Selasa, 12 Oktober 2021

Soalan IV


GC (apa yg kita pentingkan apabila nak jd guru cemerlang - attitute? Skill? Pengetahuan? dll)

Pilih mana2 dasar negara & huraikan

Buku terakhir di baca & pengajarannya 

Penglibatan kokurikulum

Kesultanan Melayu Melaka

Strategi berkesan mengajar subjek sejarah


▶️Pengenalan diri

▶️B40

▶️RMK12

▶️Knp nk ajr sejarah?deg bidang lain

▶️Btl ke negara kita dijajah @ tdk? Kenapa?

▶️Sebab & akibat pdpr?

▶️Peranan guru nak komersialkn sbjek sejarah

▶️Food security

▶️Cara meningkatkan patriotisme dlm diri murid 

▶️Kesan fenomena kepada sosioekonomi negara (Global Warming) 

▶️Ape aktivitis yang perlu dibuat utk alam sekitar

▶️Zaman skg cikgu stress ape Nilai murni yang patut ditonjolkan 

▶️Pedagogi - Hybrid

▶️Bioteknologi dgn pemakanan & global warming dan makanan

▶️Pengenalan diri dan kekuatan jd penjawat awam

▶️apa industri kreatif cth semua ( YouTube, tok tok jual produk, animasi kartu upon ipin & lain2)

▶️soalan perkaitan industri kreatif adakah TDC luar negara perlu dibubarkan, disebabkan YouTube dah menguasai sistem pelancongan me perkenalkan produk2 Malaysia) *@Tourist Development Corporation (Perbadanan Kemajuan Pelancongan Malaysia)*

▶️ajar set induksi bendera malaysia (lakonkan)

▶️cara bercerita kpd kls ( Pembukaan kota melaka)

▶️bagaimana nak terapkan nilai pdpc patrotik kpd pelajar (lakonkan mengajar)

▶️apakah inovasi dan kaedah pdpc utk pelajaran sejarah (AI)

▶️jika anda sorg aktivis,ap cdgn anda kpd krjaan utk wrga emas.

▶️lesen utk wrga emas ptut ke xptut.

▶️aktiviti pdpc yg guru sej bleh buat,

▶️hang tuah wujud ke xwujud?

▶️Perkenalkan diri + kekuatan diri (seorg yg multitasking, berkepimpinan, etc..)

▶️ RMK12 (psl belia, kemiskinan bandar)

▶️ Knp still nk jd guru sejarah walaupun ikhtisas bkn sejarah?

▶️ Senaraikan rukun negara ikut turutan + huraikan psl kesetiaan kpd raja dn negara

▶️ Cara nk menarik minat pelajar bljr sejarah masa pdpr dgn menerapkan pembelajaran di luar bilik darjah. (Boleh sediakan modul, tayang vdeo, bwk pljr p zoo secara virtual visit etc..)

▶️ Sumber sejarah 

▶️ cara memulihara dan memelihara sumber sejarah

▶️Pendapat,contoh dan kaedah mengatasi Penderaan kanak-kanak

▶️pendapat mengenai hukuman penjara mandatori terhadap ibu bapa yg mendera kanak kanak.

▶️Ibu bapa rotan anak boleh , guru rotan ibu bapa pula yg terlebih marah(pendapat)

▶️kaedah pdp murid lemah

▶️kaedah pdp murid pintar bijak

▶️camna nak ajar pembukaan kota melaka melibatkan tiga aspek

Menganalisis,merumus dan menilai

▶️ Panel iv DR mohd ridzwan dan Dato Sabariah

▶️ Perkenalkan diri dan kekuatan diri 

▶️ Isu pendemik covid 19 kesan positif (ekonomi, sosial) 

-kompetitif penggunaan grab food, poslaju, shopee

-bantuan yg diberikan drp kerjaan utk membaik pulih negara(ada 3 satunya BPR)

▶️ Apakah penggunaan TMK yg boleh digunakan utk mengajar subjek sejarah? 

▶️ Apakah kekuatan diri yg boleh ditonjolkan semasa mengajar? (Boleh Menyanyi, syair, berpantun, bercerita)

▶️ Dalam doktrin pengasingan kuasa (badan eksekutif, badan legislatif dan badan perundangan) bagaimana berlaku check n balance? 

▶️ Siapa yg melantik hakim mahkamah tinggi?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan