Selasa, 12 Oktober 2021

Senduk nasi

 Anak lelaki bila mak suruh balik kampung..mak mertua pun suruh balik hari yang sama juga..nak balik mana?? Hukum feqah kata wajib dahulukan mak kandung.


Anak perempuan bila makan bersama mak ayah dan suaminya..nak senduk nasi untuk mak ayahnya dulu atau suaminya?? Hukum feqah kata wajib layan suaminya dahulu.


Anak bila ayahnya suruh buat sesuatu..dalam masa yang sama..mak pun suruh buat sesuatu yang lain..nak buat yang mana dulu?? Hukum feqah kata wajib dahulukan perintah mak.


Antara ibu ayah dan anak isteri mana dulu yang wajib diberi nafkah?? Hukum feqah kata wajib dahulukan ank isteri.

 

Kita ada adik-beradik yang hidup susah..kawan kita pun ada yang susah..nak tolong siapa dulu?? Hukum feqah kata dahulukan adik beradik.


Urusan rumah tangga bila bertembung dengan urusan jemaah berbaiah yang kita sertai..mana dulu nak diutamakan?? Hukum feqah kata anak isteri dulu.


Setuju atau tidak..hukum tetap hukum..wajib kita ikuti.


Kalaulah semua orang faham hukum hakam agama ini..bukankah itu dapat mengharmonikan kehidupan berkeluarga. Lebih harmoni jika kita dapat bertoleransi dan bertolak ansur..


contoh, bila kita makan dengan mertua, isteri sendukkan dahulu nasi untuk kita (suami)..kita pula beri nasi itu pada mertua..kan cantik mcm tu. Bila ibu boleh berkata "takpa..buat dulu apa yang ayah kau suruh buat tu..pastu buat yang mak suruh". Inilah Tasawuf..Wallahu'alam.


Sumber : Syaiful Azani

Soalan IV


GC (apa yg kita pentingkan apabila nak jd guru cemerlang - attitute? Skill? Pengetahuan? dll)

Pilih mana2 dasar negara & huraikan

Buku terakhir di baca & pengajarannya 

Penglibatan kokurikulum

Kesultanan Melayu Melaka

Strategi berkesan mengajar subjek sejarah


▶️Pengenalan diri

▶️B40

▶️RMK12

▶️Knp nk ajr sejarah?deg bidang lain

▶️Btl ke negara kita dijajah @ tdk? Kenapa?

▶️Sebab & akibat pdpr?

▶️Peranan guru nak komersialkn sbjek sejarah

▶️Food security

▶️Cara meningkatkan patriotisme dlm diri murid 

▶️Kesan fenomena kepada sosioekonomi negara (Global Warming) 

▶️Ape aktivitis yang perlu dibuat utk alam sekitar

▶️Zaman skg cikgu stress ape Nilai murni yang patut ditonjolkan 

▶️Pedagogi - Hybrid

▶️Bioteknologi dgn pemakanan & global warming dan makanan

▶️Pengenalan diri dan kekuatan jd penjawat awam

▶️apa industri kreatif cth semua ( YouTube, tok tok jual produk, animasi kartu upon ipin & lain2)

▶️soalan perkaitan industri kreatif adakah TDC luar negara perlu dibubarkan, disebabkan YouTube dah menguasai sistem pelancongan me perkenalkan produk2 Malaysia) *@Tourist Development Corporation (Perbadanan Kemajuan Pelancongan Malaysia)*

▶️ajar set induksi bendera malaysia (lakonkan)

▶️cara bercerita kpd kls ( Pembukaan kota melaka)

▶️bagaimana nak terapkan nilai pdpc patrotik kpd pelajar (lakonkan mengajar)

▶️apakah inovasi dan kaedah pdpc utk pelajaran sejarah (AI)

▶️jika anda sorg aktivis,ap cdgn anda kpd krjaan utk wrga emas.

▶️lesen utk wrga emas ptut ke xptut.

▶️aktiviti pdpc yg guru sej bleh buat,

▶️hang tuah wujud ke xwujud?

▶️Perkenalkan diri + kekuatan diri (seorg yg multitasking, berkepimpinan, etc..)

▶️ RMK12 (psl belia, kemiskinan bandar)

▶️ Knp still nk jd guru sejarah walaupun ikhtisas bkn sejarah?

▶️ Senaraikan rukun negara ikut turutan + huraikan psl kesetiaan kpd raja dn negara

▶️ Cara nk menarik minat pelajar bljr sejarah masa pdpr dgn menerapkan pembelajaran di luar bilik darjah. (Boleh sediakan modul, tayang vdeo, bwk pljr p zoo secara virtual visit etc..)

▶️ Sumber sejarah 

▶️ cara memulihara dan memelihara sumber sejarah

▶️Pendapat,contoh dan kaedah mengatasi Penderaan kanak-kanak

▶️pendapat mengenai hukuman penjara mandatori terhadap ibu bapa yg mendera kanak kanak.

▶️Ibu bapa rotan anak boleh , guru rotan ibu bapa pula yg terlebih marah(pendapat)

▶️kaedah pdp murid lemah

▶️kaedah pdp murid pintar bijak

▶️camna nak ajar pembukaan kota melaka melibatkan tiga aspek

Menganalisis,merumus dan menilai

▶️ Panel iv DR mohd ridzwan dan Dato Sabariah

▶️ Perkenalkan diri dan kekuatan diri 

▶️ Isu pendemik covid 19 kesan positif (ekonomi, sosial) 

-kompetitif penggunaan grab food, poslaju, shopee

-bantuan yg diberikan drp kerjaan utk membaik pulih negara(ada 3 satunya BPR)

▶️ Apakah penggunaan TMK yg boleh digunakan utk mengajar subjek sejarah? 

▶️ Apakah kekuatan diri yg boleh ditonjolkan semasa mengajar? (Boleh Menyanyi, syair, berpantun, bercerita)

▶️ Dalam doktrin pengasingan kuasa (badan eksekutif, badan legislatif dan badan perundangan) bagaimana berlaku check n balance? 

▶️ Siapa yg melantik hakim mahkamah tinggi?

Khamis, 7 Oktober 2021

motivasi Bahagia

 KISAH SEEKOR GAGAK


Pada suatu hari ada seekor gagak yang tidak puas tentang kehidupannya. Dia terbang bebas ke sana ke mari mengenangkan kehidupannya.


Suatu hari dia melihat seekor angsa di sebuah tasik. Dia kagum melihat bulu angsa yang putih bersih berbanding dirinya yang sangat hitam.


Dia berfikir angsa itu pasti burung terindah di dunia, lalu dia menghampiri angsa itu sambil berkata,


"Kamu pasti burung yang paling bahagia di dunia. Kamu sangat putih dan cantik, semua orang pasti menyukaimu."


Angsa menjawab "sebenarnya saya merasa bahawa saya adalah burung yang terindah, sampai saya melihat burung kakak tua yang memiliki 2 warna dan saya berfikir burung kakaktua adalah burung yang paling bahagia di dunia ini."


Lalu gagak mendekati burung kakaktua dan menceritakan apa yang dikatakan oleh angsa.


Kakaktua berkata" Ya, hidup saya sangat bahagia sampai saya melihat seekor burung merak. Bulunya sangat indah dan berwarna warni."


Lalu burung gagak pergi mengunjungi burung merak di kebun binatang dan melihat ramai orang berkumpul untuk melihatnya.


Setelah orangramai pergi, gagak mendekati burung merak dan berkata "Merak, kamu sangat cantik. Setiap hari ratusan manusia datang mengunjungimu. Tetapi tatkala mereka melihat aku, mereka hanya ingin aku beredar. Saya fikir kamu pasti burung yang paling indah di dunia ini."


Merak berkata dengan sedih "Saya selalu fikir saya adalah burung yang paling indah dan bahagia di planet ini tetapi kerana keindahan ini, saya terjebak dalam sangkar dari waktu ke waktu. Saya berfikir saya akan senang hati jika dapat berkelana ke mana-mana dengan bebas. Oleh itu, saya sebenarnya sangat iri kepadamu wahai gagak, kamu boleh bebas terbang kemana-mana yang kamu suka."


Inilah masalah dasar manusia. Seringkali kita membuat perbandingan dengan orang lain dan merasa sedih.


Seharusnya kita tidak melakukan perbandingan yang tidak perlu dengan sesiapa pun dan segera keluar dari lingkaran ketidakbahagiaan ini.


Anda yang memiliki RM 100 ribu, merasa miskin melihat orang yang memiliki RM 1 juta sedangkan orang yang memiliki RM 100 ribu tadi akan merasa kaya melihat orang yang hanya memiliki RM 10 ribu.


Sesungguhnya itu semua hanya wujud di kepala kita. Rahsia kebahagiaan adalah menghargai dan mensyukuri apa yang Tuhan telah berikan kepada kita dan berhenti melakukan perbandingan yang akan menyebabkan ketidakbahagiaan.


Berbahagialah mereka yang berhenti membandingkan diri mereka dengan orang lain.

Selasa, 5 Oktober 2021

Modul Sains F3

 Bab 1

Latihan 1.1 - https://docs.google.com/forms/d/1s2Kjpx-_rQm6w9wvEcZRd59lnas6t9hFTkjMEngYifw/copy

Latihan 1.2 - https://docs.google.com/forms/d/1LS9Zoga1GZyDDgJSi_t36cmXYKfksMKBmnlQTvC7ETE/copy

Latihan 1.3 - https://docs.google.com/forms/d/1dmUO7dFAvP52kMnCCSdmp4Wwhy8OZbMy5XsBOqSix24/copy

Latihan 1.4 - https://docs.google.com/forms/d/1FE8mfA4xIB1Ovrunf8KMF3vOfV30AY5jjtlxYeWbplg/copy

Latihan sumatif - https://docs.google.com/forms/d/1SqZVFJBTtzKccyBsF2LJpKr_aDGR88d9nL7qLKBmu6k/copy

Modul pelajar - https://drive.google.com/file/d/1ArMTUA6XzpXheqgDc62SJHBFQxluqWDY/view?usp=sharing

Modul guru - https://drive.google.com/file/d/1vBnMksMj-LlTooQAoFuETZp5oZvh2vUF/view?usp=sharing


Bab 2

Latihan 2.1 -

https://docs.google.com/forms/d/14JDORlEqKdsiuwI58y-nA2hpXG-HcZGMRokZ4fnLpQw/copy

Latihan 2.2 - https://docs.google.com/forms/d/1XnEt5EvTxGhXL135SDbmE6RqOKBJ8Fy3Oulm5cNkGgw/copy

Latihan 2.3 - https://docs.google.com/forms/d/1fhN0NV5tJ5N2CsSl2phFRQmwaBaesVNSgZX6Q07A50U/copy

Latihan 2.4 - https://docs.google.com/forms/d/1z6jfMYSFZj8eXj5iBy1t-LHopWMJuKxU97OpDQ2ePUE/copy

Latihan 2.5 - https://docs.google.com/forms/d/1EHQsXj-g24OYRIV-sVETI4m87rUtlD9gQTPxfhzISoo/copy

Latihan sumatif - https://docs.google.com/forms/d/1aBTxLrsVuXqti828KToFT4StNGTQmKffc-YLAQe96Vk/copy

Modul pelajar - https://drive.google.com/file/d/1IONpMjVMsMp1cel1a-qVjR-PTaCifk-X/view?usp=sharing

Modul guru - https://drive.google.com/file/d/18Ny0zIZHCsiFI8dKmOoOInWK5N0toOvT/view?usp=sharing


Bab 3

Latihan 3.1 - https://docs.google.com/forms/d/1P7lKm1EpA-ng0gWDS6102W8vPA7pYAp0ALSjUUX4UuM/copy

Latihan 3.2 - https://docs.google.com/forms/d/1mK1LkTrnsv8iLN9BHyBXIItk7aTRUnLLTi1vEcTC6nc/copy

Latihan 3.3 - https://docs.google.com/forms/d/1r6TiQC1q7vxpAa7YfUoFIo10pygY82zo1i9ifIGnw5s/copy

Latihan 3.4 - https://docs.google.com/forms/d/1lk15StdLcz8jH35NvhZxRnxGepDxUx1ycpefZHjp0_0/copy

Latihan sumatif - https://docs.google.com/forms/d/1c-W21kIuMYSVNQ0AXOCjR-LOo1dPlN6MOm2B8xQK3JQ/copy

Modul pelajar - https://drive.google.com/file/d/1dpyi9GKcq5h1235ftjoynwc2v5lcIIYV/view?usp=sharing

Modul guru - https://drive.google.com/file/d/1qwS55whrGP_p7xg_w6R9yuY5h26jElMt/view?usp=sharing


Bab 4

Latihan 4.1 - https://docs.google.com/forms/d/1KHDcy-gT-8PkVGBL0usaEHgesV12ugp5V7h8qRydzWk/copy

Latihan 4.2 - https://docs.google.com/forms/d/1MMAo5FJ7KN61hSj0t_etswrUsOAa5XRK8XgQ_ecxY4Q/copy

Latihan 4.3 - https://docs.google.com/forms/d/1swqTcm5DsnNW-vaarntgrrU9bU6TAnRlO-y30kbY9Eo/copy

Latihan sumatif - https://docs.google.com/forms/d/18OKnCfzBWj7u4k-2WiaSCcY4CroqFXW3NHtGzRGfQyM/copy

Modul pelajar - https://drive.google.com/file/d/1heEob8sTppXvHN99CXyWO6zvnQbbCYy4/view?usp=sharing

Modul guru - https://drive.google.com/file/d/1DD8-2enCPCGdS5QeeRbgxeFVqeSL6ENN/view?usp=sharing


Bab 5

Latihan sumatif - https://docs.google.com/forms/d/1IQSpaqD1bWVxjHSdpSEjSdWlaJ3bELEludKW7wFynLg/copy

Modul guru - https://drive.google.com/file/d/1DD8-2enCPCGdS5QeeRbgxeFVqeSL6ENN/view?usp=sharing


Bab 7

Latihan 7.1 - https://docs.google.com/forms/d/16AbJ8lEYNofnJq_-nldG4apU72evykJJpnNNgoLL7Mc/copy

Latihan 7.2 - https://docs.google.com/forms/d/1DzGJHKJjNNKbpTNHlf0SKZwuEYC-o-goGstAcTvJfpo/copy

Latihan 7.3 - https://docs.google.com/forms/d/1i7gE8LMkx20j_VnWV2UJGtoLSuGv7yYmqhHNkGF3Ums/copy

Modul pelajar - https://drive.google.com/file/d/1ysvsEihEWNWoLZM9GtSrqOcwHeAjSxg3/view?usp=sharing

Modul guru - https://drive.google.com/file/d/1Z9ha8pT0OS5h10f1s5-gmdaYF49KMmuQ/view?usp=sharing


Bab 8

Latihan 8.1 - https://docs.google.com/forms/d/1JYK8QrgnmwVUXMFomrtFuLLVHzQzu00xBRJX2fr77lo/copy

Latihan 8.2 - https://docs.google.com/forms/d/1CFo7n5-8qihh8b7Pw_As2zoNKzR6X21uh4EhzOjTGI0/copy

Latihan 8.4 - https://docs.google.com/forms/d/10GE_ktVso4vPq0_r7mIj8bBTd7jln706YySoH5nLs18/copy

Latihan sumatif - https://docs.google.com/forms/d/1A9RF2Lc0BkNcnG6kYw8eEGbOteo9l5vEdpWfvO5A93w/copy

Modul pelajar - https://drive.google.com/file/d/1c5GmapPvjm1iJuVIwhOEwDR_6BdjzAMx/view?usp=sharing

Modul guru - https://drive.google.com/file/d/1ePzdBT11_WWi5tiyte5Hd5Ok5H7CEul7/view?usp=sharing


Bab 9

Latihan 9.1 - https://docs.google.com/forms/d/1Rlh5peAzCnMowGMyLxstpM_jSLv0w4Zt4Ys5Ix7WcBc/copy

Latihan Sumatif - https://docs.google.com/forms/d/1ufAQXDRFbc7GJGMZCdJx5DKG6qj-iwIVniEjO0Q0hDY/copy

Modul pelajar - https://drive.google.com/file/d/1YU4RypukVe4MyoMrpeqqpEZq6d0Hburz/view?usp=sharing

Modul guru - https://drive.google.com/file/d/1-vamx-Wfw1FNlS2xS1gkm34ySPZR09PK/view?usp=sharing


Bab 10

Latihan 10.1 - https://docs.google.com/forms/d/1wQRWm1jZAL5gd0ApM6oMKt0A4y3WlrEb606nsbT6kC8/copy

Latihan sumatif - https://docs.google.com/forms/d/1zOtqpZQO0bcOK9QxUt93KFvzpwDBMFZk6klv1h-Qm9w/copy

Modul pelajar - https://drive.google.com/file/d/1SBvVBiC4F4TQJvpJblmmmTdLgMUjGN2Q/view?usp=sharing

Modul guru - https://drive.google.com/file/d/1vJflMBBy3CfPbzRfVhA7RWM-5ZG_7ot1/view?usp=sharing

Isnin, 4 Oktober 2021

Kualiti

 Kenapa kualiti manusia hari ini semakin merosot? 

Lima poin daripada pemerhatian saya. 👇

1. Ibubapa/generasi dewasa memberikan keselesaan sehingga mengabaikan kemahiran² asas yang perlu diamalkan anak² daripada peringkat awal hidup mereka.

2. Sebahagian pegawai² kerajaan yang berkaitan tidak memahami asas² pembentukan manusia yang betul² bernilai untuk masa depan manusia dan negara. 

3. Golongan pendidik mengabaikan amalan² asas yang perlu dikuasai dan diamalkan pelajar semasa belajar. 

4. Kepentingan peribadi mengatasi keperluan kepatuhan kepada integriti profesionalisma. 

5. Standard kualiti dimanipulasi untuk kepentingan diri dan golongan tertentu.


Untuk difikirkan!