Sabtu, 21 September 2024

Rajin vs rakus

 TEGURAN UNTUK BANGSA CINA


16 Mei 2020 / 23 Ramadhan 1441H

Bismillah,

Dapat tidur 10 minit, terbangun semula. Dalam kepala ni tak habis-habis menyusun point-point tulisan saya. Harap pembaca bersabar dengan maklumat-maklumat pelik daripada saya.

Sebelum itu saya dedikasikan tulisan kali ni kepada abang-abang posmen, kurier, rider2 dan walker2 food panda, grab food, tentera2, polis2, jururawat2, makcik2 dan pakcik cleaner yang berkerja siang malam pada waktu2 pandemik covid ini. Tak lupa juga kepada ruh-ruh pasukan polis yang terkorban sewaktu peristiwa serangan Lahad Datu dan perginya 6 orang anggota bomba yang lemas serentak sewaktu misi menyelamat di Lombong Taman Putra Perdana pada Oktober 2018 yang lalu. Saya sedih bila terserempak dengan satu rider food panda budak melayu yang kemalangan sampai berterabur dengan makanan-makanan yang dihantar. Nampak darah dan makanan tu bercampur. Alfatihah.

61 tahun UMNO memerintah dengan DEB dan dasar-dasar pro Melayu katanya, tapi yang dalam 40 orang carta billionaire tu, banyak muka cina je dari Melayu. Meminjam kata-kata Mistisfiles, mason-mason Melayu ini berterus-terusan berebut jawatan dan berdegar-degar sebut hal ketuanan Melayu, hak-hak Melayu, Melayu itu Melayu ini di persidangan tahunan di PWTC. Saya teringat kata-kata bekas orang KDN, dia bagitau elit2 melayu ni suruh anak2 miskin melayu cakap bahasa Melayu kononnya nak memperjuangkan bahasa melayu, anak2 orang kaya elit dan pemimpin Melayu ini sendiri bersekolah di International School, bergaduh pasal melayu pun cakap omputeh.

Saya berkesempatan lah masuk pejabat pemimpin tertinggi UMNO tempoh hari, sekadar nak selfie2 dengan potret2 kat situ, belum ada selera lagi nak jumpa dengan orang-orang penting kat situ.

Saya rasa bersyukur juga, sejak tersungkur daripada 61 tahun pemerintahan, baru lah parti-parti melayu ni nak bersalam, berpeluk-peluk syahdu, bertakbir segala bagai. Dan pandemik covid ni, rasa aman sangat takde pergaduhan orang-orang politik. Saya pun macam Tun juga, saya tak nak UMNO naik semula memerintah negara. Dah cukup lah tu ya. Duduk diam2 buat meditasi dalam gua.

Ok sekarang kita cerita pasal satu bangsa macam kaduk naik junjung ni. Saya adalah terlibat dengan perhimpunan jawi yang dirancang nak dibuat di stadium kajang tempoh hari. Masa NGO2 tu berucap di depan Balai Polis Kajang, saya duk perhati dari belakang. Saya nak elak publisiti sebab saya memang pemalu. Tiba2 datanglah wartawan2 ambil gambar laporan saya, mungkin dia dapat agak saya tukang draft report polis pasal perhimpunan bantah jawi oleh Dong Zong tu, ada juga wartawan tanya2. Saya harap muka saya tak nampak kat mana2.

Pasal isu jawi tu, hampir bertumbuk lah bangsa kita dengan puak-puak cina ni, sampai balai polis Kajang terpaksa ambil perintah mahkamah nak halang Dong Zhong daripada meneruskan perhimpunan bantah jawi mereka. Pemimpin UMNO sorang pun tak berkutik tegur cina-cina Dong Zhong ni.

Saya tunggu je statement puak UMNO dari awal polemik jawi ni, kenapa Pemimpin UMNO yang suka laung2 pasal ketuanan Melayu tu diam membatu? Tapi yang pelik MCA dengan garang dan penuh yakin membela sekolah-sekolah cina ni. Tengok lah Chong Sin Woon tu, sekarang dah siap dapat Datuk lagi, setiap kali ada je writ saman masuk terhadap sekolah-sekolah vernakular ni, dia pun hantar lah Pencelah.

Masa prosiding pendengaran Pencelah-Pencelah (Interveners) tempoh hari di Mahkamah Tinggi untuk saman haramkan sekolah vernakular ni, berbelas-berbelas Pencelah daripada pihak sekolah-sekolah yang nak diharamkan ni datang diwakili oleh peguam-peguam cina dan india tersohor. Pencelah-pencelah yang hadir tu antaranya, Parti Gerakan, Persatuan Gabungan Kebajikan Guru-Guru Bersara Sekolah Tamil, Dong Zong,Jiao Zong, Parti MIC, parti MCA dan Majlis Bahasa Cina Malaysia.

Betapa mereka yang diberikan kerakyatan secara percuma oleh nenek moyang kita 61 tahun lampau tiba-tiba jadi harimau lapar yang garang yang boleh membaham sesiapa sahaja yang berani-beraninya mengusik hak anak cucu mereka untuk belajar guna bahasa ibunda mereka.

Tetapi bila beberapa patah perkataan jawi nak dimasukkan dalam silibus bahasa melayu, mereka dengan angkuh, rakus dan menggunakan segala isi padu semangat babi mereka untuk membantah tulisan warisan orang2 melayu itu, takut betul mereka dengan jawi, macam ada bisikan setan mengatakan jika jawi masuk ke sekolah2 mereka, itu adalah petanda tidak baik, tak ong lah, atau boleh mendatangkan kesialan, pendek umur, menjejaskan aliran feng shui dan segala mak nenek pantang larang mereka. Sampai Menteri Pendidikan letak jawatan, baru lah puas cina2 Dong Zong ni.

Sepanjang 61 tahun pemerintahan UMNO, sekolah-sekolah cina yang ditadbir oleh NGO Dong Jiao Zong bertapak kukuh, sekukuh bangunannya di Kajang. Setiap hari sepanjang 10 tahun saya akan lalu depan bangunan Dong Zong ni dan memikirkan apa ya yang ada dalam bangunan ala-ala China Komunis ini.

Saya ingin sekali bertemu dengan pemimpin2 Dong Zong ni, nak bertanya lah mereka ni sembah tuhan apa? Tuhan yang diajar oleh Buddha tu ke atau tuhan duit. Kalau mereka sembah tuhan duit, saya fahamlah kenapa semangat babi begitu tebal dalam diri mereka. Tapi kalau mereka tersesat, saya nak ingatkan supaya mereka kembali kepada ajaran asal Buddha atau Taoisme tu.

Saya rakam kemas semua kerakusan cina-cina di tanah melayu ini yang bersengkongkol dengan British melalui gerakan kongsi gelap yang wujud sehingga sekarang.

Waktu saya lawat kompleks muzium di Pasir Salak, saya tenung satu-satu pameran di situ. Perang Larut yang  berlaku di kawasan jajahan Ngah Ibrahim akibat kemasukan imigran-imigran daripada China yang tidak terkawal yang dibawa masuk pada awalnya untuk bekerja dilombong-lombong bijih timah, akhirnya bergaduh sesama sendiri menyebabkan terjadinya 4 siri Perang Larut di Perak sehingga menjadi penyebab British campur tangan di Perak dan termeterainya Perjanjian Pangkor 1874.

Kongsi-kongsi Gelap yang terlibat yang menyusahkan itu adalah Ghee Hin, Hai San, Go Kuan dan Si-Kuan dan 4000 pejuang professional yang dibawa daripada negeri China. Cina dengan cina berperang, rakus berebut timah di Perak, Cina Pulau Pinang mengadu kepada British, akhirnya Melayu juga yang terpaksa menanggung rugi apabila Ngah Ibrahim terpaksa membayar ganti rugi kepada kongsi gelap Ghee Hin itu. Saya simpan kisah ini kemas dalam hati saya.

Seterusnya tidak saya lupa akan terbakarnya Istana Raja Busu di Kota Lukut oleh cina-cina yang diberi peluang untuk jadi kaya raya hasil melombong bijih timah itu. Tak cukup jadi kaya, dibakarnya pula Raja Busu katanya sebab tidak berpuas hati apabila Raja Busu menaikkan cukai ke atas timah yang diekstrak dan dieksport keluar dari Lukut. Pada September 1834, cina-cina ini telah menyerang istana raja busu di Kota Lukut ini dan menuntut supaya Raja Busu keluar dari Istana. Raja Busu dengan berani menjawab “Kami, orang2 Islam tidak takut mati, lakukanlah apa yang kamu suka jika kamu berani”. Ada dicatatkan pelombong-pelombong cina ini bukan sahaja membunuh tetapi turut merompak barang kemas dan perhiasan istana Raja Busu yang berjumlah kira-kira 3,500.00 pounds. Melayu bagi lombong, mereka kaya raya, melayu juga yang dibunuh kejam. Boleh rujuk : http://www.sabrizain.org/malaya/sgor6.htm?fbclid=IwAR1OBdRezQU1kcR7DE4t0XroeN4_qiulezJlp0kXJafx5CTeMmHCCvbfoYs

Orang-orang cina jangan lah marah dengan tulisan saya ni. Sebab saya nak bagi ingat saja kat anak-anak cucu kamu urang. Saya nak bagitau yang puji-pujian mengatakan bangsa cina tu rajin tak betul, sebenarnya kamu rakus. Itu sahaja.

Sama juga di Bukit Nenas, bagaimana Kapitan Cina Yap Ah Loi memerangi orang-orang Melayu, sampaikan bagi upah lumayan siapa dapat tebas kepala Melayu Mandailing. Sehingga sejarah boleh jadi terpusing apabila banyak tulisan mengiktiraf jasa Yap Ah Loi yang memajukan Kuala Lumpur. Berpuluh2 tahun kita ditipu dengan mengatakan bahawa Yap Ah Loi lah yang membuka Kuala Lumpur.


Saya tulis semula keratan sejarah Perang Kelang dan Perang Kanching (dengan gigih saya salin, supaya anda dapat relate dengan entri saya Lohong Hitam di Bukit Nenas):

 “setelah enam bulan selesai “Perang Kelang” (II) itu, sepasukan orang Cina yang diketuai oleh seorang Cina Dari Negeri Sembilan bernama Chong Chong dibantu oleh orang Melayu di bawah pimpinan Saiyid Mashhor yang menyebelahi pihak Raja Mahadi, telah menyerang orang Cina pihak Kapitan Yap Ah Loy di Kuala Lumpur yang juga dibantu oleh orang Melayu, dan berlakulah pertempuran hebat antara kedua belah pihak itu di Ulu Kelang dan Ampang. Tetapi akhirnya pihak Chong Chong dan Saiyid Manshor telah mengalami kekalahan. Pertempuran itu telah berlaku dalam Bulan September dan Oktober tahun 1870.

Enam bulan lepas itu pula, orang Cina pasukan Kapitan Yap Ah Loy yang dibantu juga oleh Orang Melayu, telah berperang lagi dengan orang Cina pihak Chong Chong yang dibantu oleh Saiyid Manshhor di Rawang, Ulu Yam, Kuala Kubu dan Serendah. Setelah dua bulan berperang (Mei-Jun 1871), pihak Chong Chong dan Saiyid Mashhor dapat ditewaskan, Saiyid Mashhor telah pergi ke Kuala Selangor dan bersatu dengan orang-orang Raja Mahadi, Raja Mahmud dan lain-lain yang menentang pihak Tengku Kudin.

Semasa Kuala Selangor dikuasai oleh Raja Mahadi dan orang-orang itu, sekumpulan Cina telah merompak sebuah tongkang yang datang dari Pulau Pinang dan telah membunuh beberapa orang Cina dalam tongkang itu. Orang Inggeris mengatakan: apabila pegawai-pegawai Inggeris dari “Negeri-negeri Selat” datang ke Kuala Selangor mencari dan hendak menangkap perompak Cina yang dikatakan ada di Kuala Selangor itu, mereka telah diancam akan diserang oleh  orang-orang Raja Mahadi. Oleh sebab itu Kerajaan Inggeris di Negeri-negeri Selat telah menghantar dua buah kapal perang untuk membedil dan membakar Bandar Kuala Selangor (Julai 1871), sehingga Raja Mahadi dan sekutunya yang ada di situ lari bertempiaran keluar meninggalkan Kuala Selangor: Raja Mahadi pergi ke Bengkalis, Raja Mahmud pergi ke Sungai Ujung, dan Saiyid Mashhor lari ke Negeri Perak tetapi tiada berapa lama kemudiannya Saiyid Mashhor datang semula ke Ulu Selangor bersiap sedia untuk meneruskan tentangannya kepada pihak Tengku Kudin dan sekutunya. Sejak itu Kuala Selangor telah diduduki oleh orang-orang Tengku Kudin.

Dalam bulan Julai (1871) itu juga, Gabenor di Singapura telah menghantar pegawainya dengan kapal perang diketuai oleh J.W.W. Birch pergi ke Selangor berjumpa Tengku Kudin kemudian berjumpa Sultan Abdul Samad di Jugra. Ketika itu lah Birch telah memaksa Sultan Abdul Samad memperbaharui surat kuasa Tengku Kudin sebagai “Wakil Yamtuan” dan pada masa itu orang Inggeris menganggap Tengku Kudinlah yang layak menjalankan pemerintahan di Negeri Selangor, dan Birch telah memberi pengakuan bahawa Inggeris akan membantu Tengku Kudin.

Sejak itu semua daerah di sebelah pantai Selangor, dari Kuala Selangor hingga ke Jugra, telah dikuasai oleh Tengku Kudin dan Kuala Lumpur serta daerah sekitarnya dikuasai oleh Kapitan Yap Ah Loy yang memihak kepada Tengku Kudin”

Rujuk: http://lib.perdana.org.my/PLF/Digitisation/OCR%20Done/OCR%201/final/mus_list%20of%20book/SejarahSelangor%5BHajiBuyongAdil%5D.pdf

Perang Kanching dan Perang Kelang ni kedua-duanya ada mata sepet yang menangguk di air keruh. Satu pattern yang jelas dari Perang Larut, sehinggalah kepada Perang Kelang dan Perang Kanching, kesemuanya berlaku di antara era 1860-1870 an walaupun berlainan tempat kecuali terbakarnya istana Raja Busu yang berlaku lebih awal. Kesemua perang saudara itu melibatkan kongsi-kongsi gelap cina dan British menjadikan perang itu sebab untuk campur tangan.

Yang peliknya, daerah-daerah yang diberi kepada Tengku Kudin, iaitu semua daerah di sebelah pantai Selangor, dari Kuala Selangor hingga ke Jugra tak maju dan menjadi Bandar mati, Bandar sedih. Tak macam Kuala Lumpur yang jadi lubuk emas bagi kaum cina terutamanya.

Sejarah Perang2 di atas yang saya tulis pada pukul 1.22 pagi ni, saling tak tumpah keadaannya dengan dua pihak parti politik melayu sekarang. Mesti ada parti cina yang menyelit dalam kedua-dua blok itu. DAP dengan anwar, MCA dengan UMNO. Dua pihak2 Melayu berperang, DAP & MCA untung. Luar nampak gaduh, tapi hati bersatu. Saya ingat lagi macam mana CM Pulau Pinang ketika itu, Tan Sri Koh Tsu Koon dari Gerakan yang memerintah Pulau Pinang daripada tahun 1990 sehingga tahun 2008 yang menyerahkan pemerintahan Pulau Pinang kepada Lim Guan Eng daripada DAP dalam keadaan bersalam, tanda pass baton lah. Takda sapa rugi, sebab cina jugak dapat untung.

Nasihat saya kepada kaum cina, dunia ni kita tak boleh ambil semua dan bagi orang bukan cina taik-taik kita je, sebab tuhan orang Melayu dan tuhan orang Cina sama, bukannya tuhan orang cina tu duit.

Sampai masa, akan tiba hari pengadilan dimana setiap zarah perbuatan kita akan diadili dan saya percaya dunia sedang memasuki Fasa Pengauditan Mega yang tidak melepaskan barang sebesar zarah kejahatan mahupun kebaikan.

Saya tutup teguran saya kepada kaum cina ini dengan Ayat Quran yang berbunyi “Mereka berkehendak memadamkan cahaya Allah dengan mulut (ucapan-ucapan) mereka dan Allah tidak mengkehendaki selain menyempurnakan cahayaNya, walaupun orang-orang kafir tidak menyukainya (At Taubah: 32).

Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan