Selasa, 20 Oktober 2015

SLT

Didik Pelajar "How To Fish"
=====================

Kesilapan besar sebahagian daripada pendidik hari ini adalah terlalu ingin menonjolkan ramainya pelajar yang mendapat gred yang hebat, tetapi kemudiannya gagal mengekalkan kehebatan itu apabila berada di peringkat lebih tinggi. Dalam keadaan ini ramai yang suka menyalahkan orang lain, tetapi terlalu sedikit yang ingin meneliti dan mengkaji punca permasalahan itu. Gred adalah sesuatu yang mengukur kemampuan penguasaan pelajar terhadap kandungan pelajaran yang diajar, tetapi biasanya tidak mampu mengukur penguasaan kemahiran belajar dan sikap pelajar mengikut aras umur mereka. Mungkin ramai pelajar yang mendapat gred A dalam peperiksaan, mungkin dapat D dalam kemahiran belajar. Jarang sekali pelajar akan mendapat A dalam peperiksaan dan mendapat A juga dalam kemahiran belajar dan sikap. Kemahiran dan pembinaan sikap yang baik hanya boleh dicapai jika proses dan pendekatan pendidikan itu tepat dengan keperluan untuk aras umur / peringkat pelajar yang berkenaan.

Kita perlu mendidik pelajar dengan pendekatan 'how to fish', bukan mendidik dengan 'give /feed them fish'. Jika kita guna pendekatan 'how to fish', InsyaAllah mereka mempunyai skill untuk  meneruskan hidup dan tidak akan mati kelaparan jika tiada 'fish'. They still can use their skill to fish to get their own fish.

Dalam konteks 'How to fish', pemberian handout perlu diteliti semula. Jika ia membawa kepada 'give them the fish', maka perlulah ia diberhentikan. Tetapi jika pemberian handout boleh membantu dalam proses untuk memperkuatkan skill 'how to fish', maka adalah kemunasabahan untuk diberikan 'handout'.

Kita melihat hampir semua students mengusung  nota dibekalkan pensyarah /guru yang penuh dengan tanda 'high lighter'  ke sana ke mari, tanpa membuat nota sendiri. Apakah sebenarnya skill yang pelajar itu ada? Ia akan lebih tertumpu kepada membaca dengan menghafal membuta tuli dan tidak mengamalkan proses untuk menulis semula bahan yang dibaca dan merumuskan apa yang dipelajari. Ia akan memusnahkan amalan pembelajaran yang sangat penting untuk masa depan kejayaan berterusan pelajar.

Pelajar perlu buat nota sendiri (yang unggul terdiri dari 5 fasa, nota sebelum kelas, nota semasa kelas, nota selepas kelas, melengkap dan menambah nota serta memindahkan nota ke bentuk lain seperti kad-kad kecil, rakaman suara, membuat carta peta minda dan sebagainya), mengatur penggunaan masa dengan pertimbangan yang tepat melalui pembinaan jadual waktu peribadi, mengamalkan proses pencernaan (memproses bahan yang diterima untuk menjadi ilmu sendiri, membuat nota sendiri, berusaha menerbitkan formula yang boleh diterbitkan untuk mengurangkan hafalan membuta-tuli, berlatih menjawab soalan sama ada untuk aras rendah atau aras tinggi dalam pengkelasan taksonomi Bloom, mengkaji persamaan dan perbezaan, mengkaji hubungkait antara konsep2 yang dipelajari, dan lain-lain).

Dalam standard yang digariskan oleh UNESCO untuk Students Learning Time (SLT), masa belajar sendiri oleg pelajar itu juga dikira untuk memastikan mereka menjadi manusia terpelajar yang mampu meneruskan pembelajaran sepanjang hayat yang akhirnya mampu membuat penyelidikan dan Inovasi untuk kemajuan sesebuah negara.

Dalam konsepsualasi proses pembelajaran yang saya bina sendiri, saya merumuskan pada tahap umur pelajar 18 tahun, seharusnya mereka memiliki tahap berdikari lebih kurang 80%, dan tahap pergantungan mereka kepada pensyarah atau guru dan orang lain adalah 20%. Kedua-dua perkara ini akan berbeza mengikut umur pelajar.

Itulah sebab penekanan 'How to fish' itu perlu sangat diutamakan.

cc Shehdi Ragiun, Syed Azrin, Hamzah Fansuri KamalShukri, Tajul Azhar, Alias Ismail

Tiada ulasan:

Catat Ulasan