Sabtu, 31 Ogos 2013

Wakaf


Adakah anda tahu terdapat akaun bank dan bil elektrik di Arab Saudi atas nama Saidina Uthman b Affan ? Ikuti kisah selanjutnya..

Apabila orang Islam melakukan Hijrah dari Mekah ke Madinah bersama nabi Muhammad SAW, mereka telah telah kehabisan bekalan air zamzam, kerana mereka telah menggunakannya ia untuk perjalan yang jauh dalm jangka masa yang lama .

Jadi mereka datang kepada Nabi Muhammad SAW untuk memberitahu kepadanya bagaimana mereka berasa sedih akan kehabisan bekalan air Zamzam , dan memberitahu Baginda Nabi Muhammad mengenai yang berita di Madinah bernama ( Romah ) terdapat rasa air adalah amat serupa dengan air Zamzam.

Tetapi malangnya, telaga ( Bi'er Romah ) , telah dimiliki oleh orang Yahudi , dan dia telah menjual air ini walaupun ia adalah dalam kuantiti yang kecil. Maka Nabi SAW menghantar seseorang untuk berunding dengan Yahudi ini dan meminta beliau untuk membelinya dari Yahudi tetapi Yahudi yang enggan dan meminta sejumlah wang yang besar daripada umat Islam tidak mampu dibayar oleh umat Islam pada masa itu.

Apabila Sayidna Uthman mendengar tentang perkara ini , beliau terus pergi ke lelaki Yahudi dan menawarkan kepadanya untuk membeli juga. Namun lelaki yahudi ini masih berdegil, namun dia bersetuju untuk menjual separuh telaga untuk kegunaan umat Islam.Satu hari bagi umat Islam untuk minum dan satu hari untuk orang Yahudi menjual air. Begitulah giliran mereka.

Orang ramai mula datang untuk minum di telaga yang dibeli Sayidna Uthman hari - Islam dan bukan Islam - dan Yahudi mula kehilangan wang keuntungannya. Jadi dia pergi ke Sayidna Uthman bagi menawarkan kepadanya untuk membeli keseluruhan telaga agar dia beroleh keuntungan ? dan Sayidna Uthman bersetuju dan membeli sepenuhnya harga 20 ribu Dirham , dan dia menawarkan secara percuma ( wakaf ) kepada semua umat Islam.

Selepas beberapa ketika, beberapa sahabat datang ke Sayidna Uthman dan menawarkan kepadanya untuk membeli juga dengan harga sebanyak dua kali ganda,tetapi dia berkata, saya mempunyai tawaran yang lebih baik. Maka mereka terus berunding hingga harga jualan telaga mencecah 9 kali ganda. Namun tahukah , Saidina Uthman tetap berkata saya masih mempunyai tawaran yang lebih baik ".Jadi Sahabat terfikir dan bertanya kepadanya, Siapa yang membayar lebih daripada 9 kali ganda harga dan ini ? Beliau berkata , Allah SWT memberikan saya 10 kali setiap kali kamu menawarkan saya untuk membelinya !

Selepas beberapa lama, pokok kurma mula tumbuh di sekitarnya dengan baik maka Khilafah Uthmani menjaga pokok-pokok ini baik dan pokok di sekitarnya , maka kini Kerajaan Arab Saudi datang dan terus menjaga dengan baik pokok-pokok kurma di sekitarnya, sehingga ia telah mencecah lebih kurang 1550 pokok di sekitar kawasannya.
Menteri pertanian di Arab Saudi mula menjual kurma-kurma dan mula menjana sumber kewangan baru wang , separuh daripada wang yang dibelanjakan untuk orang miskin dan separuh lagi dimasukkan ke dalam akaun bank di bawah nama Khalifah ( Uthaman Ibn Affan RA)

Wang terkumpul sejak dahulu hingga kini cukup untuk membeli sebidang tanah berhampiran Masjidil Haram, dan sebuah hotel 5 bintang dibina di atas tanah dengan pendapatan tahunan lebih kurang 50 Juta Ryals separuh daripadanya akan disumbangkan kepada golongan miskin dan separuh dimasukkan ke akaun bank atas nama Saydna Sahabat Uthman Ibn Affan RA Zu al Nurain .

Ini adalah ganjaran dan keajaiban pahala derma wakaf dari Allah SWT apabila niat adalah suci kepada-Nya , marilah kita teruskan niat suci murni untuk menyumbang demi Islam, insyaAllah.

Syeikh Dr. Abdur Rahman as-Sumayt.

DA’I YG BERHASIL MENGISLAMKAN 8,5 JUTA RAKYAT AFRIKA, KINI TELAH TIADA

Innaa Lillaahi wa Innaa Ilaihi Raji'un. 

Lebih 8.5 juta masyarakat Afrika masuk Islam di tangannya dengan izin Allah, Dr. Abdur Rahman as-Sumayt meninggalkan dunia dengan amal jariah yang pahalanya terus mengalir InsyaAllah. Wafat pada hari khamis 15/08/2013.

اللهم اغفر له وارحمه وعافه واعف عنه

Mungkin, banyak di antara kita yang tidak mengenali beliau. Berikut riwayat singkat tentang da'i besar ini .

8.5 Juta Nasrani masuk islam di Tangannya
Lelaki dalam foto ini mengidap diabetes sejak lama dan telah tiga kali diserang trombosit (pembuluh darah tersumbat) di kepala dan hatinya. Dalam keadaan seperti ini, orang biasa seperti kita mungkin sudah putus asa, atau paling tidak pun akan melemahkansemangat hidup, atau keinginan berkarya.

Tapi tidak dengan beliau. Dengan keadaan seperti ini dia telah menghabiskan 30 tahun dari umurnya mengembara di Afrika, berdakwah dan melebarkan keagungan islam.

Beliau adalah Syekh Dr. Abdur Rahman as-Sumayt.

Tokoh yang berasal dari Kuwait ini telah mengislamkan 5 juta kaum nashrani Afrika selama 30 tahun dakwahnya. Pahala amal baik dan ibadah ke-5 juta orang ini akan mengalir kepada beliau selama hidupnya dan setelah dia wafat, InsyaAllah. Bayangkan bila setiap satu keluarga dari mereka memilki dua atau tiga anak, berapa banyak pahala yang akan dilimpahkan kepada da'i yang telah menghabiskan sebahagian besar dari hidupnya di Benua Afrika ini .

Kejadian yang sangat mengharukan dan acap kali membuat beliau berlinang air mata, adalah ketika dia menyaksikan sekumpulan orang dari negeri sahabat Bilal bin Rabah ini menunjukkan jari telunjuknya ke langit dan berucap: " Asyhadu Allaa Ilaaha Illallaah ... Wa Asyhadu Anna Muhammadan Rasuulullaah ".
Kemudian mereka menangis tersedu-sedu, ditambah dengan mengingati ayah ibu mereka mati dalam kekafiran. Ramai dari mereka berkata: "Di mana kalian wahai kaum muslimin? mengapa baru sekarang kalian datang? "

Sudah sering kali beliau menghadapi ancaman pembunuhan oleh beberapa militan kafir dan kerap juga beliau diserang oleh ular tedung.

Beliau bercerita: "Saya pernah memandu kereta bersendirian ratusan kilometer menuju sebuah kampung di pedalaman Afrika. Di tengah jalan kereta mengalami kerosakan dan saya terpaksa berjalan kaki sehingga selipar saya putus. Pada saat yang sama saya melihat seorang mubaligh terbang dengan helikopter di atas saya. "

Tapi sesungguh Allah itu Maha Adil: "Sesungguhnya Kami menolong rasul-rasul Kami dan orang -orang yang beriman dalam kehidupan dunia dan pada hari berdirinya saksi- saksi ( hari kiamat)". ( QS. Al-Mukmin/Ghafir : 51)



Dalam satu temu bual di televisyen Kuwait dia bercerita : "Pada suatu masa yang lalu ketika saya berdakwah di Afrika, hanya dalam beberapa hari sudah ratusan orang masuk islam. Kemudian seorang mubaligh Katholik datang kepada saya dan berkata dengan penuh tanda tanya: ' Aku dan bapakku lahir di sini, dan datuk saya telah tiba di sini kira-kira seratus tahun yang lalu untuk melaksanakan misi kristianisasi tapi hanya sedikit yang berjaya kami kristiankan. Sedangkan kalian hanya dalam beberapa hari berada di sini telah berjaya mengislamkan ratusan orang? ' "

Subhanalla..., ini kerana Islam adalah fitrah setiap manusia.

Dr. Abdur Rahman as-Sumayt juga menubuhkan Yayasan Al- 'Aun Al - Mubasyir yang berpusat di Kuwait. Yayasan ini sudah mencapai pelbagai prestasi dalam bidang dakwah dan kemanusiaan, di antaranya:

1. Mencetak 3288 Da'i , majoriti dari mereka adalah yang masuk islam di tangan beliau .
2. Membina 1200 masjid .
3. Membantu 9500 anak yatim.
4. Membuat 2750 paip air dari punca bawah tanah.
5. Sumbangan berupa 160 tan bahan makanan, pakaian, dan ubat- ubatan.
6. Membahagikan 51 juta mushaf Al -Qur'an.
7. Membina 102 Islamic center.
8. Mengadakan 1450 daurah dan bimbingan kegamaan .
9. Pendidikan untuk 95000 anak muslim yang miskin.
10. Mendirikan 200 pusat latihan kemahiran sekaligus membuka peluang pekerjaan bagi wanita muslimah.


*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber peribadirasulullah.wordpress.com

Sumber: Detik Islam 

Tetak

Seorang pekerja Tenaga Nasional Berhad (TNB) hampir terputus tangan kiri akibat ditetak dengan parang setelah beliau memotong bekalan elektrik di sebuah rumah di Jalan PJS 7/23 Bandar Sunway, di Kuala Lumpur semalam.

Dalam kejadian 5 petang itu, Muhamad Axdni Isa, 42, bersama dua lagi rakan sekerjanya dilapor melakukan kerja pemotongan elektrik di depan sebuah rumah teres sebelum dua orang lelaki yang berada dalam rumah tersebut tidak berpuas hati dengan tindakan tersebut.Timbalan Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Supt Tan Ah Chua berkata mangsa dan rakan-rakannya telah dimaki hamun lelaki itu ketika cuba menerangkan kepada suspek bahawa mereka membuat penyambungan elektrik secara haram.

“Disebabkan bengang, suspek kemudian keluar dari rumah dengan dua bilah parang dan menetak tangan kiri mangsa beberapa kali manakala rakannya yang lain terselamat,” katanya ketika dihubungi di Kuala Lumpur semalam.

ohtidak-pekerja-tnb-ditetak-3
ohtidak-pekerja-tnb-ditetak-5
Tan berkata, mangsa dihantar rakannya ke Pusat Perubatan Subang Jaya (SJMC) sebelum dirujuk ke Pusat Perubatan Pantai Bangsar di Kuala Lumpur untuk pembedahan. Susulan kejadian itu, polis menahan dua suspek berusia 33 dan 45 tahun itu untuk siasatan mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan. – Bernama
Terima kasih kepada saudara Be Ar di atas kiriman gambar-gambar berikut. (klik untuk paparan lebih besar)
ohtidak-pekerja-tnb-ditetak-2

Pos mesia

Selamat sejahtera

Tempoh 3 bulan sudah diberi tapi saya masih tidak mendapat jawapan yang memuaskan hati saya.
Puan Shamsila di talian 03-2267-2267 sambungan 6841 yang tidak menjawab soalan saya, seolah-olah ingin menutup kesalahan dalaman pihak Pos Malaysia.

Saya dimaklumkan oleh Puan/CIk Aqma sewaktu ketiadaan Pn Shamsila bahawa item saya sudah sampai ke Malaysia. Tetapi bila ditanya SIAPAKAH kali terakhir menguruskan item saya, TIADA jawapan diberi kerana alasan itu bukan hak pelanggan untuk tahu.

Saya boleh menerima kehilangan barangan saya yang bernilai 20 ribu dengan hati terbuka jika barangan itu hilang atas sebab tertentu seperti kapal terbakar, jatuh atau musnah sekalipun, tetapi malangnya tiada alasan kukuh diberi. Hilang dimana? SIapa yang hilangkan? Segala info itu tidak diberikan kepada saya.

Saya juga diberitahu bahawa barang yg hilang adalah bukan tanggungjawab Pos Malaysia, tetapi apabila saya ditanya agensi mana yang terlibat dalam menguruskan item saya, tiada jawapan diberi. Bila ditanya ada, jawapannya BANYAK. Bila diminta senaraikan jawapannya tidak boleh kerana itu bukan hak pelanggan untuk bertanya. Untuk makluman cik, barangan saya dibayar oleh saya, kos pos juga dibayar oleh saya, dan saya berhak untuk menuntut barang saya. Tetapi jawapan pos malaysia senang sahaja, SURUH penghantar buat laporan di pos jepun, tapi jika logiknya barang sudah sampai ke tangan pos malaysia. Itu adalah tanggungjawab pos malaysia. Jika laporan dibuat di Jepun sekalipun pokok pangkalnya akan kembali ke pos malaysia. Sudah nama kerjasama, susah senang bersama la.

Oleh sebab tidak mendapat kerjasama yang baik dari pihak pos malaysia, maka sudah sampai saya sendiri membuat tindakan selanjutnya. Oleh kerana item saya hilang tanpa sebab maka bolehlah saya kategorikan pihak pos malaysia atau agensi yang berkaitan pecah amanah dalam menjalankan tugas atau bahasa lembutnya barangan saya dicuri oleh pihak yang mengendalikan barang saya. Walaupun secara umumnya tidak diketahui pihak manakah yang perlu dipersalahkan tetapi asasnya pos malaysia wajar dipersalahkan kerana tidak memberi kerjasama yang baik, seolah-olah melindungi atau ingin menjaga nama baik pos malaysia sendiri sehinggakan maklumat-maklumat yang saya perlukan itu 'dirahsiakan'.

Selama tempoh 3 bulan diberi, jawapan TIDAK TAHU masih digunapakai. Apa yang pos malaysia buat? Bila ditanya TAK TAHU. Bila ditanya lagi PELANGGAN TIDAK BERHAK TAHU. Jika hilang katakan HILANG. Jika dicuri katakan DICURI. Tetapi SIAPA?DIMANA? perlu pelanggan tahu. Jangan beri jawapan TAK TAHU. Mustahil bagi syarikat besar seperti pos malaysia tidak mempunyai rekod sendiri. Siapa yang mengendalikan kali terakhir barangan saya? Tapi jawapan TAK TAHU. Sungguh tak logik.

Sebelum saya mengambil tindakan seterusnya, saya beri masa sebelum 30hb ogos ini kepada pos malaysia untuk memberi jawapan secara bertulis dan lisan terhadap soalan saya.

1. Di mana barang saya?
2. Adakah hilang?
3. Jika hilang bila kali terakhir ia dkemaskini dalam data?
4. Siapa yang kemaskini, dan siapa ketua semasa kemaskini barangan saya?
5. Syarkat mana kali terakhir memegang barangan saya?
6. Laporan penuh kehilangan barangan saya dari A sampai Z

Jika pihak pos malaysia masih gagal memberi kerjasama, terpaksalah saya adukan perkara ini kepada tribunal berkaitan, polis di bahagian Jab. Siasatan Jenayah Komersil,Bukit Aman,KL, pihak CMCF, CFM, SKMM dan sebagainya. Saya tidak akan berputus asa sehingga kes ini selesai dengan terungkai misteri 'orang dalam' yang terlbat atau saya mendapat pulangan wang 20k sebagai gantirugi.

Oh ya, jangan lupa media sosial sekarang juga memainkan peranan, facebook contohnya boleh memburukkan lagi nama pos malaysia jika layanan birokrasi ini masih ada. Fanpage dan friend saya di facebook sendiri berjumlah lebih 30ribu, cukuplah jika saya besarkan perkara ini rugi 1 ringgit setiap sorang. Sudah menjadi 30ribu. Belum masuk lagi hebahan ke page-page yang lebih besar yang mempunyai lebih 1 juta fanpage. 10% sudah cukup menjadi 100ribu.

Sebenarnya tidak rugi kalau beri kerjasama yang baik. Walaupun sebelum ini ada pegawai pos yang berkata 'kalau tak percaya pos malaysia jangan gunakan perkhidmatan kami' diketahui siapa namanya oleh pihak pos, dan dirahsiakan dari saya siapakah gerangannya. Tapi jangan ingat saya tak tahu siapa . Buat lah kerja dengan ikhlas.

Ini rujukan nya :  https://www.facebook.com/gajetdijepun

Dalam pada itu sesiapa yang ada pengalaman buruk dengan Pos Malaysia boleh tulis di ruangan komen. Kita harap wakil Pos Malaysia akan menjawab perkara di atas dan juga perkara2 yang berbangkit.

Terima Kasih.

sumber :  Soz Cyili
30 Ogos 2013

kaunseling islam

Beberapa aspek dalam kaunseling Islam dan berbeza dengan kaunseling Barat adalah kaunselor gaya Islam tidak melakukan perkara-perkara berikut:

1. Tidak menyiasat latar belakang, hubungan kekeluargaan, dan sejarah lampau peribadi klien.

2. Tidak menyuruh klien mendedahkan aib dirinya dan aib orang-orang lain kepada kaunselor.

3. Tidak bertanya kepada klien mengapa dia melakukan perkara-perkara yang dilakukannya.

4. Tidak menggalakkan klien meluahkan perasaannya.

5. Tidak memanggil orang-orang lain yang namanya disebut oleh klien dengan tujuan mahu mendapatkan lebih banyak maklumat ataupun bagi menasihati orang-orang itu.

6. Tidak memanggil saksi-saksi bagi memastikan kebenaran kata-kata klien.

7. Tidak menyuruh klien mencari sendiri jalan keluar dari situasinya.