Rabu, 13 Jun 2018

character ethics

Kebetulan harini saya masih belum bercuti, dan ofis pun dah kosong, semua dah mood raya. Jadi saya spend masa saya untuk membaca buku 7 Habits of Highly Effective People karangan Stephen R Covey. Buku ni dah lama dah, penulis pun sudah meninggal dunia.

Pandangan saya tertancap pada penulisan beliau tentang Personality Ethics vs Character Ethics.

Character Ethics: Integrity, Fidelity, Morality, Courage, Humility, Modesty.. etc.

Personality Ethics: Positive thinking, Communication Skills, Influencing strategies, personality growth etc.

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian,
Masyarakat kita ada socially acceptable standard yang tersendiri, betul kan? Selalunya ia dibina berasaskan kepercayaan dan persepsi kita, apakah itu kejayaan. Maka sesiapa yang telah mencapai social standard yang kita bina, di situlah tandanya seseorang itu mencapai kejayaan.

Contoh social standard yang kita bina ialah
i. Kalau dapat straight A dalam peperiksaan besar, maknanya anak-anak kita pandai
ii. Kalau anak-anak/pelajar boleh bercakap di hadapan khalayak, mereka berani
iii. Kalau baby dah boleh berjalan umur 1 tahun, kira baguslah tu, kalau lambat berjalan, lambat bercakap, baby tu lembam dan slow
iv. Umur 6 bulan, baby patutnya dah tumbuh gigi.
v. Kalau masuk universiti, barulah dikira berjaya
Vi. Kalau anak dara umur 30 tak kahwin lagi, dikira anak dara tua

Oleh itu sebagai ibu bapa dan pendidik, sekiranya kita melihat kepada perlunya kita mendidik/nurture anak ini untuk mencapai social standard tersebut, kita akan cari cara bagi anak-anak kita/pelajar kita mencapai standard tersebut. Sebagai contohnya, kalau tak cukup pandai, kita hantar pergi tuisyen. Nak bagi business berjaya, kita belajar positive thinking, kemahiran pengucapan supaya kita dapat 'goreng' dan berjaya. Kita pergi belajar cara nak influence others supaya apa yang kita cakap akan diterima pakai. Lepas tu, kita psycho anak kita dan macam-macam lagilah supaya mereka berjaya.

Tapi kadang-kadang, apa yang kita harapkan kita tak dapat, maka kita akan jadi 'frustrated', terutamanya bila berkait dengan nak didik anak-anak ni. Bila anak-anak tak capai standard yang kita nak, sebelum dia ready untuk berubah, maka kita sendiri sebagai mak ayah yang akan rasa gelisah dan resah.

Tetapi sekiranya, kita menekankan character ethics sebagai penanda aras kejayaan (sepertimana yang ditekankan 150-200 tahun yang dulu), Insha Allah kita tak akan cepat frust dengan anak kita atau anak didik kita- personality ethics ini cuma masuk dalam literature selepas WW1, sebagai resipi kejayaan- sebab itulah kita nampak ramai je orang Amerika sekarang ni jadi motivator terkenal etc nak promosikan personality ethics ini.

As long as anak kita have a correct fundamental, we let them grow by themselves, but first we are clear with our deep motives. We should believe that each and everyone of us, have their own 'time' to have personal growth, but most importantly, anak-anak ini dididik dengan character ethics yang sepatutnya. We should also learn to defy the social standard, kerana Insha Allah, anak-anak ini, sekiranya ada character ethics nya, one day they will reach that standard, even they can go beyond this standard.

Stephen R Covey tidak menafikan keperluan personality ethics, akan tetapi ia bukanlah keperluan utama, it is only a secondary needs after character ethics.

Bila baca buku ni, banyak benda kena refleksi diri. It is not that our kids has to change first, it is us who have to change ourselves first.

And it takes time to build this character ethics, which is why it is very important even at primary school to be looking at this, more important than everything else.

Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin kepada semua!

M Tazli Azizan
Seri Iskandar, Perak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan