Isnin, 27 Disember 2021

Banjir

 "As I see it"


Ada beberapa masalah yang berkaitan banjir yang mungkin kurang dibincangkan. Berikut adalah perkara yang saya fahami yang mungkin kurang tepat dan terperinci tetapi mudah untuk memahami fenomena banjir. 


Perkara pertama dari segi perancangan penempatan/perbandaran, perlu ada membuat penilaian alam sekitar (termasuk sistem saliran) untuk kawasan yang hendak dibangunkan penempatan. Dengan teknologi yang ada hari ini, ketinggian setiap kawasan kecil di atas muka bumi boleh ditentukan dengan tepat, jadi kawasan tinggi dan kawasan rendah boleh dipetakan untuk setiap daerah atau negeri dengan anggaran kecerunan muka buminya juga. Jadi  simulasi impak hujan yang turun dengan kuantiti (mm hujan) dan masa tertentu juga boleh meramalkan kawasan mana yang akan banjir, kelajuan/kadar pergerakan air dan berapa lama masa diperlukan untuk air banjir itu surut. 


Perkara yang kedua: jika muka bumi mempunyai bilangan pokok hutan dewasa yang tinggi, apabila air hujan turun, sebahagian besar air itu mempunyai masa yang mencukupi untuk diserap masuk ke dalam bumi, mengurangkan kuantiti air yang akan mengalir di permukaan bumi. Sebaliknya, jika banyak pokok² telah ditebang dijadikan kayu balak, permukaan bumi menjadi gondol yang menyebabkan apabila hujan turun, kuantiti air hujan yang diserap masuk ke dalam bumi berkurang dan kuantiti air hujan yang mengalir di atas permukaan bumi bertambah dan akan bergerak daripada tempat lebih tinggi ke tempat yang lebih rendah. Jika tidak wujud sistem saliran, atau sistem saliran tidak dirancang dengan baik, maka banjir akan berlaku di sesuatu kawasan lebih rendah kerana kadar kuantiti air yang memasuki kawasan itu melebihi kadar kuantiti air yang dialirkan keluar daripada kawasan itu. 


Sebagai contoh, kalau kadar aliran air memasuki suatu kawasan adalah 300 m³/min, sedangkan kadar aliran air yang keluar hanya 100 m³/min, maka dalam 1 min, kawasan itu akan mempunyai lebihan air 200 m³, dan kalau aliran air berlaku dalam satu jam (60 min), maka kawasan itu akan mendapat lebihan air 200 m³/min × 60 min = 12,000 m³. Jika kawasan itu adalah sebuah kawasan lapang berukuran 100 m × 100 m, ia akan ditenggelami air sedalam 1.2 m dalam masa 60 min. Jika selepas 60 minit itu aliran air masuk tiba² terhenti, maka masa yang diperlukan untuk semua 12,000 m³ air itu surut menjadi sifar adalah 12,000 m³ ÷ 100 m³/min = 120 min = 2 jam (masa air surut). 


Bolehkah anda bayangkan perkara-perkara di atas?


Cnp megat ali

10 bill


 *"NYAWA BERNILAI 10 DOLLAR JE"*


Pada tahun 1986 ,sebuah pesawat penerbangan sedang berlepas daripada lapangan terbang antarabangsa Sverdlovsk di Kazakhstan ketika musim sejuk , pada 28 haribulan .


Pesawat penerbangan komersial tersebut adalah pesawat Aeroflot Flight 6502 itu berada di atas ruang udara dengan cuaca ribut salji yang turun dengan sangat lebat dalam perjalanan sedang menuju ke lapangan terbang antarabangsa Grozny yang terletak Chechnya. 


Ketika sedang berada di ruang udara pada ketinggian 10 ribu kaki dari permukaan bumi ,seorang juruterbang yang bertanggungjawab sedang memandu pesawat tersebut berborak dengan rakan sekerjanya yang berpangkat Co-Pilot (pembantu juruterbang) , bahawa dia sangat yakin dengan pengalaman dan kecekapan didalam tugasnya selama ini dia merasakan  dirinta layak sebagai seorang pakar juruterbang sudah pun Senior .


Kerana dirinya sudah pun bertahun tahun mengendalikan pesawat penerbangan sehingga berasakan sangat masak sangat masak dengan pengendalian didalam ruang kokpit pesawat dan bersesuaian dengan berpangkat Kapten  ,juruterbang bernama Kapten Alexander Kliuyev itu mendapat idea untuk membuktikan kepada rakan sekerjanya bahawa dia ingin membuat satu pertaruhan .


Samada tidak menyedari ,tidak berasa peka dengan keselamatan para penumpang sedang berada didalam pesawat ketika itu atau pun sememangnya Kapten ini berfikiran bodoh ,terdapat 94 nyawa orang penumpang sedang berada didalam pesawat lebih tergamak lagi adalah mereka langsung tidak tahu menahu pekara tersebut yang membuatkan nyawa masing masing menjadi pertaruhan tanpa sedar. 


Pertaruhan yang dilakukan oleh Kapten Alexander ketika itu adalah, dia ingin melakukan pendaratan pesawat Aerosoft 6502 itu turun ke landasan dengan cara menutup cermin ruang kokpit pesawat dengan memejamkan matanya tanpa melihat. 


Yang lebih teruk lagi, keyakinannya untuk melakukan perkara tersebut hanya dengan cara manual sama sekali berasa yakin tanpa menggunakan kaedah "Auto Pilot".


Hanya dengan bertaruh 10 dollar sahaja untuk pertaruhan gila itu dan ribut salji sangat kuat melanda di ruang udara ketika itu, Juruterbang berpangkat Kapten itu sudah bersedia untuk mendaratkan pesawat tersebut sedang memejamkan kedua dua matanya dengan kaedah pendaratan yang manual.


Bergerak dengan kelajuan 280 kilometer sejam  ,hanya dengan jarak beberapa kaki sahaja tayar kapalterbang hendak mencecah pada permukaan jalan landasan, pembantu kapal terbangnya telah meminta untuk menghentikan pertaruhan gila yang dilakukan oleh Kapten tersebut meminta agar kembali membukakan matanya semula namun sudah terlambat kerana pesawat tersebut telah jauh tersasar dari landasan pesawat sedang berada diatas permukaan tanah yang tidak rata. 


Akhirnya pesawat Aerosoft 6502 itu telah terhempas dan terbakar serta merta siren dibunyikan untuk melakukan kecemasan oleh pihak lapangan terbang Grozny datang menyelamat pesawat nahas itu bersama dengan pihak bomba dan polis serta merta. 


Sebanyak 70 orang daripada jumlah 94 orang penumpang yang sedang berada dalam pesawat telah mati terbunuh serta merta manakala baki penumpang mengalami kecederaan parah dikejarkan hospital. 


Pertaruhan gila hanya yang bernilai sekadar 10 dollar itu tidak dimenangi oleh Kapten atau pembantunya kerana kedua dua mereka terbunuh serta merta ketika berlaku nahas kejadian.


Pandangan yang mampu dirumuskan daripada nahas kejadian ini adalah ,Kapten  , Co-Pilot dan 70 orang penumpang ini nyawa mereka hanya sekadar 10 dollar sahaja.

Feri sewol

 KopiPasta dari group lain:


MENGAPA BANTUAN TIDAK BOLEH LAMBAT!

- BELAJAR DARI TRAGEDI FERI SEWOL

Walaupun insiden yang berlaku pada 16 April 2014 ini tidak sama sekali berkenaan banjir besar, namun kelewatan bantuan dan arahan pihak atasan adalah punca utama kematian 304 penumpang termasuk 250 pelajar sekolah menengah.

Pagi 16 April, Feri Sewol yang dalam perjalanan menuju ke Jeju dari Incheon, tiba-tiba senget dan mulai tenggelam; dipercayai berpunca daripada lebihan muatan. 

Di dalamnya ada seramai 476 penumpang, termasuk 325 pelajar Danwon High School yang sedang dalam program lawatan sekolah.

8.50 pagi: Feri Sewol mulai tenggelam.

8.52 pagi: Terima panggilan kecemasan daripada salah seorang penumpang dipercayai budak lelaki (bukan kapten / krew kapal) - sumber CNN

Bot nelayan dan orang persendirian datang bagi menyelamatkan mangsa, 40 minit sebelum Korea Coast Guard (KCG) datang.

Sudahlah lewat, kerja-kerja menyelamat tidak giat dijalankan kerana menunggu arahan Presiden.

.

👉 Siapa Presiden Korea Selatan ketika itu?

Park Geun-hay, wanita pertama yang dipilih sebagai Presiden Korea Selatan.

👉 Di mana dia ketika kejadian berlaku?

Dia berada di bilik tidur. Entah buat apa.

Ada juga versi dia ke salun buat rambut. Isk.

Kejadian jam 8.50 pagi, jam 10.20 pagi baru nak buat taklimat di pejabat sedangkan mesej terakhir daripada salah seorang mangsa menerusi Kakaotalk adalah pada 10.17 pagi.

👉 Jam berapa Park Geun-hay tiba di lokasi?

TUJUH JAM KEMUDIAN. 5.15 PETANG.

Sepanjang kehilangan Presiden Park yang hingga kini disifatkan sebagai misteri, kerja-kerja menyelamat dibuat sekadarnya kerana tiada arahan yang lengkap dari pihak atasan.

👉 Apa cerita Park Geun-hay sekarang?

Sedang menjalani 25 tahun penjara akibat rasuah dan salah guna kuasa pada April 2018.

.

Itu belum cukup menyesakkan dada kita.

👉 Kenapa para mangsa tidak keluar dari feri?

Waktu feri sudah senget dan mulai tenggelam, Kapten Feri Sewol, Lee Joon-Seok, dan krew kapal telah mengeluarkan arahan, 

"Duduk di tempat anda. Jangan ke mana-mana."

Atas kepercayaan kepada pihak feri, lebih 300 penumpang akur dan duduk menanti bantuan yang tidak kunjung tiba.

Rakaman video para mangsa yang rata-rata pelajar sekolah Danwon, dapat ditonton di Youtube.

Sangat menyedihkan melihat mereka ketakutan, namun pada masa sama, ada yang tetap cuba menghiburkan rakan-rakan bagi meredakan ketegangan. Mereka benar-benar sangka ada yang akan datang menyelamatkan mereka semua.

👉 Di mana Kapten Feri Sewol?

Lee Joon-Seok, Kapten Feri Sewol, menjadi nama bedebah yang tidak habis dimaki oleh rakyat Korea mahupun sesiapa saja yang mengikuti tragedi Feri Sewol kerana menjadi ORANG PERTAMA yang keluar dari feri demi menyelamatkan diri sendiri.

Lee menyamar sebagai salah seorang penumpang dan menaiki bot penyelamat namun kantoi selepas tersebar gambarnya yang diambil oleh KCG.

Kini Lee Joon-Seok selaku kapten jahat telah disabitkan kesalahan kerana pengabaian dan dihukum penjara 36 tahun.

.

Daripada 172 mangsa yang terselamat, hanya 75 dari Danwon High School. Mereka ini antara penumpang yang merasakan arahan kapten adalah meragukan lalu mereka keluar ke permukaan.

Hanya mereka yang sempat diselamatkan.

.

👉 Berapa lama Feri Sewol di permukaan laut sebelum benar-benar tenggelam?

DUA JAM SETENGAH.

.

*Lihat impak tindakan dan arahan lambat, selain pengurusan tidak cekap dan selfish. Mereka sudah belajar.*

*Kita juga perlu belajar!*

*Perasmian, potong kek, bunga api - can wait. Keselamatan mangsa yang ketakutan, kesejukan, lapar, dan letih yang harus kita utamakan.*

.

#HusnaAdnan 🎗️

Ahad, 26 Disember 2021

Ibrah banjir

 Satu lagi pelajaran berharga.


Ada rumah barangnya penuh segenap sudut. Ada rumah ringkas saja isinya, cukup2 utk kegunaan harian saja.


Apabila disapu bah dan disalut lumpur, rumah yg isinya ringkas itu mudah dan cepat diuruskan. Manakala rumah yg isinya penuh, memerlukan berpuluh tenaga kerja, mengambil masa sampai berhari2 utk diselesaikan.


Di masa itu, pemilik rumah yg ringkas itu pasti berasa sgt2 bersyukur kerana dimudahkan urusan walau dlm musibah.


Begitulah AKHIRAT nanti. Mereka yg hidup sekadarnya amat mudah dan ringan hisabnya dihadapan Allah. Manakala yg mengumpul harta dan berlumba2 mengejar dunia, hisabnya AMAT BERAT (seperti beratnya lumpur), lambat dan siksa sekali kerana memakan masa ribuan tahun kerana setiap butir harta dan masa kita akan dihitung, apa tujuan harta itu dan bagaimana ia dimanfaatkan.


Bersediakah kita dgn jawapan? Kerana yg memberi jawapan di hadapan Allah itu nanti hanyalah KEBENARAN. Mustahil lagi berlaku tipu helah.


Sama2 kita dalami dan mentadabbur surah At-Takathur.


At-Takathur: 1

أَلۡهَىٰكُمُ ٱلتَّكَاثُرُ

Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak pangkat dan pengaruh), -


At-Takathur: 2

حَتَّىٰ زُرۡتُمُ ٱلۡمَقَابِرَ

Sehingga kamu masuk kubur.


Fahamilah hingga akhir ayat.


Ujian dunia ini adalah nikmat. Kerana mereka yg beriman akan benar2 diuji. Dan mereka yg beriman, ganjarannya SYURGA YG KEKAL ABADI.

Bomba

 ⛱️⛱️⛱️

*LUAHAN ANGGOTA PENYELAMAT KETIKA BERLAKUNYA BANJIR DI SELANGOR.*


Pasukan Keselamatan, Pasukan Penyelamat Bukan Hamba Abdi!!! Luahan abang Bomba. Asyik menghentam Pasukan Keselamatan & Penyelamat.


Oleh: Ahmad Rijal


-“Kami bertugas di Balai, keanggotaan setiap balai adalah anggaran 7 hingga 12 orang bagi setiap shif. Bila ada panggilan kecemasan banjir, kami semua akan bergegas ke lokasi panggilan yang pertama dahulu. 


Bila berlakunya bencana, panggilan kecemasan yang masuk kebiasaannya akan bertalu-talu dan tanpa henti. Tak termasuk lagi panggilan direct ke handphone anggota dan pegawai. Persoalannya, bagaimana kami nak hadir 10 tempat berbeza dalam masa yang sama?


Kami bertugas mengikut SOP dan KPI yang ditetapkan. Amalan kami sama seperti agensi lain, iaitu safety first. Kami bukan boleh sebarangan melakukan tugas menyelamat tanpa ambil kira soal risiko pada diri sendiri mahupun rakan sepasukan. 


Apa yang dah jadi pada kami pada tahun 2018 cukup terkesan pada diri kami hingga hari ini. 6 sahabat seperjuangan kami pergi meninggalkan kami serentak. Hanya Allah yang tahu hati kami.


Kami sedaya upaya membantu mengeluarkan mangsa banjir.. Dengan segala apa yang kami ada. Kalau tiada bot, kami guna sampan. Kalau tiada sampan, kami sanggup dukung dan pikul mangsa sehingga ke tempat selamat. 


Kami Tiada Masa Untuk Merakam Video Atau Mengambil Gambar Ketika Bekerja kerana kami Sememangnya Tiada Masa Untuk Berbuat Demikian. Ada kala, bencana yang berlaku sangat luar biasa hingga membataskan tindakan menyelamat kami. 


Ketika itu, masa dan peluang adalah amat terhad untuk kami bertindak. Namun apakan daya, kami tidak mampu untuk memuaskan hati semua orang.


Cukup sedih bila ada yang sewenangnya Melemparkan Tohmahan Dan Cacian kepada kami hanya kerana geram kami lambat tiba atau langsung tidak kunjung tiba di tempat anda. 


Wahai saudara, Bilangan Kami Terhad, Aset Kami Terhad. 1 pasukan penyelamat terpaksa respon Berpuluh malahan Beratus panggilan. Dalam masa itu, kami akan utamakan kes yang boleh kami respon bergantung kepada tahap bahaya dan risiko yang bakal kami hadapi. 


Persoalan lagi, bila air naik, apa yang anda lakukan? Mengapa Tidak Bersiap Untuk Berpindah? Mengapa Tidak Turut Bersama Memberi Amaran Kepada Yang Lain Untuk Berpindah? 


Adakah kami Ibarat Hamba Abdi Anda Untuk Menurut Segala Perintah Anda? Ingat, kami Tidak Terkecuali Membayar Cukai Seperti Anda Juga.


Ada masanya, kami sanggup mengambil risiko tinggi demi menyelamatkan nyawa yang bahaya. Hingga ada kala nyawa kami ibarat di hujung tanduk ketika menyelamatkan anda. 


Risiko Lemas, Hanyut, Dijangkiti Kuman Merbahaya dan Ditimpa atau Dilanggar Objek dalam banjir sanggup kami hadapi untuk anda. Tetapi ada kalanya setelah kami menggadai nyawa, rupanya anda tidak langsung berada dalam bahaya. 


Cuma yang berlaku hanyalah terputus bekalan air atau elektrik, atau lapar kerana tiada makanan. Kami Bukan Petugas Penghantar Makanan, dan kami juga Bukan Pemandu Peribadi Anda Untuk Menghantar Anda Sesuka Hati Anda. 


Bahkan, KAMI SENDIRI KELAPARAN, KESEJUKAN dan KELETIHAN MENTAL SERTA EMOSI. Tapi DEMI ANDA, kami tolak tepi untuk tetap membantu.


Berbalik kepada anggota yang bekerja 12 jam sehari mengikut shif, apabila berlakunya bencana, kami Tidak Tamatkan Shif kami dengan balik tepat pada masa. Kami sanggup bekerja lebih masa tanpa mendapat apa-apa bayaran overtime demi keselamatan nyawa dan harta-benda anda. 


Ada kala, apabila kami muncul membantu, TIADA LANGSUNG SIKAP MENGHARGAI WALAU DENGAN UCAPAN TERIMA KASIH. Ada lebih teruk, pengorbanan kami dibalas dengan cercaan LAMBAT, LEMBAP, MAKAN GAJI BUTA, dan MACAM MACAM LAGI. 


Kepada diri saya sendiri, saya bertugas di pejabat Bomba mengikut waktu pejabat. Akan tetapi, apabila terima panggilan kecemasan, saya perlu hadir ke lokasi tidak kira waktu dan masa. 


Tengah malam, Pagi buta, Hari cuti dan Waktu rehat pon tetap akan saya hadir demi tugas. Bila berlakunya bencana, tugas selaku pegawai kanan sedikit berbeza dengan anggota shif. Pegawai Kanan tiada shif. 


Mereka perlu bertugas Merancang, Mengkoordinasi dan Mengawal tindakan operasi sehingga keadaan selesai. Kadang kala, memakan masa hingga lebih 48 jam lamanya. 


Kami terpaksa melupakan WAKTU REHAT. Kami terpaksa MELUPAKAN SAAT BERSAMA ANAK & ISTERI. Kami terpaksa melupakan penat jerih kami di pejabat kerana kami tahu, tugas kami masih belum berakhir.


Akhir kata, fahamilah kami juga. Kami juga manusia. Kami juga ada keluarga. Kami juga ada batas kemampuan. Dan kami juga ada hati dan perasaan. Fikirlah dahulu sebelum berkata-kata.-“


Admin pun ada dengar keluhan daripada kalangan anggota Pasukan Keselamatan & Penyelamat. Ada segelintir mangsa banjir ambil kesempatan dalam kesulitan. 


Ada yang bila pasukan dah tiba. Mereka enggan di selamatkan dan enggan berpindah. Mereka cuma mintak bekalan makanan dan pakaian. Bila paras air naik laju di kediaman mereka. Mereka tuduh dan maki pasukan kenapa tak datang dan selamatkan mereka. 


Banyak lagi tugasan lain yang perlu diuruskan. Mangsa banjir tersangat ramai. Kawasan terjejas banyak. Aset dan kekuatan tak cukup. Kena kerah kudrat hingga ke tahap maksima. 


Ada pula bila diberi bantuan bekalan makanan. Ada yang DEMAND nak rokok bagai. PASUKAN BUKAN HAMBA ABDI arau RUNNER MAKANAN sehingga kena turuti permintaan sampai sedemikian rupa. 


Ada pulak segelintir mangsa yang ambil kesempatan. Dah terima bekalan makanan. Cakap belum terima lagi. Suruh ambil makanan tak nak. Nak suruh dihantar depan pintu rumah. Suruh berpindah tak nak. Lepas tu bersorak macam pesta air. 


Permudahkanlah urusan dan proses menyelamat. Jangan rumitkan keadaan lagi. Kesian sama kepada anggota Pasukan Keselamatan & Pasukan Penyelamat. Mereka jugak manusia. Mereka juga ada rasa kelaparan, keletihan. Mereka jugak ada keluarga. Sama sama kita bertimbang rasa.


Mintak tolong SHARE supaya Luahan anggota Pasukan Keselamatan Dan Pasukan Penyelamat sampai kepada semua.