Khamis, 11 Mac 2021

Siam 1909

 *HARI INI DALAM SEJARAH : PERJANJIAN BANGKOK (1909)*


Hari ini 112 tahun yang lalu, *satu perjanjian yang mengubah nasib umat Melayu telah berlangsung. Perjanjian itu dibuat oleh Kerajaan Britain dan Kerajaan Siam pada 10 Mac 1909 yang memfaraidkan negeri-negeri Melayu di utara Semenanjung Tanah Melayu sesama mereka.* 


Ia ditandatangani di ibukota Siam – Bangkok, justeru ia turut dikenali dengan nama Perjanjian Bangkok (1909). Inilah perjanjian yang memisahkan adik-beradik, kaum kerabat serta saudara mara dan boleh dikatakan menjadi titik hitam dalam sejarah umat Melayu.  


Britain pada awal abad ke-20 berusaha untuk meneguhkan kedudukannya  dalam menghadapi  Perancis di rantau Asia Tenggara.  Untuk itu, ia berunding bagi mendapatkan kerjasama Siam dalam menghadapi saingannya. Siam pula yang ketika itu di bawah pemerintahan Raja Chulalongkorn (Rama V) (1868-1910) sedang melakukan pembaharuan demi menghadapi cabaran kuasa-kuasa  imperialis Eropah. 


Bagi Siam, Perancis lebih berbahaya, justeru ia sanggup berunding dengan Britain demi memelihara kemerdekaannya.  Siam menganggap negeri-negeri di utara Semenanjung Tanah Melayu kawasan naungannya. Penasihat Raja Chulalongkorn yang bernama Strobel menasihatkan baginda agar melepaskan kawasan-kawasan ini kerana ia jauh dari Bangkok, serta memakan belanja yang besar dari segi pentadbiran berbanding hasil yang diperoleh.  


Rundingan dibuat oleh Siam dengan Britain. Antara terma  perjanjian ialah Britain memperolehi negeri-negeri Melayu yang dianggap Siam negeri naungannya - Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu. Bagaimanapun daerah Setul dan negeri Patani kekal menjadi hak milik Siam. 


Sempadan  kawasan-kawasan yang diserahkan ditentukan melalui satu Protokol Sempadan. Ia dilampirkan dengan teks perjanjian tersebut. 


Britain pula melepaskan hak 'extra-territoriality' yang dinikmati oleh rakyatnya. Ini bermakna semua rakyat Britain di Siam selepas perjanjian dimeterai adalah tertakluk kepada bidang kuasa Mahkamah Siam. 


Penetapan garisan sempadan dibuat oleh sebuah suruhanjaya yang dianggotai oleh pegawai-pegawai British dan Siam.  Gugusan Pulau Langkawi dan pulau-pulau  ke selatannya  kekal menjadi milik British; manakala gugusan Pulau Terutau dan pulau-pulau ke utara menjadi milik Siam. Selat di antara P.Langkawi dan P.Terutau ialah garis pemisah kawasan British-Siam. 


Sempadan darat pula secara umumnya ditentukan oleh legih sungai. Ia bermula di sebelah pantai barat dari tebing utara Sungai Perlis dan menyusuri banjaran bukit yang menjadi legeh Sungai Perlis dan Sungai Pujoh (membentuk sempadan Perlis-Setul).  Ia berterusan  melalui kawasan bukit dan gunung yang menjadi legeh sungai-sungai yang mengalir masuk ke Selat Melaka di satu pihak dan Teluk Siam di satu pihak lagi. 


Legeh sungai ini merentasi hulu Sungai Patani, Sungai Perak dan Sungai Teluban hingga ke hulu Sungai Pergau; di sini sempadan diteruskan melalui legeh Sungai Teluban-Sungai Pergau hingga sampai ke Bukit Jeli. Dari situ, sempadan ditetapkan mengikuti hulu utama Sungai Golok, berpandukan thalweg Sungai Golok hingga ke laut di sebuah tempat bernama Kuala Tabal (Takbai).


Garis sempadan (delineation of boundaries) ini memberi kesan berikut:  


(1)  seluruh lembah Sungai Chenak, Sungai Tiba, Sungai Patani, Sungai Teluban, Sungai Tanjung Mas dan tebing barat Sungai Golok diperolehi  Siam; manakala seluruh lembah Sungai Perlis, Sungai Kedah, Sungai Muda, Sungai Perak, Sungai Pergau, dan tebing timur Sungai Golok diserahkan kepada Britain.


(2) Daerah Setul yang asalnya milik Kedah diperolehi  oleh Siam. 


(3) Seluruh Negeri  Patani (yang merangkumi 7 buah negeri  kecil Patani ), serta daerah Chenak dan Tiba diperolehi Siam.


(4) Bahagian hilir Sungai Golok yang merangkumi daerah Kuala Tabal hingga Menara (Narathiwat) yang asalnya milik Kelantan diserahkan kepada Siam.


(5) Bahagian selatan negeri Reman (kawasan pertikaian Perak-Reman) diserahkan kepada British.


(6) Bahagian selatan negeri Legeh (Daerah Jeli sekarang) diserahkan kepada British.


Dengan termeterinya perjanjian ini, niat British untuk mendominasi  Semenanjung Tanah Melayu dan mengelakkan campurtangan oleh kuasa barat lain tercapai.  Siam pula dapat mengukuhkan kuasa di kawasan yang diperolehi menerusi perjanjian ini,  di samping melakukan proses pemodenan dengan lebih rancak.  


Bagaimanapun Siam tidak sedar bahawa kawasan Patani yang ia mahukan sangat itu menjadi duri dalam daging dari sudut keselamatan negaranya. Kewujudan etnik Melayu yang beragama Islam yang mempunyai ketamadunan dan sejarah panjang melalui  Kerajaan Langkasuka dan Kerajaan Patani menyumbang kepada konflik yang tidak berkesudahan sehingga sekarang.


 Perjanjian ini jugalah yang  menjadi asas kepada  sempadan Malaysia-Thailand. 

 

Pada hemat saya British agak berlembut dengan Siam. Ini mudah difahami kerana British mahu Siam menjadi negeri penampan (buffer state) daripada kawasan milik Perancis di Indo China dan di Burma. Perunding British didapati  tidak berkeras seperti perunding Perancis dalam penentuan garis sempadan. 


Pegawai-pegawai British di Tanah Melayu umumnya memusuhi Siam. Mereka  cenderung untuk menggabungkan kesemua wilayah yang majoriti  penduduk Melayu ke dalam kekuasaan British.  Jika perunding Britain mengikuti kehendak  pegawai-pegawai itu,  besar kemungkinan (i) Setul kekal dengan Kedah; (ii) seluruh Patani bersama-sama daerah Chenak dan Tiba akan dimasukkan dalam kawasan milik British. 


Kalau ini berlaku maka sempadan kita tidak sama seperti sekarang – Setul menjadi  kawasan yang paling utara di Semenanjung, manakala sempadan Malaysia –Thailand di pantai timur berada tidak jauh dari bandar Songkhla.  


*Ramai orang melahirkan rasa duka apabila apabila membaca sejarah kegemilangan tamadun Islam di Semenanjung Iberia (Sepanyol dan Portugal sekarang).  Mereka sedih melihat peninggalan sejarah serta  warisan Islam dimiliki orang lain. Namun mereka tidak sedar bahawa  di depan mata mereka ada 'Andalus di Alam Melayu' iaitu Patani.*


Sumber peta: http://patanibook.blogspot.com/2007/12/anglo-siamese-treaty-of-1909.html

Rabu, 10 Mac 2021

Wanita

 Harini dapat macam2 bentuk wasap sempena hari wanita.. Yang kat bawah ni paling  kelakar..cc: Kem Dapat Jodoh  -  KDJ 


*Selamat Hari wanita 2021.*


wanita menurut kaca mata lelaki dan profesional bidang masing2 😀 :


🌹Wanita boleh ingat peristiwa pada jam 5:30 petang, hari Selasa tahun 1995 dengan tepat tanpa tertinggal satu pun fakta. Namun dia lupa kat mana dia letak kerongsang dia. Dan getah rambut.

- Peniaga kerongsang-


🌹Wanita (isteri) sengaja tinggal tanda dalam kereta suami. Samada kasut, selipar anak, kerongsang dan seumpamanya. Ia tanda amaran kepada wanita lain yang naik kereta suaminya bahawa lelaki itu sudah ada isteri.

- Kasanova insaf -


🌹Wanita ni, kalau dia tengah marah, kita jawab lagi dia marah. Kita diam pun kena marah. Buat-buat mati pun dia datang cekik lagi.

- Brader rock -


🌹Berhujah dengan wanita ni, usahkan nak menang. Seri pun belum tentu.

- bekas wakil rakyat -


🌹Wanita suka makan. Tapi tak suka gemuk. Dia diet sehari, 18x naik penimbang. 🤦‍♂️

- coach fitness -


🌹Lelaki akan letak nama isteri sebagai penerima pampasan takaful. Namun wanita akan letak nama anak-anak. Pun masih kata lelaki tidak setia. 🤦‍♂️

- Abam takaful -


🌹"Abang, saya dah tak ada tudung nak pakai. Beli baru jom". - wanita -

Kau buka almari, ada 365 helai dah tudung dia. Pun kata tiada. 🤦‍♂️

- kontraktor-


🌹Bergaduh dengan wanita ni, menang malu. Kalah pun malu.

-  tok guru silat -


🌹Jangan sesekali tanya wanita "Nak makan apa". Just don't!

- Bekas banduan -


🌹"Abang. Duduk sat. Ada benda saya nak bincang". - wanita -

Siap sedialah lelaki. Dia dah ready dengan fakta sains dan risikan dari CIA, FBI, Bukit Aman segala dah tu. Doalah banyak-banyak masa ni. Aku tak leh tolong.

- inspektor sahab-


🌹"Saya makin gemuk ke bang?" - wanita -

Kau jawab jujur dia marah, kau tipu dia tak percaya. Ehh.. ko nak apa sebenarnya?

- pengantin baru-


🌹Diam wanita lebih bahaya dari dia membebel tak henti-henti.

- penceramah motivasi-


🌹Wanita kalau dia kata, "sekali ni je bang". Kau jangan percaya. Kau percaya, kau bodoh.

- UAI -


🌹Wanita baca kes suami curang, tonton filem lelaki jahat, kau yang kena marah. Confirm!

- drebar teksi -


🌹Jangan hilangkan waima tudung botol kecil Tupperware. Satu set kau kena ganti. Selagi tak ganti, bernanah telinga dengar bebelan dia.

- pakar e. n. t -


🌹Bila wanita masak resepi baru, maniskan muka terus puji sedap. Kalau jujur, berkarat kuali kat rumah. Hadap la megi hari-hari. 

-  chef -


🌹Sebahaya periuk api, bahaya lagi tudung wanita baru lepas gosok.

- mejar (B) -


🌹Wanita punya kuasa, bila dia tempik kat anak suruh pergi mandi, dengan kau sekali melompat pergi mandi.

- bapa mithali-


🌹Jangan sesekali baca wasap lepas tu senyum-senyum. Jangan!

- arkitek pencen-


🌹Tangan yang menghayun buaian,mampu menggoncang dunia...

--jurutera pencen--


🌹Jangan terkejut kalau suami bangun-bangun tidur terus kena marah sebab malam tu isteri mimpi suami kahwin lagi satu.. 🤣 🤣

~ zaujah dari syurga~


🌹wanita kata "Lelaki semuanya sama!" 

Masa nak pilih buat laki, kemain lagi demand nak macam tu macam ni. Kalau dah semua sama, buat apa memilih.

-auditor-


WANITA 

Matanya mampu mengesan segala benda dalam rumah. Apa yang kau cari tak jumpa kau tanyalah dia. Pasti dia nampak walau benda itu tersorok bawah karpet sekalipun.

Sabtu, 6 Mac 2021

Pingat Hang Tuah

 

Pahlawan Kanak-Kanak 1976


Seorang murid Darjah Empat Sekolah Kebangsaan Petaling, Musa bin Zainuddin, 10 tahun dari Petaling Jaya, Selangor telah diisytiharkan oleh Majlis Pusat Kebajikan Kanak-Kanak Malaysia sebagai 'Pahlawan Kanak-Kanak 1976'.


DYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong pada waktu itu iaitu Almarhum Sultan Yahya Petra ibni Almarhum Sultan Ibrahim Petra telah berkenan menganugerahkan 'Pingat Hang Tuah' kepada pahlawan kecil itu di satu perhimpunan sempena menyambut Hari Kanak-Kanak Sedunia yang berlangsung di Staduim Negara, Kuala Lumpur. Tema perayaan tahun itu ialah 'Mendekati mereka yang sukar dihampiri'.


Musa ialah anak seorang buruh, menerima Pingat Hang Tuah beserta hadiah wang tunai $350.00 berserta sijil penghargaan oleh pihak Lembaga Letrik Negara (LLN) dan menerima anugerah dari syarikat Guiness Stout.


Musa berjaya menerima Pingat Hang Tuah kerana keberaniannya menyelamatkan ibunya serta tiga orang rakan-rakannya daripada korban kejutan elektrik pada 1 September 1975 kira-kira pukul 2.00 petang.


Kronologi Kejadian:


Kejadian itu berlaku apabila tiga orang kanak-kanak adik beradik iaitu Saharah bt. Abdul Aziz 8 tahun, Azizan 6 tahun dan Azahar 5 tahun telah bermain-main di rumah kosong dengan wayar yang mepunyai arus elektrik. Mereka telah terkena kejutan elektrik daripada wayar tersebut dan kejadian itu telah disaksikan oleh adik kecil Musa yang melaporkan kepadanya.


Musa pun berkejar ke tempat itu dan melihat tiga orang adik beradik tadi sedang terbaring dan tidak menyahut penggilannya. Musa segera memanggil ibunya di rumah yang berhampiran tempat kejadian. Ibunya, Puan Rahmah bt. Harun terus memegang wayar tersebut bila melihat kanak-kanak itu sedang bergelimpangan. Dia juga turut mengalami kejutan elektrik dan Musa segera mengambil sebatang kayu dan memukul wayar itu hingga terputus.


Akhirnya keempat-empat mangsa kejutan elektrik itu dapat diselamatkan setelah dirawat di Hospital Universiti, Petaling Jaya.


Mengikut sejarah, Anugerah Pingat Hang Tuah telah diberikan kepada tokoh kanak-kanak negara berdasarkan keberanian istimewa mereka dan penganugerahan Pingat Hang Tuah telah dijadikan acara tetap sambutan Hari Kanak-Kanak Sedunia bermula 21 Okt 1960.


Bagi tempoh 1960 hingga 1977, seramai 30 orang kanak-kanak telah dianugerahkan Pingat Hang Tuah sebelum ia ditamatkan kerana ia hanya menumpukan kepada kebolehan fizikal. Ia ditukar kepada Tokoh Kanak-Kanak Kebangsaan pada 1982 yang mengambilkira keistimewaan seseorang kanak-kanak secara menyeluruh meliputi kecemerlangan akademik, kegiatan ko-kurikulum, kepimpinan, motivasi diri dan sahsiah.


Dimanakah Musa bin Zainuddin sekarang?

Allah bersama org lapar

 Dalam sebuah hadis qudsi Allah swt berfirman, “Wahai anak Adam! Aku sakit mengapa engkau tidak menjenguk-Ku, ia berkata: Wahai Tuhanku, bagaimana mungkin aku menjenguk-Mu sedangkan Engkau adalah Tuhan semesta alam. Allah berfirman: Engkau tahu bahwa seorang hamba-Ku sakit di dunia, akan tetapi engkau tidak menjenguknya, seandainya engkau menjenguknya sungguh engkau akan dapati Aku di sisinya.”

“Wahai anak Adam, Aku meminta makan kepadamu, mengapa engkau tidak memberi-Ku? Orang itu berkata: Wahai Tuhanku, bagaimana mungkin aku memberi-Mu makan sedangkan engkau adalah Tuhan semesta alam? Allah berfirman: Engkau mengetahui ada dari hamba-Ku yang kelaparan dan engkau tidak memberinya makan, sekiranya engkau memberinya makan, niscaya engkau dapati Aku di sisinya.”

“Wahai anak Adam Aku meminta minum padamu sedang engkau enggan memberi-Ku minum. Ia berkata: Wahai Tuhanku, bagaimana aku memberi-Mu minum sedangkan Engkau adalah Tuhan semesta alam? Allah menjawab: Seseorang meminta minum padamu dan engkau tak memberinya, sekiranya engkau memberinya minum niscaya engkau dapati Aku di sisinya.” (HR. Muslim)

Hadis ini mengandung pesan bahwa kesalihan individu tanpa dibarengi dengan kesalihan sosial adalah muspra. Itulah kenapa Tuhan pun sakit, lapar dan haus.

Artinya, ketika kita ingin bertemu Tuhan kita, maka temuilah segera saudara kita yang tengah ditimpa kemalangan, berbaring sakit, dan kelaparan.

Derma masjid

MEMBELI UBAT DEMAM ANAK DI KEDAI RUNCIT

Penulis: Abd Ghani Haron


Suatu pagi saya menunggu giliran untuk membayar barang yang dibeli di kedai runcit sambil berbual dengan seorang kenalan yang kebetulan nak beli barang juga.

Seorang ibu pertengahan umur mendukung anak kecil yang merengek dan yang mengekornya anak lelaki yang mungkin 5 tahun. Dia bertanya taukeh, “Ah Huat, ubat demam budak kecik yang minum punya ada dak?” Ah Huat membalas, “Kak, ubat demam minum punya tarak juai sini, biji punya ada. Kak pi klinik la. Kesian budak tu”. Wanita itu menjawab, “Tak cukup duit nak pi klinik.”


Saya cepat mencelah, “Kenapa kak tak pi hospital”. Dibalasnya, “Cikgu, hospital kena tunggu lama, susah bawa anak kecik. Lagi pula kena ambik teksi, mahai. Klinik satu Malaysia pun jauh, lagi pun hari ni cuti. Saya tak cukup duit, dua tiga hari lagi baru nak dapat duit kebajikan masyarakat untuk anak yatim dan ibu tunggal”. Anak yatim rupanya. Kesal saya berkata begitu padanya. Matanya mula berair, cepat dia beralih muka untuk melindungi kesedihannya. Mungkin dah semalaman anak ini demam, merengek dalam dokongan. Kepalanya panas bila saya menyentuhnya. Dia mencari ubat demam bentuk sirap untuk mudah anak kecil itu minum.


Ketika dia nak melangkah pergi dengan wajah penuh risau, kenalan saya berkata, “Cikgu, ini bagi pada saya untuk selesaikan. Saya bawa depa pi klinik.” Saya bersyukur dan minta diperiksa abangnya sekali. Mereka berjalan menuju ke sebuah klinik berhampiran. Saya menghantar mereka dengan pandangan sedih dan bersyukur. Sedih melihat ibu tunggal berhempas-pulas nak mengubat anak, bersyukur kerana Allah pertemukan dengan seorang yang lembut hatinya, ringan tangannya dan pemurah. Ya Allah.


Kita selalu lihat orang memberi bantuan makanan dan pakaian pada anak yatim, tetapi banyak orang lupa aspek yang lebih berat pada seorang ibu tunggal ialah bila anaknya sakit, di manakah wang yang dia nak dapatkan untuk membiayai ubat dan rawatan. Akhirnya, dengan apa yang ada, berikhtiarlah mereka, seperti ibu ini. Berbanding kita yang anak baru nak demam, sudah risau, terus dibawa ke klinik tanpa fikir hal belanja. Kerisauan bila anak sakit melebihi yang lain.


Semasa saya menjadi setiausaha masjid dulu, saya kutip data anak yatim dan miskin dalam qariah, dan daftarkan. Senarai mereka saya beri kepada satu klinik di pekan dan tiap keluarga diberi satu kad pengenalan. Bila ahli keluarga mereka sakit, mereka hanya perlu pergi ke klinik ini, mendapat rawatan dan ubat, tidak perlu bayar. Di penghujung bulan saya kunjungi klinik untuk membuat bayaran rawatan seluruh keluarga yang terdaftar yang mendapat rawatan. Duit yang diguna adalah dari wang disumbangkan ke tabung kebajikan anak yatin dan miskin dibawah AJK masjid. Akhirnya klinik berkenaan sendiri tidak mahu menuntut bayaran kerana katanya dia pun nak membantu anak yatim dan miskin yang telah diiktiraf oleh masjid.


Program begini amat membantu yatim dan miskin. Hilanglah kebimbangan mereka bila mereka sakit kerana ada jaminan untuk mendapatkan rawatan. Anak qariah mendapat faedah dengan menyumbang kepada tabung ini dan dengan itu mereka secara tidak sedar telah membantu yatim dan miskin. Seluruh qariah juga telah secara tidak langsung melaksana tanggungjawab membantu yatim dan miskin kerana tabung kebajikan ini juga membantu aspek bahan makanan, pendidikan disamping sakit demam.


Apa saya ajak anda fikir ialah jika anda boleh mencadang program sebegini kepada masjid atau surau iaitu mewujudkan tabung kebajikan anak yatim dan miskin. Mungkin mana-mana NGO boleh mengumpul dana dan mewujud program sebegini. Bahkan apa kata jika keluarga yang berpendapatan selesa mengambil beberapa keluarga yatim atau miskin sebagai keluarga angkat yang dibantu aspek makanan, kesihatan atau pendidikan. Ingatlah yatim disebut 23 kali dalam Quran menunjukkan perlunya diberi perhatian sedangkan ada perkara Allah sebut sekali dua sahaja tetapi kita gigih memperjuangkannya.