Segelas air dan menjadi pemandu yang bagus
----
Pernah tengok katun Initial D ? Alaa katun yang mengisahkan seorang budak 17 tahun yang bawa kereta zaman 1980an warna putih untuk hantar taufu milik kedai bapak dia ke hotel di atas bukit ?
Kalau tak pernah, subscribe Amazon Prime, ada 5 season cerita ini dah dah ada english sub.
Katun ini kisah asas dia adalah skill pemanduan, jadi pihak produksi sengaja pilih kereta paling slow dan purba. Teknologi 80s nak lawan 90s ?? On paper memang kalah teruk AE86 tu kalau nak dibandingkan dengan jentera moden lain.
Tapi ini kisah pasal skill pemanduan :D
Jadi mudah nak faham bab teknikal rahsia pemanduan.
DK ( Drift King ) dilantik sebagai penasihat teknikal untuk versi manga dan anime.
Kenal tak DK ? Nama beliau ialah Keiichi Tsuchiya
- 2001 All Japan GT Runner up
- R32 factory Nissan race driver
- test FD2R sampai kalahkan R34 sebanyak 4 saat di Suzuka ( stock to stock di trek besar dan favor top speed )
- 2 kali menang Le Mans ( https://www.24h-lemans.com/en/track-record/driver/keiichi-tsuchiya-6103 )
- kereta pergi pasar ialah Toyota Trueno AE86 GT Apex Panda
- sentiasa dikaitkan dengan Drift , salah satu tonggak yang popularkan sukan Drift
Jadi ilmu yang dia turunkan di dalam Initial D nih ialah proven dan disampaikan dalam bentuk paling mudah.
Ilmu no 1 yang saya kupas ialah teknik braking guna gelas air sebagai indicator
Dia ada bercerita pasal kena pusingkan air macam jadi pusaran sewaktu ambil selekoh, tapi itu terlalu advance.
Kita borak pasal accelerate dan brake aja dulu
Jadi salah satu rahsia pemanduan ialah smooth driving.
Asas smooth driving ialah weigh transition atau weight shift yang sempurna.
Saya bagi satu analogi,
Anda bawa kereta dengan sorang penumpang
Anda bawa agak laju
Tiba tiba lampu isyarat mula merah
Anda terus aja brek
G force diapply ke penumpang
Penumpang pun pening
Ok ulang balik senario yang sama di atas tapi ubah di bahagian braking
....
Anda bawa agak laju
Tiba tiba lampu isyarat mula merah
Anda menggunakan skill untuk brek
Brek secara gradual & teknik rahsia
Penumpang tak tau pun kereta dah brek
Dia main henpon & tak pening kepala
Amacam , faham tak ?
Apa yang berlaku di senario ke-2 ialah, pemandu tahu bagaimana nak elakkan g force disampaikan ke penumpang.
Jadi bagaimana nak berlatih ?
Ambil segelas air dan letak di cup holder. Ativa telah didatangkan dengan 2 cup holder , jadi boleh letak dedua 😃
Try letak air separuh aja dulu
Semasa kereta mula bergerak, misi dia ialah taknak bagi air tumpah, jadi kenalah tekan minyak slow slow dahulu.
Kemudian semasa brek, pun taknak bagi air tumpah, jadi brek kena awal dan apply brek sikit sikit supaya air tak tumpah.
Budak Jepun dalam katun tu hari hari ye drive hantar taufu selama 5 tahun.
Jadi ilmu ini perlukan masa untuk diasah