Sabtu, 5 Jun 2021

Memberi

 MUHASABAH PKP (SIRI 5)

KENAPA NAK TOLONG ORANG?


Manusia ini adalah sejenis makhluk yg cukup halus hati budinya.sangat unik dan aneh.terkadang boleh dibaca,terkadang tak dapat dijangka.Makhluk ini hidupnya saling perlu memerlukan di antara satu sama lain kerana fitrahnya yg rapuh,lemah,jahil dan zalim namun mulia kerana fungsinya yg luar biasa di bumi.


Ada juga suara-suara sumbang yg melaungkan slogan “ nak jadi manusia yg sempurna” .itu tak mungkin terjadi kerana manusia itu sendiri tidak sempurna penciptaannya.inilah namanya seni, sebab Allah sudah ada contoh makhluk yg sempurna iaitu malaikat.memang sengaja Allah cipakan manusia itu tidak sempurna kejadiannya kerana itu “SENI PENCIPTAANNYA.”


“Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya” (At-Tiin :4)


Kekurangan yg ada pada manusia inilah yg menyebabkan mereka saling memerlukan bagi memenuhi kekurangan yg ada utk ditampung oleh manusia lain.inilah konsep yg dfahamkan sebagai “social animal” yg hidup mesti bermasyarakat dan tak leh hidup sorang-sorang macam kera sumbang.Pernah dengar ungkapan “ yang tak memerlukan,tidak diperlukan”.


Justeru itu manusia sangat memerlukan orang lain untuk menyempurnakan hidupnya apatah tah lagi apa yg dinamakan petunjuk yg di bawa oleh seorang Rasul utusan Allah.Hidup bantu membantu,tolong menolong ,perlu memerlukan dan beri memberi satu kewajaran dan kemestian.


Menolong manusia lain hakikatnya menolong diri sendiri,apatah lagi ketika Wabak Covid 19 ini.Hadis Rasulullah SAW yg diriwayatkan drp Anas B Malik RA, menyebut 

“ Amal-amal kebajikan dapat mencegah kejahatan yang akan menimpa, wabak penyakit dan kebinasaan. Dan ahli-ahli kebajikan di dunia merekalah juga ahli kebajikan di akhirat.(Riwayat al-Hakim)


Membantu orang adalah salah satu keadaan menghindari bala dan menolong diri sendiri.Sebab itu bersikap selfish & mementingkan diri sendiri itu sebenarnya mencelakakan diri sendiri.


Antara sifat yg cukup halus,murni dan mulia kurniaan Allah ialah memberi insan-insan yg kurang di sekelilingnya.

Memberi ialah satu seni yg dicemburui oleh orang-orang yg beriman.bahkan sangat dikagumi oleh penduduk langit sehingga menjadi salah satu tiket  pintu ke syurga.


Mari kita intai-intai golongan yg memberi di bawah :

1.Ada yg memberi kerana wajib itu dipanggil zakat.Selalunya digandingkan Allah bila sebut solat mesti ada zakat.Ini membuktikan pentingnya ibadah harta.Sikap manusia sangat kikir dengan hartanya sehingga Allah dahulukan harta dahulu sebelum nyawa dalam pengorbanan walaupun nyawa tiada galang ganti.Zakat juga sebagai latihan wajib kepada orang yg beriman sebelum rasa manis bersedekah yg sunat.Ini sifat pemberian hamba namanya.Sebenarnya rasa keterpaksaan bila memberi itu menunjukkan sifat hamba yg miskin yg belum mampu memberi orang lain sebab rasa tak cukup untuk diri sendiri.


“ Dan laksanakanlah salat, tunaikanlah zakat..” (Al-Baqarah : 43)


2.Ada orang memberi kerana rasa bersyukur.Dia merasakan kelebihan harta yg Allah berikan satu perkara yg perlu disyukuri.Tidak ada seorang yg dilahirkan minta untuk menjadi miskin dan papa melainkan orang gila saja.Tiba-tiba hidupnya mewah dan lebih drp insan lain.Lalu dia memberikan sedekah di atas lebihan itu tanda terima kasihnya.


“Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya Aku akan menambah (nikmat) kepadamu..”

(Surah Ibrahim : 7)


3.Ada orang memberi kerana rasa dia ada lebih.Setengah orang kaya merasakan dengan memberi dapat mengiyakan akan kekayaannya.Sehingga terasa aib kalau tidak memberi walaupun pemberiannya tanpa ilmu,iman dan kemanisan.Pemberian ini selalunya minta manusia mengangkat dirinya disanjung-sanjung bahawa “aku orang kaya”


Juga bagi orang-orang yang berkeadaan riak bangga diri dalam ibadat dan bawaannya .”

(Surah al-Ma’un : 6)


4.Ada orang memberi kerana rasa ada keuntungan kepada dirinya.Dia melihat janji Allah gandaan ganjaran dengan habuan akhirat yg luar biasa.gandaan dalam pulangan menjadi motivasi dan dorongan pemberian.peniaga yg baik akan sentiasa melihat keuntungan pulangan.apatah lagi pulangan yg besar itu jaminan drp Allah.


“ Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka.”

(Surah At-Taubah : 111)


5.Ada orang memberi sebab hatinya terlalu kasih kepada akhirat sehingga segala harta dunia menjadi beban dan kepahitan kepadanya.Dia dibentang dunia kepadanya namun diambil yg cukup untuk dirinya dan yg lain disalurkan kepada jalan kebaikan.Inilah jiwa orang yg zahid.Dunia ini dipijak-pijaknya untuk ke kehidupan akhirat yg lebih lumayan dan canggih.


“ Sedang kehidupan akhirat adalah lebih baik dan lebih kekal (Surah Al-A’la : 17)


6.Ada orang memberi kerana dia merasa puas dapat berkorban untuk orang lain sedangkan diri sendiri yg susah bahkan lebih susah drp yg diberikan pertolongan.Inilah buah-buah iman drp jiwa yg ada ukhuwah.Memberi bukan kerana lebih tetapi kerana sayang.Inilah yg digelar “ ISAAR” .Sahabat Rasululllah SAW kalau diberikan makanan kepada “A”,maka makanan tersebut akan beredar di kalangan mereka kerana saling memanjangkan makanan kepada orang lain sehingga kembali kepada yg empunya makanan yg awal-awal memberi tadi.Ajaib bukan?


Dalam satu peperangan ada sahabat yg cedera parah nak air,bila di bawakan air terdengar sahabat ke dua berteriak nak air lalu yg pertama menyungguh agar di dahulukan sahabat yg ke dua begitu juga bila terdengar yg ke tiga nak air,yg kedua juga menyungguh agar diberikan yg ketiga.Kesudahannya semua gugur syahid mati dalam kehausan kerana “ ISAAR ” yg ada dalam diri mereka itu terlalu lazat.Benarlah firman Allah yg bermaksud :


“Dan orang-orang yang telah menempati kota Madinah dan telah beriman  (orang Anshor) sebelum kedatangan Muhajirin ,mereka 'mencintai' orang yang berhijrah kepada mereka.Dan mereka tiada menaruh keinginan dalam hati mereka terhadap apa-apa yang diberikan kepada Muhajirin dan mereka mengutamakan Muhajirin atas diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam kesusahan.(Surah Al-Hasyr : 9)


KESIMPULAN

Sahabat-sahabat yg dikasihi Allah.Hakikatnya wabak ini telah menjadikan kita manusia yg rendah diri dan sedar diri.Semua yg kita miliki hakikatnya pinjaman Allah yg sementara.Yang berbeza hanyalah bagaimana kita menggunakan  untuk melengkapkan ketidaksempurnaan diri kita di akhirat.

Dalam kepongan PKP ini cuba renung-renungkan diri kita sendiri.Bila melihat kesusahan orang lain yg serba kekurangan,kesusahan,kemiskinan dan kelaparan.Ada tak dalam ruang hati kita rasa nak membantu kerana sayang dan kasih?Kalau ada,benarlah “PERIBADI” mukmin yg penuh ukhwah itu sudah mula mendasar dalam jiwa yg bersih.Bersyukurlah kerana makhluk halus nakal yg bernama “Cik Corona” telah berjaya menyedarkan anda akan KEBESARAN ALLAH SWT.


Ikhlas ,

*U.Kamalulhysham@Farhan*

Harussani

 Patut Lea DAULAT teman bnyk dh hilang....


*KISAH MUFTI YANG MENGHAPUSKAN AMALAN ‘TABAL JIN’ & MENCABAR JIN DI ISTANA PERAK*


Alfatihah diucapkan buat Allahyarham Harussani Zakaria, Mufti Perak ke-8 yang baru saja menghembuskan nafas terakhir.


Nama Harussani tidak perlu diperkenalkan lagi kerana insan ini adalah orang yang paling lama menjawat jawatan Mufti (sejak 1985) dan cukup lantang dalam menyuarakan pandangan. Malah, tak kurang juga yang menggelarkannya sebagai salah seorang mufti kontroversi di Malaysia.


Artikal ini akan membawakan kisah tentang usaha beliau menghapuskan amalan khurafat dan syirik di Istana Perak ketika di awal tempoh pelantikannya sebagai Mufti. Usaha tu termasuklah seperti…


Menghentikan amalan memasang ‘sangkar-sangkar’ di sekeliling istana. 


Pada suatu hari beliau masuk ke Istana Perak dan melihat alat yang dikenali sebagai ‘sangkar-sangkar’ di sekeliling istana.


Bila ditanya kepada petugas istana, mereka menjawab yang itu semua adalah adat. Bila mendengar jawapan tu, Harussani bertanya lagi – sama ada yang tinggal di istana ini manusia atau jin? Mereka jawab manusia iaitu Sultan dan Harussani pun berkata:


“Kalau sultan yang tinggal di istana itu, kenapa kita pasang sangkar-sangkar untuk jin ini? Sultan bukan jin. Sultan adalah manusia. Apakah orang Perak bersultankan jin? 


Selepas itu, Harussani mengarahkan supaya semua sangkar itu dibuang, walaupun dapat bantahan daripada Orang Besar Istana. 


Selain itu, ada juga amalan menyembelih kerbau, dan kepala kerbau itu tadi ditanam di bawah tempat mandi. Amalan itu turut dibantah dan dihapuskan oleh Harussani kerana mengandungi unsur syirik.


MEMANSUHKAN UPACARA 'TABAL JIN'

DAN PEMAKAIAN ULAR EMAS


Antara amalan yang menjadi masalah besar menurut Harussani di Istana Perak pada masa itu adalah amalan ‘Tabal Jin’ iaitu adat menabal jin pada sebelah malam dan siangnya pula Istiadat Pertabalan Sultan Perak. Ini kerana, dipercayai bahawa seseorang sultan itu didampingi oleh jin-jin.

 

Berdasarkan cerita beliau, amalan ini bermula apabila semua orang yang berpakaian hitam masuk ke dalam dewan, menutup lampu dan hanya menyalakan lilin. Selepas itu, Pawang Diraja akan menyempurnakan upacara berkenaan.


Maklum tentang amalan itu, Harussani kemudiannya segera menghadap Sultan Perak, Sultan Azlan Muhibbuddin Shah (almarhum) dan bertanya tentang rasionalnya amalan tu diteruskan. Harussani juga membacakan ayat 6 dari Surah Jin yang bermaksud:


“Dan bahawa sesungguhnya adalah (amat salah perbuatan) beberapa orang dari manusia, menjaga dan melindungi dirinya dengan meminta pertolongan kepada ketua-ketua golongan jin, kerana dengan permintaan itu mereka menjadikan golongan jin bertambah sombong dan jahat.” – Surah Jin, ayat 6.


Tambah Harussani, disebabkan kesombongan jin itulah mereka berani minta kita memberikan sajian seperti sembelihan lembu, kambing, ayam dan sebagainya. Amalan-amalan itu tidak lain dan tak bukan hanya menjerumuskan kita semua ke dalam lembah syirik semata-mata.


Mendengar nasihat dan penerangan itu, Sultan Azlan bersetuju dengan Harussani dan memperkenankan supaya amalan Tabal Jin dimansuhkan dari istiadat Istana Perak. Amalan itu kemudiannya diganti dengan Istiadat Tabal Pusaka yang hanya sekadar diiringi paluan nobat sebagai alat kebesaran dan dijirus air mawar, selain tak ada mentera yang digunakan.


Dalam pada itu, beliau juga ada mengarahkan supaya adat pemakaian perhiasan emas berbentuk ular dimansuhkan selepas mendapat perkenan daripada Sultan Perak.


“Saya beritahu kepada Sultan, pada zaman Firaun menjadi raja dahulu, dia memakai perhiasan sedemikian kerana ular itu lambang tuhan mereka, sebab ular membunuh orang.”


Walaupun begitu, usaha beliau ini pun datang dengan risiko sebab ia berkait rapat dengan alam mistik. Peha Harussani bengkak menggelembung, selepas mencabar jin dan menghapuskan khurafat.


Dalam usahanya menghapuskan amalan khurafat di istana, pada suatu malam Harussani meminta petugas-petugas istana menunjukkan kepadanya di mana tempat yang dikatakan ada jin di istana berkenaan. Para petugas pun menunjukkan sebuah kerusi yang didakwa menjadi tempat duduk jin di istana.


Disebabkan mahu menghapuskan khurafat, beliau pun memberanikan diri mencabar jin itu menunjukkan diri dan duduk di atas kerusi berkenaan. Tapi pada masa itu, tidak ada apa-apa yang terjadi sampailah Harussani sedar yang pehanya bengkak menggelembung secara tiba-tiba bila sampai di rumah.


Jadinya, selepas solat subuh – Harussani pun tanya kepada jemaah di masjid kalau-kalau mereka kenal sesiapa yang pandai tentang ilmu berkait gangguan jin. Jemaah pun bagitau tentang seorang tua penggunting rambut di Sungai Rokam. Harussani pun berjumpa dengan lelaki tua itu, dan sambil gunting rambut, beliau pun tanya sekali pasal pehanya yang bengkak secara tiba-tiba itu.


“Tukang gunting itu meminta saya bawakan sirih-pinang. Saya sememangnya sudah bersedia dengan bahan itu sebab telah tahu serba sedikit tentang permasalahan dengan jin"


Esoknya, Harussani sekali lagi berjumpa dengan tukang gunting itu untuk berubat. Tukang gunting itu ada bertanya kenapa beliau berani sangat cabar jin? Kemudiannya, orang tu pun tiup ke dalam telinga Harussani dan dengan sendirinya bengkak itu pun hilang.


Bagaimanapun, ada juga adat-adat tertentu yang masih dikekalkan sehingga sekarang.


Salah satu amalan yang menurut Harussani masih belum berjaya dihentikan olehnya adalah ‘perasap keris’ iaitu amalan yang dilakukan apabila alat-alat di istana (keris, tombak, perkakas diraja, alat-alat kebesaran diraja dan semua jenis senjata) berpindah tangan daripada sultan yang telah mangkat kepada sultan yang baru ditabalkan.


Bagaimanapun, masih ada beberapa amalan yang masih dibenarkan dan dikekalkan sehingga ke hari ni seperti ‘Istiadat Mencecah Kaki di Beting Beras Basah’ dan ‘Istiadat Mengambil Air Bersiram Tujuh Kuala Sungai Perak’.


Ini kerana, bagi Harussani – Beting Beras Basah hanya perbuatan simbol Sultan Perak pertama yang bercemar duli turun di beting berkenaan. Manakala, air tujuh kuala sungai pula, menunjukkan lambang tujuh kuasa daerah di Perak yang pada masa dulu menjadi sempadan negeri.


Jadinya, apa yang dilakukan oleh Harussani ini memang sesuatu yang berani kerana ada di antara amalan yang dimansuhkan itu dah pun diamalkan sejak sekian lama. Ia juga membuktikan yang Harussani seorang Mufti yang tegas, terutamanya berkaitan isu kesucian Islam. Sumbangan beliau akan terus dikenang sampai bila-bila.


*Artikel ini banyak merujuk buku: ‘Memoir Harussani Zakaria: Dia Akan Jadi Mufti’ terbitan  UUM Press.


Kredit : SOSCILI.MY

Isnin, 31 Mei 2021

Royo jowo

 Assalamualaikum w.w. 


Eid dalam Bahasa Jawa


Eid adalah istilah Bahasa Arab yang diterjemahkan sebagai Hari Raya dalam Bahasa Melayu, samada Hari Raya Puasa (Aidulfitri) atau pun Hari Raya Haji/Kurban (Aidul Adha). Namun dalam Bahasa Jawa terdapat banyak istilah yang selalu diguna yang memberi maksud Hari Raya. Di antaranya adalah Hari Raya, Lebaran, Botho, Ryioyo dan Ryiadi.


Lebaran dipercayai berasal daripada perkataan "wis bar" yang berarti sudah selesai, iaitu telah selesai ibadah puasa di bulan Ramadan. "Bar" adalah bentuk pendek daripada perkataan Jawa "lebar" yang artinya selesai. Namun istilah Lebaran ini kurang digunakan oleh masyarakat Jawa tetapi sebaliknya diucap oleh masyarakat Betawi. Masyarakat Betawi meluaskan erti lebaran dengan memasukkan maksud kelegaan hati setelah melaksanakan ibadah puasa, serta kegembiraan menyambut hari kemenangan.


Botho lebih kerap digunakan dalam perbualan biasa masyarakat Jawa. Ianya perkataan Jawa Ngoko yang sebenarnya berasal daripada perkataan Arab “ba’dha” yang berarti selepas atau pun selesai. Artinya selesai menunaikan ibadah puasa. 


Ryioyo adalah terjemahan langsung bagi Raya. Sama sebagaimana Botho, Ryioyo lebih kepada istilah Jawa Ngoko.  Namun dalam Bahasa Jawa (Kromo) yang lebih tinggi statusnya istilah “Riyadi” diguna untuk Ryioyo. Antara ucapan yang sering diguna adalah “Sugeng Ryiadin” yang bererti “Selamat Hari Raya”.


Dalam Bahasa Jawa terdapat satu lagi istilah yang terkait dengan raya, iaitu “Botho Kupat” , “Hari Raya Ketupat” atau pun “Lebaran Ketupat”. Hari raya ini lebih disambut secara individu pada hari ke 8 Syawal, iaitu setelah 6 hari berpuasa sunat bulan syawal. Ianya lebih bersifat Budaya Jawa dan tidak terkait dengan agama. Dipercayai budaya ini adalah lanjutan daripada budaya yang telah dirai sejak sebelum kedatangan Islam di Nusantara. Namun Sunan Kali Jaga (Wali 9) telah mengadaptasi amalan ini untuk diserasikan dengan ajaran Islam pada sekitar abad ke 14.


Secara umum ketupat adalah salah satu makanan istimewa Hari Raya masyarakat Melayu. Ketupat adalah makanan yang dibuat dari beras yang dimasukkan ke dalam anyaman daun muda kelapa (janur). Janur merupakan kependekan daripada kata Jawa “Jatinining nur” yang bermaksud “memiliki cita-cita untuk mencapai cahaya Illahi dengan hati yang bersih”.

“Ketupat” berasal dari kata “Kupat”. Kupat merupakan singkatan daripada perkataan “Ngaku Lepat” dan “Laku Papat”. 


Ngaku Lepat yang bermaksud mengakui kesalah dan memohon kemaafan dilakukan oleh masyarakat Jawa melalui tradisi “balalan/sungkeman” di hadapan saudara mara yang lebih tua. Pengakuan dan permohonan maaf ini kebiasaannya dilakukan dengan penuh perasaan dengan bait2 ayat dalam Bahasa Jawa Kromo yang khusus. Umumnya balalan memperlihatkan bagaimana seorang anak bersimpuh dan meminta maaf pada orang tua, tidak angkuh, memuliakan orang tua, serta selalu memohon bimbingan mereka.


Laku Papat diartikan ke dalam empat istilah, yakni “Lebaran“, “Luberan, “Leburan“, dan “Laburan“.  

Lebaran berarti berakhir ibadah berpuasa dalam bulan Ramadhan dan meraikan hari kemenangan.

Luberan bermakna meluber atau melimpah, sebagaimana air yang melimpah dari bekasnya. Istilah ini bermaksud untuk membahagi2kan berkah/rezeki yang ada kepada orang yang lebih memerlukan.

Leburan berarti melebur habis. Ia bermaksud saling bermaaf-maafan untuk meleburkan dosa antara satu dengan yang lain, melalui balalan/sungkeman. 

Laburan berasal dari kata Labur atau Kapur yang memiliki warna putih dan dapat menjernihkan, sama seperti hati manusia selepas lebaran ketupat.


Selamat menyambut Botho Kupat kepada yang meraikannya pada hari ini 8 syawal 1441.

Ahad, 30 Mei 2021

Realiti

 BAGAIMANA ROCKEFELLER MENGHANCURKAN PENAWAR SEMULAJADI & MENCIPTA BIG PHARMA


Pengarang, Chris Kanthan, telah menulis artikel yang luar biasa tentang bagaimana keluarga Rockefeller melemahkan masyarakat moden dengan banyak cara, tetapi yang tidak disedari oleh kebanyakan orang adalah betapa mereka menghapuskan penawar semula jadi.


Nama keluarga Rockefeller dikaitkan dengan penghancuran ubat semula jadi atau alami yang telah diamalkan manusia selama ribuan tahun demi untuk mencipta industri farmaseutikal yang menghasilkan banyak wang. Inilah yang ditulis oleh Chris untuk 'World Affair'


Manusia 'moden' hari ini akan memandang anda seperti orang aneh jika anda bercakap mengenai sifat penyembuhan tumbuhan atau amalan holistik lain. Sama seperti perkara lain, terdapat banyak politik dan wang di sebalik sistem perubatan moden kita.


Semuanya bermula dengan John D. Rockefeller (1839 - 1937) yang merupakan pembesar minyak, baron perompak, jutawan pertama Amerika, dan pemonopoli setiap industri.


Menjelang abad ke-20, dia menguasai 90% semua kilang minyak di A.S. melalui syarikat minyaknya, Standard Oil, yang kemudiannya dipecah menjadi Chevron, Exxon, Mobil dll. Pada waktu yang sama, sekitar tahun 1900, para saintis menemukan "petrokimia" dan kemampuan untuk membuat semua jenis bahan kimia dari minyak. Sebagai contoh, plastik pertama - yang disebut Bakelite - dibuat dari minyak pada tahun 1907.


Para saintis menemui pelbagai vitamin dan menduga bahawa banyak ubat farmasi boleh dibuat dari minyak. Ini adalah peluang indah bagi Rockefeller yang melihat kemampuan memonopoli industri minyak, kimia dan perubatan pada masa yang sama! Perkara terbaik mengenai petrokimia ialah segala sesuatu dapat dipatenkan dan dijual dengan keuntungan yang tinggi. Tetapi ada satu masalah dengan rancangan Rockefeller untuk industri perubatan: ubat-ubatan semula jadi / herba sangat popular di Amerika pada masa itu.


Hampir separuh doktor dan kolej perubatan di A.S. mengamalkan perubatan holistik, menggunakan pengetahuan dari Eropah dan Orang Asli Amerika. Rockefeller si pemonopoli, harus mencari cara untuk menyingkirkan persaingan terbesarnya. Oleh itu, dia menggunakan strategi klasik "penyelesaian masalah-reaksi." Iaitu, buat masalah dan menakut-nakutkan orang, dan kemudian tawarkan penyelesaian (yang telah dirancang sebelumnya). (Mirip dengan ketakutan keganasan, diikuti dengan "Patriot Act").


Dia pergi ke temannya Andrew Carnegie - seorang plutokrat lain yang menghasilkan wangnya dari memonopoli industri keluli - yang merancang skema. Dari Yayasan Carnegie yang berprestij, mereka menghantar seorang lelaki bernama Abraham Flexner untuk mengelilingi negara dan melaporkan status kolej perubatan dan hospital di seluruh negara. Ini membawa kepada Laporan Flexner, yang melahirkan perubatan moden seperti yang kita ketahui.


Tidak perlu dikatakan, laporan itu membincangkan mengenai perlunya penambahbaikan dan pemusatan institusi perubatan kita. Berdasarkan laporan ini, lebih daripada separuh daripada semua kolej perubatan. Homeopati dan ubat-ubatan semula jadi diejek dan ditipu; malah doktor dipenjara.


Untuk membantu peralihan dan mengubah pemikiran doktor dan saintis lain, Rockefeller memberikan lebih dari $100 juta kepada kolej, hospital dan menubuhkan kumpulan depan dermawan yang disebut "General Education Board" (GEB).


Dalam masa yang sangat singkat, semua kolej perubatan diselaraskan dan dihomogenkan. Semua pelajar belajar perkara yang sama, dan perubatan adalah menggunakan ubat yang dipatenkan. Para saintis menerima geran besar untuk mengkaji bagaimana tumbuhan menyembuhkan penyakit, tetapi tujuannya adalah untuk mengenal pasti bahan kimia mana yang berkesan, dan kemudian mencipta bahan kimia serupa - tetapi tidak serupa - di makmal yang boleh dipatenkan. Pil untuk orang sakit menjadi mantera perubatan moden.


Sekarang, 100 tahun kemudian, kita melahirkan doktor yang tidak tahu apa-apa tentang khasiat pemakanan atau ramuan atau amalan menyeluruh secara alami/semulajadi.


Seluruh masyarakat yang diperbudak oleh syarikat Rockefeller untuk kesejahteraannya.


Amerika membelanjakan 15% daripada KDNKnya untuk penjagaan kesihatan, yang semestinya benar-benar disebut "rawatan sakit." Ia difokuskan bukan pada penyembuhan, tetapi hanya pada gejala, sehingga menciptakan pesakit/pelanggan berulang.


Tidak ada penawar untuk barah, diabetes, autisme, asma, atau bahkan selsema. Ini adalah sistem yang diasaskan oleh oligarki dan plutokrat, bukan oleh doktor.


Untuk barah/kanser, American Cancer Society ditubuhkan oleh Rockefeller pada tahun 1913. Pada bulan kesedaran kanser payudara ini, sangat menyedihkan apabila melihat orang-orang dicuci otak mengenai kemoterapi, radiasi dan pembedahan.


Kita ditipu selama ini dan kita kononnya merasa bangga dengan kemajuan teknologi sedangkan kita telah meninggalkan segala yang semulajadi demi untuk mengkayakan industri Big Pharma ciptaan John D. Rockefeller dan keturunannya sehingga ke hari ini.


-Juan Casablanca

Sabtu, 22 Mei 2021

Sunnah isteri

 Adat Melayu vs Sunnah Islam Dalam Rumahtangga... 


Adat :


Isteri hidang makanan utk suami, isteri berdiri tepi...apa2 tak cukup, isteri kena tambah...hbis suami mkn, isteri kena angkat pinggan suami dan basuh...pastu bru isteri boleh mkn... 


Sunnah :


Rasulullah s.a.w mengajak isteri Baginda makan sepinggan dgnnya...Rasulullah s.a.w hanya menggunakan 1 cawan dan Baginda minum di tempat yg sama yg diminum isterinya...Rasulullah s.a.w juga menyuap isterinya makan...


😊👍


Adat :


Bila suami balik, makanan wajib ada bwh tudung, atas meja...


Sunnah :


Rasulullah s.a.w pulang ke rumah lalu melihat tiada makanan utk dimakan...ini kerana isteri Baginda belum ke pasar...Lantas Rasulullah s.a.w menyoal Saidatina Aishah, "Belum ada makanan ya Humaira?"


Saidatina Aishah menjawab belum ada kerana beliau belum ke pasar lagi...


Rasulullah s.a.w terus berkata, "Jika begitu, aku puasa saja hari ini..."


😊👍


Adat :


Isteri kena hantar suami smpai depan pintu rumah, isteri kena tunggu suami balik depan pintu rumah...


Sunnah :


Pernah sekali Rasulullah s.a.w pulang ke rumah dan Saidatina Aishah telah terlelap tidur. Baginda masuk perlahan2 ke dalam rumah dan Baginda tidor di luar bilik kerana tidak mahu membuatkan isterinya terjaga dari tidur...


😊👍


Adat :


Keje2 rumah semuanya tanggungjawab isteri...tanggungjawab suami ialah kluar mencari rezeki sahaja...


Sunnah :


Rasulullah s.a.w sering membantu isteri Baginda selepas Baginda pulang ke rumah...Baginda merupakan seorang pemerintah, pemimpin umat islam...Byk perkara yg Baginda kena fikirkan dan lakukan...namun Baginda masih menolong isteri Baginda melakukan keje2 rumah...


😊👍


Adat :


Kedudukan suami itu tinggi...isteri perlu taat dan hormat walau mcm mna pun keperibadian seorang suami tu...


Sunnah :


Rasulullah s.a.w pemimpin tertinggi umat islam...namun bila pulang ke rumah, Baginda merupakan org yg paling bertolak ansur dan lemah lembut dgn isteri...Baginda sedikit pun tidak meninggikan suara terhadap isteri Baginda...


Bahkan Baginda bersabda, "Sebaik-baik kalian ialah yg paling baik terhadap isterinya, dan aku baik terhadap isteriku..."


😊👍


Adat :


Seorang isteri wajib pandai memasak...suami dah bayar hantaran tinggi, klu tak pandai masak, maka isteri tu tak setimpal dgn wang hantaran yg dibayar...


Sunnah :


Ada satu ketika di mana Saidatina Aishah masak sesuatu dan ianya masin...Lalu Rasulullah s.a.w panggil Saidatina Aishah dan menyuapnya makan...tersedarlah Saidatina Aishah yg makanan itu masin dan Rasulullah s.a.w sedikit pun tidak menunjukkan muka yg kurang senang dgn masakan tersebut...


😊👍


Adat :


Isteri yg menyiapkan pakaian suami dari membasuh, mengeringkan, melipat dan menggantungkan baju suami...


Sunnah :


Rasulullah s.a.w menjahit dan menampal sendiri bajunya yg koyak tanpa perlu menyuruh isterinya...


😊👍


Kesimpulannya, amalkanlah sunnah dlm kehidupan rumahtangga berbanding adat...tak salah utk ikut adat, tapi biarlah bertempat...jgn terlalu menjunjung adat sehingga memudaratkan dan menghambakan org lain yg ada didalam rumahtangga tersebut...


Saidatina Aishah berkata, "Kalau Rasulullah s.a.w berada dirumah, Baginda Nabi selalu membantu urusan rumahtangga..."


Kalau Rasulullah s.a.w yg dijamin syurga pun boleh buat mcm ni, kita yg tiada jaminan syurga ni, takkan semudah ini pun tak nak ikut dan amalkan dlm rumahtangga...? Pahala free je ni klu ikut...


Renung-renungkan...✌️


Kredit: Tanyalah Ustaz