Rabu, 23 Mei 2018

Abam mat

Hidupnya susah sejak di zaman kanak-kanak... Dia dari keluarga miskin... Bapanya mewarisi kemiskinan datuknya... Lalu dia terpaksa mengharungi kefakiran itu dengan tabah.... Dia tidak tahu apa erti kemewahan dalam hidup.... Dia makan hanya sekadar untuk menyambung nyawa meneruskan hidup... Dia pakai baju dan seluar sekadar untuk menutup tubuh sahaja.

Pernah satu ketika, hari raya aidil fitri jatuh pada akhir bulan dua belas, sedangkan awal bulan satu tahun berikutnya penggal baru persekolahan akan dibuka.... Dia tidak lupa bagaimana ayahnya berkira-kira samada nak beli untuk dia baju raya atau baju sekolah.

Baju raya, baju sekolah... baju raya, baju sekolah... Akhirnya ayahnya belikan untuk dia sepasang baju sekolah yang boleh dibuat raya.... Suka benar dia dapat pakai baju dan seluar baru di hari raya, dan itu lah juga pakaian sekolahnya.

Waktu rehat di sekolah, dia selalu memencilkan diri dari kawan-kawan lain... Dia pergi makan nasi bekalnya di bawah pokok di penjuru pagar sekolah, lantaran malu kerana bekalannya hanya nasi beras usang berlaukkan ikan sepat atau ikan puyu atau ikan haruan.

Seorang murid perempuan yang juga rakan sekelasnya kerap juga datang menemaninya makan... Budak perempuan itu anak askar... Hidupnya agak senang sebab bapanya bergaji tetap... Tidak diketahui kenapa budak perempuan itu selalu datang makan bersama dia... Mungkin atas dasar simpati, atau mungkin budak perempuan anak askar itu memang suka berkawan dengan dia.... Kadang-kadang anak askar itu memberikan makanan yang dibawanya, tetapi.... roti disapu majerin, dia hampir termuntah kerana itu lah pertama kali dalam hidupnya dia merasa makan majerin.

Hari berlalu musim berganti... Dia dan budak perempuan anak askar itu terus berkawan sampai naik sekolah menengah bahkan sampai ke tingkatan lima.

Selepas tamat MCE, dia dapat masuk ITM melanjutkan pelajaran, sedangkan budak perempuan anak askar itu masuk kursus jururawat.

Tahun 1974, ketika masih bergelar mahasiswa, berlaku tunjuk perasaan di Baling, Kedah akibat ada penduduk yang mati kebuluran akibat terlalu miskin.... Dia ikut serta dalam demonstrasi itu... Ramai pemimpin mahasiswa yang ditahan dan ada yang melarikan diri ke luar negeri.

Dia...? Ya, dia juga dikenakan tindakan... Dia digantung pengajiannya oleh pihak ITM.

Dalam keadaan yang gawat tidak tentu hala tujuan masa depan itu lah, kawannya yang jadi misi hospital itu datang berjumpa dengannya, bertanyakan tentang kesediannya untuk mengikat hubungan itu dengan perkahwinan, kerana menurut perempuan itu, ada orang datang melamarnya, tetapi ditangguhkan jawapan samada menerima atau menolak, kerana mahu bertanya pendapat dia terlebih dulu.

Dengan perasaan yang amat berat dia menasihatkan jururawat itu supaya terimalah lamaran itu, kerana dia sendiri tidak menentu masa depannya selepas digantung pengajian di ITM.

Akhirnya dia dapat berita perkahwinan jururawat itu akan dilangsungkan pada sekian-sekian haribulan... Dia tenang saja, tabah mengharungi gelombang hidup yang serba kekurangan.

Setenang-tenang dia, walau bagaimana tabah hatinya menghadapi dugaan, tetapi pada hari perkahwinan jururawat kawan baiknya sejak di sekolah itu, dia menjadi tidak keruan.... Di ambil basikal ayahnya, dan dia kayuh basikal keliling kampung, hingga sampai di tempat yang tak ada orang, akhirnya dia menangis huhuhuhuuu sambil mengayuh basikal tua ayahnya... Dia membiarkan air mata jatuh ke pipi lalu mengalir hingga membasahi dagunya.

Ya, dia menangis sungguh-sungguh... Dia pun tidak tahu kenapa dia harus menangis. 

Itu peristiwa yang berlaku lebih 40 tahun yang lalu.... Sekarang dia hidup bahagia bersama isteri dan anak-anaknya yang telah besar-besar belaka.

Dia ialah Abang Mat, Menteri Pertahanan Malaysia.

Selasa, 22 Mei 2018

Rahmat

✍Sayangnya Allah pada Tun Mahathir, Allah izinkan Tun Mahathir hidup 93 tahun untuk lihat segala kesilapan dia dan perbaiki balik segala kesalahannya....

  Sayangnya Allah pada Najib, Allah benarkan rakyat bersuara untuk jatuhkan Najib agar tidak terus berbuat kezaliman....

  Sayangnya Allah pada pimpinan Ulamak, Allah berikan kemenangan pada beberapa buah tempat sebagai ruang rujukan dan teguran buat pimpinan yang diangkat...

Sayang Allah pada Anwar,terpelihara dari derita sakitnya dalam tempoh terkurung di tembok batu...

  Sayangnya Allah pada Malaysia, Allah angkat pimpinan2 yg disayangiNya untuk mentadbir dan memperbaiki negara...

   Sayangnya Allah pada kita, Allah tutup segala aib, dosa dan kejahatan yg kita lakukan, Allah makbulkan doa2 kita....

  Kita memandang Tun Mahathir sebagai seorang tua yg tidak cukup waktunya....
 Namun kita lupa, Allah beri kita masa utk perbaiki segalanya bersama..

  Rahmat Allah terlalu luas, keampunanNya tidak mengira siapa.. mengapa kita masih bersengketa? Maksumkah kita?

Copypaste

Doa dizalimi

sebagian manusia begitu mudah merasa dizalimi, tapi tak sadar kalau sering menzalimi. Begitu mudah berteriak ketika haknya tidak ditunaikan, tapi "ndablek" ketika melanggar hak Allah dan hak orang lain.
Itu sebabnya ketika kita "merasa" dizalimi maka berdo'alah sepenuh hati kepada Allah :
"Ya Allah, Engkau Maha Adil Bijaksana, Maha Pengasih lagi Penyayang, saya terima ketetapan-Mu ini, saya terima diri saya apa adanya, saya ridho dengan keadaan saya yang telah Engkau gariskan. Ya Allah, walau ini tak mudah, walau saya sangat kecewa dengan kelakuan orang itu, saya kini sadar bahwa ada kehendak-Mu yang Agung dibalik kejadian ini, saya yakin maksud baik-Mu atas peristiwa ini, karena saya memang banyak salah dan dosa, semoga kejadian ini menggugurkan banyak dosa-dosa saya,  maka ampunilah saya, sayangilah saya, peluklah saya dalam rahmat-Mu. Ya Allah, dengan rahmat-Mu, maka saya maafkan orang itu, maafkanlah dia, ampunilah dia, sayangilah dia, berilah kami ampunan dan kasih sayang-Mu, kepada-Mu lah kami kembali, sesungguhnya Engkau Maha Penerima Taubat. Aamiin"

Puasa hati

Ini kali ke-2 dah saya jumpa Pak Guard makan mencangkung di antara rak-rak makanan dalam sebuah stesen minyak.

Semalam, saya buat pandang beriya. Dia angkat jari telunjuk letak dekat bibir dia.

Saya settle keluarkan duit, tengok dia dah tak ada. Terus saya beli bateri sekejap dan bayar. Dalam hati nak ja cakap dekat adik kaunter tentang hal tersebut, namun

“Tadi tu ada pakcik jaga makan dekat rak tu.” Cakap seorang makcik.

Adik itu jawab “ha ah, dia lapar sangat. Jadi kami kasi dia makan mamee, tapi dia kena menyorok. Takut masa makan bos dia datang dia kena tindakan.”

“Kan puasa?” Tanya makcik tersebut.

“Aaa, saya pun tak tahulah makcik. Tapi dia memang susah, siang jadi jaga, malam dia akan tolong orang berniaga. Kasihan.”

Saya pun pergi dekat kereta. Terus pandu ke tempat mesyuarat. Sampai sahaja, parking dan berjalan laju masuk ke bilik yang dimaklumkan.

Kami bersembang dan berbincang berbagai perkara. Dah hujung-hujung, ustaz itu elok ja sebut,

“Ada banyak hal yang Allah beri didahului dengan pandangan mata. Oleh itu kita tak akan tapis. Yang betulnya kena sabar dalam melihat, supaya mata yang nampak kepada sesuatu perkara, hati juga akan mengikut.

Oleh itu, kita akan bersangka baik.

Semalam saya jumpa orang tua yang tak berpuasa. Dalam Masjid Besi. Menyorok minum air lalu kami terpandang satu sama lain.

Apabila ditanya, rupanya baharu selesai pembedahan, tak boleh puasa. Kena makan ubat, kena minum air, kena makan sekian-sekian.

Saya rasa bersalah waktu tanya dengan kasar. Walau dah minta maaf, tetap rasa tak sedap.”

Saya terdiam. Sungguhnya memang rasa geram dengan kejadian dalam stesen minyak tersebut. Namun, takkanlah dia hanya makan mamee. Kalau benar dia memang tak nak puasa, mesti dia pergi makan beriya. Kan?

Hari ini, masih ramai yang susah begitu begini. Tak dapat puasa kerana begitu begini. Kita ini, dapat puasa dengan sahur sedap-sedap, berbuka juga penuh hidangan di meja, namun semasa berpuasa Allah uji dengan memberi sedikit cabaran hati.

Dan kita gagal melaluinya kerana kononnya kitalah paling hebat berpuasa.

Semalam, saya belajar sesuatu. Tak boleh puasa dengan tak mahu berpuasa adalah 2 perkara berbeza.

Begitulah....

C&P
Khairul Hakimin Muhammad,
Puasa hati.

Isnin, 21 Mei 2018

Adab guru

Adab Ulama Menghormati Guru

Sesuai dengan ketinggian darjat dan martabat guru itu, maka tidak hairanlah bahawa para ulama sangat menghormati guru mereka. Di antara cara mereka memperlihatkan penghormatan mereka terhadap guru ialah:
1.     Mereka merendah diri terhadap ilmu dan guru dan sentiasa menurut perintah serta nasihat guru dan sentiasa meminta pendapat serta pandangan guru dalam setiap urusan mereka.

2.     Mereka mentaati setiap arahan serta bimbingan guru umpama seorang pesakit yang tidak tahu apa-apa yang hanya mengikut arahan seorang doktor pakar yang mahir.

3.     Mereka juga sentiasa berkhidmat untuk guru-guru mereka dengan mengharapkan balasan pahala serta kemuliaan di sisi Allah Subhanahu wa Ta‘ala dengan khidmat tersebut.

4.     Mereka memandang guru dengan perasaan penuh hormat dan takzim serta mempercayai kesempurnaan keahlian dan kepakarannya dalam bidang perguruannya. Ini lebih membantu mereka sebagai pelajar untuk memperolehi manfaat daripada guru mereka dan akan mengukuhkan lagi apa yang didengar dan diajarkan oleh guru.

Ulama-ulama salaf sangat memuliakan dan menggagungkan guru-guru mereka. Ini jelas termaktub dalam kisah-kisah tentang akhlak mereka dalam majlis-majlis ilmu dan kesopanan mereka terhadap guru-guru mereka. Sebagai contoh:
- Mughirah berkata: Kami menghormati Ibrahim an-Nakha‘ie sepertimana kami menghormati raja.
- Imam Asy-Syafi‘e pula berkata: "Aku membelek kertas di hadapan Imam Malik perlahan-lahan kerana menghormatinya supaya dia tidak terdengar (bunyi belekan kertas tersebut)."
- Rabie‘ berkata: "Demi Allah aku tidak berani meminum air sedangkan Imam Asy-Syafi‘e memandang kepadaku."
- Sayyidina Ali Karramallahu wajhah berkata: "Antara hak seorang alim ke atasmu ialah memberi salam ke atas orang ramai secara umum dan mengkhususkan gurumu dengan penghormatan yang khusus dan istimewa."

5.     Mereka sentiasa mendampingi guru supaya mendapat berkat serta beroleh ilmu yang akan tercurah daripadanya pada bila-bila masa serta menjadikannya qudwah (ikutan).

Imam Asy-Syafi‘e misalnya, sejak pertemuannya dengan gurunya iaitu Imam Malik pada tahun 170 Hijrah, hampir tidak pernah meninggalkan gurunya sehingga gurunya itu wafat pada tahun 179 Hijrah. Ini kerana     Imam Asy-Syafi‘e tidak pernah meninggalkannya kecuali ketika pergi ke Makkah untuk menjenguk ibunya ataupun pergi ke pusat ilmu dan feqh. Itu pun setelah beroleh keizinan serta restu daripada gurunya. Jika direstui, Imam Malik akan menyiapkan bekal dan memberikannya wang perbelanjaan sambil mendoakan keselamatannya.

6.     Mereka tidak menggunakan ganti nama diri seperti “engkau” dan “awak” dan tidak memanggil atau meneriaki guru dari jauh.

Al-Khatib berkata: Hendaklah dia berkata “Wahai guru, apakah pendapat kamu mengenai hal ini?” dan kata-kata seumpamanya. Dan tidak menggelarkannya dengan namanya kecuali disertakan dengan gelaran-gelaran yang menunjukkan penghormatan serta takzim kepadanya. Misalnya syeikh ataupun ustaz atau syeikh kami.

Maksudnya di sini, mereka memanggil guru dengan gelaran yang penuh adab serta penghormatan. Jika nama guru tersebut Muhammad misalnya, maka mereka akan memanggilnya dengan nama ustaz, cikgu, guru kami dan sebagainya dan tidak menyebutkan namanya kecuali disertakan dengan gelaran yang penuh penghormatan seperti Ustaz Muhammad, Cikgu Muhammad dan sebagainya meskipun sewaktu ketiadaan guru itu.

7.     Mereka tidak sekali-kali berbantah-bantah ataupun berlawan cakap dengan guru. Sesungguhnya berbantah-bantah itu secara umumnya sudah merupakan suatu perbuatan yang keji, apatah lagi untuk berbantah-bantah dengan guru yang merupakan pembimbing serta qudwah! Perbuatan ini akan menjauhkan mereka sebagai pelajar daripada kebaikan dan merupakan penjerumus kepada kejahatan dan ianya adalah penyebab diharamkan ke atas mereka bermacam-macam bentuk kebaikan.

Sesungguhnya, menuntut ilmu itu adalah satu bentuk ibadah dan salah satu cara untuk mendekatkan diri kepada Allah Subhanahu wa Ta‘ala, bukannya untuk bermegah-megah ataupun untuk berbantah-bantah dengan ilmu tersebut.

Dalam satu hadits riwayat Imam Al-Hakim, Ka‘ab bin Malik Radhiallahu ‘anhu berkata bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda: “Barangsiapa mencari ilmu untuk menyaingi para ulama atau untuk bertengkar dengan orang-orang bodoh atau supaya hati manusia menghadap kepadanya maka ia akan masuk neraka.”
(Hadits riwayat Al-Hakim)

8.     Mereka berterima kasih kepada guru atas segala tunjuk ajar serta bimbingannya terhadap segala kebajikan dan tegahan serta tegurannya ke atas segala kekurangan atau kemalasan dan sebagainya bagi memperbaiki diri dan mengganggap teguran, asuhan, didikan serta keprihatinan guru itu sebagai rahmat dan kurniaan yang tak terhingga kepada mereka oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala.

Jika bimbingan serta teguran yang diberikan oleh guru itu sudah diketahui, maka mereka tidak menunjukkan yang mereka sebenarnya sudah mengetahuinya, bahkan mereka menghargai dan berterima kasih atas bimbingan serta keprihatinan guru tersebut terhadap mereka.

9.     Jika mereka berhajat kepada guru mereka di luar waktu mengajar sedangkan guru tersebut sedang berehat ataupun tidur, maka guru itu tidak akan diganggu. Mereka akan menunggu sehingga guru tersebut terjaga dari tidur ataupun selesai dari berehat.

Ibnu ‘Abbas Radhiallahu ‘anhuma pernah mendatangi salah seorang daripada sahabat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam untuk bertanya kepadanya mengenai suatu hadits. Lalu dikatakan kepadanya: "Dia sedang tidur. Maka duduklah Ibnu ‘Abbas di muka pintu. Lalu dikatakan kepadanya: Tidak perlukah kita mengejutkannya? Ibnu ‘Abbas pun menjawab: Jangan."

10.     Mereka tidak mendatangi guru di luar daripada majlis ilmu yang umum (di luar dari jadual waktunya untuk mengajar dan sebagainya) kecuali dengan izinnya, sama ada guru mereka itu sedang bersendirian mahupun sedang bersama dengan orang lain.

Jika tidak ada izin daripada guru itu sedangkan guru itu mengetahui bahawa mereka sedang meminta izin untuk mendatanginya, maka mereka akan beredar dan tidak mengulangi isti’zan (permohonan izin) mereka.

Jumaat, 18 Mei 2018

Tekanan guru

#Terbaik..

Ada yang tak dapat tangkap, maksud Dr Maszlee Malik dalam Astro Awani tadi 👉 "Kita akan terapkan konsep pembelajaran dari filem 3 Idiots dalam Malaysia baharu, 5 tahun ini."

Yang kurang jelas, mesti tak pernah tonton filem lakonan Amir Khan ini. Baik, mari saya jelaskan pengisian dalam filem berkenaan :

1. Amir Khan mahu mengajak masyarakat untuk memandang anak-anak berdasarkan bakat dan kemahiran yang mereka ada. Jika anak minat fotografi, jangan paksa anak untuk jadi engineer.

2. Berlumba-lumba untuk dapatkan keputusan cemerlang, mahu straight A, dapat nombor 1 dalam kelas, menjawab soalan berdasarkan skema jawapan yang diberikan, akhirnya pelajar menjadi robot, tak kreatif, takut, stress, mengalami depression dan bunuh diri.

3. Ada satu babak yang sangat menarik dalam filem ini. Prof Virus mengamuk di pejabat bila mana Amir Khan mencabar pegangannya selama ini. Maka, ditarik tangan Amir Khan masuk ke bilik kuliah dan disuruh mengajar. Scene ini sangat menarik, Amir Khan mahu beritahu, dia bukan mahu tunjuk pandai, tetapi menunjukkan cara mengajar yang sebenar. Win!

4. Subjek yang kita belajar di sekolah harus diterjemahkan di dalam kehidupan. Macam Amir Khan di awal babak masuk ke kampus, hingga senior di situ terkena renjatan elektrik. Rakannya Farhan dan Raju memberitahu, mereka belajar bab itu, tetapi Amir Khan praktikkannya. Genius!

5. Mahu belajar engineering harus berdasarkan minat, bukan paksaan dari sesiapa. Inilah prinsip yang Amir Khan pegang hingga menjadi seorang Profesor terbilang di hujung cerita.

6. Setiap pelajar berhak untuk menyatakan pendapat, walau pandangan pengajarnya salah. Sebagai contoh, babak Prof Virus menjukkan pen yang diciptakan berjuta ringgit untuk digunakan di angkasa. Akhirnya, Amir Khan kata kenapa tak guna pensel sahaja, kan boleh jimat duit tu. Win!

7. Pelajar yang beria-ia fokus dalam kelas, anak emas guru serta ulat buku tidak semestinya bagus dalam semua perkara. Dalam filem ini, Amir Khan paparkan watak Silencer yang berlagak konon dirinya paling pandai, tetapi kerjaya yang dibina tak mampu melawan Amir Khan, yang betul-betul minat dalam bidang kejuruteraan.

Cukup 7 point ini rasanya. Sangat jelas gagasan yang Dr Maszlee mahu bawa dalam pendidikan di negara. Setiap murid akan dilayan sama rata, tiada yang lebih tiada yang kurang, dan paling penting tugas guru akan diringankan.

Semoga maju jaya Tuan!

Kami bersamamu! Dan saya berharap semua ibubapa juga bersetuju.

Ini adalah hadiah Hari Guru yang paling istimewa pada tahun ini!

Akhi Fairuz Al-Jengkawi,
#TukangCeramahBudakSekolah

Mazlee

Jangan Dibunuh Jiwa Anak-Anak

Pada setiap kali hari laporan murid di kebanyakan sekolah-sekolah di Malaysia, seringkali banyak drama yang berlaku. Kebanyakan guru-guru mengambil peluang untuk melepaskan geram terhadap murid kepada ibubapa. Bagi anak-anak murid yang cemerlang dan baik, mereka beruntung, bergunung pujian diberikan. Nasib tidak seperti itu bagi murid-murid di kelas corot ataupun mereka yang hyper aktif atau di dalam bahasa lainnya, yang nakal.

Saya masih lagi teringat peristiwa hampir 27 tahun yang lalu apabila ibu saudara saya yang membela saya menghadiri hari laporan di sekolah Maktab Sultan Abu Bakar (English College) sebagai penjaga saya. Di hadapan saya, guru kelas mengatakan, “Maszlee ni memang pandai, tetapi dia nakal, banyak cakap dan berjiwa rebelious…”. Bukan sekadar itu sahaja, disebutkan juga kelemahan saya di dalam matematik, Geografi dan kegemaran saya hanya untuk melukis walaupun ketika guru sedang mengajar.

Apa yang menimpa saya itu jugalah selalu menimpa murid-murid lain di kebanyakan sekolah-sekolah di Malaysia. “Anak anda malas, anak encik suka buat bising, anak puan malas membaca, anak pakcik lemah matematik, anak makcik tak membuat kerja rumah…” dan seribu satu lagi komen negatif kehadapan ibubapa atau penjaga di hadapan anak-anak mereka. Ibubapa Melayu pulak suka bersikap dramatik dan emosional. Bukan hendak mencermin diri, malah meletakkan segala kesalahan ke atas anak-anak. Maka berlakulah babak-babak drama swasta di hari laporan. Ada yang berjujuran air mata, “Sampai hati kau buat mak macam ini, mak habiskan duit untuk kau belajar….tapi kau jadi syaitan…”, “Hah dengar tu kata cikgu!”, “Kau memang degil, tak dengar cakap mak!” dan bermacam lagi gaya yang sebenarnya hanya helah bela diri tidak mahu menyalahkan diri sendiri dan meletakkan kesalahan kepada orang lain. Jika para bapa pula, ada yang terlebih emosi dan menunjukkan egonya dengan memukul anaknya di hadapn guru yang melaporkan hanya kerana mendapat E ataupun kerana anaknya dikenakan tindakan disiplin di atas kesalahan yang dilakukan berdasarkan laporan-laporan negatif sang guru. Pada waktu itu cikgu menarik nafas lega, ibu bapa dapat melepaskan amarah…dan anak-anak tersiksa tanpa mendapatkan sebarang panduan apakah yang patut dilakukan untuk melalui hari-hari ke depan! Apa yang pasti, tertanam di dalam jiwa mereka, bahawa mereka adalah makhluk yang tidak berguna dan tiada secebis kebaikan mahupun harapan untuk mereka menjadi lebih baik…

Hal seumpama ini merupakan satu jenayah dan antara dosa besar untuk dilakukan di negara-negara maju. Adalah tidak berintegriti bagi seorang guru untuk memberikan komen negatif anak-anak kepada ibubapa mereka dengan kehadiran anak-anak itu. Menjadi satu sikap tidak bertanggungjawab juga untuk ibubapa memarahi apatah lagi memukul anak-anak di hadapan guru. Bagi mereka, itu merupakan sikap tidak bertamadun dan jauh sekali menyelesaikan masalah. Komen negatif guru di hadapan murid dan ibubapa hanya akan menyebabkan murid-murid hilang keyakinan diri, hilang punca dan tidak akan dapat menghargai dirinya sendiri. Sikap tersebut juga menunjukkan kegagalan guru untuk mendidik dan melihat bakat atau kebaikan dan sudut positif di dalam jiwa murid-murid. Seolah-olah pandangan mata mereka hanya kepada perkara-perkara negatif semata-mata. Ini bukannya sikap masyarakat yang maju dan masyarakat yang menang. Ini merupakan sikap orang kalah dan jiwanya lemah. Hanya kelemahan, kesalahan dan juga sudut negatif sahaja yang mereka nampak.

Di negara-negara maju, mentaliti kelas pertama mengajarkan para guru untuk bertanggungjawab untuk mencungkil kehebatan terpendam anak-anak murid. Guru juga berperanan untuk memberikan keyakinan kepada ibubapa bahawa anak mereka istimewa, dan mereka juga hebat. Maka, kerana mereka hebat dan anak-anak mereka itu istimewa, mereka perlu menggandakan usaha untuk memperbaiki satu dua kelemahan di dalam diri anak-anak mereka. Pokok pangkalnya, mereka mampu dan anak-anak mereka mampu untuk menjadi orang hebat. Tiada anak-anak murid yang tidak hebat pada mata guru-guru di engara-negara maju. Tiada ibubapa yang gagal pada mulut guru-guru negara maju. Maka, anak-anak murid, lemah manapun akademik mereka, nakal mana pun mereka, mereka akan diberikan harapan dan diberikan kepercayaan bahawa mereka istimewa di mata guru dan ibubapa.

Saya teringat lagi pertama kali menghadiri hari laporan murid di UK. Buku rekod murid tidak dihiasi dengan keputusan peperiksaan, kerana tiada peperiksaan untuk murid-murid sekolah rendah kecuali peperiksaan SAT di penghujung darjah enam sahaja. Keduanya, perkataan pertama yang diungkapkan oleh para guru kepada para penjaga ialah, “You son is such an excellent student”, atau “Your daughter is undoubtedly outstanding”, dan juga kadangkala, “Your child is a very hardworking student”…seterusnya guru akan menceritakan segala yang positif mengenai anak-anak walaupun anak-anak tersebut mempunyai 1001 masalah. Apabila sampai kepada kelemahan murid pula, para guru tidak akan sekali-kali mengatakan bahawa ‘Anak kamu lemah dalam…”, atau “anak kamu malas…”, sebaliknya para guru akan mengatakan, “Pada agakan saya, anak anda akan menjadi cemerlang di dalam pelajaran sekian jika…”, ataupun “Anak anda ada potensi untuk menjadi pakar matematik jika dia berikan tumpuan yang lebih untuk menghafal sifir…”, dan lain-lain kritikan konstruktif tanpa merendahkan para pelajar. Apa yang lebih utama, semua laporan itu tidak dilakukan di hadapan para pelajar. Ianya dianggap sebagai tidak membantu para pelajar itu sendiri…

Walau bagaimanapun kita tidak boleh menyalahkan guru-guru kita sepenuhnya. Para guru dibebankan dengan kerja-kerja yang tidak masuk akal. Guru-guru tidak diberikan ruang rehat yang secukupnya di sekolah. Waktu mengajar mereka terlalu beban apatah lagi ditambah dengan 1001 kerja-kerja pejabat yang hanya dilakukan untuk menaikkan nama pengetua dan menteri pelajaran. Guru-guru di Malaysia hanya dijadikan alat untuk menghasilkan murid-murid yang cemerlang di dalam menjawab periksa untuk mendapatkan sebanyak mungkin A di dalam peperiksaan mereka, hatta semenjak anak-anak berada di dalam darjah satu lagi!

Maka, jika di peringkat pembentukan awal syakhsiyah anak-anak di peringkat sekolah rendah dan menengah rendah lagi anak-anak sudah tidak dibina self-esteem mereka, maka apabila mereka memasuki dunia kampus, mereka hanya akan menjadi pelajar-pelajar yang average ataupun pelajar-pelajar yang pasif. Di tambah pula dengan kekangan yang pelbagai di dalam menganjurkan program-program yang membina minda dan membuka ufuk pemikiran…sistem pendidikan kita hanya melahirkan siswa dan siswi yang menjadi robot untuk pasaran pekerjaan. Jarang di dapati siswa-siswi yang berfikiran kritis, analitikal dan juga inovatif.  Jika adapun, hanya seorang dua, dan amat sedikit jumlah mereka.

Sesuatu perlu dilakukan untuk merubah minda dan jiwa masyarakat kita untuk benar-benar menjadi masyarakat berminda kelas dunia. Ia harus bermula dari peringkat sekolah lagi. Ia perlu dilakukan sedari rumah lagi. Ia perlu disemaikan terlebih dahulu di dalam jiwa guru-guru yang mendidik di dalam bilik darjah dan  juga ibubapa yang mencorakkan pemikiran dan minda anak-anak di rumah…

“Your worth consists in what you are and not in what you have.” Thomas A. Edison

Dr Maszlee Malik
17 Ogos 2015