#TabungHartanah
LAGI 2 TAHUN HARTANAH JATUH HARGA?
1. Saya ditanya tentang pandangan Prof Dr Ho Ke Ping tentang saranan beliau agar orang muda jangan beli hartanah. Tunggu harga hartanah akan jatuh 2 tahun dari sekarang.
2. Ini pandangan saya yang bukan Profesor dan hanya pelabur di kampung. Saya sarankan anak muda dengar pandangannya, kerana dia seorang Profesor. Jangan ambil pandangan saya kerana saya bukan pakar.
3. Izinkan saya beri sedikit pandangan bila banyak yang bertanya. Saya dan beberapa sahabat saya senantiasa menulis tentang celik hartanah sejak tahun 2013. Kita cuba beri kesedaran hartanah pada golongan muda.
4. Saranan ini bukan baru anak muda, tahun 2007-2008 saya pernah dengar saranan yang sama dimedia. Semua orang kelam kabut dan 'share' merata dunia. Jangan beli hartanah katanya.
5. Kita sambut 'baik saranan' ini dan akhirnya nilai hartanah terus kekal menaik. Hari ini heboh lagi agar jangan beli rumah atau hartanah.
Anak muda yang kacak dan jelita,
6. Belian hartanah ada 3 cara, beli dari pemaju, pasaran sekunder dan pasaran lelongan. Pasaran yang dimaksudkan oleh Profesor ini mungkin belian dari pemaju.
7. Ada dua pasaran lagi yang kita boleh beli, iaitu sekunder atau bahasa kampungnya rumah terpakai dan hartanah terlelong. Pasaran ini sering dipandang sepi oleh golongan muda.
Kata mereka rumah ini tak cantik dan tidak wangi. Pasaran sekunder mula terjual banyak dibawah harga pasaran tahun ini, dan kadang kala harga ditentukan pembeli bila penjual terdesak.
8. Beli hartanah bukan soal waktu, ia soal kita telah bersedia atau tidak. Jika kita telah bersedia untuk ada komitmen membayar pembiayaan rumah, silakan beli sahaja.
9. Jika kita tunggu sampainya waktu hartanah jatuh harga, waktu itu ekonomi mungkin dah caca marba dan gila. Bank bank tentu sukar beri pembiayaan pada kita, kadar pinjaman juga pasti tinggi macam dulu kala (1997-1998). Bolehkah kita membeli?
Cadangan,
10. Jangan bermula membeli rumah yang mahal, saya seringkali sarankan anak muda membeli berdasarkan median gaji kita. Bukannya rumah yang kita suka.
Rumah pertama biar kecil dan sederhana. Hitung harga rumah berdasarkan kaki persegi (psf), bukan beli yang ada kolam mandi.
11. Malangnya ramai orang muda tidak tahu pengiraan rumah yang layak mereka beli berdasarkan gaji. Beli bukan hanya lihat harga tetapi nisbah kemampuan kita. Berapa harga rumah yang sesuai?
Gaji tahunan x 5.5 = harga kediaman yang layak kita dibeli.
12. Hartanah merupakan aset yang paling lambat terkesan akibat perubahan ekonomi. Ia tidak seperti instruments pelaburan lain yang cepat berubah.
13. Saya selalu pesan anak muda beli hartanah pada kadar 10%-20% dibawah harga pasaran, jika perubahan berlaku kita masih tidak terkesan.
Beli hartanah ini perlu ada ilmu, jangan terlalu awal atau terlalu lewat, sebab itu kita ajar.
14. Pemaju juga semakin tertekan tetapi margin keuntungan mereka masih mampu menampung 3 tahun kedepan, mereka telah hitung harga paku dan simen untuk 3 tahun kedepan baru letak harga rumah.
15. Kebarangkalian pemaju menurunkan harga rumah agak rendah, mereka mula menawarkan pelbagai hadiah percuma dari kipas, aircond dan tv plasma agar iman kita cair dan terus beli rumah.
16. Menyalahkan kerajaan, pemaju dan pelabur hartanah bukan langkah bijak. Mereka tidak membantu kita, kita harus bantu diri sendiri. Mereka terus rakus sebab mereka suka.
Bak kata ular dalam bangau oh bangau "dah memang makanan saya"
17. Skim kerajaan dan PR1MA masih dianggap mahal, pasaran sekunder jika kita bijak kita akan ada rumah pertama yang lebih murah dari yang ditawarkan.
18. Saya juga sarankan anak muda beli kediaman permulaan bawah RM200 000 sahaja, pasaran sekunder banyak kediaman jenis ini dimana mana.
19. Hartanah dan kouta bumiputra jika tidak terjual selepas tempoh tertentu akan dibuka kepada golongan bukan bumiputra, ia tidak kekal disitu selamanya.
Apakah kita nak biarkan tanah sekangkang kera ini dibuka kepada bukan bumiputera lagi ?
20. Ahli akademik dan politik seringkali merungut tentang statistik hartanah di Malaysia mahal, tetapi mereka tidak sediakan jalan keluar kepada masalah ini. Mereka juga suka salahkan orang.
Apakah ia penyelesaian yang baik, bila mahal kita "jangan beli?" Rumah adalah keperluan manusia.
21. Pelabur tegar hartanah terus kekal membeli dalam keadaan pasaran sekarang, mereka ada matlamat kewangan dan stategik yang disasarkan. Ingat, kita tak tinggal seorang didunia ini. Jika kita tak beli ramai lagi akan membeli.
22. Hartanah lelong dijangka bertambah mulai tahun depan, bersedialah.
23. Akhir kata, mengapa saranan 'hebat' ini hanya keluar di media Bahasa Melayu tetapi tidak dimedia bangsa lain. Kita memang suka perkara yang bawak kita kebelakang bukan?.
"Jika air dalam cawan masih panas jangan minum ditengahnya, minumlah dibahagian tepi". Jika belum mampu beli yang mahal, beli yang kecil dan kawasan pinggiran dulu.
Bermulalah sekarang atau 2 tahun nanti kita menyesal.
Wallahu A'llam
Dr Azizul Azli Ahmad
Abah Aqilah
Pelabur Hartanah Kacak
Penulis buku Mudahnya Beli Rumah
Pernah Membeli 6 Rumah Setahun.
Masih kekal membeli 2 rumah setahun.
www.sewaidaman.com
#sekadar pandangan saya yang lemah ini, saya raikan perbezaan pandangan.
بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Isnin, 26 Oktober 2015
jodoh mati
Ibu, ada seorang kakak ni lawaaaa sangat. Tapi tak kawin lagi. Umurnya dah 30 tahun. Alim, baik, dah macam macam usaha dia cuba ibu, tapi masih satu pun macam tak datang melamar. Dia sangat gagah tau ibu."
Ibu hanya mampu tersenyum. Ayah juga.
Saya hairan dan bertanya. "Kenapa?"
Lalu ibu kata, "Mungkin jodohnya dengan kematian."
Terkedu. "Maksud ibu? Dia dah nak meninggal?"
"Bukan lah..Maksud ibu, mungkin jodohnya yang ditetapkan oleh Allah tu sudah bertemu dengan kematian. Atau mungkin belum, tetapi hampir kepada kematian. Allah "simpan" dia."
"Mungkin kalau dia kahwin, dan husbandnya meninggal, dia menjadi seorang perempuan yang lupa pada Allah? Sebab awak kata dia alim kan? Mungkin dia terlampau sayang dan tak boleh terima?
"Allah boleh je kawin kan diorang, tapi kan Allah kata, Allah kasi ujian kepada hambaNya yang mampu sahaja. Mungkin dalam soal ini, Allah tahu dia tak mampu nak tanggung. Jadi, Allah kasi dia ujian lain, dengan tak kahwin."
Kata saya menyampuk..
"Oh,jadi sekarang saya faham, kenapa makcik umrah tu tak kawin, dan Allah tarik rasa nak kawin dekat dia. Ya, baru saya faham.."
"mungkin jodoh makcik dengan kematian"
Ibu sambung lagi..
"Jadi jangan berharap sangat untuk bertemu jodoh. Bukan ibu cakap, jangan tak fikir langsung pasal jodoh, tapi jangan terlampau "gila" kan tentang penemuan jodoh. Serahkan pada tanganNya. Menjadilah yang solehah. InshaAllah, kalau ada jodoh dan rezeki itu, datang jugalah ia kepada kamu."
"Remaja zaman asyik fikir tentang jodoh, kahwin awal seronok. Tak pula diorang nak fikir, mati awal tu macam mana? Hish. Takut ibu. Kalau anak-anak ibu meninggal awal, entah apa yang hendak diorang persembahkan kepada Allah. Jodoh dengan kematian itu sayang, sama tarafnya. Tapi dalam memikir soal jodoh, kematian itu juga harus selari. Kerana jika hanya fikir tentang soal jodoh, kemana pula persiapan akhir kamu kelak? Jodoh takde takpe, amal takde macam mana pula? Ingat tu. Jodoh tu, orang kata "bonus" kepada setiap hambaNya untuk tambah pahala lebih lebih bagi wanita. Tapi amalan? Ia sendiri sendiri, sayang."
Saya terdiam sambil komen dalam hati.
"Betullah. Kita ni, asyik nak jodoh jodoh, kawin kawin. Kalau dalam Luh Mahfuz tu, pasangan saya tu ajalnya awal, maka saya punya jodoh tiada. Sebenarnya ada, cuma Allah tarik awal. Maka, takkan sepanjang hayat saya nak tunggu jodoh turun dari langit? Sedangkan "dia" yang Allah hantarkan tu sudah bertemu awal dengan PenciptaNya?
Ahad, 25 Oktober 2015
Selasa, 20 Oktober 2015
SLT
Didik Pelajar "How To Fish"
=====================
Kesilapan besar sebahagian daripada pendidik hari ini adalah terlalu ingin menonjolkan ramainya pelajar yang mendapat gred yang hebat, tetapi kemudiannya gagal mengekalkan kehebatan itu apabila berada di peringkat lebih tinggi. Dalam keadaan ini ramai yang suka menyalahkan orang lain, tetapi terlalu sedikit yang ingin meneliti dan mengkaji punca permasalahan itu. Gred adalah sesuatu yang mengukur kemampuan penguasaan pelajar terhadap kandungan pelajaran yang diajar, tetapi biasanya tidak mampu mengukur penguasaan kemahiran belajar dan sikap pelajar mengikut aras umur mereka. Mungkin ramai pelajar yang mendapat gred A dalam peperiksaan, mungkin dapat D dalam kemahiran belajar. Jarang sekali pelajar akan mendapat A dalam peperiksaan dan mendapat A juga dalam kemahiran belajar dan sikap. Kemahiran dan pembinaan sikap yang baik hanya boleh dicapai jika proses dan pendekatan pendidikan itu tepat dengan keperluan untuk aras umur / peringkat pelajar yang berkenaan.
Kita perlu mendidik pelajar dengan pendekatan 'how to fish', bukan mendidik dengan 'give /feed them fish'. Jika kita guna pendekatan 'how to fish', InsyaAllah mereka mempunyai skill untuk meneruskan hidup dan tidak akan mati kelaparan jika tiada 'fish'. They still can use their skill to fish to get their own fish.
Dalam konteks 'How to fish', pemberian handout perlu diteliti semula. Jika ia membawa kepada 'give them the fish', maka perlulah ia diberhentikan. Tetapi jika pemberian handout boleh membantu dalam proses untuk memperkuatkan skill 'how to fish', maka adalah kemunasabahan untuk diberikan 'handout'.
Kita melihat hampir semua students mengusung nota dibekalkan pensyarah /guru yang penuh dengan tanda 'high lighter' ke sana ke mari, tanpa membuat nota sendiri. Apakah sebenarnya skill yang pelajar itu ada? Ia akan lebih tertumpu kepada membaca dengan menghafal membuta tuli dan tidak mengamalkan proses untuk menulis semula bahan yang dibaca dan merumuskan apa yang dipelajari. Ia akan memusnahkan amalan pembelajaran yang sangat penting untuk masa depan kejayaan berterusan pelajar.
Pelajar perlu buat nota sendiri (yang unggul terdiri dari 5 fasa, nota sebelum kelas, nota semasa kelas, nota selepas kelas, melengkap dan menambah nota serta memindahkan nota ke bentuk lain seperti kad-kad kecil, rakaman suara, membuat carta peta minda dan sebagainya), mengatur penggunaan masa dengan pertimbangan yang tepat melalui pembinaan jadual waktu peribadi, mengamalkan proses pencernaan (memproses bahan yang diterima untuk menjadi ilmu sendiri, membuat nota sendiri, berusaha menerbitkan formula yang boleh diterbitkan untuk mengurangkan hafalan membuta-tuli, berlatih menjawab soalan sama ada untuk aras rendah atau aras tinggi dalam pengkelasan taksonomi Bloom, mengkaji persamaan dan perbezaan, mengkaji hubungkait antara konsep2 yang dipelajari, dan lain-lain).
Dalam standard yang digariskan oleh UNESCO untuk Students Learning Time (SLT), masa belajar sendiri oleg pelajar itu juga dikira untuk memastikan mereka menjadi manusia terpelajar yang mampu meneruskan pembelajaran sepanjang hayat yang akhirnya mampu membuat penyelidikan dan Inovasi untuk kemajuan sesebuah negara.
Dalam konsepsualasi proses pembelajaran yang saya bina sendiri, saya merumuskan pada tahap umur pelajar 18 tahun, seharusnya mereka memiliki tahap berdikari lebih kurang 80%, dan tahap pergantungan mereka kepada pensyarah atau guru dan orang lain adalah 20%. Kedua-dua perkara ini akan berbeza mengikut umur pelajar.
Itulah sebab penekanan 'How to fish' itu perlu sangat diutamakan.
cc Shehdi Ragiun, Syed Azrin, Hamzah Fansuri KamalShukri, Tajul Azhar, Alias Ismail
=====================
Kesilapan besar sebahagian daripada pendidik hari ini adalah terlalu ingin menonjolkan ramainya pelajar yang mendapat gred yang hebat, tetapi kemudiannya gagal mengekalkan kehebatan itu apabila berada di peringkat lebih tinggi. Dalam keadaan ini ramai yang suka menyalahkan orang lain, tetapi terlalu sedikit yang ingin meneliti dan mengkaji punca permasalahan itu. Gred adalah sesuatu yang mengukur kemampuan penguasaan pelajar terhadap kandungan pelajaran yang diajar, tetapi biasanya tidak mampu mengukur penguasaan kemahiran belajar dan sikap pelajar mengikut aras umur mereka. Mungkin ramai pelajar yang mendapat gred A dalam peperiksaan, mungkin dapat D dalam kemahiran belajar. Jarang sekali pelajar akan mendapat A dalam peperiksaan dan mendapat A juga dalam kemahiran belajar dan sikap. Kemahiran dan pembinaan sikap yang baik hanya boleh dicapai jika proses dan pendekatan pendidikan itu tepat dengan keperluan untuk aras umur / peringkat pelajar yang berkenaan.
Kita perlu mendidik pelajar dengan pendekatan 'how to fish', bukan mendidik dengan 'give /feed them fish'. Jika kita guna pendekatan 'how to fish', InsyaAllah mereka mempunyai skill untuk meneruskan hidup dan tidak akan mati kelaparan jika tiada 'fish'. They still can use their skill to fish to get their own fish.
Dalam konteks 'How to fish', pemberian handout perlu diteliti semula. Jika ia membawa kepada 'give them the fish', maka perlulah ia diberhentikan. Tetapi jika pemberian handout boleh membantu dalam proses untuk memperkuatkan skill 'how to fish', maka adalah kemunasabahan untuk diberikan 'handout'.
Kita melihat hampir semua students mengusung nota dibekalkan pensyarah /guru yang penuh dengan tanda 'high lighter' ke sana ke mari, tanpa membuat nota sendiri. Apakah sebenarnya skill yang pelajar itu ada? Ia akan lebih tertumpu kepada membaca dengan menghafal membuta tuli dan tidak mengamalkan proses untuk menulis semula bahan yang dibaca dan merumuskan apa yang dipelajari. Ia akan memusnahkan amalan pembelajaran yang sangat penting untuk masa depan kejayaan berterusan pelajar.
Pelajar perlu buat nota sendiri (yang unggul terdiri dari 5 fasa, nota sebelum kelas, nota semasa kelas, nota selepas kelas, melengkap dan menambah nota serta memindahkan nota ke bentuk lain seperti kad-kad kecil, rakaman suara, membuat carta peta minda dan sebagainya), mengatur penggunaan masa dengan pertimbangan yang tepat melalui pembinaan jadual waktu peribadi, mengamalkan proses pencernaan (memproses bahan yang diterima untuk menjadi ilmu sendiri, membuat nota sendiri, berusaha menerbitkan formula yang boleh diterbitkan untuk mengurangkan hafalan membuta-tuli, berlatih menjawab soalan sama ada untuk aras rendah atau aras tinggi dalam pengkelasan taksonomi Bloom, mengkaji persamaan dan perbezaan, mengkaji hubungkait antara konsep2 yang dipelajari, dan lain-lain).
Dalam standard yang digariskan oleh UNESCO untuk Students Learning Time (SLT), masa belajar sendiri oleg pelajar itu juga dikira untuk memastikan mereka menjadi manusia terpelajar yang mampu meneruskan pembelajaran sepanjang hayat yang akhirnya mampu membuat penyelidikan dan Inovasi untuk kemajuan sesebuah negara.
Dalam konsepsualasi proses pembelajaran yang saya bina sendiri, saya merumuskan pada tahap umur pelajar 18 tahun, seharusnya mereka memiliki tahap berdikari lebih kurang 80%, dan tahap pergantungan mereka kepada pensyarah atau guru dan orang lain adalah 20%. Kedua-dua perkara ini akan berbeza mengikut umur pelajar.
Itulah sebab penekanan 'How to fish' itu perlu sangat diutamakan.
cc Shehdi Ragiun, Syed Azrin, Hamzah Fansuri KamalShukri, Tajul Azhar, Alias Ismail
Katak rebus
KATAK REBUS
Jika katak itu disimbah dengan air panas, mungkin cepatnya ia melompat pergi mencari dingin. Katak itu akan segera melarikan diri kerana terkejut dengan perubahan suhu yang memudaratkannya.
Tetapi katak yang satu ini bersenang lenang.
Disangkanya kolam sekangkang katak itu adalah tasik terindah, termewah dan terbaik. Kerana katak yang satu ini hanya kenal kolam sekangkang itu, lantaran tempurung yang lama menjadi langitnya jua. Sedangkan katak itu tidak sedar, bahawa tasik impiannya itu adalah air rebusan di dalam periuk.
"Panas pula air sekarang ini" keluh si katak yang terasa pijar.
"Oh, semua tasik impian hari ini suam dan panas. Ia fenomena sejagat" kata suara ghaib di balik dinding.
"Aku yang harus bertahan. Panas ini tiada jalan keluarnya. Lagi pun segalanya masih ada" jawab si katak kepada dirinya sendiri. Lidah panjangnya asyik mengejar lalat habuan tembolok.
"Tenanglah katak. Bukan air tasik impianmu yang panas. Ia fenomena sejagat" suara ghaib itu terus datang. Menyumbat telinga, menyumbat mata, menyumbat hati… kerana sumbat menyumbat memang kerja al-Mala'.
MATI ATAU BUNUH DIRI?
Akhirnya katak kembung yang sepatutnya cekap melompat ke sana sini, MATI KATAK.
Mati dalam rebusan yang panas sedikit demi sedikit, selari dengan sangka baiknya yang sedikit demi sedikit percaya, bahawa ia fenomena sejagat.
Mati katak… mati atau bunuh diri?
Langgan:
Catatan (Atom)