Rata2 orang berkata, solat berjemaah itu lebih penting...tapii.......
Kalau solat lebih penting, kenapa 10 minit lagi nak azan, korang beratur gi tengok wayang?
Kalau solat lebih penting, kenapa waktu azan zohor, korang sibuk makan-makan lunch?
Patutnya Aku gi kedai makan waktu azan tu dan sound:
"OH, PATUTLAH MASJID KOSONG...!!! KAT SINI KORANG RAMAI-RAMAI YE…"
Tapi aku tak buat pun..kalau aku buat dah tentu aku kena belasah, maka dah tentu aku akan membalas balik serangan korang, oleh sebab korang ramai aku terpaksa menghabiskan masa 20 hingga 30 minit untuk menewaskan korang semua, maka dah tentu lepas tu org dah habis solat, oleh kerana aku tak nak tertinggal takbir pertama, maka aku tak buatlah!!!..cis!!…
بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Isnin, 4 November 2013
nikmat Allah :)
Sekiranya korang dari Negeri Terengganu pergi ke Kuala Lumpur dengan menaiki bas …dalam perjalanan dompet korang kena ragut/hilang/curi..sampai kat KL, korang baru sedar, baru gelabah..h/p pulak takde..perut lapar..tekak haus..sepanjang hari melilau mencari2 kot2 adalah terjumpa duit di mana-mana, nak makan ni..lapar nie..nak mintak sedekah, malu..kemudian sudah tengahhari, perut berkeroncong…masuk petang korang duduk dan menangis…
dengan izin Tuhan datanglah aku tegur korang...tanya apahal menangis, korang pun cerita bla bla bla..oleh kerana aku baik hati(satu doa mulut masin) aku pun belanja korang makan…lepas tu tolong beli pulak tiket untuk korang balik kampong, kemudian bagi pulak RM50 untuk buat belanja. ketika korang naik bas, aku bagi symbol V-peace..
Korang tentu terharu bukan?
Maka dah tentu bila korang balik kampong, korang akan cerita kebaikan 'aku' ni kepada member2 korang, pada mak bapak korang, dan aku percaya korang akan cerita aku punya kebaikkan sampai kat anak cucu..atau korang akan tulis dalam blog, puji aku bagusler, bestler..dan lain2…
Patutkah aku di puji sebegitu sekali?
Hanya dengan satu kebaikkan yg Allah takdirkan, maka aku akan menjadi wira korang sepanjang zaman?
Namun, yg menyedihkan..aku baru tolong korang sekali, korang dah puji bagai nak rak, bagaimana dengan Allah yg tolong korang hari2, berapa kali korang puji DIA yg PALING LAYAK di PUJI?
Hari-hari Allah bagi kita makan, bagi udara, bagi mata, tangan, bulu kening, kuku,gigi..sape yg nak puji Allah…oh…(pesan kat aku sndri)
Lidah ini begitu berat nak puji Allah, tapi begitu mudah memuji makhluk..
dengan izin Tuhan datanglah aku tegur korang...tanya apahal menangis, korang pun cerita bla bla bla..oleh kerana aku baik hati(satu doa mulut masin) aku pun belanja korang makan…lepas tu tolong beli pulak tiket untuk korang balik kampong, kemudian bagi pulak RM50 untuk buat belanja. ketika korang naik bas, aku bagi symbol V-peace..
Korang tentu terharu bukan?
Maka dah tentu bila korang balik kampong, korang akan cerita kebaikan 'aku' ni kepada member2 korang, pada mak bapak korang, dan aku percaya korang akan cerita aku punya kebaikkan sampai kat anak cucu..atau korang akan tulis dalam blog, puji aku bagusler, bestler..dan lain2…
Patutkah aku di puji sebegitu sekali?
Hanya dengan satu kebaikkan yg Allah takdirkan, maka aku akan menjadi wira korang sepanjang zaman?
Namun, yg menyedihkan..aku baru tolong korang sekali, korang dah puji bagai nak rak, bagaimana dengan Allah yg tolong korang hari2, berapa kali korang puji DIA yg PALING LAYAK di PUJI?
Hari-hari Allah bagi kita makan, bagi udara, bagi mata, tangan, bulu kening, kuku,gigi..sape yg nak puji Allah…oh…(pesan kat aku sndri)
Lidah ini begitu berat nak puji Allah, tapi begitu mudah memuji makhluk..
Ahad, 3 November 2013
2 manusia
Ramai yang menyangka Abu Lahab dengan Abu Jahal itu orang yang sama. Abu Lahab itu bapa saudara Nabi Muhammad SAW, sedangkan Abu Jahal tidak ada hubungan darah dengan nabi. Nama Abu Lahab yang sebenarnya adalah Abdul Uzza bin Abdul Muthalib sedangkan nama Abu Jahal yang sebenarnya adalah Abdul Hakam bin Hisyam.
Tentang Abu Lahab
Dia adalah tokoh kuffar Quraisy yang sangat membenci Nabi Muhammad SAW dan ajaran Islam yang dibawanya. Dialah yang memalukan Nabi di depan umatnya dengan ucapan yang hina, "Celaka engkau hai Muhammad ! Apakah ini maksudmu mengundang kami kemari ? " Kata Abu Lahab dengan sangat marah saat nabi sedang berkhutbah di kaki bukit.
Kerana kelancangannya itulah, pada hari itu juga Allah memalukan Abu Lahab dengan turun Surat Al - Lahab : "Binasalah kedua tangan Abu Lahab dan benar -benar binasa dia ! Tidaklah berguna baginya hartanya dan apa yang dia usahakan . Kelak dia akan masuk ke dalam api yang bergejolak (neraka). Dan (begitu pula isterinya , pembawa kayu bakar ( penyebar fitnah) . Di lehernya ada tali dari sabut yang dipintal . " (QS. Al- Lahab: 1 - 4) .
Abu Lahab ketika itu tidak bersendirian, ada lagi kawan setianya Abu Jahal, Walid bin Mughirah Al - Makhzumi, 'Ash bin Wail As - Sahmi , Amru bin Hisyam, Abdul Azza, Nadhar bin Harits , Uqbah bin Abi Mui'th , Ubay bin Khalaf , Umayyah bin Khalaf , dan lain -lain.
Tentang Abu Jahal
Nama asalnya Abdul Hakam bin Hisyam. Sejak remaja Abu Jahal sentiasa mengolok -olok Muhammad . Pernah juga keduanya berkelahi, Abu Jahal kalah dan terseliuh lututnya. Dia sangat berdendam kepada Muhammad.
Abu Jahal pernah melamar Khadijah binti Khuwailid, tetapi Khadijah menolak lamaran tersebut. Beberapa bulan kemudian , Muhammad meminang Khadijah dan diterima. Hati Abu Jahal semakin dengki kepada Muhammad. Setelah orang-orang lemah masuk Islam, Abu Jahal mengisytiharkan dirinya sebagai preman bandar Mekah. Orang-orang dhuafa yang masuk Islam semua mendapat penyeksaan pedih dari Abu Jahal. Yasir dan isterinya Sumiyyah mendapat seksa sehingga syahid di tangan Abu Jahal.
Tahun ke-12 dari kenabian atau 2 tahun sebelum Hijrah. Setelah Israk dan Mikraj Rasulullah mengajak manusia supaya percaya kepada kisah perjalanan yang menakjubkan itu. Ramai orang yang tidak percaya, termasuk Abu Jahal. "Bohong kau Muhammad, bagaimana mungkin dalam satu malam saja kamu boleh ke Baitul Maqdis? Kalau kau benar-benar sampai di sana, cuba kau ceritakan apa yang kau lihat dalam perjalanan. " Muhammad bercerita sesuai dengan yang dilihatnya secara tepat. Orang ramai membenarkan kecuali segelintir para munafiq dan Abu Jahal. " Itu sihir yang nyata! " , Teriak Abu Jahal .
Kemudian Abu Jahal dan anak buahnya selalu menganggu orang-orang yang solat. Mereka sering melemparkan orang -orang solat dengan tahi unta, kotoran kambing, dan sebagainya. Bilangan mereka ramai dan sering mengejek orang-orang Islam dan Muhammad SAW, namun demikian , nabi dan pengikutnya tetap bersabar dan tidak melawan orang jahil yang berkelompok itu .
Suatu hari, Abu Jahal sendiri yang ingin membinasakan Nabi Muhammad SAW. Ketika nabi sedang sujud, Abu Jahal muncul mengendap-ngendap dengan batu besar di tangannya. Dia ingin menghentam kepala nabi agar pecah. Tiba-tiba ia melihat seekor unta raksasa yang ingin menelannya. Abu Jahal ketakutan sambil melepaskan batu dan lari lintang pukang, sampai terkencing dan terberak dalam seluar. Sampai di rumah dia pengsan.
Dasar orang jahil, Abu Jahal belum insaf, dia mahu melemahkan Muhammad. Dia pula yang merancang agar Muhammad dibunuh atau diusir dari Kota Mekah. Ketika Muhammad berhijrah, Abu Jahal berpesta. Dia merasa dirinya sudah menang. Allah berfirman tentang Abu Jahal ini , "Sekali- kali tidak! Sungguh , manusia itu benar- benar melampaui batas. Kerana dia melihat dirinya serba cukup. " (QS. Al -' Alaq: 6 - 7 ).
gula gula2
Subky Latif, | 03 Nov 2013 |
Segala nikmat kecemerlangan dan syurga yang dijanjikan oleh Bajet 2014 belum dapat dikecapi atau jadi satu angan-angan, tetapi kesan awal yang bakal dihadapi segera oleh rakyat dan pengguna ialah bala dan pahit.
Berbagai-bagai janji yang disarankan dirasakan seperti memberi gula-gula yang tiada rasa pada lidah dan tekak melainkan terasa ada benda pada lidah dan tekak.
Apa yang ditawar yang boleh dapat segera seperti BRIM yang dinaikkan RM150 dari RM500 kepada RM650 sekali atau dua kali setahun bagi isi rumah yang berpendapatan sehingga RM3,000 sebulan, pesara dapat RM250 sebulan, bonus pegawai awam antara setengah bulan gaji dan minima RM500, seramai 3,334 murid Taska anak orang berpendapatan kurang dari RM900 sebulan diberi bantuan RM250 sebulan dan macam-macam lagi.
Bunyi sedap dan menyeronokkan. Tetapi ia ibarat memberi gula-gula kerana benda yang bakal melanda pula seperti cukai GST dan mansuh subsidi gula akan menenggelamkan apa yang tawarkan itu. Yang melanda itu bala. Apabila bala itu menenggelamkan tawaran manis tadi jadilah tawaran itu ibarat gula-gula.
Gula-gula biasanya manis tetapi apabila gula naik 35 sen sekilo yang disebut sebagai mansuh subsidi gula, maka ia menjadi gula-gula tadi tawar. Nasib baik yang tidak bergula itu tawar tetapi ada yang tidak bergula yang pahit seperti kopi. Ada yang rasa kopi pahit itu nikmat, tetapi bagaimana kalau kek dan kuih muih pahit? Segala yang tawar dan payau tak tertelan oleh tekak, apa lagilah yang pahit.
Betullah berlebih gula menjadikan kencing manis, tetapi tiada yanag manis menyebabkan hilang tenaga dan terdedah kepada berbagai-bagai penyakit juga.
Orang Arab boleh tidak makan gula dan dapat tenaga dengan makan kurma, tetapi kurma di Malaysia tidak berbuah. Boleh kurma menggantikan gula bagi memelihara tenaga, tetapi lebih murah membeli gula tanpa subsidi daripada memberi kurma.
Manusia dari mula tidak terpisah dengan manis. Memansuhkan subsidi gula sama seperti mencatu atau menyekat menikmati manis. Bagi yang berada, gula tanpa sabsidi seperti mencatu manis, tetapi bagi yang tidak berada memanshkan sabsidi seperti menyekatnya menikmati manis.
Gula ada tetapi mahal. Pilihan mereka antara gula dan beras. Dengan pendapatan belum tinggi seperti yang dijanjikan sejak empat tahun dulu, dengan pendapatan yang ada, kalau mereka beli beras secukupnya, mereka tidak boleh beli gula. Kalau beli gula dan barang yang bergula, tak boleh beli beras secukupnya.
Untuk makan nasi tidak cukup beli beras saja. Dia mesti beli lauk dan segala yang melengkapkan sistem lauk. Jika dia nak beli beras dan gula, maka dia mesti makan nasi kurang lauk atau makan nasi tak berlauk. Musim Jepun dulu kita makan nasi berlauk ubi atau pisang muda. Bagi ia diterima tekak, ia digaul dengan garam dan minyak.
Saya pernah terima tetamu dari Timur Leste. Mereka tidak sentuh lauk yang disediakan. Mereka makan nasi putih saja. Saya dapati mereka segar. Apakah tiba masa kita jadi seperti mereka makan nasi tak berlauk dan tak berkuah?
Dengan minyak naik sebulan dua dulu, tiada jaminan ia tidak naik lagi, kita dapati kesan kenaikan barang gara-gara kenaikan minyak, kini kita hadapi kenaikan gula dengan kesan kenaikan segara makanan manis, beberapa belas bulan lagi kita hadapi pula cukai GST sedang pendapatan masing-masing belum juga tinggi, maka belum nampak sesuatu yang manis dari bajet baru itu.
Yang nampak adalah bala sedang mara dan yang dirasa setakat ini bajet itu adalah tawar, pahit dan kepahitan. Setahun lagi ada pula Bajet 2015, apa pula bala kali itu? Bala! Bala! Balak!
Berbagai-bagai janji yang disarankan dirasakan seperti memberi gula-gula yang tiada rasa pada lidah dan tekak melainkan terasa ada benda pada lidah dan tekak.
Apa yang ditawar yang boleh dapat segera seperti BRIM yang dinaikkan RM150 dari RM500 kepada RM650 sekali atau dua kali setahun bagi isi rumah yang berpendapatan sehingga RM3,000 sebulan, pesara dapat RM250 sebulan, bonus pegawai awam antara setengah bulan gaji dan minima RM500, seramai 3,334 murid Taska anak orang berpendapatan kurang dari RM900 sebulan diberi bantuan RM250 sebulan dan macam-macam lagi.
Bunyi sedap dan menyeronokkan. Tetapi ia ibarat memberi gula-gula kerana benda yang bakal melanda pula seperti cukai GST dan mansuh subsidi gula akan menenggelamkan apa yang tawarkan itu. Yang melanda itu bala. Apabila bala itu menenggelamkan tawaran manis tadi jadilah tawaran itu ibarat gula-gula.
Gula-gula biasanya manis tetapi apabila gula naik 35 sen sekilo yang disebut sebagai mansuh subsidi gula, maka ia menjadi gula-gula tadi tawar. Nasib baik yang tidak bergula itu tawar tetapi ada yang tidak bergula yang pahit seperti kopi. Ada yang rasa kopi pahit itu nikmat, tetapi bagaimana kalau kek dan kuih muih pahit? Segala yang tawar dan payau tak tertelan oleh tekak, apa lagilah yang pahit.
Betullah berlebih gula menjadikan kencing manis, tetapi tiada yanag manis menyebabkan hilang tenaga dan terdedah kepada berbagai-bagai penyakit juga.
Orang Arab boleh tidak makan gula dan dapat tenaga dengan makan kurma, tetapi kurma di Malaysia tidak berbuah. Boleh kurma menggantikan gula bagi memelihara tenaga, tetapi lebih murah membeli gula tanpa subsidi daripada memberi kurma.
Manusia dari mula tidak terpisah dengan manis. Memansuhkan subsidi gula sama seperti mencatu atau menyekat menikmati manis. Bagi yang berada, gula tanpa sabsidi seperti mencatu manis, tetapi bagi yang tidak berada memanshkan sabsidi seperti menyekatnya menikmati manis.
Gula ada tetapi mahal. Pilihan mereka antara gula dan beras. Dengan pendapatan belum tinggi seperti yang dijanjikan sejak empat tahun dulu, dengan pendapatan yang ada, kalau mereka beli beras secukupnya, mereka tidak boleh beli gula. Kalau beli gula dan barang yang bergula, tak boleh beli beras secukupnya.
Untuk makan nasi tidak cukup beli beras saja. Dia mesti beli lauk dan segala yang melengkapkan sistem lauk. Jika dia nak beli beras dan gula, maka dia mesti makan nasi kurang lauk atau makan nasi tak berlauk. Musim Jepun dulu kita makan nasi berlauk ubi atau pisang muda. Bagi ia diterima tekak, ia digaul dengan garam dan minyak.
Saya pernah terima tetamu dari Timur Leste. Mereka tidak sentuh lauk yang disediakan. Mereka makan nasi putih saja. Saya dapati mereka segar. Apakah tiba masa kita jadi seperti mereka makan nasi tak berlauk dan tak berkuah?
Dengan minyak naik sebulan dua dulu, tiada jaminan ia tidak naik lagi, kita dapati kesan kenaikan barang gara-gara kenaikan minyak, kini kita hadapi kenaikan gula dengan kesan kenaikan segara makanan manis, beberapa belas bulan lagi kita hadapi pula cukai GST sedang pendapatan masing-masing belum juga tinggi, maka belum nampak sesuatu yang manis dari bajet baru itu.
Yang nampak adalah bala sedang mara dan yang dirasa setakat ini bajet itu adalah tawar, pahit dan kepahitan. Setahun lagi ada pula Bajet 2015, apa pula bala kali itu? Bala! Bala! Balak!
Visi Misi matlamat
Setelah terlibat dalam Perbincangan Meja Bulat (RTD) dianjur oleh ASLI pada hari Isnin (28 Oktober) lalu dan satu Forum 30 Oktober dianjur oleh Fakulti Ekonomi, Univerisiti Malaya oleh Persatuan Mahsiswa, saya kini bersedia tegas dan terang pendirian dan rumusan tentang Budget 2014 ini dengan cara bertulis.
Untuk pengetahuan umum, RTD anjuran ASLI berjodol “Kelestarian Fiskal dan Impak ke atas Sektor Korporat’ dan Forum UM atas tajuk Analisis Budget 2014. Panelis Forum MU pula terdiri dari Tan Sri Dr Kamal Saleh, Dr Nungsari dan Professor Rajah Rahsiah dan saya sendiri dan sebahagian besar yang hadir terdiri dari penuntut Fakulti Ekonomi dan ada dari UPM dan USIM.
RTD ASLI pula dikemudikan oleh Tan Sri Dr Navaratnam dan pendiskusi terdiri dari Dr Chen Chaw Min mewakili Kementerian Kewangan, Professor Dr Rajah Rahsia dari UM, Mr Khoo Chuan Keat dari Pricewaterhouse Coopers (PwC Malaysia) dan Mr Stewart James Forbes, Pengarah Eksekutif dari Malaysia International Chamber of Commerce & Industry (MICCI).
Saya mulakan dengan menegas kesimpulan bahawa keseluruhan Bajet Najib ini saya sifatkan sebagai Budget yang tidak punya visi atau wawasan. Budget ini hanya punya Matlamat. Keyakinan awal saya lebih mendalam lagi ketika panelis Forum di UM mengongsi rumusan dan kecenderungan yang sama.
Terdahulu dari pengumuman Bajet oleh Najib pada 25hb Oktober lalu, saya telah menulis dua makalah tentang ‘langkah-langkah menyejukkan pasaran hartanah’ dan kedua ‘bagaimana GST bakal menyusahkan rakyat’. Terbukti sebahagian besar syor saya dalam makalah pertama kini menjadi polisi kerajaan dalam Bajet Najib. Saya masih mahu membuktikan kebenaran makalah kedua saya tentang GST,
Panelis semacam sepakat dalam Forum UM bahawa Belanjawan ini tidak punya satu kerangka pemikiran yang ‘jelas dan tegas’ dari sisi pandang strategik pembangunan bagi mencapai status Negara maju pada tahun 2020.
Sebaliknya ‘pendewaan’ terhadap angka pertumbuhan terus menjadi pegangan kerajaan Umno-BN untuk kesekian lamanya. Budget ini menyerlahkan penerusan anutan fahaman tersebut.
Selainnya Budget 2014 ini hanya ‘memperbanyak kerja yang sama’ atau lebih sinis ‘more of the same’.
Namun di segi metodologi untuk mencapai sesuatu Visi tidak menampakkan kejelasan, bahkan ketidaktentuan, samar dan terkadangkali penuh kontradiksi.
Ternyata, di sebaliknya segala pengenalan akronim barunya Model Ekonomi Baru (NEM), ETP dan EPP, pakar-pakar ekonomi seperti Tan Sri Dr Kamal Saleh, Professor Industri Ekonomi termasuk Professor Jomo Sundram dan ramai yang lain masih gusar memerhatikan bersimpang-siurnya trajektori pembangunan ke arah cita-cita negara maju pada 2020 nanti.
Lebih tepat lagi adalah seluruh Belanjawaan, sebagai alat fiskal jangka pendek, dicerakin bagi mengatasi kepincangan tadbir-urus kewangan Negara, 16 tahun berturut-turut.
Dengan lain perkataan, Belanjawaan ini dirangka, seperti dijelaskan PM Najib sendiri, adalah bagi mengurangkan defisit fiskal negara ke paras 3.5 Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sementara berusaha mengekalkan pertumbuhan yang munasabah di antara 4-4.5%.
Belanjawaan ini adalah untuk mempastikan bahawa kerajaan Pusat tidak akan terus menambah hutangnya dengan memperkenalkan sumber pendapatan baru yakni dari segi pengenalan ‘Cukai Barangan dan Perkhidmatan atau GST’.
Bagi mencapai matlamat itu, Najib pertegaskan tentang komitmen mereka untuk mengurangkan seterusnya menamatkan pemberian subsidi dalam frasa ‘rasionalisasi subsidi’. Penarikan subsidi gula sebanyak 34 sen sekilo disiytiharkan terus dan berkuatkuasanya keesokan harinya 26hb Oktober.
Subsidi dicerca supaya dipandang jelek. Subsidi dihubungkaitkan dengan segala yang membawa keburukan termasuk ‘mengherot pasaran’, ketidakefisienan, penyeludupan, dan pembaziran. Namun Najib sepi apabila subsidi diberikan kepada krooni,contohnya, pihak Penjana Tenaga Bebas (IPP). Tidak pula ditonjolkan tentang subsidi kepada kroni yang lain seperti yang disebut dengan istilah insentif, geran dan juga atas nama pelepasan cukai atau ‘tax-brake’ kepada entiti-entiti perniagaan.
Penulisan ini mengingatkan Najib dan kerajaan Umno-BN bahawa jangan memangsakan rakyat ketika hutang Negara sudah mencecah RM543.3 bilion bersamaan dengan 54.8% KDNK. Rakyat tidak ada campurtangan dalam membuat hutang sebesar ini. Umno dan mutakhir ini Najiblah yang mesti dipersalahkan.
Sejak 2009, ketika mengambil alih pimpinan Negara, Najib memohon Penambahan Perbelanjaan (Supplementaray Budget) sebayak RM20 bilion setahun! 75% dari itu adalah perbelanjaan mengurus (OPEX).
Terdahulu dari tahun 2000, hanya RM5 bilion sahaja sebagai perbelanjaan tambahan. Antara 1995-1999, kerajaan berbelanja kurang dari pendapatan yakni Budget Berlebihan (Surplus) atau Berimbang (Balanced).
Saya ingatkan PM Najib selagi habit atau tabiat buruk ‘ketagihan’ memohon Belanjawaan Tambahan ini tidak boleh dibenteras dan diatasi, lebih jelek lagi ‘berbelanja dahulu dan pohon kemudian’, maka Najib hanya boleh beretorika dengan slogan ‘kemampanan fiskal’ atau ‘fiscal sustanaibility’.
Hakikatnya, kesemuanya adalah cakap kosong sahaja. Cita-cita untuk mendapatkan Belanjawan Berimbang pada tahun 2020 adalah impian semata-mata. Buktikan kami salah!
Bagi mengatasi kemelut hutang, Najib sangat berhajat kepada satu sistem cukai yang bersifat ‘broad-based’ dan membawa pulangan yang lebih lumayan. GST, pada sifatnya yang berteraskan ‘multi-peringkat’ dan melibatkan satu senarai barangan dan perkhidmatan yang jauh lebih panjang dan merangkumi, pasti akan mendatangkan hasil yang lebih lumayan dari system Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST).
Pada permulaan kadar 6% GST, kerajaan berharap akan dapat pungutan cukai antara RM10-12 bilion. Persoalan besar yang Najib perlu jawab dahulu ialah ‘Apakah wajar kerajaan mengenakan Cukai pada golongan berpendapatan rendah sama seperti golongan berpendapatan tinggi?
Meskipun hujjah balasnya ialah ‘Siapa guna dia bayar’ namun GST jelasnya meninggalkan kesan yang Tidak Adil atau Inequitable bahkan sebaliknya “Regresif’ atau Songsang.
Akhirnya kerajaan tidak menggunakan sistem Cukai untuk melakukan ‘Pengagihan semula kekayaan’ (Redistribution of Income-Wealth) akan tetapi sebaliknya menggunakan Cukai untuk ‘Memangsakan Rakyat Berpendapatan Rendah’. Mekipun boleh ditampung dengan BRIM dan sebagainya, saya minta PM Najib terangkan betapa impak dan dampak kewangan ke atas rakyta teramai. Buktikan kami salah sekali lagi!
Mengapakah Najib sunyi sepi tentang pengenalan ‘Cukai Keuntungan Kapital atau Capital Gain Tax’ khasnya keuntungan dalam pelaburun kewangan seperti Saham atau Ekuiti dan juga Bon.
Dari hanya memandang kepada rakyat teramai yang sudah pun terbeban dengan kos saraan hidup yang tinggi, gaji yang telah lama beku dan nilai ringgit yang terumbang- ambing, mengapa Najib bisu tentang mendapatkan pendapatan dari mereka yang membuat keuntungan jutaan ringgit dalam transkasi jual-beli saham dan pelaburan kewangan lain?
Apakah alasan beliau hanya kerana untuk menjadi Bursa kita berdaya-saing. Kita kehilangan billion RM setahun kerana tidak mengenakan cukai keuntungan ‘Capital’ ini!
Belanjawaan Najib gagal menyerlahkan cara bagaimana Negara ini mahu memacu ‘ekonomi berpendapatan tinggi’ sekaligus melonjakkan rakyat supaya mencapai pendapatan per kapita RM46, 500 atau USD 15,000 setahun.
Najib wajar diigatkan bahawa sekadar mengulangi apa yang dicapai oleh Tun Mahathir di segi mencapai petumbuhan 9% untuk selama satu dekad dalam 90an tidak mendatangkan apa-apa kesan limpahan atau ‘trickling-down effect’ kepada rakyat teramai.
Bahkan akibat dari pacuan ‘menggila’ seperti itulah fenomena ‘ekonomi meruap’ atau ‘over-heating economy’ dan pelbagai ‘bubble’ termasuk belon-hartanah. Kesemua meletop dan terdedah semasa ‘Krisis Kewanagan Asean 1997’.
Bersekali dengan kesemua itu adalah pelebaran kesenjangan atau jurang kaya-miskin yang terus melebar samada di antara kaum dan dalam sesebuah kaum etnik. Paling parah adalah kaum Melayu. Kesemua adalah akibat Model Pembangunan yang Pincang dan Tempang.
Pembangunan yang jelasnya tidak melahirkan sebuah “Socially Just Development” atau “Pembangunan Sosial yang Adil”. Perhatikan ‘Pekali Gini’ yang semakin melebar adalah cukup untuk mengesahkan betapa target seperti ‘ “Pendapatan Per Kapita” adalah sangat tidak tepat sebagai kayu ukor berbanding dengan ‘Pendapatan Ahli Isi-Rumah’ atau “Member Household Income”.
Lebih kritikal dari itu adalah model pacuan Pembangunan bagi mencapai “Negara Maju dengan pendapatan yang disasarkan”. Meskipun falsafah itu masih boleh penulis pertikaikan, namun berdasarkan model pembangunan yang dikehendakki sendiri oleh Najib-BN itu masih banyak yang boleh dibahaskan dan dihujjahkan kelestarian dan kemunasabahannya.
Bayangkan Korea Selatan yang dalam tahun 70an memiliki pendapatan per kapita setengah dari rakyat di negara ini, kini mempunyai 4 kali ganda pendapatan per kapita dari rakyat Malaysia.
Apakah kehebatan mereka atau apakah kesilapan kita? Mengapakah model pembangunan mereka yang tidak bercakap memperaga MultiMedia Super-Corridor serta pelbagai Flagships dan K-economy serta K-pekerja seperti Malaysia tetapi melahirkan gergasi seperti Samsung dan Hyundai dan banyak lagi?
Kita sebaliknya hanya memilikki industry-industri dan IKS yang berteraskan Nilai-Tambah yang rendah. Mengapakah mereka mampu mencapai ‘Total Factor Productivity – TFP” pekerja yang sangat tinggi sementara kita jauh ketinggalan? Mengapa mereka mampu mencapai nilai “Keberkesanan Output Pelaburan Kapital “ atau nilai ICOR mereka yang berkesan, sementara kita tergendala dengan pelbagai kebejatan ketirisan dan budaya dan ‘delivery’ kerja yang sangat tidak efisen?
Kesemua ini dan banyak lagi perkara-perkara struktiral dan ‘asas’ sebenarnya menantikan jawapan oleh PM Najib! Nyata bahawa belanjawan ini digubal dengan ‘Matlamat’ mengelakkan kemelut Hutang terus membengkak dan mengurangkan Defisit Fiskal yang sangat menekan Najib dan kerajaan BN.
Sekali saya katakan inilah Belanjawan yang tidak punya Visi pembangunan, hanya punya Matlamat!
Dr Dzulkefly Ahmad,
Pengarah Ekeskutif Pusat Penyelidikan PAS Pusat.
Untuk pengetahuan umum, RTD anjuran ASLI berjodol “Kelestarian Fiskal dan Impak ke atas Sektor Korporat’ dan Forum UM atas tajuk Analisis Budget 2014. Panelis Forum MU pula terdiri dari Tan Sri Dr Kamal Saleh, Dr Nungsari dan Professor Rajah Rahsiah dan saya sendiri dan sebahagian besar yang hadir terdiri dari penuntut Fakulti Ekonomi dan ada dari UPM dan USIM.
RTD ASLI pula dikemudikan oleh Tan Sri Dr Navaratnam dan pendiskusi terdiri dari Dr Chen Chaw Min mewakili Kementerian Kewangan, Professor Dr Rajah Rahsia dari UM, Mr Khoo Chuan Keat dari Pricewaterhouse Coopers (PwC Malaysia) dan Mr Stewart James Forbes, Pengarah Eksekutif dari Malaysia International Chamber of Commerce & Industry (MICCI).
Saya mulakan dengan menegas kesimpulan bahawa keseluruhan Bajet Najib ini saya sifatkan sebagai Budget yang tidak punya visi atau wawasan. Budget ini hanya punya Matlamat. Keyakinan awal saya lebih mendalam lagi ketika panelis Forum di UM mengongsi rumusan dan kecenderungan yang sama.
Terdahulu dari pengumuman Bajet oleh Najib pada 25hb Oktober lalu, saya telah menulis dua makalah tentang ‘langkah-langkah menyejukkan pasaran hartanah’ dan kedua ‘bagaimana GST bakal menyusahkan rakyat’. Terbukti sebahagian besar syor saya dalam makalah pertama kini menjadi polisi kerajaan dalam Bajet Najib. Saya masih mahu membuktikan kebenaran makalah kedua saya tentang GST,
Panelis semacam sepakat dalam Forum UM bahawa Belanjawan ini tidak punya satu kerangka pemikiran yang ‘jelas dan tegas’ dari sisi pandang strategik pembangunan bagi mencapai status Negara maju pada tahun 2020.
Sebaliknya ‘pendewaan’ terhadap angka pertumbuhan terus menjadi pegangan kerajaan Umno-BN untuk kesekian lamanya. Budget ini menyerlahkan penerusan anutan fahaman tersebut.
Selainnya Budget 2014 ini hanya ‘memperbanyak kerja yang sama’ atau lebih sinis ‘more of the same’.
Namun di segi metodologi untuk mencapai sesuatu Visi tidak menampakkan kejelasan, bahkan ketidaktentuan, samar dan terkadangkali penuh kontradiksi.
Ternyata, di sebaliknya segala pengenalan akronim barunya Model Ekonomi Baru (NEM), ETP dan EPP, pakar-pakar ekonomi seperti Tan Sri Dr Kamal Saleh, Professor Industri Ekonomi termasuk Professor Jomo Sundram dan ramai yang lain masih gusar memerhatikan bersimpang-siurnya trajektori pembangunan ke arah cita-cita negara maju pada 2020 nanti.
Lebih tepat lagi adalah seluruh Belanjawaan, sebagai alat fiskal jangka pendek, dicerakin bagi mengatasi kepincangan tadbir-urus kewangan Negara, 16 tahun berturut-turut.
Dengan lain perkataan, Belanjawaan ini dirangka, seperti dijelaskan PM Najib sendiri, adalah bagi mengurangkan defisit fiskal negara ke paras 3.5 Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sementara berusaha mengekalkan pertumbuhan yang munasabah di antara 4-4.5%.
Belanjawaan ini adalah untuk mempastikan bahawa kerajaan Pusat tidak akan terus menambah hutangnya dengan memperkenalkan sumber pendapatan baru yakni dari segi pengenalan ‘Cukai Barangan dan Perkhidmatan atau GST’.
Bagi mencapai matlamat itu, Najib pertegaskan tentang komitmen mereka untuk mengurangkan seterusnya menamatkan pemberian subsidi dalam frasa ‘rasionalisasi subsidi’. Penarikan subsidi gula sebanyak 34 sen sekilo disiytiharkan terus dan berkuatkuasanya keesokan harinya 26hb Oktober.
Subsidi dicerca supaya dipandang jelek. Subsidi dihubungkaitkan dengan segala yang membawa keburukan termasuk ‘mengherot pasaran’, ketidakefisienan, penyeludupan, dan pembaziran. Namun Najib sepi apabila subsidi diberikan kepada krooni,contohnya, pihak Penjana Tenaga Bebas (IPP). Tidak pula ditonjolkan tentang subsidi kepada kroni yang lain seperti yang disebut dengan istilah insentif, geran dan juga atas nama pelepasan cukai atau ‘tax-brake’ kepada entiti-entiti perniagaan.
Penulisan ini mengingatkan Najib dan kerajaan Umno-BN bahawa jangan memangsakan rakyat ketika hutang Negara sudah mencecah RM543.3 bilion bersamaan dengan 54.8% KDNK. Rakyat tidak ada campurtangan dalam membuat hutang sebesar ini. Umno dan mutakhir ini Najiblah yang mesti dipersalahkan.
Sejak 2009, ketika mengambil alih pimpinan Negara, Najib memohon Penambahan Perbelanjaan (Supplementaray Budget) sebayak RM20 bilion setahun! 75% dari itu adalah perbelanjaan mengurus (OPEX).
Terdahulu dari tahun 2000, hanya RM5 bilion sahaja sebagai perbelanjaan tambahan. Antara 1995-1999, kerajaan berbelanja kurang dari pendapatan yakni Budget Berlebihan (Surplus) atau Berimbang (Balanced).
Saya ingatkan PM Najib selagi habit atau tabiat buruk ‘ketagihan’ memohon Belanjawaan Tambahan ini tidak boleh dibenteras dan diatasi, lebih jelek lagi ‘berbelanja dahulu dan pohon kemudian’, maka Najib hanya boleh beretorika dengan slogan ‘kemampanan fiskal’ atau ‘fiscal sustanaibility’.
Hakikatnya, kesemuanya adalah cakap kosong sahaja. Cita-cita untuk mendapatkan Belanjawan Berimbang pada tahun 2020 adalah impian semata-mata. Buktikan kami salah!
Bagi mengatasi kemelut hutang, Najib sangat berhajat kepada satu sistem cukai yang bersifat ‘broad-based’ dan membawa pulangan yang lebih lumayan. GST, pada sifatnya yang berteraskan ‘multi-peringkat’ dan melibatkan satu senarai barangan dan perkhidmatan yang jauh lebih panjang dan merangkumi, pasti akan mendatangkan hasil yang lebih lumayan dari system Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST).
Pada permulaan kadar 6% GST, kerajaan berharap akan dapat pungutan cukai antara RM10-12 bilion. Persoalan besar yang Najib perlu jawab dahulu ialah ‘Apakah wajar kerajaan mengenakan Cukai pada golongan berpendapatan rendah sama seperti golongan berpendapatan tinggi?
Meskipun hujjah balasnya ialah ‘Siapa guna dia bayar’ namun GST jelasnya meninggalkan kesan yang Tidak Adil atau Inequitable bahkan sebaliknya “Regresif’ atau Songsang.
Akhirnya kerajaan tidak menggunakan sistem Cukai untuk melakukan ‘Pengagihan semula kekayaan’ (Redistribution of Income-Wealth) akan tetapi sebaliknya menggunakan Cukai untuk ‘Memangsakan Rakyat Berpendapatan Rendah’. Mekipun boleh ditampung dengan BRIM dan sebagainya, saya minta PM Najib terangkan betapa impak dan dampak kewangan ke atas rakyta teramai. Buktikan kami salah sekali lagi!
Mengapakah Najib sunyi sepi tentang pengenalan ‘Cukai Keuntungan Kapital atau Capital Gain Tax’ khasnya keuntungan dalam pelaburun kewangan seperti Saham atau Ekuiti dan juga Bon.
Dari hanya memandang kepada rakyat teramai yang sudah pun terbeban dengan kos saraan hidup yang tinggi, gaji yang telah lama beku dan nilai ringgit yang terumbang- ambing, mengapa Najib bisu tentang mendapatkan pendapatan dari mereka yang membuat keuntungan jutaan ringgit dalam transkasi jual-beli saham dan pelaburan kewangan lain?
Apakah alasan beliau hanya kerana untuk menjadi Bursa kita berdaya-saing. Kita kehilangan billion RM setahun kerana tidak mengenakan cukai keuntungan ‘Capital’ ini!
Belanjawaan Najib gagal menyerlahkan cara bagaimana Negara ini mahu memacu ‘ekonomi berpendapatan tinggi’ sekaligus melonjakkan rakyat supaya mencapai pendapatan per kapita RM46, 500 atau USD 15,000 setahun.
Najib wajar diigatkan bahawa sekadar mengulangi apa yang dicapai oleh Tun Mahathir di segi mencapai petumbuhan 9% untuk selama satu dekad dalam 90an tidak mendatangkan apa-apa kesan limpahan atau ‘trickling-down effect’ kepada rakyat teramai.
Bahkan akibat dari pacuan ‘menggila’ seperti itulah fenomena ‘ekonomi meruap’ atau ‘over-heating economy’ dan pelbagai ‘bubble’ termasuk belon-hartanah. Kesemua meletop dan terdedah semasa ‘Krisis Kewanagan Asean 1997’.
Bersekali dengan kesemua itu adalah pelebaran kesenjangan atau jurang kaya-miskin yang terus melebar samada di antara kaum dan dalam sesebuah kaum etnik. Paling parah adalah kaum Melayu. Kesemua adalah akibat Model Pembangunan yang Pincang dan Tempang.
Pembangunan yang jelasnya tidak melahirkan sebuah “Socially Just Development” atau “Pembangunan Sosial yang Adil”. Perhatikan ‘Pekali Gini’ yang semakin melebar adalah cukup untuk mengesahkan betapa target seperti ‘ “Pendapatan Per Kapita” adalah sangat tidak tepat sebagai kayu ukor berbanding dengan ‘Pendapatan Ahli Isi-Rumah’ atau “Member Household Income”.
Lebih kritikal dari itu adalah model pacuan Pembangunan bagi mencapai “Negara Maju dengan pendapatan yang disasarkan”. Meskipun falsafah itu masih boleh penulis pertikaikan, namun berdasarkan model pembangunan yang dikehendakki sendiri oleh Najib-BN itu masih banyak yang boleh dibahaskan dan dihujjahkan kelestarian dan kemunasabahannya.
Bayangkan Korea Selatan yang dalam tahun 70an memiliki pendapatan per kapita setengah dari rakyat di negara ini, kini mempunyai 4 kali ganda pendapatan per kapita dari rakyat Malaysia.
Apakah kehebatan mereka atau apakah kesilapan kita? Mengapakah model pembangunan mereka yang tidak bercakap memperaga MultiMedia Super-Corridor serta pelbagai Flagships dan K-economy serta K-pekerja seperti Malaysia tetapi melahirkan gergasi seperti Samsung dan Hyundai dan banyak lagi?
Kita sebaliknya hanya memilikki industry-industri dan IKS yang berteraskan Nilai-Tambah yang rendah. Mengapakah mereka mampu mencapai ‘Total Factor Productivity – TFP” pekerja yang sangat tinggi sementara kita jauh ketinggalan? Mengapa mereka mampu mencapai nilai “Keberkesanan Output Pelaburan Kapital “ atau nilai ICOR mereka yang berkesan, sementara kita tergendala dengan pelbagai kebejatan ketirisan dan budaya dan ‘delivery’ kerja yang sangat tidak efisen?
Kesemua ini dan banyak lagi perkara-perkara struktiral dan ‘asas’ sebenarnya menantikan jawapan oleh PM Najib! Nyata bahawa belanjawan ini digubal dengan ‘Matlamat’ mengelakkan kemelut Hutang terus membengkak dan mengurangkan Defisit Fiskal yang sangat menekan Najib dan kerajaan BN.
Sekali saya katakan inilah Belanjawan yang tidak punya Visi pembangunan, hanya punya Matlamat!
Dr Dzulkefly Ahmad,
Pengarah Ekeskutif Pusat Penyelidikan PAS Pusat.
Langgan:
Catatan (Atom)