Khamis, 11 Oktober 2018

Kacang

SIKAP MALAS KAKIKATNYA BUKAN SIKAP

Pembentangan ini adalah hasil dari kajian lebih dari 40 tahun terhadap sikap, budaya dan lainnya yang dimiliki oleh bangsa bangsa besar termasuklah para sahabat.

Orang selalu memperkatakan sikap malas sebagai satu sikap atau perangai. Secara relatifnya Melayu memiliki sikap lebih malas berbanding kaum Cina. Masyarakat India lainnya di India relatifnya lebih malas berbanding Brahmin. Kaum kaum Melayu di Malaysia relatifnya lebih malas berbanding Melayu Jawa. Tidak hairanlah kaum kaum dan bangsa bangsa yang lebih rajin akan menguasai ekonomi, institusi ilmu, institusi agama dll.

Sebenarnya rajin dan malas bukan sikap. Kerajinan berlaku bila lobe otak Dopaminergik Neuron aktif dan malas berlaku bila lobe ini pasif.
Analoginya sembelit bukan penyakit. Sebelit adalah simtom kurangnya pengambilan serat dan probiotik dalam diet.
Jadi malas adalah simtom kurangnya pengambilan bahan sumber Dopamine dalam diet terutamanya kekacang.
Budaya pemakanan Cina tinggi kekacang berbanding Melayu. Dalam kalangan kaum Melayu, budaya subetnik Jawa lebih tinggi pengambilan kekacang dengan budaya technology tempenya.

Untuk bangunkan umat ini menjadi rajin, bangunkan budaya berkekacang dan bertempe dalam diet. Budaya, bukan sekali sekala.
Sama juga untuk bangunkan umat zero sembelit zero buasir bangunkan budaya berserat dan berprobiotik dalam diet umat.
Dalam ilmu pertanian organik, pokok pun akan rajin berbuah bila diberi extract taugeh.
Untuk rajinkan umat ini, jom bangunkam budaya Dopamine melalui pengambilan tempe, taugeh, kacang rebus, sayur kacang, taufu, air soya dll.
Jika ini dibudayakan, 10 Tahun lagi umat Islam Malaysia akan menguasai kembali buminya insyaallah. Jika tidak diubah budaya pemakanan, 100 tahun lagi pun umat ini tidak akan bangun.
Kekacang, makanan sunnah budaya Quraish yang jarang diperkatakan

Idris Zainal Abidin 013 4041505
Penceramah Brain Development

Tiada ulasan:

Catat Ulasan