*RAHSIA ALLAHUMMA BARIKLANA (DOA MAKAN)*
Dalam perjalanan mencari ilmu, Tuan Guru Habib Lutfi bin Yahya bertemu Kiyai Tua. Habib yang masih muda waktu itu kehairanan menyaksikan akhlak Kiyai. Waktu ada butiran nasi yang terjatuh lalu dipungut dan dikembalikan ke pinggan untuk dimakan kembali.
“Kenapa harus dikutip? Kan hanya nasi sebutir,” tanya Habib muda menduga.
“Jangan sekadar lihat ianya sebutir nasi. Adakah kamu boleh mencipta sebutir ni seorang diri sehingga jadi nasi?”
Habib muda terdiam. Kiyai Tua melanjutkan bicara.
“Ketahuilah. Waktu kita makan nasi, Allah dah menyatukan peranan ramai manusia. Nasi Bin Beras Bin Padi. Mula dari mencangkul, menggaru, buat bendang, menanam benih, memupuk, menjaga huma sampai membanting padi ada jasa banyak orang.
Kemudian dari tanaman padi jadi beras dan jadi nasi. Terlalu ramai hamba Allah terlibat sampai jadi nasi.”
“Jadi kalau ada sebutir nasi sekalipun jatuh, ambillah. Jangan sebab masih banyak dalam pinggan, kita biarkan yang sebutir. Itu salah satu bentuk takabur, dan Allah tak suka manusia yang takabur. Kalau tak kotor dan tak bawa mudarat pada kesihatan kita, ambil dan satukan dengan nasi lainnya, sebagai tanda syukur kita”.
Habib muda mengangguk.
“Sebab itulah sebelum makan, kita diajarkan doa: Allahumma bariklana (Ya Allah berkatilah kami). Bukan Allahumma barikli (Ya Allah berkatilah aku), walaupun waktu tu kita makan sendirian.
“Lana” itu maknanya untuk semuanya:
Mulai petani, pedagang, pengangkut, pemasak sampai penyaji semuanya termaktub dalam doa tu. Jadi doa tu merupakan ucapan syukur kita serta mendoakan semua orang yang ada peranan dalam kehadiran nasi yang kita makan.”
“Dan kenapa dalam doa makan ada ayat: Waqina ‘adzaban nar (Jagalah kami dari azab neraka). Apa hubungan, makan dengan neraka pula?”
“Saya tak tahu,” jawab Habib muda.
“Begini. Kita makan ini hanya wasilah. Yang bagi kita 'rasa kenyang' adalah Allah. Kalau kita makan dan anggap yang bagi kenyang adalah makanan yang kita makan, maka takut itu akan menjatuhkan kita dalam kemusyrikan. Syirik! Dosa terbesar!”
“Astaghfirullahal‘adhim...” Habib muda, tak menyangka langsung makna doa makan sedalam itu.
• Catatan oleh Tuan Guru Maulana Habib Lutfi Bin Yahya, Pekalongan, Jawa Tengah, Indonesia
Senafas Ke Barzakh : http://www.fatehteam.com/senafas-ke-barzakh-ustaz-ahmad-dusuki-abd-rani/
بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Selasa, 30 Januari 2018
Sabtu, 27 Januari 2018
Garisan
Jadilah ORG BIJAK & KACAK
Seorang Guru membuat garis sepanjang 100cm di papan tulis, lalu berkata :
“Anak2, cuba pendekkan garisan ini!”
Anak pertama maju ke depan,
dia padamkan 20 cm dari garisan itu menjadi 80 cm.
Anak ke 2 melakukan hal yang sama,
sekarang garisannya tinggal 60 cm.
Anak ke 3 & ke 4 pun maju ke depan melakukan hal yang sama, hingga garisan itu tinggal 20 cm.
Terakhir,
seorang anak yang bijak maju ke depan. Dia tidak memadam garisan yang sudah tinggal 20 cm, tetapi membuat garisan baru sepanjang 120 cm, lebih panjang dari garisan yang asal...
Guru itu menepuk bahunya. "Kamu memang bijak, untuk membuat garisan itu menjadi pendek, kita tidak perlu memadamkan sebahagiannya, cukup dengan membuat garisan lain yg lebih panjang, maka garisan asal akan menjadi lebih pendek dengan sendirinya."
*Moral of the story*... Untuk menjadi yang terbaik tidak perlu *menjatuhkan, menyingkirkan atau memperlekehkan* pihak lain.
Cukup lakukan sesuatu yang *lebih baik* secara konsisten.
Biarkan *waktu yang akan membuktikan* kebaikan kita.
"Orang lain yang memang sudah baik akan tetap bersinar meskipun terpendam dalam lumpur yang gelap pekat."
*Majulah tanpa menyingkirkan...*
*Naiklah tanpa menjatuhkan...*
*Jadilah baik tanpa harus memperlekehkan*..
*Jadilah benar tanpa harus menyalahkan...*
Seorang Guru membuat garis sepanjang 100cm di papan tulis, lalu berkata :
“Anak2, cuba pendekkan garisan ini!”
Anak pertama maju ke depan,
dia padamkan 20 cm dari garisan itu menjadi 80 cm.
Anak ke 2 melakukan hal yang sama,
sekarang garisannya tinggal 60 cm.
Anak ke 3 & ke 4 pun maju ke depan melakukan hal yang sama, hingga garisan itu tinggal 20 cm.
Terakhir,
seorang anak yang bijak maju ke depan. Dia tidak memadam garisan yang sudah tinggal 20 cm, tetapi membuat garisan baru sepanjang 120 cm, lebih panjang dari garisan yang asal...
Guru itu menepuk bahunya. "Kamu memang bijak, untuk membuat garisan itu menjadi pendek, kita tidak perlu memadamkan sebahagiannya, cukup dengan membuat garisan lain yg lebih panjang, maka garisan asal akan menjadi lebih pendek dengan sendirinya."
*Moral of the story*... Untuk menjadi yang terbaik tidak perlu *menjatuhkan, menyingkirkan atau memperlekehkan* pihak lain.
Cukup lakukan sesuatu yang *lebih baik* secara konsisten.
Biarkan *waktu yang akan membuktikan* kebaikan kita.
"Orang lain yang memang sudah baik akan tetap bersinar meskipun terpendam dalam lumpur yang gelap pekat."
*Majulah tanpa menyingkirkan...*
*Naiklah tanpa menjatuhkan...*
*Jadilah baik tanpa harus memperlekehkan*..
*Jadilah benar tanpa harus menyalahkan...*
Ahad, 21 Januari 2018
SLT
Assalam warga psyarah KMS
Tempoh hari Dr Baiduriah telah beri amanat yang dibacakan oleh TP KMS
Eloklah diteliti pesanan dari ucapan itu. DB sudah menetapkan tiada lagi ranking antara kolej dan ranking antara pensyarah.
Kaji dan laksanakan *CoD, JITT, dan JITL*. Keperluan setiap pensyarah membuat nota kuliah sendiri, sediakan soalan dan jawapan tutorial / UPS / kerja kursus sendiri dan semua ini tidak boleh diselaraskan oleh unit atau kolej itu perlu diikuti dan dilaksanakan.
Bangunkanlah kesedaran dan kemampuan pelajar untuk belajar (beri kemahiran dan teknik belajar (termasuk kemahiran mengurus masa, kemahiran membuat nota, kemahiran untuk membuat mind map dsbnya itu) jika pelajar masih lemah perkara itu). *Jangan sekali-kali bagi nota kepada pelajar* (termasuklah nota rompong di mana pelajar mengisi tempat kosong dan juga mind map tidak boleh diberi kepada pelajar kerana mind map pun satu bentuk nota yang perlu dibuat sendiri oleh pelajar) kerana ini akan memusnahkan semua usaha penambahbaikan kualiti lulusan Matrikulasi.
Membuat nota itu adalah fundamental process yang perlu dilaksanakan oleh pelajar kerana ia memerlukan pelajar membuat rujukan kepada buku-buku yang disenaraikan. Fasa-fasa membuat nota (nota sebelum kuliah, nota semasa kuliah, nota selepas kuliah) itu selaras dengan prinsip SLT yang sangat ditekankan untuk membangunkan kemampuan pembelajaran sepanjang hayat (ini adalah garis panduan UNESCO).
Jika amalan membuat nota ini dilaksanakan dengan betul, pelajar yang mengamalkannya memang boleh menjadi jauh lebih baik daripada pelajar yang diberikan nota dan menghafal kandungan nota itu. Untuk melaksanakan proses membuat nota yang betul, setiap pensyarah perlu menyediakan dan mengedarkan sinopsis kursus, senarai buku rujukan dan perancangan harian untuk aktiviti PdP yang akan dilaksanakan sebelum permulaan kelas pertama.
Kemampuan setiap pelajar berbeza, jadi pencapaian akademik memang akan berbeza. Jadi jangan pula kita fikirkan semua orang boleh mendapat gred A atau B. Lagi pelik 100% A. Gred kelulusan pelajar perlu betul-betul mencerminkan kemampuan mengusai kemahiran dan kandungan pelajaran pelajar berkenaan.
Untuk merealisasikan tindakan pelajar, pensyarah tidak boleh membuat kelas tambahan kerana ini akan menganggu SLT pelajar. Hanya kelas gantian yang sangat perlu sahaja yang wajar dilaksanakan. Ini sebenarnya salah satu dasar Bahagian Matrikulasi.
Setiap pensyarah juga perlu mengikuti prinsip memberi kuliah yang betul. *Slaid / power point itu sepatutnya adalah talking points.* Pensyarah perlu secara lisan dan/atau berbantukan papan putih/hitam, video menghuraikan setiap point yang berkenaan.
Sesungguhnya spoon-feed memusnahkan masa depan bangsa dan negara. Matlamat utama pendidikan adalah untuk membentuk manusia supaya menjadi manusia yang berguna kepada majikan, bangsa dan negara; jika mereka di *spoon-feed* kebanyakan mereka hanya berguna kepada diri mereka sahaja dan tidak berguna serta menjadi beban kepada majikan, bangsa dan negara.
Renungan bersama
P/s--- ada satu kolej akan ditutup. Betul ke?
Tempoh hari Dr Baiduriah telah beri amanat yang dibacakan oleh TP KMS
Eloklah diteliti pesanan dari ucapan itu. DB sudah menetapkan tiada lagi ranking antara kolej dan ranking antara pensyarah.
Kaji dan laksanakan *CoD, JITT, dan JITL*. Keperluan setiap pensyarah membuat nota kuliah sendiri, sediakan soalan dan jawapan tutorial / UPS / kerja kursus sendiri dan semua ini tidak boleh diselaraskan oleh unit atau kolej itu perlu diikuti dan dilaksanakan.
Bangunkanlah kesedaran dan kemampuan pelajar untuk belajar (beri kemahiran dan teknik belajar (termasuk kemahiran mengurus masa, kemahiran membuat nota, kemahiran untuk membuat mind map dsbnya itu) jika pelajar masih lemah perkara itu). *Jangan sekali-kali bagi nota kepada pelajar* (termasuklah nota rompong di mana pelajar mengisi tempat kosong dan juga mind map tidak boleh diberi kepada pelajar kerana mind map pun satu bentuk nota yang perlu dibuat sendiri oleh pelajar) kerana ini akan memusnahkan semua usaha penambahbaikan kualiti lulusan Matrikulasi.
Membuat nota itu adalah fundamental process yang perlu dilaksanakan oleh pelajar kerana ia memerlukan pelajar membuat rujukan kepada buku-buku yang disenaraikan. Fasa-fasa membuat nota (nota sebelum kuliah, nota semasa kuliah, nota selepas kuliah) itu selaras dengan prinsip SLT yang sangat ditekankan untuk membangunkan kemampuan pembelajaran sepanjang hayat (ini adalah garis panduan UNESCO).
Jika amalan membuat nota ini dilaksanakan dengan betul, pelajar yang mengamalkannya memang boleh menjadi jauh lebih baik daripada pelajar yang diberikan nota dan menghafal kandungan nota itu. Untuk melaksanakan proses membuat nota yang betul, setiap pensyarah perlu menyediakan dan mengedarkan sinopsis kursus, senarai buku rujukan dan perancangan harian untuk aktiviti PdP yang akan dilaksanakan sebelum permulaan kelas pertama.
Kemampuan setiap pelajar berbeza, jadi pencapaian akademik memang akan berbeza. Jadi jangan pula kita fikirkan semua orang boleh mendapat gred A atau B. Lagi pelik 100% A. Gred kelulusan pelajar perlu betul-betul mencerminkan kemampuan mengusai kemahiran dan kandungan pelajaran pelajar berkenaan.
Untuk merealisasikan tindakan pelajar, pensyarah tidak boleh membuat kelas tambahan kerana ini akan menganggu SLT pelajar. Hanya kelas gantian yang sangat perlu sahaja yang wajar dilaksanakan. Ini sebenarnya salah satu dasar Bahagian Matrikulasi.
Setiap pensyarah juga perlu mengikuti prinsip memberi kuliah yang betul. *Slaid / power point itu sepatutnya adalah talking points.* Pensyarah perlu secara lisan dan/atau berbantukan papan putih/hitam, video menghuraikan setiap point yang berkenaan.
Sesungguhnya spoon-feed memusnahkan masa depan bangsa dan negara. Matlamat utama pendidikan adalah untuk membentuk manusia supaya menjadi manusia yang berguna kepada majikan, bangsa dan negara; jika mereka di *spoon-feed* kebanyakan mereka hanya berguna kepada diri mereka sahaja dan tidak berguna serta menjadi beban kepada majikan, bangsa dan negara.
Renungan bersama
P/s--- ada satu kolej akan ditutup. Betul ke?
Guru hebat
Utk diri sendiri & sesiapa yg sudi..
*10 Nasihat daripada seorang mantan guru*
1. Beri hak murid untuk makan pada waktu rehat dan balik pada waktunya. Usah tahan walaupun apa jua alasan.
2. Setiap awal pagi, guru yang masuk kelas masa pertama, ambil 2 minit tanya solat subuh. Beri pujian pada yang solat (jangan layan murid yang provok kawan dia) dan minta serta doakan yang tidak solat agar qada nanti semasa waktu rehat.
3. Guru yang mengajar waktu akhir, ingatkan murid agar bersolat zuhur. Beritahu mereka Allah sayang semua hamba- hambanya. Kalau solat lagi Allah sayang.
4. Kalau ada perhimpunan pagi, beri kata- kata semangat/ motivasi kepada murid. Usah rosakkan 'mood' murid yang ramai hanya kerana kesalahan 2-3 orang dengan membaca 'talkin'. Rosak mood murid.
5. Jaga aib murid. Jangan tularkan di bilik guru, kantin. Tak pasal-pasal guru lain menyampuk akhirnya jadi mengumpat!
6. 'Cover page' kertas soalan dah macam soalan spm/ universiti terutama tahun 1, 2, 3. Siap ada lencana bagai. Bincang dengan pentadbir wujudkan semula cover soalan yang menarik seperti zaman mereka. Ada gambar kartun, cendawan bunga. (Yang ini memang win!)
7. Waktu rehat, sediakan 'tools' untuk mereka guna. Boleh gantikan aktiviti meronda dan berlumba lari mereka tiap- tiap hari. Catur, dam ular, buku cerita, bermain batu seremban dll.
8. Sediakan siap-siap pensel dan kertas kajang. Pensel untuk kes pensel tak ada. Kertas untuk kes buku tertinggal. Jadi balik rumah tinggal tampal semula. Tak guna beri 'warning' siapkan di rumah. Nanti kena cikgu semula sebab murid lupa nak siapkan juga.
9. Kalau murid datang cakap hilang duit, tak payah cakap banyak, sedekah la seringgit dua. Dia datang pada kita sebab Allah yang hantar.
10. Sebelum keluar kelas, tinggalkan doa buat murid- murid. Biar murid tahu kita hanya garang semasa mengajar tetapi sebelum habis kelas kita guru yang penyayang.
*10 Nasihat daripada seorang mantan guru*
1. Beri hak murid untuk makan pada waktu rehat dan balik pada waktunya. Usah tahan walaupun apa jua alasan.
2. Setiap awal pagi, guru yang masuk kelas masa pertama, ambil 2 minit tanya solat subuh. Beri pujian pada yang solat (jangan layan murid yang provok kawan dia) dan minta serta doakan yang tidak solat agar qada nanti semasa waktu rehat.
3. Guru yang mengajar waktu akhir, ingatkan murid agar bersolat zuhur. Beritahu mereka Allah sayang semua hamba- hambanya. Kalau solat lagi Allah sayang.
4. Kalau ada perhimpunan pagi, beri kata- kata semangat/ motivasi kepada murid. Usah rosakkan 'mood' murid yang ramai hanya kerana kesalahan 2-3 orang dengan membaca 'talkin'. Rosak mood murid.
5. Jaga aib murid. Jangan tularkan di bilik guru, kantin. Tak pasal-pasal guru lain menyampuk akhirnya jadi mengumpat!
6. 'Cover page' kertas soalan dah macam soalan spm/ universiti terutama tahun 1, 2, 3. Siap ada lencana bagai. Bincang dengan pentadbir wujudkan semula cover soalan yang menarik seperti zaman mereka. Ada gambar kartun, cendawan bunga. (Yang ini memang win!)
7. Waktu rehat, sediakan 'tools' untuk mereka guna. Boleh gantikan aktiviti meronda dan berlumba lari mereka tiap- tiap hari. Catur, dam ular, buku cerita, bermain batu seremban dll.
8. Sediakan siap-siap pensel dan kertas kajang. Pensel untuk kes pensel tak ada. Kertas untuk kes buku tertinggal. Jadi balik rumah tinggal tampal semula. Tak guna beri 'warning' siapkan di rumah. Nanti kena cikgu semula sebab murid lupa nak siapkan juga.
9. Kalau murid datang cakap hilang duit, tak payah cakap banyak, sedekah la seringgit dua. Dia datang pada kita sebab Allah yang hantar.
10. Sebelum keluar kelas, tinggalkan doa buat murid- murid. Biar murid tahu kita hanya garang semasa mengajar tetapi sebelum habis kelas kita guru yang penyayang.
Ahad, 14 Januari 2018
Global cooling
LITTLE ICE AGE
Cuaca sejuk di Malaysia dan Singapura disebabkan oleh "monsoon surge" di Laut China Selatan. Jadi ia hanya bersifat sementara. Namun di tempat-tempat lain (terutamanya di Hemisfera Utara) sememangnya berlaku fenomena cuaca sejuk yang luar biasa. Salji turun di Gurun Sahara, dan suhu di pantai timur ("East Coast") Amerika Syarikat dan Kanada mencatat rekod terendah dalam sejarah. Kedua-dua Mount Washington, New Hampshire dan Armstrong, Ontario menjadi tempat kedua tersejuk di dunia selepas mencatatkan suhu -38 C (tempat tersejuk di dunia ialah Yakutsk dan Oymyakon di Rusia yang bersuhu purata -50 C).
Sebelum kita cepat-cepat membuat kesimpulan bahawa "inilah tanda kiamat", ketahuilah bahawa fenomena iklim adalah bersifat kitaran ("cyclical"): ada kalanya dunia lebih panas, ada kalanya lebih sejuk. Ada yang bersifat sementara, ada yang bersifat berpanjangan. Di kalangan saintis ada perdebatan mengenai samada dunia sedang dilanda "global warming" (pemanasan global) atau "global cooling"
(penyejukan global).
Saya bukan orang sains, jadi tak ambil port sangat tentang perdebatan ini. Tapi sebenarnya iklim berkait rapat dengan geopolitik. Perubahan iklim, samada berubah menjadi lebih sejuk atau menjadi lebih panas boleh mempengaruhi "power balance" antara negara malah boleh mencetuskan pergolakan, seperti yang disaksikan ketika tempoh "The Little Ice Age" dari abad ke-14 hingga abad ke-18.
Purata suhu Hemisfera Utara ketika itu adalah sangat rendah, sehingga Sungai Thames di London pun boleh beku jadi ais ketika musim sejuk. Iklim sejuk yang luar biasa, terutamanya dari tahun 1560 hingga 1660 telah menyebabkan kemerosotan hasil pertanian, dan kegagalan kerajaan menangani masalah kebuluran menjadi sebab berlakunya pemberontakan petani ("peasant"). Di Turki berlaku Pemberontakan Jelali (1595-1610) dan di China berlaku Pemberontakan Li Zicheng (1630-1644). Kedua-dua pemberontakan telah melemahkan Dinasti Uthmaniyyah dan Dinasti Ming: Turki Uthmaniyyah tewas dalam peperangan dengan kuasa-kuasa Eropah dan China ditawan oleh orang Manchu.
Pada masa yang sama, penyejukan memberi kelebihan strategik kepada negara tertentu. Dalam Perang antara Denmark dan Sweden (1657-1658), Sweden berjaya menawan Denmark kerana Selat Great Belt yang selama ini menjadi pelindung kepada Denmark telah beku jadi ais, membolehkan tentera Sweden merentasi selat laut tersebut. Episod yang sama juga berlaku pada tahun 1672 apabila tentera Perancis yang dipimpin Raja Louis XIV berjaya merentasi Sungai Rhine (penghalang antara Belanda dan Perancis) yang beku untuk menyerang Belanda. Orang Belanda mengelar tahun 1672 sebagai "Rampjaar" (Tahun Malapetaka) kerana tahun ini menandakan pengakhiran kegemilangan Empayar Belanda.
Namun tak lama lagi kifarah menimpa Louis XIV apabila Perancis dilanda kebuluran semasa 1690-an akibat daripada iklim sejuk. Namun Lousi XIV dan Louis XV masih mengutamakan penaklukan wilayah daripada kebajikan petani. Akhirnya dinasti Louis (Wangsa Bourbon) digulingkan dalam Revolusi Perancis tahun 1789.
Yang paling kesian ialah orang Ireland. Pada asalnya, orang Ireland cuba menjadi inovatif dengan menanam potato sebagai gantian kepada tanaman yang tidak subur ketika musim sejuk. Namun pada 1840-an potato pula dijangkit penyakit tanaman dan hasil potato merosot, maka berlakulah kebuluran yang dikenali sebagai "Great Irish Famine". Berjuta-juta orang Ireland mati kelaparan dan ramai telah melarikan diri ke Amerika. Namun di Amerika mereka pula ditentang kerana orang Ireland adalah penganut Katolik (orang Amerika menganut Protestan), dan gerakan penentang imigran (macam Donald Trump hari ini) seperti Know Nothing Party diwujudkan.
Jadi Little Ice Age merupakan titik tolak ("turning point") sejarah moden di mana empayar lama yang bergantung kepada pertanian (Turki, China, Perancis) mengalami kemerosotan manakala negara-bangsa yang beralih ke perindustrian dan perdagangan seperti Britain mula mengambil alih peranan sebagai kuasa besar dunia.
Tiada teori yang dapat memberi jawapan muktamad mengenai sebab berlakunya Little Ice Age. Penjelasan yang paling popular ialah pergerakan tompok matahari ("sunspot"). Ada yang kata ia disebabkan oleh letusan gunung berapi yang lebih kerap. Ada juga yang mengatakan penjajahan Sepanyol ke atas Benua Amerika sebagai punca, kerana pembunuhan ramai-ramai ke atas penduduk Inca dan Aztec telah mengurangkan karbon dioksida dalam udara.
Jadi, selain faktor manusiawi, faktor alamiah juga membentuk perkembangan sejarah tamadun dan politik manusia. Empayar agung boleh jatuh hanya dengan perubahan iklim. Benda-benda sebegini mengingati kita tentang betapa kecilnya kuasa manusia, dan betapa hebatnya alam ciptaanNya.
Bacaan lanjut:
Brian Fagan, The Little Ice Age: How Climate Made History 1300-1850 (2001, Basic Books).
Sam White, The Climate of Rebellion in the Early Modern Ottoman Empire (2011, Cambridge University Press).
Cuaca sejuk di Malaysia dan Singapura disebabkan oleh "monsoon surge" di Laut China Selatan. Jadi ia hanya bersifat sementara. Namun di tempat-tempat lain (terutamanya di Hemisfera Utara) sememangnya berlaku fenomena cuaca sejuk yang luar biasa. Salji turun di Gurun Sahara, dan suhu di pantai timur ("East Coast") Amerika Syarikat dan Kanada mencatat rekod terendah dalam sejarah. Kedua-dua Mount Washington, New Hampshire dan Armstrong, Ontario menjadi tempat kedua tersejuk di dunia selepas mencatatkan suhu -38 C (tempat tersejuk di dunia ialah Yakutsk dan Oymyakon di Rusia yang bersuhu purata -50 C).
Sebelum kita cepat-cepat membuat kesimpulan bahawa "inilah tanda kiamat", ketahuilah bahawa fenomena iklim adalah bersifat kitaran ("cyclical"): ada kalanya dunia lebih panas, ada kalanya lebih sejuk. Ada yang bersifat sementara, ada yang bersifat berpanjangan. Di kalangan saintis ada perdebatan mengenai samada dunia sedang dilanda "global warming" (pemanasan global) atau "global cooling"
(penyejukan global).
Saya bukan orang sains, jadi tak ambil port sangat tentang perdebatan ini. Tapi sebenarnya iklim berkait rapat dengan geopolitik. Perubahan iklim, samada berubah menjadi lebih sejuk atau menjadi lebih panas boleh mempengaruhi "power balance" antara negara malah boleh mencetuskan pergolakan, seperti yang disaksikan ketika tempoh "The Little Ice Age" dari abad ke-14 hingga abad ke-18.
Purata suhu Hemisfera Utara ketika itu adalah sangat rendah, sehingga Sungai Thames di London pun boleh beku jadi ais ketika musim sejuk. Iklim sejuk yang luar biasa, terutamanya dari tahun 1560 hingga 1660 telah menyebabkan kemerosotan hasil pertanian, dan kegagalan kerajaan menangani masalah kebuluran menjadi sebab berlakunya pemberontakan petani ("peasant"). Di Turki berlaku Pemberontakan Jelali (1595-1610) dan di China berlaku Pemberontakan Li Zicheng (1630-1644). Kedua-dua pemberontakan telah melemahkan Dinasti Uthmaniyyah dan Dinasti Ming: Turki Uthmaniyyah tewas dalam peperangan dengan kuasa-kuasa Eropah dan China ditawan oleh orang Manchu.
Pada masa yang sama, penyejukan memberi kelebihan strategik kepada negara tertentu. Dalam Perang antara Denmark dan Sweden (1657-1658), Sweden berjaya menawan Denmark kerana Selat Great Belt yang selama ini menjadi pelindung kepada Denmark telah beku jadi ais, membolehkan tentera Sweden merentasi selat laut tersebut. Episod yang sama juga berlaku pada tahun 1672 apabila tentera Perancis yang dipimpin Raja Louis XIV berjaya merentasi Sungai Rhine (penghalang antara Belanda dan Perancis) yang beku untuk menyerang Belanda. Orang Belanda mengelar tahun 1672 sebagai "Rampjaar" (Tahun Malapetaka) kerana tahun ini menandakan pengakhiran kegemilangan Empayar Belanda.
Namun tak lama lagi kifarah menimpa Louis XIV apabila Perancis dilanda kebuluran semasa 1690-an akibat daripada iklim sejuk. Namun Lousi XIV dan Louis XV masih mengutamakan penaklukan wilayah daripada kebajikan petani. Akhirnya dinasti Louis (Wangsa Bourbon) digulingkan dalam Revolusi Perancis tahun 1789.
Yang paling kesian ialah orang Ireland. Pada asalnya, orang Ireland cuba menjadi inovatif dengan menanam potato sebagai gantian kepada tanaman yang tidak subur ketika musim sejuk. Namun pada 1840-an potato pula dijangkit penyakit tanaman dan hasil potato merosot, maka berlakulah kebuluran yang dikenali sebagai "Great Irish Famine". Berjuta-juta orang Ireland mati kelaparan dan ramai telah melarikan diri ke Amerika. Namun di Amerika mereka pula ditentang kerana orang Ireland adalah penganut Katolik (orang Amerika menganut Protestan), dan gerakan penentang imigran (macam Donald Trump hari ini) seperti Know Nothing Party diwujudkan.
Jadi Little Ice Age merupakan titik tolak ("turning point") sejarah moden di mana empayar lama yang bergantung kepada pertanian (Turki, China, Perancis) mengalami kemerosotan manakala negara-bangsa yang beralih ke perindustrian dan perdagangan seperti Britain mula mengambil alih peranan sebagai kuasa besar dunia.
Tiada teori yang dapat memberi jawapan muktamad mengenai sebab berlakunya Little Ice Age. Penjelasan yang paling popular ialah pergerakan tompok matahari ("sunspot"). Ada yang kata ia disebabkan oleh letusan gunung berapi yang lebih kerap. Ada juga yang mengatakan penjajahan Sepanyol ke atas Benua Amerika sebagai punca, kerana pembunuhan ramai-ramai ke atas penduduk Inca dan Aztec telah mengurangkan karbon dioksida dalam udara.
Jadi, selain faktor manusiawi, faktor alamiah juga membentuk perkembangan sejarah tamadun dan politik manusia. Empayar agung boleh jatuh hanya dengan perubahan iklim. Benda-benda sebegini mengingati kita tentang betapa kecilnya kuasa manusia, dan betapa hebatnya alam ciptaanNya.
Bacaan lanjut:
Brian Fagan, The Little Ice Age: How Climate Made History 1300-1850 (2001, Basic Books).
Sam White, The Climate of Rebellion in the Early Modern Ottoman Empire (2011, Cambridge University Press).
Langgan:
Catatan (Atom)