Rabu, 19 April 2023

Harimau keldai

 Minda Karat 


Sendi Kaku - Mengenal Diri Melalui Jalan Hulubalang 


Segelintir orang yang gagal faham mencerca saya. Dan persisnya saya seperti Harimau yang menghabiskan masa melayani perdebatan dengan keldai yang miskin pengetahuan.


II

Masalah kemudian berakhir di mahkamah. 


Hakim yang bijaksana justeru menghukum Harimau.


1 Apa warna rumput?

2 Hukuman bagi yang tidak salah?

3 Sementara itu…


Apa warna rumput?

Menurut saya rumput itu berwarna biru, kata Keldai.


Tidak, rumput warnanya hijau, jawab Harimau.


Hijau! Biru! Hijau! Biru! Mereka berdebat tidak berkesudahan.


Hukuman bagi yang tidak salah?


Menurut saya rumput itu berwarna biru, sungguh bodoh yang mengatakan rumput itu hijau, kata Keldai dengan lantang.


Sudah jelas rumput berwarna hijau, bukankah demikian Tuan Hakim? respon Harimau.


Harimau salah, saudara dihukum, "puasa" dari berbicara selama tiga hari, ujar Hakim memutuskan.


Haaa, aku benar, rumput itu biru, teriak Keldai seraya meninggalkan mahkamah. 


Rumput biru, rumput  biru, rumput biru, kata keldai kegembiraan di sepanjang jalan.


Sementara itu …. 


Tuan Hakim, kenapa saya dihukum? 


Bukankah rumput itu berwarna hijau? 


Ia masih tinggal di ruang mahkamah untuk meminta keadilan.


Ya, benar, rumput itu berwarna hijau, namun aku menghukum kamu kerana kesalahan lain.


PERTAMA, engkau telah menghabiskan waktu untuk berdebat dengan makhluk bodoh. 


KEDUA, engkau tidak meyakini pengetahuan kamu yang benar. 


KETIGA, engkau telah buang masa aku untuk masalah yang tidak penting.


Harimau terdiam, muhasabah diri.


Hukuman itu tidak ada hubungannya dengan pertanyaan apakah rumput itu berwarna biru atau hijau. 


Hukumannya adalah kerana kamu, makhluk pemberani, juga cerdas, membuang waktu berdebat dengan keldai, lalu mengganggu aku dan masyarakat dengan pertanyaan bodoh.


Ketika mana jalan itu muncul, anda tidak tahu bagaimana anda akan sampai ke seberang mahupun hujung jalan. 


Yakin lah kepada takdir Allah swt, anda akhirnya akan sampai di sana. 


Wallahu'alam 

Muga Bermanfaat 


@Paduka Imam Pendita Tua

Tiada ulasan:

Catat Ulasan