Rabu, 19 Januari 2022

Ilmu vs harta

 Kepada penanya pertama, ia menjelaskan ilmu warisan para nabi, harta merupakan warisan Qarun, Fir’aun dan lainnya.

“Ilmu menjagamu, sedang harta kamulah yang menjaganya,” terangnya

kepada penanya ketiga. “Pemilik ilmu sahabatnya banyak, pemilik harta musuhnya banyak.

“Ilmu akan bertambah jikau kau pergunakan. Harta akan berkurang jika kau gunakan.”:

Kepada orang kelima dijawabnya, ”Pemilik ilmu akan dohormati dan dimuliakan. Pemilik harta akan ada yang menjulukinya si pelit.

“Harta perlu dijaga dari pencuri, ilmu tidak perlu menjaganya.

“Pemilik harta pada hari Kiamat akan dimintai tanggung jawab. Pemilik ilmu akan menadapat syafaat.

“Ketika dibiarkan dalam waktu yang lama harta akan rusak. Sedangkan ilmu tak akan musnah dan lenyap.

“Harta membuat hati jadi keras. Ilmu menjadi penerang hati.

“Pemilik harta akan dipanggil Tuan Besar. Pemilik ilmu akan dijuluki ilmuan.

Selasa, 18 Januari 2022

60 an

 *Sedih bacanya ... Tapi itulah kenyataan hidup yang harus dihadapi ...*

----------

*Artikel bagus nih buat direnungkan ...*👇

 

*PERLU DIRENUNGI*

*Orang tua yang katanya banyak makan asam garam, mengerti semuanya, namun hakikatnya mereka seperti anak² yang tidak mengerti tentang masa tua.*


*Ramai warga emas yang tidak membuat persediaan diri untuk menghadapi perjalanan masa tua ini.* 


*Manusia ketika mencapai usia 60 tahun akan mula memasuki fasa tua. Sebelum hari benar² senja kita harus mengingati beberapa sudut pandangan yang akan dihadapi. Sehingga hati lebih bersedia dan tidak galau.*


*# SUDUT PANDANGAN PERTAMA*: *Ketika usia makin tua kita menyedari bahawa makin sedikit orang² yang ada disamping kita. Generasi orangtua kita telah tiada, generasi kita juga banyak yang sudah tidak mampu menjaga diri sendiri. Generasi muda punya kesibukan tersendiri, bahkan mungkin suami atau isteri sudah meninggal terlebih dahulu.*


*Yang menemani kita hanyalah hari² yang kosong melompong. Kita harus belajar untuk hidup sendirian dan mengharungi kesendirian tersebut.*


*## SUDUT PANDANGAN KEDUA*: *Perhatian masyarakat makin lama makin pudar tidak prihatin betapa hebatnynya kerjaya kita sebelumnya. Walau terkenalnya kita, setelah uzur kita menjadi atok atau nenek biasa² sahaja.* *Lampu² tidak lagi menerangi kita, kerana itu belajarlah untuk menyesuaikan diri dengan tenang. Mengagumi keriuhan generasi muda, dan kita tidak boleh dan tidak harus rasa cemburu atau rasa galau kita.*


*### SUDUT PANDANGAN KETIGA*:  *Dalam kita mengharungi kehidupan di masa hadapan banyak liku² hidup dan cabaran penyakit² yang pasti kita hidapi seperti tulang retak, stroke, alzheimer, barah dsb, semua itu mungkin kita rasai. Mau tidak mau perlu ditempuhi. Kerana itu kita harus belajar menerima hakikat untuk hidup bersama penyakit² yang kita hidapi. Beriadah, bersenam dan mengamalkan hidup sihat. Tidur dan rehat yang cukup. Bersemangat untuk memotivasi sendiri.*


*#### SUDUT PANDANGAN KEEMPAT*: *Hidup di atas tempat tidur, kembali ke situasi seperti waktu kita baru lahir. Setelah melalui kehidupan yang penuh dugaan dan berliku, akhirnya kita kembali ke tempat asal iaitu tempat tidur. Dikala inilah kita dijaga orang lain.*


*Yang membezakannya dulu kita dibela Ibu, namun nanti belum tentu ada ahli keluarga kita yang sanggup menjaga kita. Kalau adapun tentu jauh bezanya dengan jagaan seorang Ibu. Besar kemungkinan juga yang menjaga kita adalah jururawat yang wajahnya tersenyum namun hatinya meluat. Diperingkat ini kita tetap harus merendah diri dan mengucapkan terimakasih kepada jururawat yang mengurus keperluan kelangsungan kita.*


*##### SUDUT PANDANGAN KELIMA*:


Sebelum penghujung hidup ini, *tahap terakhir* perjalanan hidup umpama senja dan malam makin gelap. Tentunya peringkat ini akan lebih menyusahkan kita. Kerana itu setelah usia 60-an kita harus berlapang dada *"take it easy "* terhadap kehidupan. Nikmati hidup ini, syukuri yang ada, tidak perlu terlalu peduli pada hal² yang remeh, tidak usah terlalu peduli pada urusan kecil anak cucu. Persiapkan suasana hati sehingga boleh menghadapi perjalanan ini dengan santai dan wajar.


*SELAMAT MENJALANI HARI TUA DENGAN BAHAGIA DAN SELALU MENDEKATKAN DIRI PADA ALLAH SWT SANG PENCIPTA KITA*.


*JANGAN MUDAH TERSINGGUNG DAN MARAH-MARAH  nanti makin ramai orang menjauhkan diri dengan kita*. 👆

Ahad, 16 Januari 2022

Diskriminasi

 Saya _____________________  (K.P: 888888-88-8888 ) yang beralamat di ____________________________, negeri Sarawak  adalah penjawat awam yang berkhidmat sebagai guru di __________________________. 


Bermula pada awal JANUARI 2022 sehingga hari ini, disebabkan saya belum mengambil vaksin Covid-19 (ujikaji), maka pihak pentadbiran sekolah saya; Guru Besar dan Guru Penolong Kanan telah tidak membenarkan saya masuk ke bilik kerja saya dan mereka mengarahkan saya agar duduk di bilik khas yang sangat tidak sesuai untuk saya menjalankan tugas harian dan menyekat pergerakan saya.


Saya juga tidak dibenarkan dan dilarang dalam perkara-perkara yang berikut:


1.  Dilarang  berada di bangunan yang ada murid atau warga sekolah.

2.  Dilarang masuk ke bilik guru.

3.  Dilarang berjumpa atau bersemuka dengan murid atau warga sekolah.

4.  Dilarang masuk ke pejabat untuk melaporkan dan merekodkan kehadiran kerja.

5.  Dilarang mengajar secara bersemuka.


Pihak pentadbir sekolah memberi amaran akan mengambil tindakan tatatertib terhadap saya sekiranya saya tidak mematuhi larangan tersebut. Saya berpendapat amaran ini adalah suatu ugutan dan menakut-nakutkan saya.


Berikut adalah akibat-akibat daripada larangan-larangan dan amaran-amaran tersebut maka; 


1.  Saya berasa tertekan dan tidak ada kebebasan untuk menjalankan tugas  sebagai guru di sekolah. Kesan mental dan psikologi ini mengganggu fikiran dan kesihatan saya.

2.  Saya berasa pihak pentadbiran sekolah telah menghukum saya dan dengan berniat jahat boleh menimbulkan persepsi negatif kepada warga sekolah, murid-murid, dan masyarakat umum seolah-olah saya melakukan kesalahan dan saya adalah pembawa virus atau penyebar virus Covid-19.



 Saya membuat laporan ini sebagai bukti bahawa telah didiskriminasi oleh pihak berkenaan dan untuk tindakan saya selanjutnya.

Sabtu, 15 Januari 2022

Nilai dan skor

 Apa salahnya anugerah akademik kepada murid ?


1. Wah, ada cikgu sudah marah. Dia kata kalau sekolah / guru besar / pengetua buat acara anugerah akademik apa masalahnya ? Sekolah juga buat anugerah sukan. Kenapa tak komen anugerah sukan. Apa bezanya ? 


2. Ini petanda baik... kerana ada reaksi tanda minda kita masih berfungsi, wpun cikgu tak mampu nak buat perbandingan dan tak boleh melihat dari perspektif pendidikan, malah dari hasrat FPN sendiri.


3. Situasi yang aku nak tulis sekian lama tiada di sini, ia amalan pendidikan di obersi, salah satu elemen murni utk difahami. Tiada cemburu atau kecil hati kepada murid di sana sebab dari awal persekolahan mereka disantuni .. yg gifted / advantages / SES tinggi dan yg ada LD / disadvantages / SES rendah dilayan secara inklusif. Bagi murid yang ada LD.. ada guru yg akan take care, malah murid berkerusi roda belajar bersama yang normal...


4. Sementara itu, murid yg pandai / gifted / advantages akan membantu yg kurang / slow / at risk / disadvantages. Tiada competition dan perbandingan gred dan skor dari awal persekolahan sepanjang sekolah rendah. Yang ada adalah penghargaan kepada setiap perlakuan positif,  tak kira apa dan kepada siapa. Kesemuanya dihargai terus dalam kelas. Malah acara rasmi anugerah sekolah dalam akademik mahupun sukan pun tak ada. Jika adapun ia dilakukan dalam konteks keluarga, bukan sekolah.


5. Murid diajar begitu... hormat kelebihan rakan dan bantu yg kekurangan. Ini sbb murid2 gembira ke sekolah, dan tiada rasa terasing. Semuanya dapat dilakukan dengan sistem yang flexible, silibus yang juga flexible, subjek yang sedikit dan kemudahan yang banyak.... dan jiwa2 besar.


6. Disini pula, tadika lagi dah berlomba2 nk tunjuk anak dapat A... anak siapa paling cepat dapat membaca, anak siapa boleh speaking London dan tak kisahlah anak orang lain nak jadi apa. 


7. Murid disini ada yang mula tersisih seawal Tahun 1 dan semakin ketara bila meningkat tahun. Bukan salah guru, sebab itulah sistem yang disediakan utk mereka, sehingga tak nampak ada sistem lain yang lebih murni dan lebih dekat dengan makna pendidikan serta FPN.


8. Jika dulu dan masih lagi wujud sekarang, skor dan gred inilah yang mewakili 'maruah diri', 'maruah ibubapa' malah 'maruah sekolah'. Menjadi amalan lazim, murid tanpa As bukan harapan sekolah. Ada sekolah menamakan murid pandai sebagai murid kumpulan PERMATA dan MUTIARA.  Sekolah nak jaga 'maruah' maka murid2 ini diberikan perhatian dan ditonjolkan utk menambah merit sekolah. 


9. Ketahuilah, akademik dan koko tidak sama. Murid yang hebat koko dan mewakili sekolah atau kebangsaan, tidak mewakili maruah diri dan maruah keluarga. Murid yang mewakili sekolah atau negara akan menjadi kebanggaan semua, sebab ia mewakili maruah sekolah atau maruah negara. Jangan samakan dengan skor atau gred, umpama LCW kalau kalah dgn Lin Dan,  bermakna Malaysia kalah ditangan China, dan rakyat Msia akan bersedih. Kemenangan LCW pula bermakna kemenangan semua rakyat Msia, bukan kemenangan mutlak milik LCW, kerana dia mewakili negara, bukan dirinya sendiri. Sebab itu anugerah sukan tidak sama dengan anugerah akademik. Pun begitu, tiada juga anugerah sukan kepada individu murid dilakukan sebagai acara rasmi di obersi.


10. Bukalah horizon pemikiran kerana pendidikan terlalu murni utk wujudnya diskriminasi secara halus walau sedikit dan atas nama dan sebab apa sekalipun... apatah lagi atas nama gred dan skor... dan sedar tidak sedar kesan 'keegoaan' ini menjadi sebahagian pemikiran sehingga menginjak dewasa..


OT

Jumaat, 14 Januari 2022

Harga dunia

 "Dunia ini hanya setetes air. Kalau kau tak dapat jangan sedih, karna yang tak kau dapat hanya setetes. Dan kalau kau dapat, jangan bangga, karna yang kau dapat hanya setetes."


Jika segalanya terasa tak berarti. Itu tandanya hati kita belum benar benar mensyukuri apa yang diberikanNya dalam hidup kita. 


Kita pernah merasa tak punya apa apa, merasa sepi, tak bahagia. 

Kita pernah merasa tak seperti dia dan dia...merasa kosong dan hampa. Kita pernah merasa tak cukup untuk tersenyum, merasa kurang, sibuk mencari yg tak ada. Saat itu, segalanya tak ada arti bagi kita, sekalipun sudah mendapatkan, kita selalu mau yg lebih dan lebih. Seringkali tidak ingat pada keadaan orang orang yang dibawah kita... 


Kita lupa, bahwa manusia tidak akan pernah puas. Kita enggan mengingat, bahwa nyatanya kita adalah manusia itu. Dan segalanya akan selesai, jika kita benar benar mensyukuri. Tentang segala nikmat yg telah Allah beri.


__________✒️