Selasa, 16 Januari 2024

Old car

 10 “Wajib Tau” jika nak pakai kereta lama 


Nak Membebel ni. Hadam dulu 10 perkara ni kalau tuan2 nak main kereta lama/ klasik ya! 


1) Tidak Sempurna 100%


Kereta lama dah berusia 20-40 tahun mana sama dgn kereta baru keluar kilang. Kdg2 ada yg x kena contoh comot di seatnya, butang x berfungsi atau tercabut atau panel kayu sedikit pudar. Nak mcm baru boleh- kena keluar modal utk buat semula. Itupun takkan dpt 100% Sempurna, 90% itu mungkin.


2) Feel Berbeza


Jgn samakan bawa kereta Honda City terbaharu atau Bezza dgn kereta lama. Mestilah berbeza- pedal minyak dan breknya berat, bodynya berat- perlukan tenaga utk menekannya bukan ada turbo. Kalau dtg test drive kemudian cakap kereta ni x sama dgn kereta anda- memang lah kerana dia kereta lama! Teknologi Berbeza, Feel Berbeza. 


3) Pomen adlh Sahabat 


Jangan sibuk berangan, sebaiknya cari pomen berdekatan yg boleh anda percayai. Tak lah panik kalau ditakdirkan kereta rosak kan. Menggelebah nanti kalau xde pomen. 


4) Banyakkan Kawan


Pakai kereta lama ni kena banyak kawan- sebab dieorg tau mana nak cari barang, apa mungkin punca masalah kereta dan boleh tolong kalau sadai di tengah jalan. Jgn lah hanya menjadi “keyboard warrior”. X Sadai X Otai: Ingat tu kawan2 


5) Kena ada Jiwa


Kalau takde jiwa baik jangan main kereta lama/ klasik. Apa maksudnya? Jiwa tu maksudnya “menerima kereta seadanya & faham ragam dia”. Sebuah kereta lama- kdg2 mesti ada masalah, tak mahal dan susah utk repair, kena sabar dan terus berjiwa. 


6) Duit x perlu banyak


Main kereta lama ni x perlu banyak duit. Banyak brg murah2 itupun kalau kita rajin bertanya dan buat perbandingan. Kalau repair, x perlu sekaligus nanti kering poket tu. Takde duit? Parking tepi dulu. Bila ada duit baru repair. Senang kan?


7) Jgn Sibuk Perkara Remeh Temeh


Bila Pilih kereta lama, jgnlah beri perhatian kepada perkara yg Tidak Utama (remeh temeh), seperti kena ada elektrik seat, kena ada reverse sensor atau kena ada sunroof. Yg paling penting- Kondisi Kereta adakah ia dijaga baik oleh ownernya.


8- Cantik itu Subjektif


Semua benda boleh bikin, kalau reput buat bodynya. Kalau bocor tukar getah nya. Kalau pudar cat semula. Itu kereta anda- jika cantik dan sempurna di mata anda- cantiklah dia. 


9- Harga nya “Berbeza”


Jgn samakan 1 kereta lama. W123 Sedan contohnya ada yg berharga 5 ribu ada yg berharga 40 ribu. Terpulang pada kemampuan masing2. Kalau suka beli, kalau x suka cari lain. 


10- Racun itu Benar, Pengsan itu juga Benar & Berdiri!


Nah anda sudah tau 10 perkara Wajib memiliki kereta lama/ klasik. Jika anda Hadam 10 perkara itu- bolehlah mula Perghhh Pengsan Berdiri! 🤣🤣🤣


Salam Sayang ❤️

AZRIL BAHAMAN 

Pengasas Klasik Mercedes Malaysia 🇲🇾 

Pencetus Perghh Pengsan Berdiri

Ahad, 14 Januari 2024

Suspensi


 Suspension - Multilink/ Wishbone vs Torsion Beam

Zaman 70s 80s 90s ialah di mana zaman letusan idea meledak. Di era ini ekonomi memang boom dan hampir seluruh pemain industri cuba cipta 'kelainan'. 


Peminat automotif pula mempunyai kekuatan kewangan atau dijangka akan beli jugak kereta di zaman itu. Zaman tiada internet, gajet dan hobi ketara yang lain, statistik menunjukkkan, masyarakat akan pilih kereta jugak sebagai satu cara nak habiskan duit lebihan. Jadi sales terjamin.


Bila sales terjamin, duit untuk R&D pun banyak, dan mulalah imovasi dengan unlimited budget.


Jadi antara inovasi yang berjaya ke production ialah


- Citroen dengan suspensi pneumatic


- VW Combi Bus dengan suspension belakang yang agak kompleks bagi sebuah bas sekolah


- Porsche 924 guna teknologi yang diperkenalkan oleh Alfa 75 / Alfetta , menggunakan transaxle untuk 50-50 handling


- Mazda dengan lightweight chassis dan meneruskan idea engineering penyokong kuat N^ZI iaitu enjin Rotary dari Felix Wankel  


- Honda dengan double wishbone kesemua roda untuk kereta entry level


- Audi dengan Quattro dia, sampai kena banned di BTCC 1997


- BMW setia dengan imej 50-50 handling I6 dan RWD


- 911 dengan keras kepala nak jugak enjin duduk di belakang axle belakang dan Turbo....sebab tu dapat jolokan The Widow Maker...banyak dah yang mati terbunuh disebabkan design sangat radikal ini...


- R32 Nissan terlalu over engineered, terpaksa diharamkan di ATCC atas permintaan Ford dan Holden ( Sierra RS menangis tak boleh folo R32 di Bathurst..butthurt betul )


Jadi zaman ini penuh dengan identiti masing masing.


Kalau beli majalah berkaitan kereta, seronok baca teknologi masing masing.


Jadi di zaman ini, pemain industri sebenarnya mewah dan tiada masalah untuk serapkan teknologi ke model production.


Jadi zaman ini,sistem suspensi Torsion Beam hanya untuk kereta level murahan sebab kos nak hasilkan agak rendah.


Maksudnya ia bukan pilihan utama untuk jenama premium mereka.


Sebab itu Honda lama handling dia sedap. Saya ada sebuah SV4 dan juga EG9 ( milik adik ) dan handling dia sewaktu layan corner di jalan pergunungan ala Akina Touge ( Jalan Minyak Beku , Batu Pahat ) memang padu.


Maksud padu ialah, bila ambil selekoh , ianya disampaikan dengan confidence level yang tinggi untuk percaya jentera tersebut mampu selesaikan tugas kritikal, iaitu ambil korner sahaja.


Ada satu perasaan yang susah nak diterangkan dengan ayat, lebih kurang seperti ini ...makin tekan , makin kena sedut ke bumi.....


Itulah perasaan yang diberikan jika naik EG9 atau SV4


Kemudian, abah ada Proton SAGA 12V MegaValve dengan rim 13 inci dan muffler Remus yang original.


Jadi saya pun uji jentera yang sama di Minyak Beku Perfecture jugak, confidence yang ada di Honda tiada di Saga. Jadi tidaklah berani nak tekan melebihi had dia, dahlah jentera ini agak liar di bahagian belakang....


Masa itu manalah pandai nak bezakan Double Wishbone vs Torsion Beam


Dah dewasa ni, bila banyakkan pembacaan barulah faham ...


Ok apa beza dia ?


Double Wishbone dan Multilink membolehkan roda  berinteraksi dengan permukaan jalan secara indipendant atau isolated.


Dalam bahasa mudah, apa juga info di sampaikan, dia hanya berinteraksi dengan roda tersebut sahaja. Info tersebut tidak akan disampaikan ke roda lain.


Jadi, jika Honda EG9 berinteraksi dengan permukaan jalan, kesemua 4 roda akan berfungsi dengan ruang lingkup sendiri, tiada force transfer ke road lain. Dan akhirnya menghasilkan pemanduan  yang padu sekaligus berjaya mempengaruhi di pemandu untuk menambah keyakinan, boleh pergi lagi ni cornering speed...haa mcm itulah ayat dia


Torsion Beam pula dia akan berkongsi maklumat permukaan jalan dengan roda sebelah dia. Contohnya Proton Saga saya langgar lubang maha gergasi di Jalan Pasir Gudang di roda kiri, maka force transfer akan berlaku dan roda kanan pun terima juga gegaran akibat pelanggaran lubang tersebut dan mengurangkan traction.


Sebab itu hanya fighter yang mahir sahaja mampu

jinakkan jentera lumba SAGACUP di litar Sepang. 2:44 kan rekod sekarang kelajuan paling pantas.


Tapi langit tidak selalunya cerah, kemelesetan ekonomi dunia mula terasa sejak awal permulaan 2000 lagi dan kekangan kewangan mula memaksa pemain industri mula mengunakan teknologi murahan untuk kekal survive


Nak restore balik suspension Honda Double wishbone dengan money power di 2024 ni pun demam, mahal wooo ( betapa kuatnya currency zaman dulu )


Honda pun mengalah selepas 13 tahun setia dengan double wishbone depan belakang ke McPherson Strut di depan dan Double Wishbone di roda belakang malah ada juga model Type R guna Torsion Beam di belakang


Tapi disebabkan manusia itu kreatif dan sentiasa maju ke hadapan, teknologi Torsion Beam yang level dia cap ayam di zaman 80s, kini digunakan model Hot Hatch yang premium seperti Renault Megane RS Trophy Edition


Cuba check video Trophy memecahkan rekod fwd stok kilang di Nordshleife


Jadi, stigma Torsion Beam ni cap ayam masalahnya masih kuat di kalangan Boomers, sebab mereka degil, sukar terima perubahan dan nostalgic :D 


Torsion beam kalau didatangkan dengan chassis yang berat seperti S70 dan dibantu oleh teknologi suspensi moden di zaman 2023A ini, ianya selesa dan motorsports oriented sebenarnya.


Torsion Beam sangat suka permukaan jalan yang licin dan rata, litar lumba kan dah tentu rata, jadi kat situ dah nampak advantage dia.


Jadi dah tiba masanya kita tinggalkan era 80s - 90s dan mula menerima acuan baharu teknologi automotive


Haaaa lawanya montot Tesla S di waktu senja dan lampu bentuk C tu menyala ...


Rujukan

- Honda FD McPherson / Double Wishbone

- Inspira McPherson / Multi Link

- Perdana V6 McPherson / Double Wishbone

- X70/X90 McPherson / Multi Link

Majikan

 Sepanjang saya menjadi Majikan saya sudah mengambil hampir berpuluh orang pelajar Degree.


Ada yang saya ambil sebagai designer.

Ada yang saya ambil sebagai pengurus akaun.

Ada yang saya ambil sebagai pembantu.

Ada yang saya ambil untuk kerja HR.


Apa yang saya dapat simpulkan.


Mahasiswa yang mempunyai 3 perkara

ini lebih senang belajar dan menyenangkan

hati majikan yang mengambil mereka.


Yang tiada 3 ciri ini?

Kebanyakkan saya buang selepas

habis tempoh percubaan.


Ciri 1 :

Mereka adalah jenis yang bekerja sambil belajar.


Mereka ini jarang kata No. Jika tak tahu mereka akan tanya sediikit dan buat research sendiri. Mereka juga tak akan berhenti

buat hanya kerana tak tahu. Sampai tahap mereka kadang kala ambil kelas online sendiri dan belajar benda baru yang diperlukan dalam bidang kerja mereka tanpa keluarkan perkataan tak tahu pada bos.


=====


Ciri 2 :

Mereka mempunyai human skill yang sangat tinggi.


Mereka ini pandai bekerja di dalam kumpulan. Mereka boleh menjadi pengikut dan mereka tak takut untuk menjadi ketua. Sifat ini memudahkan majikan menyusun tanggungjawab dan melihat adakah mereka ini sesuai di ambil menjadi permenant team.


=====


Ciri 3 :

Mereka mempunyai skill Design Thinking.


Dunia bisnes hari ini mencabar. Setiap hari ada masalah baru. Sebagai majikan, kita tak akan boleh sediakan handbook untuk setiap masalah. Handbook ini hanya boleh ditulis jika ramai

orang di dalam syarikat kita yang mempunyai kemahiran Design Thinking yang baik.


Jika dapat jenis kena beduk baru nak berfikir, selamat jalanlah.

Malas nak pening kepala.


=====


Jika mereka ada ciri 1 dan 2 tetapi tiada

ciri yang ke 3, saya akan lepaskan mereka.


Jika mereka ada ciri ke 3 tapi tidak

ada ciri 1 dan 2, saya akan latih mereka.


Jika mereka ada ciri ke 3 dan ada

salah satu dari ciri 1 dan 2, saya akan

ambil mereka bekerja.


=====


Graduan perlu faham. Tujuan majikan menggaji pekerja adalah untuk memastikan operasi lancar dan perniagaan dapat berkembang.


Jika tanya saya, subjek apa nak belajar sebagai subjek tambahan di Univeristi. Belajarlah 3 subjek yang saya tulis tadi.


Insya allah nak kerja apa dengan course apa pun tak ada masalah insya allah. Sebab majikan tahu, dengan 3 skill ini, objektif majikan menggajikan anda akan tercapai.


Saya ulang, objektifnya adalah 

"memastikan operasi binses lancar dan

perniagaan dapat berkembang"


====


Jika ada lecturer yang baca, suruhlah student

tuan belajar subjek tambahan ini.


Sekian dari

Majikan SPM tak ada gred.


#tukangfikir

Jumaat, 12 Januari 2024

Drift

 Segelas air dan menjadi pemandu yang bagus

----

Pernah tengok katun Initial D ? Alaa katun yang mengisahkan seorang budak 17 tahun yang bawa kereta zaman 1980an warna putih untuk hantar taufu milik kedai bapak dia ke hotel di atas bukit ?

Kalau tak pernah, subscribe Amazon Prime, ada 5 season cerita ini dah dah ada english sub.


Katun ini kisah asas dia adalah skill pemanduan, jadi pihak produksi sengaja pilih kereta paling slow dan purba. Teknologi 80s nak lawan 90s ?? On paper memang kalah teruk AE86 tu kalau nak dibandingkan dengan jentera moden lain.


Tapi ini kisah pasal skill pemanduan :D 


Jadi mudah nak faham bab teknikal rahsia pemanduan.


DK ( Drift King ) dilantik sebagai penasihat teknikal untuk versi manga dan anime.


Kenal tak DK ? Nama beliau ialah Keiichi Tsuchiya 

- 2001 All Japan GT  Runner up

- R32 factory Nissan race driver 

- test FD2R sampai kalahkan R34 sebanyak 4 saat di Suzuka ( stock to stock di trek besar dan favor top speed ) 

- 2 kali menang Le Mans ( https://www.24h-lemans.com/en/track-record/driver/keiichi-tsuchiya-6103 ) 


- kereta pergi pasar ialah Toyota Trueno AE86 GT Apex Panda


- sentiasa dikaitkan dengan Drift , salah satu tonggak yang popularkan sukan Drift 


Jadi ilmu yang dia turunkan di dalam Initial D nih ialah proven dan disampaikan dalam bentuk paling mudah.


Ilmu no 1 yang saya kupas ialah teknik braking guna gelas air sebagai indicator


Dia ada bercerita pasal kena pusingkan air macam jadi pusaran sewaktu ambil selekoh, tapi itu terlalu advance. 


Kita borak pasal accelerate dan brake aja dulu 


Jadi salah satu rahsia pemanduan ialah smooth driving.


Asas smooth driving ialah weigh transition atau weight shift yang sempurna.


Saya bagi satu analogi,


Anda bawa kereta dengan sorang penumpang

Anda bawa agak laju

Tiba tiba lampu isyarat mula merah

Anda terus aja brek

G force diapply ke penumpang

Penumpang pun pening


Ok ulang balik senario yang sama di atas tapi ubah di bahagian braking

....

Anda bawa agak laju

Tiba tiba lampu isyarat mula merah

Anda menggunakan skill untuk brek

Brek secara gradual & teknik rahsia

Penumpang tak tau pun kereta dah brek

Dia main henpon & tak pening kepala


Amacam , faham tak ?


Apa yang berlaku di senario ke-2 ialah, pemandu tahu bagaimana nak elakkan g force disampaikan ke penumpang. 


Jadi bagaimana nak berlatih ?


Ambil segelas air dan letak di cup holder. Ativa telah didatangkan dengan 2 cup holder , jadi boleh letak dedua 😃


Try letak air separuh aja dulu


Semasa kereta mula bergerak, misi dia ialah taknak bagi air tumpah, jadi kenalah tekan minyak slow slow dahulu.


Kemudian semasa brek, pun taknak bagi air tumpah, jadi brek kena awal dan apply brek sikit sikit supaya air tak tumpah.


Budak Jepun dalam katun tu hari hari ye drive hantar taufu selama 5 tahun.


Jadi ilmu ini perlukan masa untuk diasah

Ahad, 7 Januari 2024

Pencen

 Orang baru lepas Pencen jangan buka Restoran!


Saya lihat terlalu ramai orang lepas pencen terima duit ratus ribu dalam simpanan dia lepas tu dia buka Kedai Makan atau Restoran.


Dia sebelum ni kerja makan gaji dan tiada pengalaman berniaga. Bila ada duit, dia rasa nak ada 1 bisnes yang boleh dia buat sesuatu dan menghabiskan hari tua dengan gandakan duit yang ada.


Ada juga yang tanya anak, nak buat bisnes apa. Anak pun cadang buka kedai makan paling senang. Anak yang tiada pengalaman berniaga kata dia boleh uruskan.


Apa yang berlaku, mereka mula cari kedai dan habiskan duit dekat renovate kedai bagi cantik. Ada juga dia punya syoq nak renovate kedai, dari jauh ingat butik pengantin, rupanya restoran.


Meja kerusi tak nak mengalah. Macam kerusi sultan brunei. daun-daun atas siling terjuntai dah macam hutan amazon.


Duit tengah ada kan.. Puas lihat kedai nampak gah. Lepas tu buat 5-10 menu makanan. Ambil pekerja ramai. Launching kedai pun orang tak perasan kedai wujud sebab tak ada ilmu launching.


Mula post di dalam group kawasan setempat. Ada yang datang tapi tak ramai sebab nampak kedai macam mewah. Orang ingat harga mahal. Sales tak banyak, mula rasa penat dan stress.


Lepas 6 bulan berniaga mula pening kepala sebab sales tak seperti yang diharapkan. Sewa kedai beribu kena bayar. Pekerja ramai kena bayar. Akhirnya tutup.


Mula lah bergaduh laki bini di umur yang senja. Hubungan dengan anak-anak mula tak elok. Dari bahagia dah jadi macam kat neraka.


Ini yang kita tak mau dan berlaku.


Saya memang tak galakkan orang pencen yang tak ada pengalaman berniaga ni, untuk buka bisnes restoran kecuali dia memang ada sedikit pengalaman sebelum ni dan ada anak yang memang berniaga dengan cemerlang.


Kalau teringin sangat-sangat dah nak berniaga makanan, mula dengan buka gerai atau payung tepi jalan. Test jual 1-2 makanan dahulu. Paling mudah berniaga pagi macam nasi lemak.


Kalau ramai beli, hasil memuaskan dalam tempoh 6 bulan, baru lah fikir nak ke next level. Duit simpanan tak rugi, kepala pun tak stress tapi tetap penat juga atas faktor umur.


Di usia tua dan dah pencen ni, pada pendapat saya, elok duit yang ada ratus ribu tu buat beli tanah dan bina rumah pintu atau bina rumah buat homestay. 


Buat sikit-sikit dulu. Jangan la p buat 5-10 biji sekali gus. lagi satu, jangan salah pilih kontraktor pulak.


Nak buat pula jangan jauh sangat dari tempat kediaman. Mudah nak uruskan dan pantau.


Sekurang-kurangnya tanah dan rumah adalah hak kita. Tak la rasa rugi sangat dan nampak depan mata. Tak hilang.


Sebulan dapat  RM1500-RM3000 (bergantung kepada berapa unit rumah pintu atau berapa ramai sewa homestay) sebulan bagi orang pencen kira ok dah tu dari tak dapat langsung duit sampingan.


Hidup di usia tua dengan kesihatan yang makin menurun, tak perlulah habiskan duit yang diterima ratus ribu tu dengan buka restoran.


Ramai dah dok tengok bisnes lingkup sebab tak ada pengalaman tapi ada duit demi memenuhi impian sendiri atau impian anak.


Jadi, hargai dan gunalah duit pencen yang anda terima segedebuk tu di tempat yang betul. Jadi ejen MLM ka, ejen insurans ka, forex pun jangan join sebab tenaga dah tak sekuat dulu.


Tua-tua ni nak tenang je.


Gambar: Sumber Google