Sabtu, 21 November 2020

Dolar

 *Cetak duit bukan penyelesaian*


🈶ı|ı🔥GAK☆🔥ı|ı ﷽

*Cetak duit bukan penyelesaian*


A KADIR JASIN | | 22 November 2020


*ADALAH kebiasaan bagi bank pusat termasuk bank pusat kita iaitu Bank Negara Malaysia (BNM) mencetak wang kertas. Untuk nilai kecil, wang syiling masih dikeluarkan oleh sesetengah negara walaupun kadangkala kos penempaan lebih mahal daripada nilai mukanya.*


*Namun, dalam penggunaan mata wang, lagi kerap ia bertukar tangan untuk membeli barang-barang atau mendapatkan perkhidmatan, maka nilainya akan berganda. Misalnya, wang kertas RM1 jika bertukar tangan 10 kali akan menjadikan nilai transaksinya RM10. Lagi kerap digunakan bertambah kukuh nilainya.*


*Jadi, yang lebih utama bukan jumlah sesuatu mata wang tetapi kekerapan ia digunakan bagi tujuan yang produktif. Jika mata wang digunakan semata-mata untuk membeli-belah iaitu bagi tujuan kepenggunaan harian, nilainya tetap ada tetapi tidaklah tinggi.*


*Sebaliknya, jika ia digunakan bagi tujuan lebih produktif seperti menghasilkan barang, alat kelengkapan industri dan perkhidmatan, maka nilainya akan meningkat. Oleh itu, keutamaan kita haruslah mengimbangkan pengawalan wabak koronavirus (Covid-19) dengan pembukaan semula ekonomi.*


*Cadangan Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal supaya kerajaan mencetak lebih banyak duit untuk dibahagi-bahagikan kepada rakyat jelata bagi tujuan berbelanja bukanlah penyelesaian, sebaliknya boleh menjadi punca masalah yang lebih buruk.*


*Kalau setakat menambah bantuan wang tunai kepada rakyat miskin yang tertekan akibat kemelesetan ekonomi, rasanya kerajaan tidak perlu mencetak lebih banyak duit.*


Tidak pula kedengaran Malaysia mengalami masalah kekurangan wang dalam edaran (money in circulation). Malah, mengikut laporan terbaharu BNM, jumlah wang dalam edaran bagi tahun 2019 meningkat sebanyak 3.6 peratus.


Masalah


Walaupun ia lebih rendah daripada 7.9 peratus purata lima tahun sebelumnya, ia sejajar dengan pertumbuhan ekonomi. Punca peningkatan yang lebih rendah itu adalah perlua-san pembayaran elektronik.


*Lagipun dalam suasana ekonomi Malaysia telah jatuh ke dalam kategori kemelesetan (recession) dan banyak pekerja hilang mata pencarian, permintaan terhadap mata wang turut berkurangan. Jadi, tidak timbul keperluan mencetak lebih banyak mata wang.*


*Seperkara lagi, cadangan Wan Ahmad Fayhsal itu bukanlah baharu. Ia telah dilaksanakan beberapa negara dengan hasil yang amat merugikan.*


*Duit ada, namun nilainya tiada kerana yang dikeluarkan dengan lebih banyak bukan barang-barang keperluan tetapi duit kertas. Pendek kata, duit bertambah, barang-barang tidak bertambah. Akibatnya berlakulah inflasi yang tinggi.*


*Contoh klasik kegagalan kaedah yang dicadangkan itu ialah Zimbabwe di Afrika dan Venezuela di Amerika Selatan.*


*Dua negara itu asalnya kaya tetapi menjadi muflis kerana pemerintahan yang hambar. Akibat dasar ekonomi dan mata wang yang sangat lemah oleh kerajaan kuku besi, inflasi dua negara itu melangit.*


Misalnya, pada tahun 2008, inflasi di Zimbabwe naik 231,000,000 peratus. Maksudnya, aiskrim yang sebelumnya berharga satu dolar Zimbabwe naik menjadi 231 juta dolar.


*Tidak masuk akal dan kita mungkin ketawa. Hakikatnya, ia kejadian sebenar. Akhirnya mulai 15 Jun 2015, mata wang dolar Zimbabwe dihapuskan dan diganti sementara dengan dolar Amerika dan dolar Afrika Selatan. Pada Jun 2019, dolar baharu Zimbabwe, RTGS diperkenalkan.*


Begitu juga dengan Venezuela. Inflasi hyper memaksanya membatalkan mata wang bolivar fuerte bagi digantikan dengan bolivar soberano. Inflasi negara itu memuncak pada kadar 65,374 peratus pada tahun 2018. Sekarang ia berlegar sekitar 15,000 peratus.


*Hanya sebuah negara di dunia berjaya menambah kekayaan dengan mencetak duit iaitu Amerika Syarikat (AS) kerana dunia ketagih dolar Amerika. Lebih 80 peratus perdagangan dunia menggunakan mata wang itu.*


Malang bagi Wan Ahmad Fayhsal, beliau bukan Timbalan Menteri Belia dan Sukan AS. Wallahuaklam.

https://www.sinarharian.com.my/article/111333/KOLUMNIS/Cetak-duit-bukan-penyelesaian

🚸📯🅺ᵒⁿᵍˢⁱ 🅸ⁿᶠᵒ Ⓜᵉᵈⁱᵃ🌎📝

Covid kluster permatang

 Kisah Covid fighter 1 family

16 org positif

1 meninggal (mak) 

Kluster Permatang


Assalamualaikum semua, hari ni genap 20 hari Mira di hospital sebab covid, Mira da janji dengan semua nak cerita semua kan.. ya Mira tepati hari ni.. harap boleh ambil iktibar dan pengajaran. Maaf jika penulisan mira kacau bilau.. Mira cuba.. 


22/10/2020

Mak masuk icu kpj Perda

Sebab kaki mak bengkak teruk, overload fluid doc kata 


23/10/2020

Katanya mak kena kuarantin sbb ada kes.. xpasti buat swab test result negatif. 


24/10/2020

Mak dah pindah wad biasa, boleh melawat mak dah.. mak ngadu penat, muka mak bengkak habis


26/10/2020 

Besday mak, aku sambut beli bouquet, beli rantai emas kat mak, sebab kali terakhir mak datang Ipoh, mak cakap mak teringin nak rantai emas, sedih sgt mak tak sempat pun pakai, malam tu mak nak fries mcd.. mak mkn skit ja, mak kata teringin.. tapi mak makan 2 3 fries saja 😭 


27/10/2020

Mak masuk icu balik sebab pnafasan mak xok, mak kt icu tp mak nak mee sotong plak, abg beli mee sotong, kak ipar suapkan mak, kmi kena gilir² naik sbb plawat hanya 2 jam bole jumpa 2 org skli. Kami ank² kena jumpa doc² mak, sakit mak kami terpaksa rahsiakan p&c 


29/10/2020

Mak dah intubate, atas keizinan kami semua, sempat aku cium mak sblm intubate, mintak ampun dengan mak.. belai² mak. Rupanya tu kali terakhir dpt syg mak cium makk. 😭😭 


30/10/2020

Mak dah koma, keadaan mak dah kritikal, doc mintak kami skeluarga redha jika sesuatu terjadi dengan mak. Balik tu semua dalam keadaan letih, masa ni aku dgn abg lg sorg dah ada simptom batuk dan demam.


31/10/2020

Abang aku pagi² dah call bgtaw mak positif covid utk swab test ke2, hanya Allah saja tahu perasaan aku, meraung nangis², aku taw dgn keadaan mak yg kritikal, hrpn mak nak baik sgt² tipis, mak kena transfer ke icu gh Penang, makanya tercetus la kluster Permatang dari mak aku, sbnrnya kmi pn xthu dtg dri mana, ssungguhnya soalan ni xmmpu aku jwb, sbb covid tu kta xnmpk.. klu nmpk snang aku bgtaw dtg dri sapa..


Kak ipar aku org 1st swab mmandangkan dia mmg keja hosp, jd dia pling pantas swab sbb mmg dia tgh kerja time tu, kami plak kena swab 2/11.. kak ipar dapat result hari yang sama jgk, sbb contact rapat, jd positif dan ambulan pun dtg ambil. Time ni org kata dia pncetus.. ksian dia.. dia pn xtaw apa².. kmi pn xthu dri sapa kmi dpt.. covid ni merata ada dlm komuniti kta skrg. Asbab mak aku positif smua buat cerita bukan².. xapala.. kmi redha.. ni ujian buat kmi 


1/11/2020

Abg aku no 3 pegi swab test, sbb simptom dia smkin trok.. kmi plak kkm mtk swab test 2/11.. utk depa prepare kmi kluarga bsr utk swab test.. Abg aku pn positif mlm tu jgk ambulance dtg ambil.. 


2/11/2020

1 family aku ke kk kulim utk swab test. Simptom aku pling trok. Batuk, demam on off, muntah, sakit dada macam kena tumbuk, nafas xlepas, aku xtggu result dah, mlm tu jgk aku serah diri kt hospital Kulim sbb aku xleh bnafas, dlm brapa jam hosp Kulim transfer aku ke hosp Sultanah Bahiyah Alor Star


3/11/2020-5/11/2020 


Suhu aku 39, oxygen aku xcntik.. kena tambah darah sbb hb jd 7, kena pakai gas, malam tu jugak aku kena transfer icu HSB baru, oxygen aku drop trok.. malam tu jgk doc buat penerangan nak intubate aku.. dia mtk no suami aku utk inform smua in detail.. aku dah ngis² merayu kt doc.. xnk kna intubate mcm mak, aku msih bole lawan.. aku nk cuba lawan.. 


6/11/2020

Abg aku plak ke icu, sama stuasi mcm aku, oxygen drop, ssungguhnya covid ni sgt jahat, mcm² dia serang aku n abg aku.. sementara tu family aku skit demi skit kena hntr ke HSB lama sbb positif.. baby 4 bln ank kakak aku pn positif 😭 


8/11/2020

9.13 pagi, mak dah meninggalkan kami untuk selamanya, mak dah lawan 8 hari, mak dah xmmpu.. mak dah penat, pling sedih buat keluarga aku, kmi sorg pn xbole blek tgk mak, smua kt hosp sbb covid, tggl suami dgn ank² buah 3 org ja ngatif, tp xbole kluar sbb kuarantin, sedih sgt.. pakai wakil buat pngecaman jenazah mak, kubur pn xbole tgk. Smoga mak tenang dsana.. Al-fatihah


Dan aku di icu selama 2 mggu, berperang dengan sakit, kena isolate sorg² dlm blik, sdgkan org lain kt icu dduk luar katil bnyk².. boleh kata cond aku sgt² xok.. bole refer post² di gambar.. penat 2 mggu tu Allah sja thu.. hri² aku bperang sgn sakit. 


16/11/2020

Alhamdulillah akhirnya aku recover, dah kena transfer ke hsb lama.. wad biasa, skarang dlm proses recover, dpt dduk sblh suami.. dia positif swab test ke2 hri ke 14.. ank² buah 3 org tu power.. smpai skrg ngatif.. immune pling power 


21/11/2020

Hri ke 20, doc cakap klu 21 hari aku bole balik dh, mudah²an amin, 1 je nk pesan buat org dluar sana.. bila ada teman² sdara mara kena covid, shrusnya kita support emosi diorg, bukan kta tokok tambah cerita, buat fitnah yg xbtl psl org positif, nk thu dgn skit je cerita tmbh² ni bole buat emosi psakit down, sbb tu psakit covid jika ada fmly depa bg dok 1 fmly utk support emosi sesama kmi.. 


Alhamdulillah family aku skrg smua dh ngatif. Abg aku, kak ipar discaj esok.. aku n suami maybe ahad ni. Lain² smua awl lg dh discaj.. recover cepat. Covid ni xda ubat pn bg yg xda simptom.. bg aku yg dok icu.. ada ubat² yg aku dpt.. xbole bg information p&c.


Aku hrp kwn² kt luar sana, follow lah sop, tak penting xperlu keluar, aku xcerita detail sgt spnjg aku sakit, p&c.. apa aku ckp.. covid ni real.. mmg sakit sgt, xbole nk ucap perasaan sakit tu mcm mana, Allah maha mengetahui, stop spreading false news, stop la fitnah pesakit² covid, selagi kta x kena, kta xrasa siksa tu macam mana.. jd tlg la bg moral support kt mereka.. itu shj dh ckup. Tlg pakai mask, cuci tgn dgn kerap, kekalkan jarak 1 meter, dan jaga sop..


Skian karangan dari pesakit covid. Terima kasih buat smua staff nurse/doktor² icu hospital sultanah bahiyah yang menjaga aku dengan baik skli, mndikan aku, urut aku, sikat rmbut aku, ikat rmbut aku.. ya Allah baik sgt depa, kalah hosp swasta taw 😭


Terima kasih staff nurse dan doktor hspital Sultanah Bahiyah lama sbb jaga aku sepanjang kat wad biasa.. alhamdulillah depa smua ikhlas buat kerja depa.. aku hrp aku mmpu tlg depa dgn bg awareness kt smua org psl covid. Family is everything bila jd cmni kmi sling mnyayangi, saling support sesama kami, mgkin ksih syg mak buat kami adik bradik rpt mcm ni.. Al-fatihah mak Rogayah bt Md Desa 


Sehingga hari ni msih blm tgk kubur mak

Rindu yang tak terucap..


Credit ~ Myra Jijie


Untuk lebih info, video dan bagi beri kata-kata semangat boleh ke FB Myra di https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=4781242775251591&id=100000977470870&fs=0&focus_composer=0

Khamis, 19 November 2020

Aliran

 *WUJUDKAN CUMA SATU ALIRAN SISTEM PENDIDIKAN KEBANGSAAN DEMI NEGARA TERCINTA (SEPERTI INDONÉSIA & THAILAND*


Sistem Pendidikan Kebangsaan mewajibkan penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar utama pendidikan. Perlembagaan Persekutuan dan Akta Pendidikan mewajibkan bahasa Melayu bagi segala urusan rasmi dan segala aktiviti dalam institusi pendidikan sama ada di peringkat rendah, menengah mahupun di peringkat tinggi seperti di  kolej dan universiti. Aktiviti berupa pengajaran dan pembelajaran, pengurusan dan pentadbiran kurikulum dan kokurikulum yang meliputi aktiviti di kelas, dewan kuliah, mesyuarat dan sebagainya adalah rasmi. Hal tersebut jelas diamalkan di sekolah atau institusi milik kerajaan khususnya tetapi berbeda halnya di institusi persendirian atau swasta seperti sekolah persendirian dan vernakular. 

Jelas semasa pemimpin terdahulu seperti era almarhum Tun Abdul Razak dan Menteri Pelajaran, almarhum Abdul Rahman Talib dengan Penyata Pelajaran 1961, Ketua Pengarah Pelajaran, Dr. Aminuddin Baki sangat tegas membendung sikap ekstremis kecinaan Dong Zong ketika itu manakala almarhum Tun Abdul Rahman Yaakob gigih berusaha memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan pendidikan dengan usaha yang bermula seawal 1970-an hingga 1983 hampir bagi semua bidang ilmu di sekolah hingga universiti. Beliau telah mengubah dwisistem ketika itu, aliran pendidikan berbahasa Inggeris dan berbahasa Melayu kepada satu aliran sahaja iaitu berbahasa Melayu melalui Dasar Bahasa Kebangsaan. Perubahan dibuat secara berperingkat mulai tahun 1970 sehinggalah akhirnya pada 1983 seluruh institusi sekolah dan universiti menggunakan bahasa Melayu dalam semua bidang meliputi segala jurusan berkaitan dengan sains dan teknologi seperti perubatan, pergigian, kejuruteraan, teknologi, farmasi, undang-undang dan lain-lain.

Tujuannya mewujudkan sistem pendidikan kebangsaan bagi masyarakat majmuk di negara ini demi perpaduan sebenar dan memartabatkan serta  meraikan bahasa rasmi negara sebagai bahasa ilmu dengan erti yang sebenarnya. Namun malangnya panas tidak sampai ke petang, segala usaha murni tersebut mulai hancur oleh pimpinan terkemudian khasnya oleh Tun Dr. Mahathir yang mempelopori PPSMI dengan hujah yang dangkal dan sesat di samping mengalah kepada golongan èlit dan anglophile yang "mabuk" bahasa Inggeris. Lupa jati diri sebenar negara ini walaupun disuratkan tentang acuan sendiri dalam Wawasan 2020. Pimpinan negara dan Melayu sendiri buta, keliru atau pura-pura keliru antara kepentingan menguasai bahasa Inggeris dengan kaedah yang betul daripada kepentingan dan status yang sebenarnya wajib dibezakan antara bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris di negara ini. Semua tamadun dunia terbangun dalam bahasa bangsanya sendiri, malah bahasa Inggeris pun berhempas pulas dengan perjuangan oleh golongan bangsanya yang sedar untuk memartabatkan English dan bukan Latin pada abad tersebut. 

Pimpinan negara ini seterusnya, Dato Seri Najib Tun Razak pula pernah dianggap "menderhakai" ayahandanya sendiri dengan merestui PPSMI di samping menggugurkan kuasa Menteri untuk menutup sekolah jenis kebangsaan. Hampir semua Menteri Pendidikan dalam era kemudian sehingga kini tiada ketegasan dan kelihatan "lembik" kecuali Tan Sri Muhyiddin Yassin yang berani memansuhkan PPSMI. Itu pun secara "soft-landing" walaupun sepatutnya secara serta-merta yang akhirnya telah memungkinkan PPSMI menjelma semula dengan "menyamar" sebagai "program Dual Language Programme (DLP). Jelas terlihat kepada segolongan rakyat bahawa pimpinan negara terkemudian tiada keberanian dan ketegasan untuk mempertahankan perjuangan pemimpin terdahulu demi kebaikan seluruh rakyat. Sama ada Menteri Pendidikan, pemimpin tertinggi KPM seperti Ketua Pengarah Pendidikan, semuanya (kecuali Timbalan KPPM, Datuk Abdul Raof) hanya menurut sahaja kehendak pemimpin politik popular dengan mengetepikan landasan yang benar sedangkan misalnya antara tugas pimpinan tertinggi Kementerian Pendidikan ialah memberi "nasihat profesional" tentang pendidikan kepada sang Menteri yang sekejap datang, dan sekejap boleh hilang. Falsafah Pendidikan Kebangsaan dibuang ke tong sampah dan prinsip berani kerana benar tidak diamal. Yang diamal ialah takut kerana benar? Yang rosak, rugi dan diperjudikan ialah rakyat dan negara ini sendiri. Tidak mustahil yang lebih diutamakan oleh politikus ialah harga undi segolongan rakyat sahaja, elaun bulanan yang melimpah dan bukan demi kebaikan jangka panjang untuk negara ini. Akibatnya walaupun sudah lebih 60 tahun, perpaduan sebenar gagal dicapai dan terpaksa dilaungkan dengan kos dan belanjawan yang tinggi mungkin selama 60 tahun lagi dan nasi akhirnya terus menjadi bubur? Kita tidak bermaksud untuk menghapuskan mana-mana bahasa yang  dituturkan di negara ini. Semua bahasa merupakan anugerah Tuhan untuk diraikan, diajar dan dipelajari malah telahpun diizinkankan dalam Perlembagaan untuk diajar sebagai satu mata pelajaran dan bukannya sebagai bahasa penghantar. Kita juga tidak bersetuju akan mana-mana bahasa sama ada Mandarin, Inggeris atau lainnya diharamkan. Itu adalah zalim dan merugikan. Kita cuma menentang selain bahasa Melayu dijadikan sebagai bahasa penghantar pendidikan. Cukuplah bahasa lain dijadikan satu mata pelajaran malah  digalakkan pelajar keturunan lain seperti Melayu mempelajarinya. Ada perbedaannya antara bahasa sebagai satu mata pelajaran daripada bahasa penghantar walaupun ada golongan yang telah memutarbelitkan tentang ini. Oleh itu Kementerian Pendidikan wajib menyediakan ruang, peluang dan kemudahan mempelajari bahasa vernakular di sekolah aliran kebangsaan di seluruh negara. Dengan kewujudan pelbagai sistem pendidikan seperti pendidikan kebangsaan dan pendidikan vernakular, mahu tidak mahu, secara jujur kita perlu mengaku bahawa anak bangsa negara ini telah terpisah-pisah secara sengaja dari sejak kecil hingga dewasa(?) sedangkan pada masa yang sama kita mahu mereka bersatu-padu, bermesra, saling berkenalan, bermain bersama-sama, belajar bersama-sama. Tidakkah itu satu hal yang sangat ironis? Bercanggah sama sekali. Malah sejarah institusi Dong Zong jelas memaparkan sikap ekstremis badan itu dan pemimpinnya yang menolak dengan keras sekali sistem pendidikan kebangsaan dan segala unsur yang berkaitan umpamanya tulisan Jawi yang jelas merupakan satu ciri bahasa kebangsaan, sengaja membutakan diri tentang sejarah bahasa Melayu dan sejarah negara ini. Mereka seperti rakyat yang tidak tahu bersyukur. Sepatutnya di mana bumi dipijak di situlah langit di junjung. Seolah-olahnya golongan tersebut ibarat kacang lupakan kulit dan habis manis sepah dibuang. Tidak keterlaluan agaknya jika kedengaran ada yang mengumpamakan hal tersebut seperti pepatah melepaskan anjing yang tersepit, akhirnya yang melepas dan menolongnya pun digigit? Justeru eloklah kewujudan  sistem vernakular dikaji semula dan pertubuhan yang ternyata sejarah ekstremnya diharamkan sahaja daripada terus menggugat sistem pendidikan dan perpaduan anak bangsa negara ini. Tugas besar Kementerian Pendidikan ialah terus menjadikan bahasa Melayu bahasa penghantar tunggal dalam sistem pendidikan di negara ini dari sekolah hingga universiti, mewajibkan bahasa Inggeris untuk semua, manakala Mandarin dan Tamil wajib bagi kaum Cina dan India di samping pelajar Melayu diwajibkan memilih sama ada Mandarin, Tamil atau Arab. Ribuan pakar pendidikan dan bahasa di universiti dan KPM bolehlah berbincang lanjut tentang kaedah dan pelaksanaannya sama ada bermula dari peringkat rendah atau menengah dan sebagainya dengan meneliti pelaksanaan di beberapa negara maju lain serta disesuaikan dengan negara kita. Banyak profesor berpengalaman luas di negara ini yang sedia membantu. Antaranya termasuk Profesor Emeritus Datuk Dr. Isahak Haron, Prof Datuk Dr. Ir Wan Ramli Wan Daud, Prof. Emeritus Abdullah Hassan, Prof Emeritus Dr. Shaharir Mohd. Zain, Prof. Datuk Dr. Mohd Yusof Othman, Dr. Alinor dan lain-lain. Negara kerugian amat besar jika kepakaran dan pengalaman mereka terbazir begitu sahaja dan hanya khidmat pakar luar negara sahaja yang digunakan yang belum tentu memahami mendalam akan kompleksnya sistem ekobudaya masyarakat negara ini. 


Kamal Shukri Abdullah Sani,

Ketua Kluster Bahasa, Budaya, Sejarah dan Seni, 

MAJLIS PERUNDINGAN MELAYU MALAYSIA (MPM)


(0122002811)

Covid

 *Setiap penyakit ada kaedah untuk merawatnya*


Walaupun kami sebagai doktor perubatan, bukannya Tuhan, usaha dan ikhtiar untuk mencegah dan merawat dipelajari setiap hari. Pasti ada perbaharuan dalam kaedah berubat sesuai dengan ruang lingkup ilmu yang Allah berikan jua.

Mencegah dan merawat penyakit berjangkit itu dibuat berdasarkan ujikaji demi ujikaji sehinggalah mencapai satu tahap yang diyakini. Adakah 100% sembuh? Tidak, kuasa penyembuhan itu kembali kepada Allah jua. Kami hanya menyambung titik titik kaedah yang semuanya di bawah keluasan Ilmu Tuhan yang berikan. Tidak lebih dari itu. Sunnatullah.

Apa yang sudah kita pelajari setakat ini?

1️⃣ COVID-19 adalah PANDEMIK, kerana definisi pandemik itu sendiri merujuk kepada keseluruhan manusia di majoriti negara-negara di dunia terlibat dalam wabak. Kalau hanya negara China sahaja atau Amerika sahaja, ianya diberi nama epidemik. Istilah ini tidak perlu dipertikaikan kerana ianya sudah maklum seentero dunia.

2️⃣ COVID-19 bukannya Influenza Bermusim. Struktur virus pun berbeza walaupun gejala hampir sama. Namun kedua-duanya tetap serius dan wajib kita putuskan rantaian jangkitan. Tidak bermakna jika wabak influenza, kita berlepas diri dan tidak membuat SOP! Terdapat garis panduan dan mekanisma yang telah pun ditentukan dalam pengurusan kesihatan awam.

3️⃣ Pemalar kebolehjangkitan (R0) COVID-19 vs Influenza pun jauh beza. Terkini, R0 COVID-19 antara 2.0 to 2.5, bermakna virus COVID-19 boleh menjangkiti 2-2.5 orang lain. Generasi jangkitan akan bertambah seperti sistem Multi-Level Marketing. Manakala Influenza adalah kurang dari 1.3. Walaupun kes influenza agak tinggi seluruh dunia, kebolehjangkitan virus dapat kita anggar dan kekang supaya tidak cepat merebak. Lagi pun influenza sudah dapat dicegah melalui vaksin.

4️⃣ Kematian COVID-19 amat membimbangkan: Lebih 1.32 juta setakat ini sudah dicatat. Angka ini meningkat setiap saat. bayangkan ketika kes awal di Amerika, dari 4,200 kes, 508 (12%) dimasukkan ke hospital. Mengejutkan kita 36.4% dari pesakit yang dimasukkan ke ICU menemui ajal akibat COVID-19. Kadar kematian COVID-19 seluruh dunia 1 - 3.4%. Sebaliknya influenza hanya <1.0%.

5️⃣ Serangan utama COVID-19 adalah paru-paru sehinggalah menyebabkan si penghidap akan sukar untuk bernafas dan akhirnya boleh membawa maut. Bantuan alat pernafasan amat penting. Manakala influenza, mode serangan adalah lebih kepada jangkitan otak, jantung dan otot badan. Jangkitan sekunder dari bakteria boleh berlaku dalam kes serangan influenza.

Memang penemuan itu agak teknikal dan klinikal jika dibincangkan. Hanya doktor yang berdepan terus dalam pengurusan kes mengetahui perbezaannya.

Sebab itu kita merasa kesian apabila masyarakat dengan mudah di kelentong oleh "penceramah luar" yang tidak pun mengetahui bagaimana merawat pesakit COVID-19. Akhirnya cuba menegakkan benang basah serta mengelirukan orang ramai bahawa COVID-19 itu tidak merbahaya, SOP tidak perlu dan pelbagai dakyah lagi.

Saya sendiri pun akan merujuk kes kepada pakar dan melihat segala maklumat dari ahli yang berwibawa dalam isu ini. Bukan merujuk kepada youtube atau laman web yang tidak diketahui kesahihan maklumat.


Dr Suhazeli Abdullah 

16.11.2020

Tengkawang

Rabu, 18 November 2020

Bantu

 Jika anda adalah golongan yang tidak terjejas dalam pandemik ini, sesungguhnya tips ini untuk anda semua.


Tips 'belajar' membantu peniaga jalanan;


1. Jika makcik jual kuih RM2, 5 keping. Belilah RM4 dan bayar RM5. BELAJAR tak mahu menerima baki. Nampak kecil, tapi makcik gembira bukan kepalang.


2. Jika ada pakcik penjual nasi bajet, sebungkus RM4, manakala 3 bungkus RM10. 


BELAJAR ambil 2 bungkus, dan bayar RM10. Pakcik ada tambahan RM2, juga lebihan sebungkus lagi untuk dapatkan RM4. Senyum bahagia pakcik, kita akan turut bahagia.


3. Jika pergi ke kawasan jualan, carilah gerai makan yang paling sikit pengunjung. Atau carilah penjual yang sedang termenung resah. Sila datang, berbual, bertanya khabar dan belilah daripadanya. 


Selain membeli jualannya, kita BELAJAR empati, ambil berat dan mengurangkan gusar di hatinya. Melihat ada pengunjung yang hadir ke gerainya pun sudah cukup membahagiakan.


4. Jika datang ke gerai jualan yang tidak mahir beroperasi, jangan banyak komplen itu ini. Barangkali itu hari pertama dia berniaga dan tak mahir susun letak barang, tak bersedia dengan duit kecil dan pelbagai lagi.


BELAJAR maniskan muka, tak perlu marah dan herdik. Berakhlak baik kepada mereka adalah rezeki perasaan untuk mereka.


5. Jika kita lalu di satu gerai, yang jualannya tinggal satu atau dua bungkus, BELAJAR berhenti dan beli semuanya. Walaupun kita tak menginginkannya, kita boleh beri kepada orang lain.


Selain membeli barang jualannya, kita sedang menyedekahkan waktu untuk mereka. Supaya mereka dapat tutup gerai dengan lebih awal, pulang ke pangkuan keluarga dan melepaskan lelah seharian bekerja.


----


Begitulah rakan-rakan yang baik,

Belajar memberi walau sedikit.

Ikhlaskan hati, moga semuanya dalam perhatian dan perhitungan Allah.


Peniaga jalanan,

Mereka bukan golongan yang senang-senang mahu terima wang kita tanpa usaha. 

Lihat sajalah kecekalan mereka berpanas-panas sepanjang hari di gerai jualan.


Untuk semua yang sedang menerima ujian, Allah menguji kita dengan kasih sayang yang sarat. Sambutlah ujian ini dengan redha dan harungi bersama. 


Fasa ini bukan kegelapan panjang, hanya gerhana. Kita mampu hadapinya!🥰🤗