Soalan: ketika memberi salam di hujung solat; adakah kita memberi salam dulu baru berpaling ke kanan atau ke kiri, atau kita berpaling bersama-sama memberi salam?
Jawapan:
Mula-mula kita lafazkan "Assalamu alaikum" dengan muka masih menghadap ke kiblat, kemudian bila menyebut "Wa rahmatullah" barulah kita memalingkan muka ke kanan atau ke kiri. Dengan cara ini kita dapat mengelak dari berpaling ketika masih dalam solat kerana selagi belum melafazkan salam, selagi itu kita dikira masih dalam solat. Maka apabila kita melafazkan salam terlebih dahulu, kemudian baru berpaling, kita berpaling setelah menyelesaikan solat dengan melafazkan salam.
Mengenai larangan berpaling dalam solat, ia disebut oleh hadis dalam Soheh al-Bukhari dari 'Aisyah RA yang menceritakan; Nabi SAW pernah ditanya tentang berpaling di dalam solat, lalu baginda menjawab;
«هُوَ اخْتِلاَسٌ يَخْتَلِسُهُ الشَّيْطَانُ مِنْ صَلاَةِ العَبْدِ»
"Perbuatan itu adalah salah satu cara Syaitan mencuri tumpuan seorang hamba dari solatnya" (Soheh al-Bukhari; 751).
Rujukan;
1. Syarah 'Umdatil Ahkam, Syeikh Dr. Mustafa al-Bugha.
2. al-Mughni, Imam Ibnu al-Qudamah, 1/399.
بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Ahad, 5 Mac 2017
Kopi
《SEGELAS KOPI》
*Kyai :* Tolong buatkan kopi dua gelas untuk kita berdua, tapi gulanya jangan engkau tuang dulu, bawa saja ke mari beserta bekas berisi gula.
*Santri :* Baik, kyai.
Tidak berapa lama, sang santri sudah membawa dua gelas kopi yang masih hangat dan seberkas gula beserta sudu.
*Kyai :* Cobalah kamu rasakan kopimu nak , bagaimana rasa kopimu?
*Santri :* rasanya sangat pahit sekali kyai
*Kyai :* Tuangkanlah sesudu gula, kacau, bagaimana rasanya?
*Santri :* Rasa pahitnya sudah mulai berkurang, kyai.
*Kyai :* Tuangkanlah sesudu gula lagi, kacau lagi, bagaimana rasanya?
*Santri :* Rasa pahitnya sudah berkurang banyak, kyai.
*Kyai :* Tuangkanlah sesudu gula lagi,dan kacau bagaimana rasanya?
*Santri :* Rasa manis mulai terasa tapi rasa pahit juga masih sedikit terasa, kyai.
*Kyai :* Tuangkanlah sesudu gula lagi lalu kacau, bagaimana rasanya?
*Santri :* Rasa pahit kopi sudah tidak terasa, yang ada rasa manis, kyai.
*Kyai :* Tuangkanlah sesudu gula lagi dan kacau, bagaimana rasanya?
*Santri :* sangat manis sekali, kyai.
*Kyai :* Tuangkanlah sesudu gula lagi, kacaulah, bagaimana rasanya?
*Santri :* Terlalu manis. Malah tidak enak, kyai.
*Kyai :* Tuangkanlah sesudu gula lagi dan kacau, bagaimana rasanya?
*Santri :* rasa kopinya jadi tidak enak, lebih enak saat ada rasa pahit kopi dan manis gulanya sama-sama terasa, kyai.
*Kyai :* Ketahuilah nak.. pelajaran yg dapat kita ambil dari contoh ini adalah.. jika rasa pahit kopi ibarat kemiskinan hidup kita, dan rasa manis gula ibarat kekayaan harta, lalu menurutmu kenikmatan hidup itu sebaiknya seperti apa nak?
Sejenak sang santri termenung, lalu menjawab.
*Santri :* Ya kyai, sekarang saya mulai mengerti, bahwa kenikmatan hidup dapat kita rasakan, jika kita dapat merasakan hidup seperlunya, tidak melampaui batas. Terimakasih atas pelajaran ini, kyai.
*Kyai :* Ayo santriku, kopi yg sudah kamu beri gula tadi, campurkan dengan kopi yang belum kamu beri gula dan kacau, lalu tuangkan dalam kedua gelas ini, lalu kita nikmati segelas kopi ini.
Sang santri lalu mengerjakan perintah kyai.
*Kyai :* Bagaimana rasanya?
*Santri :* rasanya nikmat, kyai...
*Kyai :* Begitu pula jika engkau memiliki kelebihan harta, akan terasa nikmat bila engkau mau membaginya dengan yang memerlukan.
*Santri :* Terima kasih atas pengajarannya tadi kyai.
*Selamat minum kopi dan ambillah pengajarannya *☕☕
*Kyai :* Tolong buatkan kopi dua gelas untuk kita berdua, tapi gulanya jangan engkau tuang dulu, bawa saja ke mari beserta bekas berisi gula.
*Santri :* Baik, kyai.
Tidak berapa lama, sang santri sudah membawa dua gelas kopi yang masih hangat dan seberkas gula beserta sudu.
*Kyai :* Cobalah kamu rasakan kopimu nak , bagaimana rasa kopimu?
*Santri :* rasanya sangat pahit sekali kyai
*Kyai :* Tuangkanlah sesudu gula, kacau, bagaimana rasanya?
*Santri :* Rasa pahitnya sudah mulai berkurang, kyai.
*Kyai :* Tuangkanlah sesudu gula lagi, kacau lagi, bagaimana rasanya?
*Santri :* Rasa pahitnya sudah berkurang banyak, kyai.
*Kyai :* Tuangkanlah sesudu gula lagi,dan kacau bagaimana rasanya?
*Santri :* Rasa manis mulai terasa tapi rasa pahit juga masih sedikit terasa, kyai.
*Kyai :* Tuangkanlah sesudu gula lagi lalu kacau, bagaimana rasanya?
*Santri :* Rasa pahit kopi sudah tidak terasa, yang ada rasa manis, kyai.
*Kyai :* Tuangkanlah sesudu gula lagi dan kacau, bagaimana rasanya?
*Santri :* sangat manis sekali, kyai.
*Kyai :* Tuangkanlah sesudu gula lagi, kacaulah, bagaimana rasanya?
*Santri :* Terlalu manis. Malah tidak enak, kyai.
*Kyai :* Tuangkanlah sesudu gula lagi dan kacau, bagaimana rasanya?
*Santri :* rasa kopinya jadi tidak enak, lebih enak saat ada rasa pahit kopi dan manis gulanya sama-sama terasa, kyai.
*Kyai :* Ketahuilah nak.. pelajaran yg dapat kita ambil dari contoh ini adalah.. jika rasa pahit kopi ibarat kemiskinan hidup kita, dan rasa manis gula ibarat kekayaan harta, lalu menurutmu kenikmatan hidup itu sebaiknya seperti apa nak?
Sejenak sang santri termenung, lalu menjawab.
*Santri :* Ya kyai, sekarang saya mulai mengerti, bahwa kenikmatan hidup dapat kita rasakan, jika kita dapat merasakan hidup seperlunya, tidak melampaui batas. Terimakasih atas pelajaran ini, kyai.
*Kyai :* Ayo santriku, kopi yg sudah kamu beri gula tadi, campurkan dengan kopi yang belum kamu beri gula dan kacau, lalu tuangkan dalam kedua gelas ini, lalu kita nikmati segelas kopi ini.
Sang santri lalu mengerjakan perintah kyai.
*Kyai :* Bagaimana rasanya?
*Santri :* rasanya nikmat, kyai...
*Kyai :* Begitu pula jika engkau memiliki kelebihan harta, akan terasa nikmat bila engkau mau membaginya dengan yang memerlukan.
*Santri :* Terima kasih atas pengajarannya tadi kyai.
*Selamat minum kopi dan ambillah pengajarannya *☕☕
Luahan guru
~ Antara buruh kasar dan seorang cikgu ~
Aku melihat buruh kasar bekerja ditengah panas. Tabah mengangkat batu batu yang berat demi sesuap rezeki. Peluh menitik tiada henti. Penat. Sangat memenatkan. Balik rumah tidurnya lena yang amat akibat seharian keletihan di tengah panas.
Aku melihat sahabatku seorang guru. Hanya perlu mengangkat pen marker sahaja. Ringan. Kerjanya bawah bumbung yang teduh. Bawah kipas berpusing ligat lagi. Namun bebanan kerja yang menanti tidak sedikit. Perlu kejar itu, perlu siapkan ini.
Badannya tidak penat. Tapi masanya sibuk. Kerjanya tidak hanya di sekolah. Sampai ke rumah dibawa pulang lagi. Buat pula kerja dengan peralatan sendiri. Duit poket sendiri.
Laptop itu harganya beribu. Projektor itu pun beribu juga. Printer dan laminate itu harganya beratus-ratus. Belum campur harga scanner, toner dan seribu macam benda lagi.
Tapi dia diam, walau suami dia sering tidak senang. Tidak senang dia sampai ikat perut untuk beli keperluan demi pekerjaannya yang mulia, tidak senang bila masa bersama keluarga terpaksa dikurangkan demi kecintaan pada kerjaya.
Memberi tumpuan pada anak orang lain melebihi anak sendiri. Ya, itulah guru.
Badannya mungkin tidak sepenat si buruh kasar yang bekerja dibawah mentari terik. Namun emosinya penat. Sangat penat.
Emosinya penat bila pasangan mula menyindir kurang perhatian (bagi pasangan yang tidak memahami). Emosinya penat ditekan pihak atasan yang mahu kesempurnaan. Emosinya penat ditekan karenah ibubapa yang terlampau manja dan mengada-ngada.
Ya, emosinya penat. Tolong faham itu.
Tidur si buruh kasar penuh lena lantaran kepenatan tubuh badan. Namun emosi sang guru yang penat merosakkan nafsu tidur. Mencarikkan segala mimpi indah.
Malah, mengurangkan nafsu makan juga. Yang kemurungan pun ada juga.
Mana tidaknya. Dia berkorban segala benda. Dari duit poket, tenaga, masa, malah keluarga. Tapi sedikit salahnya dibesar-besarkan. Dibuat laporan. Dihadap kamar keadilan.
Salah apa dia?
Salahnya kerana dia cinta. Ya, dia cinta akan professionnya.
Salahnya, hanya sedikit sentuhan fizikal untuk mendidik dan mengajar anak orang lain supaya pandai. Supaya berjaya. Supaya menjadi insan berguna. Supaya menjadi manusia.
Buat sahabat guru diluar sana yang diuji ujian sebegini, dibuat laporan dan diserang ibubapa, bertabahlah. Seluruh doa para guru bersama anda.
Semoga yang dihadapkan ke mahkamah menang kes, yang dibuat laporan polis pula laporan dapat ditarik balik.
Kami melihat diri kami dalam kamu. Kerana kamu guru, dan guru itu adalah kami.
Artikel ini ditulis oleh Cikgu Fadli, penulis buku bestseller, Cikgu Kelas Sebelah.
@copydrFB
Aku melihat buruh kasar bekerja ditengah panas. Tabah mengangkat batu batu yang berat demi sesuap rezeki. Peluh menitik tiada henti. Penat. Sangat memenatkan. Balik rumah tidurnya lena yang amat akibat seharian keletihan di tengah panas.
Aku melihat sahabatku seorang guru. Hanya perlu mengangkat pen marker sahaja. Ringan. Kerjanya bawah bumbung yang teduh. Bawah kipas berpusing ligat lagi. Namun bebanan kerja yang menanti tidak sedikit. Perlu kejar itu, perlu siapkan ini.
Badannya tidak penat. Tapi masanya sibuk. Kerjanya tidak hanya di sekolah. Sampai ke rumah dibawa pulang lagi. Buat pula kerja dengan peralatan sendiri. Duit poket sendiri.
Laptop itu harganya beribu. Projektor itu pun beribu juga. Printer dan laminate itu harganya beratus-ratus. Belum campur harga scanner, toner dan seribu macam benda lagi.
Tapi dia diam, walau suami dia sering tidak senang. Tidak senang dia sampai ikat perut untuk beli keperluan demi pekerjaannya yang mulia, tidak senang bila masa bersama keluarga terpaksa dikurangkan demi kecintaan pada kerjaya.
Memberi tumpuan pada anak orang lain melebihi anak sendiri. Ya, itulah guru.
Badannya mungkin tidak sepenat si buruh kasar yang bekerja dibawah mentari terik. Namun emosinya penat. Sangat penat.
Emosinya penat bila pasangan mula menyindir kurang perhatian (bagi pasangan yang tidak memahami). Emosinya penat ditekan pihak atasan yang mahu kesempurnaan. Emosinya penat ditekan karenah ibubapa yang terlampau manja dan mengada-ngada.
Ya, emosinya penat. Tolong faham itu.
Tidur si buruh kasar penuh lena lantaran kepenatan tubuh badan. Namun emosi sang guru yang penat merosakkan nafsu tidur. Mencarikkan segala mimpi indah.
Malah, mengurangkan nafsu makan juga. Yang kemurungan pun ada juga.
Mana tidaknya. Dia berkorban segala benda. Dari duit poket, tenaga, masa, malah keluarga. Tapi sedikit salahnya dibesar-besarkan. Dibuat laporan. Dihadap kamar keadilan.
Salah apa dia?
Salahnya kerana dia cinta. Ya, dia cinta akan professionnya.
Salahnya, hanya sedikit sentuhan fizikal untuk mendidik dan mengajar anak orang lain supaya pandai. Supaya berjaya. Supaya menjadi insan berguna. Supaya menjadi manusia.
Buat sahabat guru diluar sana yang diuji ujian sebegini, dibuat laporan dan diserang ibubapa, bertabahlah. Seluruh doa para guru bersama anda.
Semoga yang dihadapkan ke mahkamah menang kes, yang dibuat laporan polis pula laporan dapat ditarik balik.
Kami melihat diri kami dalam kamu. Kerana kamu guru, dan guru itu adalah kami.
Artikel ini ditulis oleh Cikgu Fadli, penulis buku bestseller, Cikgu Kelas Sebelah.
@copydrFB
Guru malaysia
Terkejut bila mendengar ada berita seorang guru yang cuba terjun dari tingkat 4 sebuah sekolah di Putrajaya semalam. Namun atas pujukan rakan dan pihak bomba dan penyelamat dia berjaya diselamatkan dan dibawa ke.Hospital Putrajaya untuk dirujuk. Masalah yang dikesan ialah KEMURUNGAN.
Sahabat guru saya yang dikasihi semua. Mengapa ini berlaku? Dahulu pernah terjadi di sekolah tamil di Kelang , guru cuba minum racun akibat tekanan kerja. Mengapa ye?
Profession yang amat mulia sebagai medium penyampai ilmu kini sudah menjadi satu profession yang berisiko tinggi untuk kemurungan. Guru kini sudah hilang 'NIKMAT' dan 'GHAIRAH' semasa mengajar.
Tidak seperti zaman guru guru kita mengajar kita dahulu. Di bandar-bandar guru-guru kita dihormati oleh masyarakat setempat. Sampai di pasar membeli ikan pun apek cina boleh cakap..CIKGU MAU IKAN APA? PILIH CIKGU..sedangkan tak kenal pun apek tu. Saya sendiri melaluinya pada tahun 95 dahulu..di pekan Saratok. Bila ditanya... mana tahu saya guru..apek tu cakap..kitak punya mua...ada landik punya orang.. kamek tahu itu mua cikgu (muka awak memang ada muka orang bijak dan orang bijak ialah cikgu..
.sekarang muka serabut dan serabai lah cikgu sebab stress huhu). Sekarang susah nak cari orang yang hormat pada guru. Malah bermacam macam sumpah seranah dihamburkan pada guru. Sentuh murid salah...biarkan pun salah. Ada satu status saya baca...di media sosial..seorang memberi komen bahawa guru nak cepat balik rumah..sepatutnya tunggu semua anak murid diambil ibu bapa pulang baru lah guru balik. apa dia ingat kami guru ni mandul? Takda anak di sekolah dan nursery yang perlu kami jemput?
Ada kes ibubapa bila dipanggil untuk jemput anak yang demam supaya bawa pulang ke rumah dan dibawa ke klinik..mereka balas dengan jawapan..saya busy kat office ni...boleh bagi dia panadol tak? (Peraturan guru tak boleh bagi ubat pada murid hatta paracetemol kerana guru bukan pegawai perubatan yang sah).
Ada guru yang terkejar kejar dengan mesyuarat kurikulum lah, mesyuarat perlaksanaan program itu ini begitu begini, mesyuarat penetapan sasaran..sampai ada kes lupa anak dalam kereta sampai meninggal anak itu..semata mata mengejar meeting. Ada kes guru tiba tiba pengsan dan mati semasa proses pengajaran. Ada guru meninggal sebab lemas semasa aktiviti perkhemahan.
Yang meninggal akibat kemalangan jalanraya pun makin banyak.
Sedihkan...sepatutnya suara comel anak anak murid jadi penghibur hati guru...kini guru terpaksa mengajar mengikut acuan acuan tertentu. Kelas mesti mengikut PAK21..pendidikan abad ke 21.
Murid murid duduk berkelompok...bila guru mengajar..susah nak fokus kontaks mata. Berbeza dengan guru zaman 70an 80an 90an.. naik kapcai..mengajar sambil gelak ketawa..menyakat murid merapatkan silaturrahim. Kalau garang masih dihormati. Anak anak murid dahulu pun sekarang dah jadi orang yang kuat jiwanya. Bukan macam sekarang muridnya hati tisu..jiwa rapuh bagai kerepek...bila disindir cita cita..sampai besar dia merepek.
Kembalikan keghairahan mengajar kepada guru guru. Jangan kekang kreativiti guru..biarkan guru melaksanakan tugas MENDIDIK dengan lebih teratur. Jangan dibebankan dengan tugas sampingan yang bukan jadi teras kerja. Sampaikan nak sambut pegawai pun duit guru diminta derma. (Kawan saya kat Sabah mengadu harap harap tak berlakulah kesian kat cikgu2 kita) .
Guru guru dah hilang semangat. Kalau jabatan lain boleh buat team building dan bina diri..untuk meningkatkan kualiti kerja. Manakala guru cukup dengar ceramah bebelan SISC sambil minum air mineral dan disaji..gula gula....hmmmm kalau dulu ada juga karipap dan koci..nak harap mihun jauh sekali.
Bertabahlah guru guru. Allah bersama mu.
Copy dr fb cikgu Emmet
Sahabat guru saya yang dikasihi semua. Mengapa ini berlaku? Dahulu pernah terjadi di sekolah tamil di Kelang , guru cuba minum racun akibat tekanan kerja. Mengapa ye?
Profession yang amat mulia sebagai medium penyampai ilmu kini sudah menjadi satu profession yang berisiko tinggi untuk kemurungan. Guru kini sudah hilang 'NIKMAT' dan 'GHAIRAH' semasa mengajar.
Tidak seperti zaman guru guru kita mengajar kita dahulu. Di bandar-bandar guru-guru kita dihormati oleh masyarakat setempat. Sampai di pasar membeli ikan pun apek cina boleh cakap..CIKGU MAU IKAN APA? PILIH CIKGU..sedangkan tak kenal pun apek tu. Saya sendiri melaluinya pada tahun 95 dahulu..di pekan Saratok. Bila ditanya... mana tahu saya guru..apek tu cakap..kitak punya mua...ada landik punya orang.. kamek tahu itu mua cikgu (muka awak memang ada muka orang bijak dan orang bijak ialah cikgu..
.sekarang muka serabut dan serabai lah cikgu sebab stress huhu). Sekarang susah nak cari orang yang hormat pada guru. Malah bermacam macam sumpah seranah dihamburkan pada guru. Sentuh murid salah...biarkan pun salah. Ada satu status saya baca...di media sosial..seorang memberi komen bahawa guru nak cepat balik rumah..sepatutnya tunggu semua anak murid diambil ibu bapa pulang baru lah guru balik. apa dia ingat kami guru ni mandul? Takda anak di sekolah dan nursery yang perlu kami jemput?
Ada kes ibubapa bila dipanggil untuk jemput anak yang demam supaya bawa pulang ke rumah dan dibawa ke klinik..mereka balas dengan jawapan..saya busy kat office ni...boleh bagi dia panadol tak? (Peraturan guru tak boleh bagi ubat pada murid hatta paracetemol kerana guru bukan pegawai perubatan yang sah).
Ada guru yang terkejar kejar dengan mesyuarat kurikulum lah, mesyuarat perlaksanaan program itu ini begitu begini, mesyuarat penetapan sasaran..sampai ada kes lupa anak dalam kereta sampai meninggal anak itu..semata mata mengejar meeting. Ada kes guru tiba tiba pengsan dan mati semasa proses pengajaran. Ada guru meninggal sebab lemas semasa aktiviti perkhemahan.
Yang meninggal akibat kemalangan jalanraya pun makin banyak.
Sedihkan...sepatutnya suara comel anak anak murid jadi penghibur hati guru...kini guru terpaksa mengajar mengikut acuan acuan tertentu. Kelas mesti mengikut PAK21..pendidikan abad ke 21.
Murid murid duduk berkelompok...bila guru mengajar..susah nak fokus kontaks mata. Berbeza dengan guru zaman 70an 80an 90an.. naik kapcai..mengajar sambil gelak ketawa..menyakat murid merapatkan silaturrahim. Kalau garang masih dihormati. Anak anak murid dahulu pun sekarang dah jadi orang yang kuat jiwanya. Bukan macam sekarang muridnya hati tisu..jiwa rapuh bagai kerepek...bila disindir cita cita..sampai besar dia merepek.
Kembalikan keghairahan mengajar kepada guru guru. Jangan kekang kreativiti guru..biarkan guru melaksanakan tugas MENDIDIK dengan lebih teratur. Jangan dibebankan dengan tugas sampingan yang bukan jadi teras kerja. Sampaikan nak sambut pegawai pun duit guru diminta derma. (Kawan saya kat Sabah mengadu harap harap tak berlakulah kesian kat cikgu2 kita) .
Guru guru dah hilang semangat. Kalau jabatan lain boleh buat team building dan bina diri..untuk meningkatkan kualiti kerja. Manakala guru cukup dengar ceramah bebelan SISC sambil minum air mineral dan disaji..gula gula....hmmmm kalau dulu ada juga karipap dan koci..nak harap mihun jauh sekali.
Bertabahlah guru guru. Allah bersama mu.
Copy dr fb cikgu Emmet
Jumaat, 3 Mac 2017
Over confident
Ada sorang salesman vacuum cleaner...nama Jali. Sebut jer nama dia semua org kenal.. femes sebab jualan dia paling top.
Satu hari, Jali gi jual vacuum umah makcik Bedah. Tok! tok! tok!.. Jali ketuk pintu. Makcik Bedah pun buka la pintu... tanya....."Ya, ada apa nak?"
Jali pun tanpa menjawab...zasssss!!! ditaburnya taik kambing atas karpet dlm umah makcik Bedah. Ternganga makcik Bedah tgok taik kambing betabur atas karpet.. merah padam mukanya. "Nape kamu buat gini nak..rumah makcik niee???" tengking makcik Bedah.
Jali dengan konfiden jawab..."makcik jgn risau ..jgn khuatir... Vacuum cleaner saya ni, kalau dalam masa 2 minit tak boleh bersihkan taik kambing ni...saya akan makan sebijik sebijik" jawab Jali.
"Ko bior betul nak..." kata Makcik Bedah sambil berlalu ke dapur dan muncul semula membawa sudu ngan garpu.
Jali dgn nada eksen dia... "Saya dah ckp tadi makcik.. jgn risau.. saya akan makan ..saya mkn kalo vacuum cleaner ni tak boleh sedut taik2 kambing ni dlm 2 minit..".
Makcik Bedah dengan selamba kata... " baik la ko start makan nak oiii.. ari ni api letrik takde kat kampung ni... ni surat TNB....Letrik tak de 2 hari niee "
Moral ot the story...jgn over konfiden..
😄😄😁😁
Satu hari, Jali gi jual vacuum umah makcik Bedah. Tok! tok! tok!.. Jali ketuk pintu. Makcik Bedah pun buka la pintu... tanya....."Ya, ada apa nak?"
Jali pun tanpa menjawab...zasssss!!! ditaburnya taik kambing atas karpet dlm umah makcik Bedah. Ternganga makcik Bedah tgok taik kambing betabur atas karpet.. merah padam mukanya. "Nape kamu buat gini nak..rumah makcik niee???" tengking makcik Bedah.
Jali dengan konfiden jawab..."makcik jgn risau ..jgn khuatir... Vacuum cleaner saya ni, kalau dalam masa 2 minit tak boleh bersihkan taik kambing ni...saya akan makan sebijik sebijik" jawab Jali.
"Ko bior betul nak..." kata Makcik Bedah sambil berlalu ke dapur dan muncul semula membawa sudu ngan garpu.
Jali dgn nada eksen dia... "Saya dah ckp tadi makcik.. jgn risau.. saya akan makan ..saya mkn kalo vacuum cleaner ni tak boleh sedut taik2 kambing ni dlm 2 minit..".
Makcik Bedah dengan selamba kata... " baik la ko start makan nak oiii.. ari ni api letrik takde kat kampung ni... ni surat TNB....Letrik tak de 2 hari niee "
Moral ot the story...jgn over konfiden..
😄😄😁😁
Langgan:
Catatan (Atom)