Jumaat, 19 Oktober 2018

Hang Tuah

Sayyid Thanauddin (Datuk Adi Putra) & menantunya Laksamana Hang Tuah & Hang Jebat

Laksamana Hang Tuah ialah bapa angkat,bapa mentua dan bapa saudara Hang Nadim (anak Hang Jebat). Ibu Hang Nadim dan isteri pertama Laksamana Hang Tuah adalah adik beradik. Dang Melor dan Dang Wangi adalah anak Datuk Adi Putra. Isteri Datuk Adi Putra pula orang Mindanao, bernama Puteri Fatimah binti Raja Maqbulu. Majapahit yang Laksamana Hang Tuah pergi dan selalu pergi itu ialah Majapahit 2, berpusat di Empayar Cermin Jeddah. Hang Jebat pula adalah adek Radin Sahur,yang bergelar Temenggung Walitikta, Adipati Tuban. Temenggung ini adalah bapa kepada Sunan Kalijaga dan Hang Jebat adalah bapa saudara Sunan Kalijaga.

Sang Persanta Nala yang di kata kan olih Datuk Adi Putra ialah Maulana Sayyid Hussin Jamadil Kubra kerana beliau saudara paling tua bagi Datuk Adi Putra. Maulana Sayyid Ibrahim Asmoro/Asmaranqandi adalah anak saudara bagi Datuk Adi Putra !!!.Dan juga Ibrahim Asmoro adalah anak murid bagi Datuk Adi Putra

Adapun dalam Kerajaan Melayu Melaka, Gelaran “Hang”, “Makhdum”, “Khauja” dan “Maulana” adalah bagi darjah kebesaran Tertinggi yang diAnugerahi oleh Sultan Melaka bagi Kerajaan Adat Temenggung yang setaraf dengan darjah “Tun”. Hang juga bagi Darjah Kebesaran yang dianugerahi oleh Baginda Sultan Melaka. Sistem Hirarki Pemerintahan Melayu Melaka mengamalkan sistem Pembesar Empat Lipatan. Empat pembesar yang Hirarki paling kanan membantu Baginda Sultan ialah: Bendahara, Temenggung, Penghulu Bendahari dan Panglima / Laksamana. Mereka berempat ini diberi Usungan oleh Baginda Sultan. Hanya Hang Tuah sahaja yang merupakan penyandang Pertama jawatan Laksamana/ Panglima yang diberi Usungan yang membawa maksud kedudukan jawatan telah diangkat setaraf dengan jawatan Bendahara, Temenggung dan Penghulu Bendahari. Bahkan hanya Hang Tuah yang menaiki jawatan tertinggi itu berasal dari kalangan rakyat biasa ( bukan kelompok elit) disebabkan kemahiran khusus dalam ilmu siasah peperangan dan kemahiran ilmu Persilatan (Gayong) yang Tinggi. Kenaikan jawatan tinggi disisi Baginda Sultan membuatkan pembesar- pembesar lain iri hati, cemburu dan menyimpan dendam untuk menjatuhkan Hang Tuah agar tidak lagi menjadi orang kesayangan Sultan. Hanya Bendahara Tun Perak yang menyayangi Hang Tuah kerana sebelum Jawatan Laksamana diwujudkan, jawatan Ketua Hulubalang adalah dibawah Bendahara dalam Hirarki pembesar Melayu Melaka. Pemilihan untuk memegang Ketua Hulubalang juga dipilih oleh Bendahara dengan mendapat persetujuan Baginda Sultan Melaka. Pemerintah Tentera Darat/Laut, Panglima di darat dan Laksamana dilaut: Kedua-dua Jawatan Tertinggi tentera Melayu ini di sandang oleh Hang Tuah. Sebelum jawatan Panglima/ Laksama diwujudkan, Jawatan Ketua Pemimpin Tentera Melayu ketika itu ialah Ketua Hulubalang (Lubalang). Sebelum Hang Tuah menjadi Pemimpin Tentera Melayu, jawatan Ketua Hulubalang berkenaan disandang oleh Tun Perak. Kehebatan Tun Perak juga tiada tandingan sehingga mampu mengalahkan angkatan tentera Siam (satu kuasa Tentera Yang Kuat ketika itu). Tun Perak berasal dari Klang, Selangor (juga dalam empayar Melaka) yang memegang jawatan sebagai Penghulu Klang, sebelum diambil berkhidmat dengan Baginda Sultan Melaka. Makhdum dan Maulana bagi gelaran tertinggi dalam Kepimpinan Hal Ehwal Agama Islam atau bertaraf ulama (mahir tentang rujukan hukum dan seorang sufi Allah) dan amat disegani dalam masyarakat yang mengamalkan Hukum Adat Melayu Temenggung ketika itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan