mereka ini turun kerapkali kesekolah.
Guru guru sedar dan tahu sangat oficer kpm...jpn..ppd ni ... akan ditohmah jika tak buat kerja jika tak buat pemantauan. Tapi bukan cara buat pemantauan saja untuk tunjukkan buat kerja. Tapi pasti ada cara lain dengan setting dalam mind tu untuk memudahkan guru guru mengajar.
Guru guru tak cerita kesusaan mereka mengajar.....nanti ayat power mereka akan keluar..... seperti....cikgu sudah dipertanggungjawabkan.....guru sudah diberi gaji..... tuhanlah yg balas jasa baik cikgu. Mereka tiada idea pun untuk berkongsi rasa ...untuk memajukan pendidikan... Paling mudah.....
cubalah amati penulisan
dr anuar hamid ini.......Saya seorang pendidik. Pernah mengajar di pedalaman dan sekolah Cina. Pernah juga jadi guru sekolah swasta. Saya juga sempat mengajar untuk melengkapkan kursus pendidikan saya di beberapa sekolah luar negara.
Di dalam tugasan sekarang saya juga berpeluang mengadakan banyak libat urus, lawatan, panel jawatankuasa antarabangsa pendidikan dan menjalankan kajian bersama rakan-rakan tentang sistem keguruan di beberapa negara Eropah.
Apa yang saya tahu dan boleh rumuskan?
Pendidikan di Malaysia masih mempunyai sistem perkhidmatan keguruan yang lazim dan banyak amalan lama dikekalkan. Saya sendiri alami pengalaman tersebut dulu.
Kita pernah dengar kisah guru terjatuh kerana panjat bumbung sekolah, diarah cantas pokok dan hias taman sekolah, diminta cat bangunan untuk pertandingan, ditugaskan hias kantin, jadi pegawai aset, lakukan kerja pengkeranian dan kemaskini berbagai borang, sampailah kena jadi 'jaga' di pintu pagar sekolah masa murid masuk dan keluar sekolah.
Ada guru sampai anggap memang tugas mereka untuk kutip yuran sekolah/PIBG dan buat macam macam lagi urusan bukan pengajaran. Mereka terima. Tetapi ada guru yang tidak tahu itu sebenarnya bukan tugas hakiki mereka.
Mengapa guru-guru perlu lakukan semua itu?
Jawapannya mudah.
Kerana kepimpinan pendidikan pelbagai peringkat masih tidak menghormati dan mengutamakan tugas hakiki guru sebagai pengajar.
Jika kepimpinan pendidikan sendiri tidak mempunyai rasa hormat pada profesyen keguruan, mana mungkin ibubapa dan masyarakat akan menghormati kerjaya seorang guru.
Hal seperti ini tidak berlaku di negara maju. Malah guru-guru mereka diberikan peluang untuk meningkatkan profesion keguruan dengan berbagai biasiswa dan digalakkan hadir ke pelbagai program pendidikan untuk berdiskusi dan meningkatkan pengetahuan dan kemahiran amalan pengajaran. Waktu cuti guru tidak diganggu oleh pihak sekolah. Guru di negara mereka dilayan sebagai seorang yang profesional.
Guru di negara mereka lebih banyak berhubungan dan berkomunikasi dengan ibubapa. Sentiasa berbincang dengan ibubapa tentang kemajuan pendidikan anak-anak. Itu antara tugas guru yang mesti diutamakan.
Dan satu hal lagi, kesatuan guru negara mereka kuat dan sangat menjaga kebajikan para guru. Suara kesatuan guru mereka adalah suara yang dihormati oleh pihak kerajaan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan