Rabu, 4 November 2015

Guru malaysia

KENAPA CIKGU DIKATAKAN GOLONGAN PALING BISING BERBANDING PENJAWAT AWAM LAIN?

SEBAB CIKGU NI SEMUA KERJA DIA BEDAL!

Sebab....
Masuk kls kotor...cikgu jd cleaner
Budak gaduh...cikgu jd hakim
Budak mencuri ...cikgu jd polis
Budak sakit ...cikgu jd doktor dan nurse
Budak nangis xnk sekolah...cikgu jd hulk sbb kena angkat
Budak xder duit ...cikgu jd pusat zakat
Budak ada mslh kluarga ....cikgu jd JKM
Budak nk sukan...cikgu jd pekerja kontrak buat padang
Budak wakil sekolah aktiviti luar..cikgu jd drebar
Kain/ seluar budak koyak...cikgu jd tukang jahit
Budak cedera/demam teruk kena g hosp...keta cikgu jd ambulans
Budak berjaya...cikgu hanya dipandang sepi
Budak gagal...cikgu jd bahan caci maki
Nk tambah kewangan sekolah...cikgu jd salesman/saleswomen
Nk isi data/markah...cikgu jd kerani
Nk ceriakn kls...cikgu jd artis
Banyakkkkk lg la...... Penat eh nk menaip
Profesion lain ada x mcm ni????
Xder kan? Kan? Kan?

SEMOGA ALLAH TETAP BERIKAN SEMANGAT KEPADA SEMUA GURU UTK TERUS BERKHIDMAT KERANA ALLAH SWT...

Firdaus residency

Bismillahirahmaanirahim.

Tawaran miliki hartanah untuk semua:
                       
PERUMAHAN EKSKLUSIF "FIRDAUS RESIDENCY".
INDAH, NYAMAN, AMAN, DAMAI LAGI BARAQAH.

Tersedia 4 JENIS KEDIAMAN UNTUK DIREBUT:
1. Jannatun Na'i'm
2. Jannatul Ma'wa
3. Jannatul Firdaus
4. Jannatun 'Adn
(Semua Jenis tersedia utk milik mutlak anda)

FASILITI & LANDSKAP :
- Sungai Susu Salsabila
- Danau Terindah Al-Kautsar
- Tanpa perlu bayar bil dan cukai pintu bagi semua lot
- Tinjauan tidak Terbatas
- Akses Masuk ke-8 Pintu
- Taman Mainan Anak2 Sholeh/Sholehah
- Taman-taman dipenuhi pohon buah-buahan, nikmat yg tidak pernah putus untuk dinikmati.
- Bonus Bidadari & Bidadara
- Hak milik Abadi Selama2nya
(Free Hold).

SYARAT TEMPAHAN:
1. Taubat & Kembali kpd JlnNya.
2. Berpegang Teguh AgamaNya.
3. Laksanakan Syari'atNya.
4. Rezeki yang Halalan Thaiyibah.

DEPOSIT:
- 100% Solat Fardu & Sunat
- 2.5% harta utk Zakat
- 100% Rajin sedekah & Infaq
- 100% Luangkan waktu utk baca Al-Qu'an & Majlis Ilmu
- Usaha Beramal soleh
- Eratkan Sillaturrahim
- Doakan kedua Orang tua
- Berdakwah
- Jauh diri dari maksiat & khurafat

Masa sangat Terhad!
Stock Penghuni tidak Terhad!
Dijamin didalam Al-Quran!

Lebihkan ibadah Solat Tahajjud disetiap malam bagi menjamin tempat yang lebih baik.

Kunjungi kami di:
Masjid2, Surau2, Madrasah, Majlis 'ilmu, Majlis Dzikir & Selawat

Inilah sebaik2 Kediaman. Tempah sekarang juga, tua atau muda, miskin atau kaya semua layak memohon tanpa syarat!

Mari sama2 kita rebut peluang ini sebelum terlambat, masa semangkin singkat.

Kongsi Ya!👍

Pendidikan

Saya bukan dari bidang perguruan ...  Bukan juga pakar dalam bidang pendidikan. Tapi tulisan saudara kita yg saya forwardkan dibawah ini perlu kita sama-sama fikir...  Sejauh mana masalah ini, kesannya jangka panjang kepada pembinaan negara bangsa, impak kepada sosio ekonomi, jenayah, pengangguran dsbg pasti bermula di sini...

Apa pendapat anda dengan artikel ini berkaitan sistem pendidikan kita?
DAN APA CADANGAN KEPADA PENYELESAIANNYA ...

INI BARU KBAT (Kemahiran berfikir aras tinggi) ... bincang bukan dengan emosi ... tak betul bagi nasihat ... tak betul TETAP tak betul ... kalau BETUL tetap BETUL ... bila tak betul kata betul dan yang betul kata tak betul maka hancurlah kita ... Bincang dengan ilmu dan akal berpaksikan iman ...

Jangan mengutuk tapi sama2 fikir jalan penyelesaiannya ... OK !

marba pendidikan Malaysia – Mohd Faiez Mohd Ali

Published: 22 November 2014

Dalam laporan UN Education Index Malaysia berada di kedudukan 98 daripada 181 negara. Manakala kajian “Programme for International Student Assessment” (PISA), Malaysia corot di tangga 55 daripada 74. Bagi keputusan kajian “Trends in Mathematics and Science Study” (TIMSS) 2011 pula menunjukkan penurunan prestasi Matematik dan Sains mendadak sepanjang empat kali penilaian daripada tahun 1999.”

Apakah maksud semua laporan penilaian pendidikan antarabangsa ini? Maksudnya, para pelajar Malaysia adalah antara yang paling lemah apabila dibandingkan dengan pelajar-pelajar lain di seluruh dunia.
Namun begitu.

Dilaporkan juga Gred Purata Nasional (GPN) untuk peperiksaan PMR meningkat ketara untuk 5 tahun yang lalu iaitu 2.83 pada 2008, 2.78 pada 2009, 2.74 pada 2010 dan terbaru 2.71 pada 2011. Bilangan pelajar yang mendapat A di dalam Matematik juga meningkat dari 26.7 peratus pada 2010 kepada 28.9 peratus pada 2011 manakala untuk subjek Sains pula meningkat dari 18.5 peratus pada 2010 kepada 21.7 peratus pada 2011. Untuk SPM pula, pencapaian 2011 dikatakan pencapaian terbaik dalam masa 5 tahun dengan peningkatan GPN dari 5.19 pada 2010 kepada 5.04 pada 2011. (Rujukan Buku Sekolah Bukan Penjara, Universiti Bukan Kilang)


Apa pula maksud laporan peningkatan GPN mengikut prestasi PMR dan SPM ini? Maksudnya, selama berpuluh tahun kita menipu diri kita sendiri sehinggalah datang indeks antarabangsa keluaran UN Education Index, PISA dan TIMSS yang membongkar perihal budaya penipuan yang selama ini berakar dalam konsep pendidikan kita. Bagaimana mungkin GPN PMR dan SPM meningkat walhal para pelajar kita tercampak dalam kedudukan 2/3 tercorot di seluruh dunia?

Rakyat Malaysia terkujat, sekali lagi.

Jadi sekarang kita sudah tidak boleh menipu diri sendiri lagi kerana seluruh dunia sudah mengetahui betapa terkebelakangnya para pelajar kita dalam bidang Sains, Matematik, literasi pembacaan dan penyelesaian masalah kritikal. Untungnya daripada kesedaran ini, kita dapat melihat beberapa usaha ‘transformasi’ pendidikan yang dijalankan Kementerian Pendidikan disamping cadangan tokoh negarawan seperti Tun Mahathir bagi menambah baik pendidikan kita.

Kementerian Pendidikan berjaya membuatkan masyarakat teruja dan bergantung harap dengan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 yang setebal 248 mukasurat (yang entah siapa nak baca?) dan memuatkan 11 anjakan strategik sebagai cadangan penyelesaian kepada masalah pendidikan kita.

Hasilnya, tercetus Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) yang menyeksa kehidupan para guru selama empat tahun berturut-turut dengan server yang lembab dan pertambahan kerja pengkeranian mengisi data dan ‘mencipta’ statistik para pelajar. PBS ini dimansuhkan selepas empat tahun berjalan menyebabkan para guru yang bersengkang-mata pukul empat pagi untuk mengisi data online dan berjerih-payah membuat dokumentasi fail pelajar berasa sakit hati dan usaha mereka seperti tersia-sia.

Selepas PBS, lahir pula Pentaksiran Tingkatan Tiga (PT3) secara terburu-buru yang sekali lagi menjadikan para pelajar tingkatan tiga pada tahun 2014 sebagai tikus makmal. Hampir dua tahun belajar mengikut format PMR sebelum mendapat ‘kejutan budaya’ PMR dimansuhkan dan digantikan dengan PBS yang ‘tak ada exam’. Tiba-tiba mereka dikejutkan dengan PT3 yang perlu dihadapi dengan masa persiapan kurang daripada dua bulan. Realitinya disaat para pelajar tingkatan tiga disuruh menghadap PT3, sebahagian besar para guru masih terkial-kial cuba memahami konsep PT3. Lalu bagaimana para guru yang masih belum benar-benar mahir dengan PT3 akan mempersediakan para pelajar untuk PT3 dalam tempoh masa kurang daripada dua bulan?

Tapi, ini kan Malaysia. Malaysia amat sinonim dengan perkataan ‘boleh’. Perkara ini sudah pernah pun berlaku dahulu sebagai contoh PPSMI dimana para pelajar dijadikan tikus makmal dan para guru menjadi bidan terjun yang mengendalikan tikus-tikus ini sebelum ‘eksperimen’ itu dihentikan kerana tekanan masyarakat.

Selain daripada itu, kita tidak lupa untuk mengidolakan polisi pendidikan negara lain. Negara seperti Finland, Korea Selatan dan Jepun sering kali menjadi bahan bicara ahli akademik terutamanya tatkala roadshow PPPM hangat dijalankan diseluruh negara dahulu. Kita sibuk melihat kepada teori pendidikan yang digunapakai negara-negara ini sehinggakan kita lupa masalah paling utama dalam pendidikan kita bukannya terletak dalam perbahasan teori sebaliknya di peringkat implementasi.

Masalah implementasi yang tidak pernah selesai

Saya pernah menulis tentang tiga perkara yang banyak mempengaruhi implementasi polisi pendidikan. Saya ingin berkongsi tentang dua perkara tersebut disini iaitu:

1. Mengajar mengikut kepakaran

2. Beban kerja pengkeranian yang terlampau banyak dan tidak mendatangkan faedah sebaliknya menjejaskan kualiti pengajaran dan pembelajaran

Dua perkara ini bukanlah perkara baru. Ianya pernah disebut dan diketengahkan semenjak tahun 80an, sepanjang tahun 90an sehinggalah sekarang dengan sasaran Wawasan 2020 hanya tinggal 6 tahun saja lagi. Namun, perkara ini masih tidak selesai-selesai. Bekas Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (KPPK) Siva Subramaniam pernah menyebut pada tahun 1995 tentang masalah para guru yang ditempatkan tanpa mengikut opsyen. Sedihnya, perkara ini masih lagi berterusan.

Tak perlu saya lambakkan statistik yang banyak dalam laporan-laporan dan kajian-kajian pendidikan. Sebaliknya saya ajak anda berborak dengan antara 400,000 orang guru yang anda kenal untuk mengetahui tentang realiti ‘penempatan guru’ di sekolah. Berapa ramai guru yang belajar Matematik tapi disuruh mengajar Bahasa Inggeris? Berapa ramai guru yang langsung tak pernah belajar teori pedagogi dan ilmu Sains tapi apabila masuk sekolah dipaksarelakan pentadbir untuk mengajar Sains? Dan berapa banyak sekolah yang masih kekurangan guru Kemahiran Hidup walaupun sudah bertahun-tahun matapelajaran itu dimasukkan dalam kurikulum?

Perkara kedua, beban kerja pengkeranian. Ini adalah masalah implementasi paling utama yang dihadapi pasukan pelaksana polisi pendidikan iaitu para guru. Dengan begitu banyak jenis fail yang perlu disediakan di sekolah, data-data yang perlu dimasukkan sama ada secara offline atau online secara berulang-ulang. Disamping perlu bertungkus-lumus membuat kerja seperti mengambil dan menghantar pelajar ke pertandingan, menghias dewan untuk sambutan hari kemerdekaan sehinggalah ke perkara-perkara seperti membina dan mengecat bangunan sekolah dan tandas. Sebenarnya, apa sahaja yang para guru tidak lakukan di sekolah selain mengajar?

Iya, tolong jangan buat-buat pelik seolah-olah anda sedang membaca berita hairan. Kerja guru bukan lagi mengajar. Kerja mengajar dalam kelas sekarang ini bukan lagi kerja paling utama. Sebaliknya banyak lagi benda-benda lain yang tiada langsung kaitan dengan pengajaran dan pembelajaran yang terpaksa para guru lakukan di sekolah dan diluar sekolah.

Walaupun sejak tahun 90an lagi kesatuan guru dan para guru sudah mengeluh meminta lebih ramai pembantu guru gred N17 untuk membuat kerja-kerja yang tak memerlukan kemahiran pendidikan, tapi nampaknya perkara ini seperti masih jauh untuk kita capai walaupun pada hakikatnya sasaran Wawasan 2020 itu semakin mendekat.

Implementasi sistem pengurusan pendidikan dan pengurusan hospital.

Cuba bayangkan jika cara kerja Kementerian Pendidikan kita diaplikasikan Kementerian Kesihatan.

Di hospital-hospital tidak terdapat ramai jururawat sebaliknya para doktor yang perlu melaksanakan tugas-tugas selain bidang kepakaran mereka. Apabila pesakit sampai, para doktor perlu mendaftarkan mereka dikaunter pendaftaran seperti mana guru kelas mendaftarkan para pelajar di awal tahun serta mengambil dan memasukkan data kedatangan setiap hari.

Setelah pendaftaran, para doktor perlu terlebih dahulu memasukkan data pesakit ke dalam fail pendaftaran mengikut kategori dan jenis penyakit. Sama seperti para guru yang perlu menyediakan fail untuk setiap pelajar mengikut bidang ko-kurikulum, kurikulum, disiplin dan peribadi. Belum masuk fail panitia, subjek, peperiksaan dan beratus-ratus lagi fa

Dalam kekalutan para doktor yang mahu bersiap-sedia memeriksa pesakit mereka yang sakit, mereka akan kerap kali dilanda ombak-ombak pemeriksaan pegawai atasan yang datang untuk memeriksa kekemasan fail, data dan statistik. Bagaimana doktor-doktor ini boleh memeriksa dan merawat pesakit mereka dengan tenang jika asyik dikacau untuk dilihat pengurusan data dan fail mereka?

Belum kita kira jika para doktor sendiri yang perlu memandu ambulans untuk mengambil pesakit yang kemalangan jalanraya atau hampir meninggal kerana sakit jantung seperti mana para guru yang selalu-selalu disuruh menghantar para pelajar sama ada untuk menghadiri pertandingan, sakit ke klinik ataupun mengikuti rombongan.

Jika sistem sebegini diimplementasikan Kementerian Kesihatan di hospital-hospital maka semakin ramailah pesakit yang akan mati seperti mana ramainya pelajar kita yang seperti sudah ‘mati otak’ kerana walaupun 11 tahun belajar di sekolah tetapi masih berfikir dan menulis seperti budak tidak bersekolah. Untuk ini, siapa yang nak dipersalahkan? Guru? Eh, bukan kita sibuk-sibuk nak tengok para guru siapkan fail dan uruskan sekolah daripada bertungkus-lumus mengajar dan mendidik pelajar?

Memasukkan data dan statistik sama ada online ataupun offline, mengukur ketinggian dan berat badan murid, mengemaskini fail pengurusan yang beratus-ratus jenis, menghantar para murid ke sana ke sini dan pelbagai lagi benda remeh-temeh yang langsung tiada kesan signifikan kepada pengajaran dan pembelajaran dalam kelas serta sepatutnya boleh dilakukan pembantu pengurusan sekolah dengan kelulusan SPM.

Jadi, mengapa kita bersusah-payah melatih para guru dalam pedagogi dan teori pendidikan terkini jika di sekolah kita hanya perlu mereka untuk melakukan benda-benda yang remeh-temeh? Benda yang menghabiskan beratus-ratus rim kertas setiap hari hanya untuk ‘orang atas tengok’ sebelum diletakkan diatas rak sehingga berhabuk. Tambahan pula, kenapa pula orang atas sibuk nak tengok benda-benda ni? Sudah terang lagi bersuluh perkara-perkara yang remeh-temeh dan menyesakkan otak seperti pengurusan fail, data dan statistik ini semua tetap gagal membawa Malaysia gah dipersada pengukuran indeks antarabangsa seperti PISA dan TIMSS.

Transformasi pendidikan yang bakal gagal, sekali lagi.

Ambillah Fulbright Teaching Assistant daripada Amerika Syarikat ataupun guru pakar Bahasa Inggeris daripada India. Laksanakanlah subjek baru bagi menerapkan nilai moral dan sahsiah seperti yang dicadangkan Tun Mahathir baru-baru ini. Tirulah pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah mirip kaedah Finland ataupun mengadaptasi keghairahan menjawab soalan peperiksaan dalam sistem Korea Selatan dan China.

Apa sahaja teori, polisi dan cadangan penambahbaikan yang datang daripada Kementerian Pendidikan Malaysia setakat ini, saya percaya semuanya bakal gagal. Dalam masa 10 tahun daripada sekarang kita akan mengulangi semula senario kegagalan (baca: corot di PISA dan TIMSS) dan percubaan transformasi (baca: rombakan pelan pembangunan pendidikan) yang kemudiannya bakal gagal sekali lagi. Kenapa? Kerana kita tidak menyelesaikan masalah akar iaitu ‘implementasi’.

Ini bukannya sekadar teori saya semata-mata. Lihat sahaja sejarah perkembangan pendidikan kita. Perkembangan kurikulum daripada General Syllabuses, ke Pendidikan Komprehensif, Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR), Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) sehingga sekarang kita sudah memasuki fasa Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) serta Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) yang memakan masa puluhan tahun untuk dibangunkan.

Begitu juga dengan pelbagai laporan dan pelan pendidikan daripada Laporan Razak (1956), Laporan Rahman Talib (1960), Laporan Jawatankuasa Kabinet (1979), penggubalan Akta Pendidikan (1996), Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (2006 – 2010) dan kini Pelan Pambangunan Pendidikan Malaysia (2013 – 2025).

Mengapa setelah berjalannya kesemua laporan dan pelan pendidikan ini, kita masih bakal gagal menghasilkan pelajar yang cemerlang diperingkat dunia? Saya percaya kerana jurang pendidikan kita semakin melebar terutamanya di antara pelajar dari keluarga kelas atasan dan keluarga golongan pekerja.

Pelajar dari keluarga kelas atasan mempunyai kelebihan dari segi pengaruh dan kewangan untuk menempah pendidikan terbaik di sekolah-sekolah ternama di Malaysia disamping menghadiri kelas tusyen berbayar. Sebaliknya para pelajar golongan pekerja yang mendapatkan pendidikan di sekolah-sekolah harian biasa, terpaksa bergantung harap kepada sekolah dan para guru mereka.

Namun, guru mereka tidak mungkin dapat menyediakan perkhidmatan pendidikan terbaik. Kerana apa? Kerana guru mereka sibuk dikerah untuk menyediakan fail, menilik data, menyimpan statistik dan lain-lain pekerjaan remeh. Guru yang sebenarnya memegang jawatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan, kini lebih layak digelar sebagai Pegawai Pengurusan Pendidikan.

Apabila kita terlalu taksub dengan hal-hal pengurusan maka perkhidmatan pendidikan kita merudum jatuh. Kesannya, pelajar kita pergi sekolah dan tak sabar nak balik. Para guru pergi bekerja dan tak sabar nak bercuti. Para pentadbir bagi kerja dengan alasan ‘orang atas suruh buat’ sebab ‘nanti dia nak datang tengok’. Tak hairanlah kenapa kualiti pendidikan kita terus-menerus berenang di dalam longkang.

Kesimpulannya, saya lihat perkara paling utama yang perlu dilakukan untuk memulihara keberkesanan pendidikan kita adalah dengan cara mengembalikan peranan, tanggungjawab serta kedudukan guru di tempat yang sepatutnya iaitu di dalam kelas, berhadapan dengan klien utama mereka iaitu para pelajar.

Walaubagaimanapun, perkara ini masih gagal disedari mereka yang sekarang ini sedang sibuk menyuruh guru menyiapkan lima jenis laporan berasingan untuk PT3, masukkan statistik markah pelajar di dua portal yang berbeza, masukkan data kedatangan setiap hari, data disiplin setiap minggu dan pelbagai lagi kerja pengurusan lain. Semua ini atas nama ‘transformasi’ pendidikan.

Transformasi apa? Transformasi caca-marba. – 22 November, 2014.

Selasa, 3 November 2015

Alex

Sebelum kematiannya, Alexander The Great mengarahkan Generalnya melakukan 3 perkara berikut:

Pertama....(1) Keranda mayatnya diusung oleh doktor-doktor pakar terhebat.

(2) Kedua.......Semua hartanya (duit, emas, batu permata) ditebarkan disepanjang jalan menuju tapak perkuburan.

(3) Ketiganya....... Tangannya dibiarkan supaya terkulai dan terkeluar dari kerandanya.

Ditanya oleh salah seorang Generalnya, Alexander menjelaskan begini:

“ (1) Aku mahu doktor-doktor terbaik mengusung keranda aku kerana aku mahu mengingatkan manusia bahawa disaat kematian, setinggi mana kepakaran doktor, dia tetap tidak akan boleh menghalang kematian.

(2) Aku mahu jalan menuju ke kubur ku dipenuhi dengan harta kekayaan aku supaya semua orang akan memahami segala harta kekayaan sudah tidak berguna dan tidak boleh dibawa mati.  Ia tetap akan terus berada di dunia.

(3) Aku mahu tangan aku terlepas bebas supaya ia mengingatkan yang kita datang ke dunia dengan tangan kosong dan akan pergi juga dengan tangan kosong setelah sumber termahal kita hilang, iaitu MASA. ”

Kesimpulannya di sini,.. tak kirelah betapa hebatnya kamu semasa hidupmu takkan mungkin kamu dapat menyelamatkan dirimu dari mati...., pada masa itu terputuslah segala2nya kecuali amal jariah dan warisan2 kebaikan yang kamu telah wakafkan kepada masyarakat dan keluarga kamu......
👼👼👼

Kuliah UAI

Assalamualaikum shortnote kuliah maghrib Ustaz Azhar Idrus di Surau Ladang KT. Selasa | 3.11.2015

Kitab Fatawa Mufti Johor m/s 73

Soalan Pertama

Apakah hukum org wanita yg sedang hadas haid melakukan tawaf?

Jawapan

Ibadah tawaf ini sama dgn solat.Iaitu pihak yg wajib tutup aurat wajib berwuduk dan wajib bersih cumanya dalam tawaf boleh berkata kata dalam solat tidak boleh berkata.Jadi Walaubagaimana pun dlm mazhab syafei perempuan yg tiada masa dan dia dtg haid menyebabkan dia sukar utk tawaf krn kesuntukan masa dan seumpamanya maka dimaafkan dia makan pil henti haid dgn syarat ubat itu xmemudharatkan kesihatan.Kalu saje saje dok bulih makan pil sebegitu.

Soalan Kedua

Adakah syurga dan neraka telah ada masa kini?Doh org yg bdosa mati tu adakah telah masuk neraka skrg ni?Dan jika xmasuk syurga neraka lagi kemana mereka skrg ni?

Jawapan

Syurga dan Neraka wajib kita iktiqad ia telah wujud dan beriman akan perkara ini dan hendaklah kita percaya akan ade azab kubur mengikut pandangan ahli sunnah wal jamaah.Sebab Allah kata dlm Al Quran "uitdatlil kaafirin" telah Allah buat utk orang kafir,makne nya telah siap doh neraka utk orang kafir.Makna drpd ayat ini dan ayat2 lain ulamak2 bersetuju bahawa neraka telah siap dan syurga pun telah siap.Dan pandangan paling kuat pula kata xdok sesiapa pun lagi yg masuk syurga neraka waktu ini ianya akan masuk ketika kiamat nanti.Pahtu ade org tanya doh peristiwa isra' mikraj tu Nabi kata nmpk org puan ramai dalam neraka tu guane pulok?Haa sbb tu kene ngaji jangan rasa pandai dari ulamak.Kene ngaji lah bab tafsir.Jangan cakap pandai lebih pd ulamak.Leni ulamak facebook ramai buat hukum mcm imam mazhab 4 doh.Dgr ni cerita isra' mikraj ni bukan sungguh,bukan berlaku doh ianya cuma iklan kpd Nabi saw bahawasanya akan datang berlaku la perkara ini.Biasa lah iklan.Kita kalu tgk iklan panggung guane?Iklan sekejap je tp cerita main lambat lagi.Gtu lah perumpamaannya Allah tunjuk iklan dan pkara sebenar berlaku di hari kiamat kekgi lah.Oleh krn xdok lagi masuk syurga masuk neraka maka org yg telah mati duduk di alam barzakh alam kubur la sapa ke leni sapa ke kiamat.Paham dok lagi or?

Wallahua'lam.Tunggu sesi soal jawab dari hadirin pula
Sambungan soal jawab kuliah maghrib Ustaz Azhar Idrus di Surau Ladang KT. Selasa | 3.11.2015

Soal Jawab Dengan Hadirin

1. Guane org hok solat hajat dan baca Yassin di LPT tu boleh ke?

- Ha ni soalan kontrobersi nok solat hajat nk mohon perlindungan xdok mslh boleh belaka ulamak kata boleh buat dimana mana je asalkan perkara kita buat itu diharuskan.Solat hajat harus,baca yasin pun harus cume baca Yassin dibahu highway tu kita boleh tegur ianya dikire bahaya sbb ramai yang terbabas dan akan langgar bahu jalan.Jangan marah org nk solat hajat itu tak salah solat hajat di pejabat highway pun boleh xdok mslh org hok maroh tu sbb jahil dok tahu kebende.Puok wahabi ni mmg bodo sokmo.

2. Kita sedekah tp masih ade hutang org yg kite tak bayar boleh ke sedekah gtu?

- Sedekah tak wajib bayar tp hutang mmg wajib bayar.Hutang ni wajib bayar memgikut tarikh perjanjian tp sampai masa bayar di dok bayar barulah dikire berdosa.Jadi dok sampai masa di wajib bayar hutang lagi dia harus la bersedekah yang xleh nye sapa masa doh tp xmbuh bayar hutang ni dok bulih lah.

3. Selepas solat tu kite beri salam kan,kepada siapa kite beri salam tu?

- Jawabnye salam tu kite beri kepada semua org yg beriman.Dan ulamak kata sunat salam pertama tu tanda kita jawab kpd salam imam.

4. Hukum perempuan melunakkan suara dalam whatsapp?

- Haram perempuan melunakkan suara dihadapan ajnabi.Leni abih jadi bodo abih tgk dlm radio or malam hok duk dalam konti or org puang nyanyi tunjuk suara.Ade teruk ag hok cuba nyanyi  lagu tp suara mcm katok.Berat nanang sgguh.Hok masuk akademi pantasial org puang nyanyi joget dok tutup aurat abih jadi bodo abih sbb tu org amik kesempatan curi pitih lebong duit tu duit ni.Doh rakyat jadi lembu kambing ramai.

5. Dalam solat perlu ke kita tahu makna kita baca?

- Ye kena tadabbur Ayat yg kite baca barulah tidak lalai dalam solat.

6. Setelah mengaku salah dan dikenekan hukuman hudud adakah dosa itu akan diampunkan bile kene hukuman?

- Kalu mung kene hukuman hudud pun tp mung tetap xnak taubat xmenyesal mung tetap xakan diampunkan olih Allah.Yang penting taubat.

7. Bini sy mayang dumoh tp sy mayang sejid tp xtahu bacaan bini sy mcmana bile sy suruh bini sy baca dia xmbuh baca mcmana ni?

- Jawabnye wajib isteri ikut cakap suami selagi mana dok bercanggah.Kalu isteri xmbuh ikut berdosa la isteri.Jangan wak gtu suami suruh baca kene ikut lah.

8. SeMalam ustaz jawab pakai baju Hard Rock Cafe tu dokleh sbb cafe tu mmg jual arak so boleh ke pakai kat rumah wak tdo?Ke kene bakor api?

- Ya memang haram pakai sbb Hard Rock Cafe ni kite jelas tahu doh mmg jual arok di cafe dan ade maksiat joget dan seumpamanya kite mmg dokleh iklan bende2 maksiat gni.Doksoh pakai lah wak kain buruk lah.Dok bulih syg baju iklan maksiat kan tu.

9. Apakah yakjuk dan makjuj sudah ada?

- Allah kata sesungguhnya yakjuk dan makjuj akan merosakkan bumi ini.Ulamak kata ade doh duduk dalam perut bumi.Dalam Al Quran pun cerita surah Al Kahfi ye ade duduk dalam tanah bile keluar tu wallahua'lam.

10. Boleh ke meniru dlm peperiksaan?

- Dok bulih la sbb dikire satu penipuan.

11. Boleh beri contoh hadis berkhatan x?

- Banyok la hadis cth dlm kitab Naidul Altho' cerita prihal nabi nabi dikhatankan sewaktu kecil.

12. Saya lama dah x kerja dgn tokey setgh tahun lebih doh mslh duit gaji sy sapa leni dia dok bayar boleh ke sy doa dok baik ke dia?

- Orang yg kene zalim ni dia boleh doa kebaikan dan jgk doa keburukan kpd org yg menzaliminya jgn kite wak pandai kata dokleh doa keburukan ke org yg menzalimi kita ulamak kata boleh xdok mslh.

13. Nabi saw kata 73 puok ni 1 puok je masuk neraka doh puok lain parti ke?Ke parti mana ni?Banyak pesen kan?

- Haa ni soalan org hok wahi parti parti ni biasanye sek parti ni dok wahi dengor sejid dia wahi juang parti dia tu ah duk ngatib putrajaya putrajaya g dengor sura sejid malas.Kalu Bersih gok depang kali ah time suruh nadoh kitab xdok muka dia.Aku luga dgn sek sek ni.Leni dok tegur orang doh tengok muka jahak doh,mung nk putrajaya nk gati najib ke?Takut2 jahak dr Najib ag,doh dalam kg org xmbuh tengok doh muka mun
g,disisi masyarakat pun org dok paka doh mung.Luga ngak eh nge sek ni.Sibuk duk kutuk parti lama,pasa ape gtu?Pasa dia kaloh di perwakilan,jangan jd bodo sangat mung nk g duane?Muke dok lulus doh

14. Berpaling muka xbatal solat tp kalu sengaja paling hingga ke belakang mcmana?

- Jawabnya pusing blkg muka tu kalu nmpk cacat sgt doh maka batal solat.Nabi kata org yg suka paling2 muka dlm solat ni sebenarnya dia telah dihasut syaitan.Dibawah pengaruh syaitan

15. Kalu haid bersambung dgn warna darah lain mcmana ek?

- Haa ni muslimah tanye tu lah org suruh nikoh dgn ustaz xmbuh mula ah ngiga skali dok tahu bende.Tp bagus la mari belajor dengor skale payoh org puang nk mari belajor dengor.Jawabnye kalu 7 hari tu darah berbeza warna dan bersambung ianya tetap dikire haid walaupun daroh koko.

Wallahua'lam semoga perkongsian ini bermanfaat pakat share dari page Koleksi Shortnote Kuliah Ustaz Azhar Idrus dehhh

Ahad, 1 November 2015

TT :)













Muwasafat

10 muwasafat tarbiyah:
Ciri yg perlu ada dlm setiap individu muslim, boleh dikatakan satu benchmark untuk mencapai tahap di mana seseorg mampu mmgng tanggungjwb dlm beragama Islam.

1. Qawiyul Jisim (Sihat Tubuh Badan)
2. Mutsaqqafal fikri ( Berpengetahuan Luas)
3. Matinul Khuluq (Akhlaq yg Mantap)
4. Qadiran ala Qasbi ( Mampu berdikari)
5. Salimul Aqidah (Aqidah yang sejahtera)
6. Sohihul Ibadah ( Ibadah yang betul)
7. Munazzamun fi Syuunihi ( Tersusun dalam urusan)
8. Mujahadah Li nafsi ( Mujahadah melawan nafsu)
9. Harithun ala Waqtihi ( menjaga waktu)
10. Nafi'un Li Ghairihi ( Berguna untuk orang lain)