Khamis, 27 April 2023

Peniaga

 Bazar Ramadan, Bazar Aidil Fitri malah melarat ke buffet2 Ramadan dilaporkan sales jatuh merudum. Menurut peniaga2 sendiri yang berkongsi cerita dgn saya, memang ramai yang dtg ke bazar2 ni tapi lebih ramai jalan2 nakkan suasana dari membeli. Ada yang membeli sedikit je. Ramai yang tak beli langsung. Dan masuk 20 Ramadan masih ramai belum dapat balik modal mereka. Yang dah dapat balik modal pun masih dok pusingkan balik untuk beli barang. Rata2 tak tahan dengan harga kos barangan ditambah dengan kadar sewa tapak yang tinggi. 


Yang di bazar Aidil Fitri dan di mall pun mengeluh. Yang lalu ramai. Yang singgah ada tapi membeli terlalu kurang. Saingan dengan online terlalu kasar. Ada peniaga restoran mengeluh bisnes teruk kali ni hinggakan kalau nak berbuka tak perlu book. Datang je dekat nak berbuka dan terus order. 


Pemandu Grab pun kurang dapat ping sepanjang Ramadan ni. Kalau sebelum ni dlm biasa dapat back to back request i.e belum sempat drop dah dapat request. Tapi sekarang walau duduk di Bukit Bintang pun tak dapat request utk pick up. 


Tapi ada juga biz yang dapat kelebihan di bulan Ramadan ni. Antaranya ialah laundry dan workshop. Mereka dapat sales lebih sepanjang Ramadan bilamana rakyat guna apa yang ada ditangan. Baju raya, langsir, kusyen lama di alter atau hantar dry clean dan pakai semula utk raya. Kereta & moto di service dan repair elok2 untuk pakai raya tanpa perlu kisah beli yang baru. Yang ni peniaga yang mampu bagi servis dan harga lebih baik akan dapat ramai customer dan good sales.


Positifnya dari perkembangan ni adalah rakyat dah mula berjimat cermat. Tapi negatifnya, peniaga sengsara. Untuk makanan ni, harga naik bukan sebab kos pengeluaran 100% tapi kos pindah tangan. Pengeluar kepada agent kepada pemborong kepada peniaga kemudian baru tiba di tangan pelanggan. Pengeluar jual RM8 ke RM10. Dapat pada Pelanggan RM20 ke RM25. Peniaga hanya ambik margin RM2ke RM3. Dengan margin tu lah nak bayar sewa, gaji dan utilities. 


Kat sini, mana dia pakar IT, pakar ekonomi, jaguh sukan dan juga jutawan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan