Jumaat, 18 Disember 2015

Kimi-A! Phd

Catatan 15 December

Alhamdulillah 'ala kulli hal. Lama sangat hal ini tertangguh. Mulanya saya ingin graduate (bahasa melayu??) pada 16 December 2104 tetapi supervisor saya tak galakkan. Kemudian sepatutnya saya graduate pada April 2015 tetapi saya belum dapat kerja dan gaji (walaupun sudah ada PhD). Supervisor saya cadangkan agar graduate in absentia (tanpa menghadirkan diri) sebab saya tak ada duit untuk balik kampung di New Zealand. Akhirnya saya pilih untuk balik ke New Zealand pada minggu ini untuk selesaikan beberapa perkara termasuk hadir ke graduation ceremony di Addington.

Selama 3 tahun 3 bulan saya berjuang dan bertungkus lumus dalam makmal untuk menyempurnakan PhD thesis saya. Pukul 7 pagi ke makmal, pukul 10 malam masih lagi di makmal. Adakalanya pukul 1 pagi saya terpaksa masuk lagi ke makmal untuk lakukan analisis seperti GC/FID, HPLC dan TGA. Esoknya pukul 8 pagi saya datang ke makmal untuk kutip data, buat analisis dan kemas sampel untuk orang lain guna. Cuma saya genggam erat nasihat Ustaz Dr. Zahazan semasa dia melawat kami di Melbourne. Katanya, "ilmu tidak akan diperoleh dengan tubuh badan yang bersenang lenang, malas dan manja." Sejak zaman undergrad hingga PhD, saya sentiasa menyeksa tubuh badan saya untuk belajar. Selalu juga saya tinggal di makmal (tanpa pulang ke rumah) dan tidak tidur 2, 3 hari untuk siapkan eksperimen dan analisis data. Ada masa, saya tidur sekejap di atas kerusi atau bawah meja.

Terima kasih kepada teman setia saya iaitu maggi. Saya makan hampir 4 bungkus maggi sehari semasa buat PhD untuk jimat duit dan masa apatah lagi di New Zealand harga makanan mahal. Saya juga kekal kurus (46 kg) semasa buat PhD sehingggakan kawan-kawan PhD saya kata, "Doing a PhD degree really damages your body." Terima kasih juga kepada ibu bapa dan keluarga yang banyak memberi do'a. Terima kasih kepada supervisor PhD saya yang murah hati membenarkan saya buat kajian tentang Gold Nanoparticles (gold is very expensive you know) dan banyak bersabar dengan darah muda seperti saya. Selalu juga saya bergaduh dengan supervisor kerana banyak yang saya tak bersetuju dengannya. Tetapi supervisor saya begitu banyak bersabar. Hari ini bergaduh dengan supervisor, esok pagi minum teh atau hot chocolate bersama-sama seperti tiada masalah yang berlaku. Ya, orang Barat memang professional. Di sini supervisor saya mengajar bahawa dendam bukanlah balasan terbaik untuk sebarang pergaduhan.

Jutaan terima kasih juga kepada yang banyak menemani saya, memberi sokongan dan do'a sepanjang masa. Yang tidak pernah friend dengan saya di facebook tetapi selalu mengirimkan do'a secara tersembunyi, saya berterima kasih kepada kalian. Dan tidak lupa juga kepada guru Matematik Tambahan saya, Mr How yang banyak membentuk displin saya. Pesanan beliau sewaktu di sekolah dulu ialah, "jangan tidur selagi tak selesaikan 50 soalan Matematik Tambahan sehari." Ya, budaya orang Cina memang rajin.

Nasihat saya kepada penuntut ilmu ialah jadikan maggi teman setia semasa belajar. Sepanjang 7 tahun belajar di luar negara dari First Degree (Melbourne) sampai PhD (New Zealand), saya tidak pernah sakit makan maggi. Sakit sebab minum hot chocolate itu biasa kerana saya partially lactose-intolerant. Dan yang paling penting, ilmu itu mesti dicari dengan tubuh badan yang bersusah payah. Tidak layak seseorang itu digelar penuntut ilmu kalau bangun pagi pun pukul 10 pagi, bermalas-malasan apatah lagi manja.

Perjalanan dan perjuangan selama 3 tahun 3 bulan di New Zealand. Menghadapi 2 kematian nenek di sebelah ayah dan emak. Dan juga gempa bumi di New Zealand. Duit biasiswa kena block sebab tak dapat terbitkan artikel dalam ISI-cited journal bertaraf Q1. Tetapi masih ada kawan-kawan yang setia dari makmal sebelah untuk meminjamkan duit dan memberi makan. Terima kasih Govind, Davey, Pragya dan Yusuke. Terpaksa bekerja sebagai cleaner (cuci lantai dan tandas) di tadika berdekatan Addington dari jam 5 petang hingga 8 malam. Kemudian, jam 8 malam masuk semula ke makmal untuk sambung buat eksperimen hingga pukul 11 malam. Dan akhirnya saya berjaya juga mendapatkan PhD pada umur 26 tahun. Sempat lagi kalau mahu buat PhD ke-2 dalam bidang sociology & anthropology ;-)

Ucapan graduasi kelmarin dari Chancellor langsung tidak menyentuh tentang scholars/ilmuan/ulamak. Mempunyai PhD bukan lesen untuk meminta hormat (gelaran Dr. atau sebagainya), tetapi memberi khidmat. Tugas ilmuan bukan untuk mencari kehormatan daripada masharakat tetapi berkhidmat pada masharakat. Jubah yang saya pakai kelmarin terlalu berat sehingga sakit bahu saya. Ia seolah-olah memberitahu pemegang PhD mempunyai beban ilmu yang berat dan patut tunduk hormat kepada ilmu itu sendiri, bukan meminta hormat dari masharakat. Ilmuan/ulamak patut merendahkan lutut hormat kepada ilmu, bukan menanti masharakat melutut kepada ilmuan/ulamak untuk menuntut ilmu. Chancellor menggalakkan kami agar kembali berbakti kepada universiti dan masharakat dalam apa jua bidang. Mungkin saya akan buka coffee shop di New Zealand suatu hari nanti. InshaAllah.

Dan pesan terakhir dari Dr. Matthews yang menerima Honorary Doctorate of Engineering ialah, "don't ask and expect government to help you. You should help yourself." (terjemahan: jangan minta dan harap kerajaan untuk tolong kita. Kita yang patut tolong diri sendiri.) Jangan berminda neo-feudal sangat.

Terima kasih semua. Love you all
!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan