Sabtu, 31 Ogos 2013

Wakaf


Adakah anda tahu terdapat akaun bank dan bil elektrik di Arab Saudi atas nama Saidina Uthman b Affan ? Ikuti kisah selanjutnya..

Apabila orang Islam melakukan Hijrah dari Mekah ke Madinah bersama nabi Muhammad SAW, mereka telah telah kehabisan bekalan air zamzam, kerana mereka telah menggunakannya ia untuk perjalan yang jauh dalm jangka masa yang lama .

Jadi mereka datang kepada Nabi Muhammad SAW untuk memberitahu kepadanya bagaimana mereka berasa sedih akan kehabisan bekalan air Zamzam , dan memberitahu Baginda Nabi Muhammad mengenai yang berita di Madinah bernama ( Romah ) terdapat rasa air adalah amat serupa dengan air Zamzam.

Tetapi malangnya, telaga ( Bi'er Romah ) , telah dimiliki oleh orang Yahudi , dan dia telah menjual air ini walaupun ia adalah dalam kuantiti yang kecil. Maka Nabi SAW menghantar seseorang untuk berunding dengan Yahudi ini dan meminta beliau untuk membelinya dari Yahudi tetapi Yahudi yang enggan dan meminta sejumlah wang yang besar daripada umat Islam tidak mampu dibayar oleh umat Islam pada masa itu.

Apabila Sayidna Uthman mendengar tentang perkara ini , beliau terus pergi ke lelaki Yahudi dan menawarkan kepadanya untuk membeli juga. Namun lelaki yahudi ini masih berdegil, namun dia bersetuju untuk menjual separuh telaga untuk kegunaan umat Islam.Satu hari bagi umat Islam untuk minum dan satu hari untuk orang Yahudi menjual air. Begitulah giliran mereka.

Orang ramai mula datang untuk minum di telaga yang dibeli Sayidna Uthman hari - Islam dan bukan Islam - dan Yahudi mula kehilangan wang keuntungannya. Jadi dia pergi ke Sayidna Uthman bagi menawarkan kepadanya untuk membeli keseluruhan telaga agar dia beroleh keuntungan ? dan Sayidna Uthman bersetuju dan membeli sepenuhnya harga 20 ribu Dirham , dan dia menawarkan secara percuma ( wakaf ) kepada semua umat Islam.

Selepas beberapa ketika, beberapa sahabat datang ke Sayidna Uthman dan menawarkan kepadanya untuk membeli juga dengan harga sebanyak dua kali ganda,tetapi dia berkata, saya mempunyai tawaran yang lebih baik. Maka mereka terus berunding hingga harga jualan telaga mencecah 9 kali ganda. Namun tahukah , Saidina Uthman tetap berkata saya masih mempunyai tawaran yang lebih baik ".Jadi Sahabat terfikir dan bertanya kepadanya, Siapa yang membayar lebih daripada 9 kali ganda harga dan ini ? Beliau berkata , Allah SWT memberikan saya 10 kali setiap kali kamu menawarkan saya untuk membelinya !

Selepas beberapa lama, pokok kurma mula tumbuh di sekitarnya dengan baik maka Khilafah Uthmani menjaga pokok-pokok ini baik dan pokok di sekitarnya , maka kini Kerajaan Arab Saudi datang dan terus menjaga dengan baik pokok-pokok kurma di sekitarnya, sehingga ia telah mencecah lebih kurang 1550 pokok di sekitar kawasannya.
Menteri pertanian di Arab Saudi mula menjual kurma-kurma dan mula menjana sumber kewangan baru wang , separuh daripada wang yang dibelanjakan untuk orang miskin dan separuh lagi dimasukkan ke dalam akaun bank di bawah nama Khalifah ( Uthaman Ibn Affan RA)

Wang terkumpul sejak dahulu hingga kini cukup untuk membeli sebidang tanah berhampiran Masjidil Haram, dan sebuah hotel 5 bintang dibina di atas tanah dengan pendapatan tahunan lebih kurang 50 Juta Ryals separuh daripadanya akan disumbangkan kepada golongan miskin dan separuh dimasukkan ke akaun bank atas nama Saydna Sahabat Uthman Ibn Affan RA Zu al Nurain .

Ini adalah ganjaran dan keajaiban pahala derma wakaf dari Allah SWT apabila niat adalah suci kepada-Nya , marilah kita teruskan niat suci murni untuk menyumbang demi Islam, insyaAllah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan