Jumaat, 23 Ogos 2013

peluang kojer

Langkah kerajaan ingin membawa masuk 1.4 juta pekerja Bangladesh adalah amat dikesali. Sudah banyak kali kerajaan tunduk kepada majikan dan pihak lain berkepentingan. Sering kali juga kerajaan memberi berita gembira kepada menteri dari Bangladesh yang datang melawat.

Adakah kita sebegitu lemah hingga mudah tunduk kepada desakan negara Bangladesh yang sememangnya ingin seberapa ramai rakyat mereka meraih faedah ekonomi di sini?

Sebelum ini kerajaan meringankan pelaksanaan skim gaji minimum walaupun tujuan asalnya ialah menggalakkan majikan mengambil pekerja tempatan. 1.4 juta pekerja asing baru adalah satu jumlah yang sangat besar menyamai jumlah seluruh kakitangan awam di Malaysia. 

Bilangan 1.4 juta ini pekerja baru ini jika ditambah dengan jumlah hampir 2 juta pekerja asing sah dan 1 juta pekerja asing yang bekerja secara haram sudah melebihi angka 4 juta orang. 

Berapa juta agaknya peluang pekerjaan baru yang dapat diwujudkan dalam setahun? Jika 1.4 juta pekerja Bangladesh dibawa masuk dan dibenarkan bekerja di sektor perindustrian dan perkhidmatan maka apa akan jadi kepada anak-anak tempatan yang tidak mempunyai kelulusan tinggi. 

Mengapa pekerja Bangladesh sentiasa menjadi 'anak emas' kerajaan Malaysia? 

Zaman Tun Dr Mahathir pekerja Bangladesh tidak pula dibenarkan bekerja di mana mereka suka. Zaman Tun Abdullah Badawi pengambilan pekerja asing Bangladesh telah dibekukan. Tapi di zaman kerajaan yang sentiasa mendahulukan rakyat ini bukan sahaja membenarkan pengambilan semula tetapi meningkatkan jumlahnya secara ketara. 

Tidak cukupkan masalah yang timbul apabila jumlah warga Bangladesh ini menjadi majoriti di sesuatu kawasan?

Lihat sendiri Chinatown di Petaling Street pun boleh bertukar menjadi BanglaTown. Sekarang ini warga Bangladesh sudah ramai yang berniaga dan bekerja sendiri.

Malah ramai yang ada taraf penduduk tetap dan dapat berkahwin dengan wanita tempatan dengan mengenepikan peraturan yang melarang pekerja asing berkahwin dengan rakyat tempatan jika tidak mahu permit kerja dibatalkan. Itu belum dikira lagi kes-kes maksiat seperti zina dan khalwat yang melibatkan lelaki Bangladesh dan perempuan Melayu. 

Apakah kerajaan nak merosakkan lagi akhlak perempuan Melayu yang mudah tergoda dengan pujuk rayu lelaki asing? 

Rakyat Bangladesh ramai yang terlibat dengan kes culik rakan senegara demi mendapat wang. Fikrkanlah jika mereka sanggup mengkhianati rakyat senegara demi duit apa yang mereka boleh lakukan kepada rakyat kita.

Jumlah warga Bangladesh di Malaysia sangat ramai dan bekerja di hampir semua sektor kecuali sektor awam. Paling menyedihkan kerja peringkat penyeliaan dan memerlukan sijil juga diberi kepada mereka. Itu belum lagi yang curi-curi menjadi pemandu teksi dan pengawal keselamatan sekaligus melanggar peraturan. Pihak berkuasa cepat menangkap rakyat sendiri yang melakukan kesalahan tetapi sering terlepas pandang kesalahan warga asing ini. 

Pengambilan terlalu ramai pekerja asing akan menyebabkan generasi muda yang tiada kelulusan tinggi hanyut dengan pelbagai masalah sosial akibat tiada pekerjaan tetap. Masih ramai anak-anak Melayu, Cina, India , Orang Asli, Sabah dan Sarawak yang mengganggur dan perlu pembelaan kerajaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan