Friday, 23 August 2013

nikmat sedekah



- Sungguh beruntung dan bertuah umat Nabi Muhammad S.a.w kerana banyak mendapat kelebihan yang tidak diperolehi oleh umat-umat nabi lain yang terdahulu.  Sehingga kan Nabi Musa a.s sangat cemburu dengan umat Muhammad S.a.w, dan kalau boleh beliau sendiri mahu menjadi umat Muhammad, tetapi Allah tidak perkenankan.

- Umat nabi terdahulu tidak dapat mengambil harta rampasan perang, tetapi harta-harta tersebut akan dilonggokkan dan akan datang kilat menyambar harta-harta tersebut sampai hangus, tanda Allah sudah terima.

- Umat terdahulu jika berniat untuk buat baik, masih tidak diberi pahala. Tetapi umat Muhammad S.a.w, niat untuk buat baik pun sudah dapat pahala.

- Umat Nabi S.a.w berpeluang untuk mendapat syafaat dari Nabi Muhammad S.a.w, insyaAllah.

- Umat Nabi Muhammad S.a.w doanya lebih cepat dan mudah dimakbulkan oleh Allah S.w.t.
- Orang yang berdoa tetapi masih tidak dikabulkan doanya, adakalanya Allah sengaja lambat kabulkan kerana Allah rindu dan suka mendengar doa dan luahan dari hambaNya itu.  Dan tidak semua doa yang cepat dikabulkan itu kerana Allah suka kepada orang berdoa itu. Adakalanya kerana Allah tidak suka orang tersebut lantas Allah terus memberi kepadanya habuan dunia.
- Dan banyak lagi pengajaran-pengajaran yang dapat diperolehi dari video di atas. Sila lah menonton, tak kena bayar pun :)
p/s: Semoga kita dapat melazimkan diri kita untuk sentiasa BERNIAT untuk melakukan kebaikan. Kerana beruntungnya umat Nabi Muhammad S.a.w, niat yang baik pun sudah dikira dapat pahala. Tetapi niat tersebut mestilah ikhlas dan perkara yang kita mampu dan betul-betul mahu lakukan, kerana Allah Maha Mengetahui.  
Jangan pula sebagai contoh, kita berniat mahu sedekah RM100 esok hari, tetapi kita tahu kita hanya ada RM10 sahaja.  Itu niat yang tidak munasabah....... :)
Rasulullah s.a.w bersabda;  " Sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan setiap orang hanya memperolehi apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya kerana Allah dan RasulNya maka hijrahnya itu kepada Allah dan RasulNya. Dan barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang akan dia memperolehinya atau kerana perempuan yang ingin dinikahinya, maka hijrahnya itu kepada apa yang dihijrahkan kepadanya. "  [Hadits Riwayat Bukhari , Muslim]

No comments:

Post a Comment