GC (apa yg kita pentingkan apabila nak jd guru cemerlang - attitute? Skill? Pengetahuan? dll)
Pilih mana2 dasar negara & huraikan
Buku terakhir di baca & pengajarannya
Penglibatan kokurikulum
Kesultanan Melayu Melaka
Strategi berkesan mengajar subjek sejarah
▶️Pengenalan diri
▶️B40
▶️RMK12
▶️Knp nk ajr sejarah?deg bidang lain
▶️Btl ke negara kita dijajah @ tdk? Kenapa?
▶️Sebab & akibat pdpr?
▶️Peranan guru nak komersialkn sbjek sejarah
▶️Food security
▶️Cara meningkatkan patriotisme dlm diri murid
▶️Kesan fenomena kepada sosioekonomi negara (Global Warming)
▶️Ape aktivitis yang perlu dibuat utk alam sekitar
▶️Zaman skg cikgu stress ape Nilai murni yang patut ditonjolkan
▶️Pedagogi - Hybrid
▶️Bioteknologi dgn pemakanan & global warming dan makanan
▶️Pengenalan diri dan kekuatan jd penjawat awam
▶️apa industri kreatif cth semua ( YouTube, tok tok jual produk, animasi kartu upon ipin & lain2)
▶️soalan perkaitan industri kreatif adakah TDC luar negara perlu dibubarkan, disebabkan YouTube dah menguasai sistem pelancongan me perkenalkan produk2 Malaysia) *@Tourist Development Corporation (Perbadanan Kemajuan Pelancongan Malaysia)*
▶️ajar set induksi bendera malaysia (lakonkan)
▶️cara bercerita kpd kls ( Pembukaan kota melaka)
▶️bagaimana nak terapkan nilai pdpc patrotik kpd pelajar (lakonkan mengajar)
▶️apakah inovasi dan kaedah pdpc utk pelajaran sejarah (AI)
▶️jika anda sorg aktivis,ap cdgn anda kpd krjaan utk wrga emas.
▶️lesen utk wrga emas ptut ke xptut.
▶️aktiviti pdpc yg guru sej bleh buat,
▶️hang tuah wujud ke xwujud?
▶️Perkenalkan diri + kekuatan diri (seorg yg multitasking, berkepimpinan, etc..)
▶️ RMK12 (psl belia, kemiskinan bandar)
▶️ Knp still nk jd guru sejarah walaupun ikhtisas bkn sejarah?
▶️ Senaraikan rukun negara ikut turutan + huraikan psl kesetiaan kpd raja dn negara
▶️ Cara nk menarik minat pelajar bljr sejarah masa pdpr dgn menerapkan pembelajaran di luar bilik darjah. (Boleh sediakan modul, tayang vdeo, bwk pljr p zoo secara virtual visit etc..)
▶️ Sumber sejarah
▶️ cara memulihara dan memelihara sumber sejarah
▶️Pendapat,contoh dan kaedah mengatasi Penderaan kanak-kanak
▶️pendapat mengenai hukuman penjara mandatori terhadap ibu bapa yg mendera kanak kanak.
▶️Ibu bapa rotan anak boleh , guru rotan ibu bapa pula yg terlebih marah(pendapat)
▶️kaedah pdp murid lemah
▶️kaedah pdp murid pintar bijak
▶️camna nak ajar pembukaan kota melaka melibatkan tiga aspek
Menganalisis,merumus dan menilai
▶️ Panel iv DR mohd ridzwan dan Dato Sabariah
▶️ Perkenalkan diri dan kekuatan diri
▶️ Isu pendemik covid 19 kesan positif (ekonomi, sosial)
-kompetitif penggunaan grab food, poslaju, shopee
-bantuan yg diberikan drp kerjaan utk membaik pulih negara(ada 3 satunya BPR)
▶️ Apakah penggunaan TMK yg boleh digunakan utk mengajar subjek sejarah?
▶️ Apakah kekuatan diri yg boleh ditonjolkan semasa mengajar? (Boleh Menyanyi, syair, berpantun, bercerita)
▶️ Dalam doktrin pengasingan kuasa (badan eksekutif, badan legislatif dan badan perundangan) bagaimana berlaku check n balance?
▶️ Siapa yg melantik hakim mahkamah tinggi?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan