Isnin, 12 Ogos 2013

Senarai

Berikut adalah senarai kes tembak yang berlaku di malaysia dalam tempoh beberapa bulan. Sukar untuk percaya perkara ini benar-benar berlaku, tetapi itulah hakikatnya. Nyawa diambil dengan begitu senang. Rasanya pihak berkuasa kena mengatasi masalah ini secepat mungkin, sebelum lebih ramai yang menjadi mangsa.
ohtidak-senarai-kes-tembak-1
Jumaat, 2 Ogos
Pandan Indah: Peniaga Emas, Wong Foo Yui telah ditembak di bahu sementara menunggu di dalam kereta sementara menanti lampu isyarat untuk berubah, tetapi dia berjaya melarikan diri dari penembak.

Sabtu Ogos 3
Kajang: Seorang lelaki yang dibebaskan dari penjara bulan lalu, Balamurali Balakrishnan, ditembak empat kali ketika tidur di rumahnya. Beliau meninggal dunia di tempat kejadian.
Rabu Julai 31
Parit Buntar: Bekas tahanan EO N. Jeevandran, 26, yang dikehendaki oleh polis berhubung empat kes jenayah ditembak mati di persimpangan Jalan Permai Utama berhampiran Pejabat Pendidikan Daerah. Mangsa, dari Taman Seri Semarak, ditembak pada jarak dekat oleh seorang suspek yang melarikan diri.
Selasa Julai 30
Mentakab: Beberapa das tembakan dilepaskan ke dalam rumah dan kereta milik seorang ahli perniagaan. Sekurang-kurangnya lima sarung 9mm kosong telah ditemui di tempat kejadian. Tingkap belakang kereta pecah dengan tiga lubang peluru manakala sekurang-kurangnya dua tembakan lain terkena di kawasan anjung dan dinding luar.
Isnin, 29 Julai
Bukit Mertajam: G. Santhanasamy, 30, dari Kulim, Kedah, cedera di kaki apabila beliau telah ditembak sementara menunggu di persimpangan lampu trafik di Jalan Mengkuang.
Kuala Lumpur: Pengasas Bank Pembangunan Arab-Malaysian, Hussain Ahmad Najadi, 75, telah ditembak mati di kawasan letak kereta di Lorong Ceylon, Kuala Lumpur. Isterinya cedera. Dia berjalan ke kereta dengan isterinya apabila suspek menyelinap di belakang dia melepaskan beberapa das tembakan ke arah dia, beliau mati di tempat kejadian.
ohtidak-pengasas-ambank-mati-di-tembak-56
Ahad, 28 Julai
Ipoh: Jasrafveenderjeet Singh, 25, meninggal dunia akibat luka tembakan di leher, manakala dua lagi mangsa yang berusia 28 dan 55 tahun, cedera dan memerlukan rawatan di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB). Difahamkan mangsa yang sedang minum di sebuah restoran berhampiran Kampung Simee apabila mereka ditembak.
Sabtu 27 Julai
Jempol: Pengerusi jenayah pemantau MyWatch, Sri Sanjeevan Ramakrishan, ditembak semasa duduk dalam kereta dengan rakan di Bahau. Dia telah dihantar ke Hospital Serdang tetapi peluru masih belum dikeluarkan.
Hari-hari sebelum
26 Julai: Temerloh: Seorang pemandu lori dari Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Temerloh cedera di lengan selepas ditembak ketika dalam perjalanan ke Jerantut. Lelaki itu telah dihantar ke Hospital Sultan Haji Ahmad Shah dan sedang dirawat.
18 Julai: Kulim: lelaki bersenjata telah melepaskan sembilan das tembakan, dan membunuh seorang guru 45 tahun di persimpangan lampu isyarat di Simpang Empat Keladi.
ohtidak-senarai-kes-tembak-2
15 Julai: Kampar: Seorang lelaki 51 tahun dan anak lelakinya telah ditembak selepas berbuka puasa dalam rompakan bersenjata di Taman Sejahtera. Lelaki dan anak lelaki 13 tahun beliau luka parah selepas terkena tembakan yang dilepaskan oleh salah seorang daripada dua perompak yang memecah masuk ke rumah mereka. Mangsa telah dipukul di bahagian perut manakala anaknya mengalami kecederaan di paha kanan.

12 Julai
: George Town: Seorang budak lelaki empat tahun cedera di dahi dan kaki kiri apabila lelaki bersenjata melepaskan tembakan kepadanya dan penarik kereta bapa di depan rumah mereka di Bukit Jambul.
8 Julai: Bachok: hal ehwal pelajar Penolong Kanan Hashim Mat Zain, 43 telah ditembak mati dalam pembunuhan gaya Gangland sewaktu meninggalkan sekolah di Tawang berhampiran Bachok, Kelantan.
5 Julai: Pasir Mas: Guru Mat Zaki Hashim, 35, mengalami kecederaan serius selepas ditembak di leher di Kampung Kubang Panjang. Keretanya dipercayai telah terhenti di tepi jalan raya sebelum dia ditembak oleh penyerang yang tidak diketahui.
15 Jun: Putrajaya: Kastam Diraja Malaysia Timbalan Ketua Pengarah Datuk Shaharuddin Ibrahim, 58 telah ditembak mati oleh dua lelaki bermotosikal di persimpangan lampu isyarat di Putrajaya.
Jun 14: Kuala Kurau: Seorang ahli perniagaan, Lim Kong Hai, 52 cedera parah selepas ditembak di perut oleh perompak berhampiran stesen bas Kuala Kurau. Bagaimanapun, beliau meninggal dunia akibat serangan jantung dua minggu kemudian.
ohtidak-senarai-kes-tembak-3
6 Jun: Muar: Tan Chai Heng, 51, dengan luka tembakan di mukanya ditemui terbaring di taman, kira-kira 30 meter dari rumahnya. Berdasarkan kecederaan di bawah mata kanannya, mangsa dipercayai telah ditembak dengan pistol dari jarak dekat. Mayat beliau ditemui oleh jiran.
4 Jun: Taiping: garaj pemilik Govindaraju @ Murthy, 36 meninggal dunia ketika rakannya A. Manivannan, cedera selepas ditembak di sebuah restoran di Taman Kota Jaya. Lelaki bersenjata dipercayai telah melepaskan tiga das tembakan ke arah mereka.
29 Mei: Kuala Lumpur: Seorang ahli perniagaan terselamat walaupun ditembak tujuh kali oleh dua lelaki di atas motosikal di Bandar Rahman Putra, Sungai Buloh.
12 Mei: Butterworth: Dua orang lelaki, S. Kannan, 37 dan G.Suresh, 28, terbunuh manakala dua lagi cedera parah selepas ditembak di ketika berhenti di persimpangan lampu isyarat di Bukit Tambun. Serangan itu dipercayai berkaitan dengan perniagaan mereka.
11 Mei: Seremban: Dua orang lelaki, Chalidass, 29 dan G.Surentharan, 31, meninggal dunia dan dua rakan-rakan mereka ditembak pada jarak dekat. ketika mereka berhenti di lampu trafik persimpangan.
12 Mei: Cheras: Polis sukarelawan N.Saravanan dan rakannya Tamil Selvam kedua-duanya cedera apabila ditembak selepas pertengkaran.
11 Mei: Lunas: Kedai pembantu Thangaraja, 31, ditemui mati di dalam kereta dengan 10 luka tembakan di persimpangan berhampiran Taman Kucai di Lunas.
9 Mei: Alor Setar: trak tunda pengendali M. Nagenthiran, 30, meninggal dunia daripada tiga tembakan berhampiran flat beliau di Taman Setia Jaya. Satu tembakan luka ditemui di atas kepalanya dan dua lagi di belakangnya.
8 Mei: Tangkak: Jurutera Muthu Pillai, 41, ditemui mati dengan tiga luka tembakan di sebuah ladang kelapa sawit.
30 April: Taiping: Seorang penunggang pembonceng motosikal menembak seorang lelaki di perkarangan rumahnya di Simpang tetapi terlepas. Lelaki menunggang sehingga ke rumah mangsa berusia 26 tahun dan memanggil namanya sebelum menembak.
26 April: Cheras: R. Karikaalan, 29, meninggal dunia dalam perjalanan ke hospital selepas terkena dua daripada 10 tembakan yang dilepaskan oleh dua lelaki menunggang motosikal manakala ibunya 60 tahun beliau telah cedera di lengan kanan.
April 25: Tampin: runner bagi Jabatan Pengangkutan Jalan, N. Ragunathan, 39, telah ditembak mati di dalam kereta beliau.
16 April: Taiping: K Muthazagen, 47, terbunuh apabila peluru yang ditembak dari jarak dekat menembusi kepalanya. Dalam kejadian itu, mangsa sedang makan di sebuah restoran di kawasan itu tanpa menyedari kehadiran suspek.
14 April: Seremban: Tan Kok Soon, 56, telah ditembak pada jarak dekat sewaktu sedang menikmati makan malam bersama keluarganya di sebuah restoran di Pusat Komersial Oakland.
April 12: Seremban: James John, 45, telah ditembak mati di dalam kereta di lampu lalu lintas di sekitar Taman Sri Labu oleh dua lelaki di atas motosikal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan