Monday, 26 August 2013

bisikan syaitan

Wahai anakku,
Aku tahu kadang-kala engkau terdengar suara di kepalamu. Suara itu menyuruhmu untuk tidak menunjukkan kerjamu selagi ia belum sempurna. Suara itu juga sentiasa menakutkan kamu bahawa kamu belum cukup bersedia.
Suara itu juga kadangkala menyakinkan kamu bahawa kamu takut dan tidak tahan menerima kritikan. Ada kalanya suara itu merendahkan keyakinanmu bahawa kerja yang kamu lakukan masih tidak cukup sempurna.

Suara itu juga kadangkala menyuruh kamu mengejar untuk memastikan segala ruang untuk kegagalan sudah ditutup sebelum kamu membuat sesuatu. Kebanyakan masanya, suara itu juga memujuk kamu mengejar untuk mengambil berat apa yang orang akan fikir dan cakap sehingga kamu tidak berani melakukan sesuatu.

Wahai anakku,
Sedarilah bahawa suara itu adalah bisikan syaitan yang akan membawamu jauh daripada kejayaanmu. Bisikan syaitan selalu menyebabkan kamu tidak dapat bergerak dengan perasaan malas dan perasaan mengejar kesempurnaan di mana kamu tidak boleh bergerak selagi perkara atau situasi yang kamu inginkan belum mencapai tahap kesempurnaan. Selagi perkara tidak sempurna, kamu akan duduk tidak melakukan apa-apa – itulah yang diinginkan suara tersebut.

Wahai anakku,
Jangan endahkan suara itu. Suara itu cuba menjadi sahabatmu, akan tetapi sebenarnya ia adalah musuhmu. Suara itu bukan melindungimu dari kegagalanmu tapi ia membawamu jauh daripada kejayaanmu.

Lawanlah suara itu, wahai anak kesayanganku. Jika kamu ingin melakukan sesuatu, katakanlah pada dirimu sekaranglah masanya, supaya suara itu tidak berpeluang untuk melengah-lengahkan hasrat dan usahamu.
Kamu mesti tekadkan hati dan lakukan perkara yang dirancangmu – yakinkan dirimu untuk berani mencuba dulu walaupun ada risiko kegagalan untuk menilai apa yang bakal terjadi. Pujilah diri kamu sekiranya ada yang mengkritik. Ingatlah hanya orang yang tidak berani melakukan apa-apa sahajalah tidak mendapat sebarang maklum balas. Jangan sesekali membiarkan suara itu menangguhkan kamu dan hasrat kamu untuk menuju kejayaan.

Wahai anakku,
Ingatlah bisikan syaitan yang meniup perasaan malas dan mengejar kesempurnaan sebelum melakukan sesuatu adalah jalan yang merosakkan kamu dan membazirkan masa pemberian Allah kepadamu di dunia ini. Lawanlah dia. Jangan biar suara itu menangguhkan hasratmu untuk mencapai kejayaan di dunia ini dan akhirat.
Senyum

No comments:

Post a Comment