Rabu, 27 Februari 2019

Staf

Ada staff yang bila kita bagi arahan, kita kena bagi sekali dengan contoh, baru dia faham.

Ada staff yang kita bagi just rough guideline, dia dah boleh siapkan sampai sempurna.

Ada staff yang kita kena bagi arahan secara private. Tak boleh bagi dalam group. Especially orang peacock. Tapi kalau puji memang patut puji dalam group.

Ada staff yang kena cakap baik-baik and lemah lembut bila bagi arahan kat dia. Sebab dia orang auditory. Any raised tone will be misconstrued as being angry. Hahaha

Ada staff yang kita kena explain why untuk setiap arahan kita, baru dia bergerak. Selagi dia tak tahu the reason why, dia akan blur dan tak nampak urgency untuk buat.

Ada staff yang kita kena terangkan semua jargon satu per satu, sebab dia memang takde apa2 basic untuk buat kerja yang kita suruh tu.

Ada staff yang memang akan typo setiap kali dia hantar kerja. Mungkin sebab value dalam diri dia fast is better than perfect. So kita memang kena QC kerja dia 2-3 kali.

Ada staff yang memang tak reti nak susun kerja yang dia submit, sebab otak dia ‘hijau’ pekat. So kita kena buatkan template dan borang untuk dia isi.

Ada staff yang memang tak suka diperhatikan setiap masa. Boleh bawa bergaduh kalau asyik duduk tengok dia kerja. Set a broad KPI, guide dia dan let him/her do whatever necessary to achieve the KPI set.

Ada staff yang dalam meeting memang diam je tak banyak cakap. Tapi bila hantar email or pm kita, boleh buat cerpen dia punya panjang nya. So banyakkan komunikasi dengan dia melalui email dan pm jugak.

Ada staff yang memang takleh mengadap komputer lama2 duduk atas meja setempat je utk kerja2 berfikir kreatif. So kita kena bagi dia kelonggaran untuk keluar dan ambik angin kejap, or buat kerja di luar ofis. Janji kerja siap.

Ada staff yang memang blur bila kita cakap terlampau laju. Jadi, kita kena cakap perlahan-lahan untuk explain arahan kita. InsyaAllah dia akan perform lepas tu.

Ada staff yang memang nak boss dia popular di media sosial. Baru la dia boleh bangga dengan kawan2 and family dia. So kita memang kena bina brand syarikat atau personal branding, baru diorang kekal dengan kita.

...

Ni semua berdasarkan pengalaman saya sendiri menguruskan team saya.

Fuhh.. boleh buat kitab dah ke camni? 🤔

Semoga bermanfaat

#ManaBolehMengalah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan