بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Jumaat, 28 Oktober 2011
Asas kawen
♥ Jika asas perkahwinan adalah kerana harta, maka pasangan bakal bercerai jika ekonomi dalam rumah tangga merudum dan muflis.
♥ Jika asas perkahwinan adalah kerana kepuasan nafsu, maka pasangan akan selalu bertengkar jika suasana di bilik tidur tidak memuaskan.
♥ Jika asas perkahwinan kerana kecantikan wajah dan tubuh badan, pasangan akan lari apabila rambut beruban, muka kerepot atau badan jadi gendut.
♥ Jika asas perkahwinan kerana anak, maka pasangan akan mencari alasan untuk pergi jika hati (anak) tidak hadir.
♥ Jika asas perkahwinan kerana keperibadian, pasangan akan lari jika orang berubah tingkah lakunya.
♥ Jika asas perkahwinan kerana cinta, hati manusia itu tidak tetap dan mudah terpikat pada hal yang lebih baik, tambahan pula manusia yang dicintai pasti mati atau pergi.
Namun,
♥ Jika asas perkahwinan kerana ibadah kepada Allah, sesungguhnya Allah itu kekal dan Maha Pemberi Hidup kepada makhluk-Nya. Allah mencintai hamba-Nya melebihi seorang ibu mencintai bayinya.
♥ Jika asas perkahwinan adalah kerana kepuasan nafsu, maka pasangan akan selalu bertengkar jika suasana di bilik tidur tidak memuaskan.
♥ Jika asas perkahwinan kerana kecantikan wajah dan tubuh badan, pasangan akan lari apabila rambut beruban, muka kerepot atau badan jadi gendut.
♥ Jika asas perkahwinan kerana anak, maka pasangan akan mencari alasan untuk pergi jika hati (anak) tidak hadir.
♥ Jika asas perkahwinan kerana keperibadian, pasangan akan lari jika orang berubah tingkah lakunya.
♥ Jika asas perkahwinan kerana cinta, hati manusia itu tidak tetap dan mudah terpikat pada hal yang lebih baik, tambahan pula manusia yang dicintai pasti mati atau pergi.
Namun,
♥ Jika asas perkahwinan kerana ibadah kepada Allah, sesungguhnya Allah itu kekal dan Maha Pemberi Hidup kepada makhluk-Nya. Allah mencintai hamba-Nya melebihi seorang ibu mencintai bayinya.
Insaf
~Jika kamu mengkagumi akal dan fikiran STEVEN JOBS, dia sudah mati.
~Jika kamu suka nyanyian&tarian MICHEAL JACKSON, dia sudah mati.
~Jika kamu kata MIKE TYSON hebat, dia menangis di depan kaabah.
~Jika kamu kagumi petikan gitar SHAM KAMIKAZE, dia kini mencari keredhaan Allah.
~Jika kamu suka jenaka BOB LOKMAN, dia kini menghambakan diri utk dihina demi Allah.
~Jika dulu kamu suka berdangdut, Raja dangdut IWAN ingin menghabiskan sisa hidupnya dgn berdakwah.
~Jika kamu mengkagumi kekayaan SULTAN BRUNEI, Baginda takut jika tidak melaksanakan hukum Allah.
¤ Nama-nama hebat yang kamu kagumi akhirnya mati. Mereka yang masih hidup pula kini amat gerun dengan Allah.
¤ Percayalah kata RASULULLAH S.A.W. 'Islam akan bangkit di akhir zaman.'
Berdoalah kita agar "kita bukan tergolong dlm golongan yg dalam kerugian.."
Amin.
~Jika kamu suka nyanyian&tarian MICHEAL JACKSON, dia sudah mati.
~Jika kamu kata MIKE TYSON hebat, dia menangis di depan kaabah.
~Jika kamu kagumi petikan gitar SHAM KAMIKAZE, dia kini mencari keredhaan Allah.
~Jika kamu suka jenaka BOB LOKMAN, dia kini menghambakan diri utk dihina demi Allah.
~Jika dulu kamu suka berdangdut, Raja dangdut IWAN ingin menghabiskan sisa hidupnya dgn berdakwah.
~Jika kamu mengkagumi kekayaan SULTAN BRUNEI, Baginda takut jika tidak melaksanakan hukum Allah.
¤ Nama-nama hebat yang kamu kagumi akhirnya mati. Mereka yang masih hidup pula kini amat gerun dengan Allah.
¤ Percayalah kata RASULULLAH S.A.W. 'Islam akan bangkit di akhir zaman.'
Berdoalah kita agar "kita bukan tergolong dlm golongan yg dalam kerugian.."
Amin.
Ragam cinta
RAGAM BERCINTA
♥ kalau bercinta, jangan berkepit macam belangkas, hantar surat berbelas-belas, SMS berbalas-balas, masa dating sebelah tandas, berpeluk-peluk dalam bas, asyik menjeling dalam kelas, minum air perghh kongsi segelas...
bila ada konflik , haa mula la nak frust, nak tunai solat pun malas, tak dapat tumpu study dalam kelas, waktu result nak keluar tahu pulak cemas, takut exam tak pass, tup tup awek sendiri kena kebas, kesian.. melepas !
so, jadilah couple yang ada class, berdating ikut lunas, bergaul ada batas, jaga maruah dengan tegas, syariah dijaga dengan jelas, tutur kata sentiasa beralas, kalaulah cinta yang dihulur ikhlas, janganlah bimbang, cintamu pasti berbalas.
♥ kepada yang masih SINGLE,
cinta ibarat kupu-kupu, makin dikejar, makin dihindar. tapi,bila kau biarkan ia terbang, ia akan menghampirimu disaat kau tak terduga. cinta mampu membahagiakanmu, tetapi sering pula ia menyakiti. cinta itu hanya istimewa apabila kau berikan cinta kepada seseorang yang layak menerimanya.
♥ kepada PLAYBOY/PLAYGIRL,
jangan katakan 'AKU CINTA PADAMU' bila kau tidak benar-benar peduli. jangan bicarakan soal cinta bila itu tidak benar-benar ada. jangan sentuh hidup seseorang bila kau hanya berniat untuk mempermainkannya. jangan menatap ke dalam mata seseorang bila kau lakukan untuk pembohongan. hal paling kejam yang dilakukan ialah membuat seseorang jatuh cinta, sedangkan kau tak berniat langsung untuk MENERIMANYA saat ia terjatuh.
♥ kepada yang PATAH HATI,
bertahan selama kau menginginkannya akan menghiris luka sedalam kau membiarkannya. persoalannya, bukan bagaimana mengatasi rasa sakit itu, tetapi apa yang boleh diambil dan dihayati sebagai pengajaran dan hikmahnya.
♥ kepada yang BELUM PERNAH JATUH CINTA,
bagaimana kalau jatuh cinta? mahu jatuh, JATUHLAH ! tetapi jangan sampai terjerumus. biar selamba janji stabil. cubalah untuk memahami. bersedialah untuk terluka dan menderita, tetapi jangan disimpan semua rasa jika itu yang benar-benar dialami.
♥ kepada yang TAKUT MENGAKUI,
cinta menyakitkan apabila anda memutuskan hubungan dengan seseorang. tetapi lebih sakit lagi, bila seseorang memutuskan hubungan denganmu. namun, cinta paling menyakitkan apabila orang yang kau cintai langsung tidak megetahui perasaa mu terhadapnya.
♥ kepada yang masih bertahan MENCINTAI SESEORANG YANG TELAH PERGI,
hal yang menyedihkan dalam hidup ialah apabila kau bertemu seseorang, lalu jatuh cinta.akhirnya menyedari bahawa dia bukanlah jodoh dan kau telah mensia-siakan masa bertahun-tahun untuk orang yang tidak layak. kalau sekarang dia tidak layak, 10 tahun dari sekarang pun dia tidak akan layak. biarkan dia pergi, dan lupakan
♥ kalau bercinta, jangan berkepit macam belangkas, hantar surat berbelas-belas, SMS berbalas-balas, masa dating sebelah tandas, berpeluk-peluk dalam bas, asyik menjeling dalam kelas, minum air perghh kongsi segelas...
bila ada konflik , haa mula la nak frust, nak tunai solat pun malas, tak dapat tumpu study dalam kelas, waktu result nak keluar tahu pulak cemas, takut exam tak pass, tup tup awek sendiri kena kebas, kesian.. melepas !
so, jadilah couple yang ada class, berdating ikut lunas, bergaul ada batas, jaga maruah dengan tegas, syariah dijaga dengan jelas, tutur kata sentiasa beralas, kalaulah cinta yang dihulur ikhlas, janganlah bimbang, cintamu pasti berbalas.
♥ kepada yang masih SINGLE,
cinta ibarat kupu-kupu, makin dikejar, makin dihindar. tapi,bila kau biarkan ia terbang, ia akan menghampirimu disaat kau tak terduga. cinta mampu membahagiakanmu, tetapi sering pula ia menyakiti. cinta itu hanya istimewa apabila kau berikan cinta kepada seseorang yang layak menerimanya.
♥ kepada PLAYBOY/PLAYGIRL,
jangan katakan 'AKU CINTA PADAMU' bila kau tidak benar-benar peduli. jangan bicarakan soal cinta bila itu tidak benar-benar ada. jangan sentuh hidup seseorang bila kau hanya berniat untuk mempermainkannya. jangan menatap ke dalam mata seseorang bila kau lakukan untuk pembohongan. hal paling kejam yang dilakukan ialah membuat seseorang jatuh cinta, sedangkan kau tak berniat langsung untuk MENERIMANYA saat ia terjatuh.
♥ kepada yang PATAH HATI,
bertahan selama kau menginginkannya akan menghiris luka sedalam kau membiarkannya. persoalannya, bukan bagaimana mengatasi rasa sakit itu, tetapi apa yang boleh diambil dan dihayati sebagai pengajaran dan hikmahnya.
♥ kepada yang BELUM PERNAH JATUH CINTA,
bagaimana kalau jatuh cinta? mahu jatuh, JATUHLAH ! tetapi jangan sampai terjerumus. biar selamba janji stabil. cubalah untuk memahami. bersedialah untuk terluka dan menderita, tetapi jangan disimpan semua rasa jika itu yang benar-benar dialami.
♥ kepada yang TAKUT MENGAKUI,
cinta menyakitkan apabila anda memutuskan hubungan dengan seseorang. tetapi lebih sakit lagi, bila seseorang memutuskan hubungan denganmu. namun, cinta paling menyakitkan apabila orang yang kau cintai langsung tidak megetahui perasaa mu terhadapnya.
♥ kepada yang masih bertahan MENCINTAI SESEORANG YANG TELAH PERGI,
hal yang menyedihkan dalam hidup ialah apabila kau bertemu seseorang, lalu jatuh cinta.akhirnya menyedari bahawa dia bukanlah jodoh dan kau telah mensia-siakan masa bertahun-tahun untuk orang yang tidak layak. kalau sekarang dia tidak layak, 10 tahun dari sekarang pun dia tidak akan layak. biarkan dia pergi, dan lupakan
sains agama
Inilah tahun ke dua saya bersama pelajar-pelajar sains menyusuri kandungan mata pelajaran sains di peringkat sekolah menengah; dari tingkatan 1 hingga tingkatan 5 termasuk mata pelajaran sains tulen. Meneroka dunia sains yang asalnya bagi mereka membosankan dan penuh dengan fakta kompleks yang membebankan. Malah, niat asal mereka hanya sekadar ingin lulus di peperiksaan awam; PMR dan SPM, matrikulasi & STPM
Tidak dapat dinafikan, ada sebab perkara ini terjadi. Pada fikiran saya, sains amat membosankan dan membebankan jika kita pelajari dengan paksaan. Teknik belajar sains yang berkesan bagi saya adalah melalui penerokaan (exploration), penemuan (discovery) dan ujikaji (eksperimen).
Izinkan saya berkongsi pengalaman saya mengajar dan mendidik anak-anak perjuang bangsa dan agama ini. Semoga Allah menjauhi saya dari sifat riak dan takabur serta fitnah.
Anak-anak ini seakan dahaga, haus mencari apakah sebenarnya sains dan mengapa sains perlu di pelajari. Mereka tenggelam dalam dilema yang menghantui. Jawapan ini perlu dicari dan dijelaskan.
Sains mengajar kita bagaimanakah sesuatu kejadian itu terjadi dan apakah teori-teori yang boleh diapplikasikan dalam kehidupan harian. Sains juga menjawap soalan bagaimana dan mengapa sesuatu perkara terjadi.
Saya membawa anak-anak ini meneroka dunai sains dengan mendekatkan diri mereka kepada Allah SWT. Di dalam perbincangan berkenaan organ manusia, saya kaitkan kekuasan dan kasih sayang Allah melalui ciptaan Allah SWT yang sempurna dan kita patut bersyukur kerana menyedari kita adalah ciptaan terhebat dan berada dalam kesempurnaan yang nyata.
Jiwa yang kosong dan terkapai-kapai akan merasa indah seketika mengenal kekuasaan dan kasih sayang Allah SWT yang tidak terkira luasnya.
Sentuhan lembut dan menginsafkan mereka membuatkan mereka ingin lebih lanjut meneroka dunia sains bagi mencari-cari di mana dan “tunjukan saya kehebatan Allah SWT”.
Tidaklah susah bagi mengkaitkan sains dan Allah serta agama Islam. Ini kerana sains itu sendiri sifatnya menerangkan kejadian. Maka, mudah. Sains itu sendiri telah pun menerangkan kejadian ciptaan Allah SWT dan menitikan larutan akhlak ke dalam penerangan. Cuma guru-guru perlu rajin berfikir.
Sistem peredaran darah manusia sangat hebat dan tiada kejuruteraan manusia mampu menghasilkan sebegitu hebat enjin pam dan sistem saluran sebegitu kemas. Kehebatan kejadian ciptaan Allah ini memberikan ruang kepada kita untuk berfikir akan ke Esaan Allah SWT dan memikirkan kebaikan daripadanya.
Saluran darah yang menampung tekanan tinggi, arteri, membawa keluar darah dari jantung untuk dihantarkan kepada seluruh sel badan. Arteri dicipta mempunyai dinding yang tebal dan ruang lubang yang nipis agar dapat menampung tekanan tinggi darah yang baru sahaja dipam. Tekanan pam jantung yang tinggi diperlukan bagi memastikan darah dapat disalurkan ke seluruh badan. Ini kerana jarak panjang salur darah manusia adalah sejauh lebih satu pusingan bumi. Maka, jika tekanan tidak cukup kuat, mungkin ada sel badan yang tidak mendapat oksigen.
Selepas disalurkan oksigen melalui arteri, darah pulang ke jantung dalam tekanan yang lemah melalui vena kava yang nipis dan ruang besar. Mengapa tidak dibawa darah itu terus menggunakan arteri. Di sinilah pengajarannya, Allah mencipta tanpa pembaziran. Meskipun, salur darah yang kuat untuk tekanan tinggi masih boleh juga menampung tekanan lemah, namun Allah tidak membazir. Sekadar cukup memadai bagi saluran yang nipis dan ruang yang besar untuk membawa darah bertekanan rendah.
Begitulah logika teori sains dan keEsaan Allah SWT diterapkan di dalam mata pelajaran sains dan anak-anak ini akan mula berfikir.
Bukanlah sistem pendidikan negara yang mengsekularkan agama Islam sebagai agama gaya hidup manusia. Tetapi penyampaian yang kurang berkesan dan kurang ilmu serta malas untuk berfikir adalah sebab utama kenapa nilai-nilai Islam itu tidak berjaya diterapkan dan dicanang di dalam mata pelajaran sains.
Mengenal Allah melalui sains lebih logika dan lebih mudah.
Ketika motor merempit mereka memecut, ketika itu mereka teringat bahawa kelajuan disebabkan enjin yang menghasilkan daya tolakan pada tayar ke atas jalan raya, ketika itu mereka teringat bahawa Allah yang menjadikan daya itu, daya itu tidak nampak tetapi berkuasa, daya itu tahu pula arah mana patut ditolak, daya itu ada nilainya, jika kemalangan daya menukar menjadi momentum yang digabungkan antara faktor jisim badan dan jisim motor dengan faktor pecutan pergerakan mereka. Mereka insaf, Allah menciptakan momentum supaya kenderaan bergerak, kapal terbang menghasilkan lonjakan, roket angkasa melepasi atmosfera, bola melantun dan pisau memotong daging untuk mereka guna demi kebaikan. Kasih sayang Allah yang tidak terhingga, tidak patut dibalas dengan keburukan dan kemungkaran.
Kesannya, anak-anak didikanku yang tidak memakai tudung dan suka melawan cakap ibu bapa serta tidak solat, kembali kepada agamanya, yakni Islam, serta sangat kagum dengan Allah SWT. Ini kerana, setiap kali mereka memahami bagaimana makhluk dan persekitaran berfungsi serta saling memerlukan, di ketika itulah mereka terbayangkan kekuasaan Allah dan kehebatan ilmu kebijaksanaan Allah.
Guru, fikirlah apa ada pada kandungan pendidikan. Saya pasti, setiap ilmu di dunia boleh dikaitkan dengan kehidupan dan dapat dikaitkan dengan Islam. Kerana Islam itu agama gaya hidup yang menyeluruh. Tentu boleh!
Anak-anak didikanku, teruskan meneroka sains kerana disitu kamu akan ketemu kehebatan agamamu, kebenaran kitab Al-Quran dan kasih sayang Allah SWT. Jika bukan kerana peperiksaan, belajarlah sains untuk mengenal agama Islam, kitab al-Quran dan Allah SWT.
Tidak dapat dinafikan, ada sebab perkara ini terjadi. Pada fikiran saya, sains amat membosankan dan membebankan jika kita pelajari dengan paksaan. Teknik belajar sains yang berkesan bagi saya adalah melalui penerokaan (exploration), penemuan (discovery) dan ujikaji (eksperimen).
Izinkan saya berkongsi pengalaman saya mengajar dan mendidik anak-anak perjuang bangsa dan agama ini. Semoga Allah menjauhi saya dari sifat riak dan takabur serta fitnah.
Anak-anak ini seakan dahaga, haus mencari apakah sebenarnya sains dan mengapa sains perlu di pelajari. Mereka tenggelam dalam dilema yang menghantui. Jawapan ini perlu dicari dan dijelaskan.
Sains mengajar kita bagaimanakah sesuatu kejadian itu terjadi dan apakah teori-teori yang boleh diapplikasikan dalam kehidupan harian. Sains juga menjawap soalan bagaimana dan mengapa sesuatu perkara terjadi.
Saya membawa anak-anak ini meneroka dunai sains dengan mendekatkan diri mereka kepada Allah SWT. Di dalam perbincangan berkenaan organ manusia, saya kaitkan kekuasan dan kasih sayang Allah melalui ciptaan Allah SWT yang sempurna dan kita patut bersyukur kerana menyedari kita adalah ciptaan terhebat dan berada dalam kesempurnaan yang nyata.
Jiwa yang kosong dan terkapai-kapai akan merasa indah seketika mengenal kekuasaan dan kasih sayang Allah SWT yang tidak terkira luasnya.
Sentuhan lembut dan menginsafkan mereka membuatkan mereka ingin lebih lanjut meneroka dunia sains bagi mencari-cari di mana dan “tunjukan saya kehebatan Allah SWT”.
Tidaklah susah bagi mengkaitkan sains dan Allah serta agama Islam. Ini kerana sains itu sendiri sifatnya menerangkan kejadian. Maka, mudah. Sains itu sendiri telah pun menerangkan kejadian ciptaan Allah SWT dan menitikan larutan akhlak ke dalam penerangan. Cuma guru-guru perlu rajin berfikir.
Sistem peredaran darah manusia sangat hebat dan tiada kejuruteraan manusia mampu menghasilkan sebegitu hebat enjin pam dan sistem saluran sebegitu kemas. Kehebatan kejadian ciptaan Allah ini memberikan ruang kepada kita untuk berfikir akan ke Esaan Allah SWT dan memikirkan kebaikan daripadanya.
Saluran darah yang menampung tekanan tinggi, arteri, membawa keluar darah dari jantung untuk dihantarkan kepada seluruh sel badan. Arteri dicipta mempunyai dinding yang tebal dan ruang lubang yang nipis agar dapat menampung tekanan tinggi darah yang baru sahaja dipam. Tekanan pam jantung yang tinggi diperlukan bagi memastikan darah dapat disalurkan ke seluruh badan. Ini kerana jarak panjang salur darah manusia adalah sejauh lebih satu pusingan bumi. Maka, jika tekanan tidak cukup kuat, mungkin ada sel badan yang tidak mendapat oksigen.
Selepas disalurkan oksigen melalui arteri, darah pulang ke jantung dalam tekanan yang lemah melalui vena kava yang nipis dan ruang besar. Mengapa tidak dibawa darah itu terus menggunakan arteri. Di sinilah pengajarannya, Allah mencipta tanpa pembaziran. Meskipun, salur darah yang kuat untuk tekanan tinggi masih boleh juga menampung tekanan lemah, namun Allah tidak membazir. Sekadar cukup memadai bagi saluran yang nipis dan ruang yang besar untuk membawa darah bertekanan rendah.
Begitulah logika teori sains dan keEsaan Allah SWT diterapkan di dalam mata pelajaran sains dan anak-anak ini akan mula berfikir.
Bukanlah sistem pendidikan negara yang mengsekularkan agama Islam sebagai agama gaya hidup manusia. Tetapi penyampaian yang kurang berkesan dan kurang ilmu serta malas untuk berfikir adalah sebab utama kenapa nilai-nilai Islam itu tidak berjaya diterapkan dan dicanang di dalam mata pelajaran sains.
Mengenal Allah melalui sains lebih logika dan lebih mudah.
Ketika motor merempit mereka memecut, ketika itu mereka teringat bahawa kelajuan disebabkan enjin yang menghasilkan daya tolakan pada tayar ke atas jalan raya, ketika itu mereka teringat bahawa Allah yang menjadikan daya itu, daya itu tidak nampak tetapi berkuasa, daya itu tahu pula arah mana patut ditolak, daya itu ada nilainya, jika kemalangan daya menukar menjadi momentum yang digabungkan antara faktor jisim badan dan jisim motor dengan faktor pecutan pergerakan mereka. Mereka insaf, Allah menciptakan momentum supaya kenderaan bergerak, kapal terbang menghasilkan lonjakan, roket angkasa melepasi atmosfera, bola melantun dan pisau memotong daging untuk mereka guna demi kebaikan. Kasih sayang Allah yang tidak terhingga, tidak patut dibalas dengan keburukan dan kemungkaran.
Kesannya, anak-anak didikanku yang tidak memakai tudung dan suka melawan cakap ibu bapa serta tidak solat, kembali kepada agamanya, yakni Islam, serta sangat kagum dengan Allah SWT. Ini kerana, setiap kali mereka memahami bagaimana makhluk dan persekitaran berfungsi serta saling memerlukan, di ketika itulah mereka terbayangkan kekuasaan Allah dan kehebatan ilmu kebijaksanaan Allah.
Guru, fikirlah apa ada pada kandungan pendidikan. Saya pasti, setiap ilmu di dunia boleh dikaitkan dengan kehidupan dan dapat dikaitkan dengan Islam. Kerana Islam itu agama gaya hidup yang menyeluruh. Tentu boleh!
Anak-anak didikanku, teruskan meneroka sains kerana disitu kamu akan ketemu kehebatan agamamu, kebenaran kitab Al-Quran dan kasih sayang Allah SWT. Jika bukan kerana peperiksaan, belajarlah sains untuk mengenal agama Islam, kitab al-Quran dan Allah SWT.
Langgan:
Catatan (Atom)