Selasa, 19 Oktober 2021

Hikmah

 ANGGUR + EPAL + AIR 


 Dia seorang professor yang skeptical terhadap ustaz-ustaz. pada pandangannya semua ustaz kolot dan mempunyai tahap intelek kelas ke3. hanya pandai mengajar dan berceramah. 

 Selalunya, dia akan berkawan dengan ustaz hanya untuk mengenakan mereka. Setakat ini sudah lebih 20 orang ustaz berjaya dikenakan olehnya. Kali ini professor bertemu dengan seorang lagi ustaz.  


Professor : saya sangat suka anggur. Salahkah saya  makan anggur? 

Ustaz : Tentunya tidak.

Professor : Kalau saya makan anggur bersama epal? 

Ustaz : tiada masalah.

Professor : Bagaimana jika anggur dan epal itu saya kunyah-kunyah kemudian saya telan sambil meneguk air? 

Ustaz : ikut suka hati kamulah. 

Professor : baiklah. Jika semua itu tidak salah. Kenapa kita tidak boleh minum arak? Bukankah arak itu hanya campuran anggur atau epal dan air sahaja? 

Ustaz : hmm.. Kalau begitu cuba tuan jawab pula soalan saya.. Saya curahkan air ke atas tuan, sakit tak?

Professor : ah.tidaklah. 

Ustaz : kalau saya renjis-renjiskan sedikit tanah. Sakit tak?

Professor : tentulah tak rasa apa-apa ustaz, mungkin kotor sahaja. 

Ustaz : kalau begitu, bolehlah sy hempapkan sebiji bata atas kepala tuan. Tentu tak sakit.

Professor : bata? Tentulah sakit ustaz.  

Ustaz : bukankah bata itu pada asalnya campuran tanah liat dan air sahaja? 

 Selepas itu professor menjadi anak murid terdekat ustaz tersebut. Dia belajar menghayati keindahan syariat Islam dan keindahan ulama. 

 

Pengajaran 

Menjadi seorang pendakwah perlu kreatif berhadapan dengan orang yang akan diberi dakwah. Barulah bukan pendakwah yang terkena sebaliknya orang yang akan tertarik dengan dakwah yang nak disampaikan. 

Sumber : Angguk Geleng 


#note2myself

Tiada ulasan:

Catat Ulasan