Rabu, 26 Julai 2023

Set soalan

 Askm dan salam sejahtera, 

Pada masa sekarang ini, ketika selalu diberikan borang soal-selidik untuk diisi (biasanya Google form), terutama selepas selesai sesuatu program atau bengkel. Saya kongsikan 10 tips yang saya compile daripada sumber Internet, tentang perkara yang perlu dielakkan ketika membina soal-selidik seperti ini. Suka saya nyatakan, ini bukanlah kaedah untuk membangunkan soal-selidik untuk research level akademik taraf penerbitan jurnal ya. Ianya sekadar untuk membangunkan soal-selidik biasa untuk membuat rumusan deskriptif yang ringkas.

10 Perkara Yang Perlu di Elakkan Ketika Membina Soal Selidik (Questionaires)

1. Jangan bertanya maklumat peribadi penjawab soal-selidik (i.e Nama, Email, No. Telefon). Jika soal selidik itu bertujuan untuk mendapatkan ‘jawapan sebenar’/ ‘pandangan sebenar’,

2. Jangan bertanya soalan yang tidak perlu ditanya. (Contoh, tanya pasal agama, jantina- tanpa ada tujuan/ keperluan dalam soal-selidik tersebut).

3. Jangan bertanya soalan yang telah ada kecenderungan jawapan tertentu / biased.

4. Jangan bertanya soalan yang memerlukan interpretasi yang lama (penjawab tidak ada masa untuk berfikir lama).

5. Jangan bertanya soalan yang memerlukan ingatan. Contoh, penjawab perlu ingat apa jawapan yang dia telah pilih pada soalan normbor 1, untuk menjawab soalan nombor 4.

6. Jangan bertanya soalan/ piihan yang tidak dapat dijawab/ dipilih oleh penjawab soalan.

7. Jangan bertanya soalan yang sensitif yang tidak ada keperluan dalam objektif soal selidik tersebut (contoh, kepercayaan agama/ kewangan/ seksual).

8. Jangan menggunakan perkataan yang complicated/ akronim (bukan semua orang faham, seperti apa yang anda faham).

9. Jangan menggabungkan/ bertanya 2 soalan (atau lebih) dalam 1 soalan.

10. Jangan mengulangi soalan yang sama/ hampir sama jawapannya, pada soalan berikutnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan