Rabu, 16 Disember 2015

Pesanan PSPM 1

Keputusan pspm 1 akan diumumkan. Di sini ada beberapa pesanan ringkas kepada anda

1. Jika anda adalah pelajar sekolah agama, teruskan pengajian anda di sekolah agama sehingga ke tingkatan 5. Anda akan bersyukur suatu masa nanti kerana Allah telah memilih anda untuk berada dalam suasana pengajian agama sehingga tamat tempoh persekolahan. Agama lah asbab kemuliaan manusia. Apa sahaja yg berkait dengan agama akan mulia.  Karpet murah di letak dalam masjid,  masyarakat akan menjaga dan membuka kasut selipar memijak nya,  tetapi karpet tebal di hotel 5 bintang,  di pijak pijak dengan kasut kerana tiada kaitan dengan Agama.

2. Apa pun keputusan Pspm 1 anda, pilihlah aliran yang betul bermula di IPTA. Jangan terlalu mengikut trend atau kawan-kawan apabila memilih aliran.

3. Ukur baju di badan sendiri. Sifirnya mudah. Sebagai contoh, jika anda lemah dalam mata pelajaran sains ketika PT3, elakkan mengambil kelas aliran sains tulen. Begitu juga jika anda lemah subjek matematik, jangan cari pasal dengan mengambil subjek matematik tambahan ketika di tingkatan 4 dan 5.

4. Aliran sains bukanlah semestinya aliran terbaik. Aliran-aliran lain juga sama baik, bergantung kepada kemampuan anda dan apa yang anda cari ketika peperiksaan SPM dan juga bidang yang ingin anda ceburi di universiti nanti. Anda boleh score straight A dan jadi pelajar hebat jika anda tahu kemampuan anda walaupun orang lain akan memandang anda sebagai pelajar aliran kelas kedua.

5. Uniknya sistem pendidikan di Malaysia ini ialah, sel-sel otak penggubal dasar dan sistem tidak semestinya berhubung. Anda akan dapati ada pelajar aliran sains yang akhirnya jadi orang hebat bidang agama. Anda juga boleh dapati nanti ada pelajar aliran sastera atau agama akhirnya menjadi jurutera yang bergaji lumayan. Pilihan di tangan anda.

6. Bidang agama sekarang sudah terlalu luas. Jangan dirisaukan tentang anda akan jadi guru agama atau imam suatu hari nanti kerana lulusan agama sekarang sudah boleh berkhidmat dalam pelbagai bidang profesional di sektor kerajaan dan swasta. Bukan itu saja, hakikat sebenar ialah,  anda akan dimuliakan Allah kerana ilmu agama lah sebenar benar hakikat ilmu.  Sesiapa yg menjaga agama Allah,  Allah akan menjaganya.  Kerajaan manalah yg boleh menandingi kerajaan Allah?  Jadi ahli agama yg daie dan membantu agama Allah, maka janji Allah,  Allah akan membantu anda!!.

7. Apa pun keputusan PSPM 1 anda dan aliran yang akan anda ambil nanti, semuanya tiada satu sen pun nilai jika anda tiada akhlak yang mulia dan bersifat pentingkan diri sendiri. Teruskan amal soleh anda sepanjang sebelum peperiksaan PSPM 1 dulu - Hidupkan usaha dakwah, baca AlQuran dan ajak orang baca Quran , solat jemaah dan ajak orang lain solat berjemaah,  keluar di jalan Allah,  dll - sehingga ke akhir hayat anda.

8. Setiap peringkat peperiksaan tiada kena mengena antara satu sama lain. Anda boleh menjadi orang yang hebat dalam satu peperiksaan, kemudian gagal dalam peperiksaan yang lain. Begitu juga sebaliknya. Sehingga anda sudah tidak lagi menduduki mana-mana peperiksaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan