Rabu, 9 Oktober 2019

Kaya hati

Seseorang bertanya kepada Bill Gates, "Adakah orang yang lebih kaya dari kamu?"

Bill Gates menjawab, “Hanya satu orang.”

Kemudian Bill Gates mula bercerita...

Bertahun-tahun yang lalu, ketika saya belum sekaya ini, saya berada di New York. Suatu hari saya tertarik pada salah satu surat khabar di sana dan ingin membelinya tetapi wang saya tidak cukup.

Tiba-tiba seorang kanak-kanak kulit hitam memanggil saya dan berkata, "Surat khabar ini untuk kamu."

Saya berkata, "Tapi wang saya tidak cukup."

Dia berkata, "Tiada masalah, saya berikan secara percuma."

Setelah 3 bulan berlalu, saya pergi ke New York. Secara kebetulan kisah itu terjadi lagi, kanak-kanak yang sama memberi surat khabar percuma kepada saya.

Saya katakan yang saya tidak boleh menerimanya, lalu dia berkata, "Saya ingin beri kamu manfaat dari apa yang telah saya lakukan."

Setelah 19 tahun berlalu, saya sudah kaya dan saya buat keputusan untuk berjumpa kanak-kanak itu.

Saya menemuinya setelah satu bulan setengah mencarinya.

Saya bertanya padanya, "Kamu kenal saya?"

Dia berkata, "Ya, kamu terkenal. Nama kamu Bill Gates."

Saya berkata, "Beberapa tahun yang lalu kamu memberi surat khabar percuma 2 kali kepada saya, sekarang saya ingin membalas budi kamu. Saya akan berikan apa yang kamu inginkan."

Pemuda kulit hitam itu menjawab, "Kamu tidak dapat membalasnya."

Saya bertanya, "Kenapa?"

Dia berkata, "Kerana saya memberi ketika saya miskin sedangkan kamu ingin memberi setelah kamu kaya. Jadi bagaimana kamu dapat membalas kebaikan saya?"

Bill Gates pun sangat tersentuh dan berkata di dalam hati, “Aku rasa pemuda itu lebih kaya dariku. Pelajaran berharga yang dapat aku ambil darinya adalah kita tidak harus menunggu kaya untuk memberi sesuatu.”

Memberi ketika ada kelebihan itu biasa, tetapi dapat memberi ketika serba kekurangan itu yang tidak biasa dan sangat luar biasa.

_Untuk memberi dan bersedekah tidak perlukan kekayaan atau menunggu kesenangan menjelma sebaliknya hati yang ikhlas

Tiada ulasan:

Catat Ulasan