Selasa, 28 Januari 2025

e.Mas7

Cnp dari gwa

 Disebabkan ada brader yang tanya aku berapa kos penuh pemilikan Proton e.Mas 7 untuk sebulan, maka aku pun tolonglah kirakan. Disclaimer. Segala kiraan di bawah adalah anggaran sahaja. Kiraan ini adalah sebagai panduan. Jangan mudah terpengaruh. Ok, jom start kira.


***

1. Harga Kereta (Kita ambik varian paling mahal terus)


Varian Premium: RM123,800


2. Ansuran Bulanan


Andaikan kau bayar deposit 10% dan ambil pinjaman 9 tahun dengan kadar faedah 3%.


Loan = RM123,800 - RM12,380 (deposit 10%)


Jumlah pinjaman = RM111,420


Bayaran bulanan (9 tahun, 3%) ≈ RM1,180/bulan


3. Kos Elektrik (Charging)


Proton e.MAS 7 Premium guna bateri 70.1 kWh dengan jarak perjalanan sekitar 450km satu cas penuh. Jom kira kos elektrik kalau travel 1,500km sebulan.


***

1,500km / 450km = 3.33 kali cas penuh sebulan


1 cas penuh = 70.1 kWh


Total guna tenaga = 3.33 × 70.1 kWh = 233.4 kWh


***

Kos Elektrik (Guna Caj di Rumah - TNB Tariff)


Tarif elektrik rumah anggaran RM0.57/kWh


233.4 kWh × RM0.57 = RM133.04/sebulan


***

Kos Elektrik (Guna Public DC Fast Charger - Lebih Mahal)


Anggaran RM1.20/kWh


233.4 kWh × RM1.20 = RM280/sebulan


***

So, kalau cas kat rumah, kos sekitar RM130 sebulan. Kalau selalu guna DC fast charger, boleh cecah RM280 atau lebih!


4. Kos Maintenance & Wear and Tear


EV tak banyak komponen bergerak macam enjin petrol, so kos servis lebih rendah, tapi masih ada wear and tear.


Jaminan bateri & motor: 8 tahun / 160,000 km


Kos servis tahunan: RM250 atau lebih kurang RM21 sebulan (info dari Pro-Net)


Tayar: RM800 sebiji. Tapi biasanya 2-3 tahun sekali baru tukar. So kos bulanan dalam RM90.


Brek pad: RM500 - RM800 sepasang (EV guna regenerative braking, so tahan lebih lama). So kos bulanan lebih kurang RM70 (aku kira ikut kos paling mahal).


5. Insurans & Cukai Jalan


Insurans: RM2,000 - RM2,500 setahun (ikut NCD & coverage)


Cukai Jalan: FREE untuk EV sekarang! 


***

Total Kos Bulanan (Anggaran)


A. Ansuran: RM1,180

B. Charging (Rumah): RM130

C. Maintenance (bulanan): RM181

D. Insurans (bulanan): RM210


Kos Bulanan (Anggaran kasar) = RM1,701.00

***


So macam mana? Adakah kos bulanan yang aku kira ni sesuai dengan keadaan poket kau sekarang? Ada yang kata nak ambik kereta, kos bulanan jangan lebih 30% daripada gaji dan ada yang kata ambik kereta yang harganya sama jumlah gaji kau setahun.


Apa apa pun, buatlah pilihan yang bijak dan tak menyusahkan diri kau. Aku tolong kira je ni. Rasa tak kena dengan selera kau, ubahlah. Tadehal.

Ahad, 26 Januari 2025

Emas7

 Cnp

eMAS7 sudah mula diterima oleh pembeli


Selak grup eMAS7, kereta dah mula dihantar ke pembeli, dah bawa balik rumah.


Pertanyaan dari pembeli atas pagar pun semakin banyak dan persoalan dari pembeli yang zero knowledge pasal EV pun tinggi.


Jadi, saya nak menulis untuk zero knowledge pasal EV atau yang langsung tak tahu pasal EV.


Pertama, eMAS7 bukan guna enjin yang kena isi petrol RON95 atau RON97 atau DIESEL.


eMAS7 guna elektrik yang disimpan dalam bateri.


Saiz bateri menentukan jarak

Saiz bateri menentukan berat


Jadi ada kereta yang sengaja guna saiz bateri kecil sebab nak ringan.


Rujukan, 5kwh bateri seberat 28 kilo tanpa casing pelindung.


Kalau 50 kwh bateri, boleh mencecah 280kg.


Bila berat, tayar cepat haus


eMAS7 datang dengan 2 jenis saiz bateri, 49 kwh dan 60 kwh


Teknologi bateri eMAS7 adalah paling moden. Kereta elektrik kat USA tu kalau boleh, nak sangat teknologi bateri eMAS7, rasanya kenapa?


Kerajaan China melabur kira kira us260 billion untuk majukan teknologi bateri.


Syarikat macam Geely, BYD dan CATL antara yang terima dana tersebut dan majukan bateri.


Kini bateri EV China guna teknologi LFP Blade, sebab tahan lagi lama dah tak terbakar.


LFP Blade dah masuk generasi kedua dengan banyak advancements dilakukan.


Satu lagi, eMAS7 dibina dari mula, khas untuk EV. Bukannya Geely ambil chassis kereta guna petrol dan ubahsuai cuma letak bateri dan motor elektrik.


Bila menyebut membina dari bawah, software pengurusan motor elektrik, sensors dan bateri dibina secara inhouse. Bukannya harapkan solutions dari supplier.  Untuk paparan antaramuka, eMAS7, guna kepakaran pembina smartphone Meizu. Geely berbelanja besar dengan beli pasukan perisian software Meizu, dan hanya fokus perisian untuk kereta EV mereka.


Seterusnya chassis asas eMAS7. Ianya dibina khas oleh Geely dinamakan GEA. Chassis GEA ini berasaskan chassis SEA yang dibina oleh pasukan Zeekr Design Europe.


Volvo EX30 dan  Smart EV antara yang guna platform SEA. Boleh dikatakan eMAS7 adalah sepupu kepada EX30 dan Smart EV. 


Chassis eMAS7 terima kekuatan 31,000 nm / Deg nilai Torsional Rigidity. Zeekr 009 di 36,000 dan Volvo XC90 di 24,000 dan Alfa Romeo 159 di 31,000


Apa faedahnya chassis sekuat itu?  Selesa bila langgar lubang, tenaga diserap dengan baik oleh chassis dan cuba search internet Zeekr009 kemalangan. Kekuatan A pillar bila melanggar lori, tak bengkok langsung.


Jadi pada saya, chassis GEA eMAS7 agak overkill dengan nilai 31,000. Itu dah level harga kereta atas 300k


Satu lagi punca eMAS7 guna platform GEA ialah , untuk membolehkan battery pack LFP duduk dalam chassis dengan sempurna dan dilindungi oleh chassis yang kuat.


Bila battery pack diletakkan dengan posisi rendah, bukannya di atas chassis, handling pemanduan kereta pun bertambah bagus.


Mudah aja engineer eMAS7 nak dapat nilai 50:50 pemanduan.


Enjin eMAS7 berkuasa 160kw. Roadtax sekitar RM180 setahun. Enjin ini duduk di hadapan dan mode pemanduan ialah pacuan roda hadapan.


Bateri LFP blade duduk di tengah chassis untuk pengurusan berat yang lebih baik.


Pengalaman pemanduan eMAS7 pula, hanya bawa kunci, kereta dah hidup. Tiada start / stop button. Rasa nak buka penghawa dingin, buka aja terus dan udara sejuk akan bertiup dengan senyap.


Kalau kereta petrol, kena start enjin dahulu baru boleh buka penghawa dingin. Teknologi yang digunakan ialah, aircon compressor adalah elektruk, bukan harapkan kuasa dari enjin guna belt.


Bila memandu eMAS7, cuma 1 kelajuan sahaja dan tiada bunyi enjin macam enjin petrol. Motor elektrik yang digunakan pun dari jenis yang senyap


Kalau zaman petrol, kita akan kira, setiap 100km guna berapa liter. eMAS7 akan guna kiraan berapa kwh pulak guna untuk 100km.


Kaki tekan berdiri akan guna banyak kwh

Kaki jimat minyak akan guna kurang kwh


Kos nak isi elektrik ke eMAS7?


Nak isi di stesen elektrik atau di rumah?


Rumah saya di tier rm0.545 untuk setiap kwh

Kalau di luar, ada harga rm1. 50 ada harga rm2. 20


Nak isi kat rumah kena alat berikut


Granny charger yang boleh cas selaju 2kw sejam. Terus cucuk soket 3 pin, adjust nilai ampere yang rendah.


Wallbox charger pulak boleh cas selaju 7kw tapi kos sekitar RM4k. Harga barang dan upah pasang


Tayar eMAS7 gred SUV. Bukannya tayar khas EV. Tapi jika ada budget lebih, tukarlah ke tayar gred EV. Lagi senyap dan kurang guna tenaga elektrik


Kalau kereta petrol kena singgah SC setiap 10,000km, eMAS7 sekitar 25,000km


Adakah eMAS7 kereta untuk jimat minyak dan kos servis?


Pada saya, jika nak jimat minyak dan kos servjs, beli aja Perodua. Dah terbukti. 


eMAS7 ialah kereta level premium yang pentingkan nilai keselamatan. Ia adalah sebuah EV. Pengalaman baharu memandu kereta. Ianya bukan untuk jimat. Ianya untuk pengalaman baharu.


Satu lagi eMAS7 tawarkan pengalaman senyap sunyi bila memandu. Bayangkan semasa jem, senyap, buka radio aja, ada 16 speaker keluarkan bunyi. Jenama audio ialah DynAudio, level premium. Ketiadaan bunyi bising, bayangkan betapa premiumnya pengalaman layan audio dari 16 speaker


16 speaker tu, kereta saya 2 aja kot....

Selasa, 24 Disember 2024

Tutup wa

 Saya undur diri dari group Whatapps...😔


Buat teman dan sahabat semua. Saya ambil keputusan untuk tidak lagi aktif di Whatapps dan menutup akaun saya selamanya kerana beberapa sebab peribadi yang tidak boleh di kongsi di sini.


Saya minta maaf kerana tidak lagi dapat kongsikan Info, Tips , Nasihat2 dan Berita Baik. Saya rasa dah tiba masanya untuk saya fokus lebih teliti dalam menguruskan kehidupan saya.


Bila ada status-status sebelum ini samada sengaja atau tidak membuatkan sahabat berasa tidak selesa, sakit hati, terasa, geram dan naik hantu, saya mohon di ampunkan seikhlas hati.


Berat rasanya untuk menutup akaun ini, tapi apa boleh buat, saya terpaksa berundur.


Akhir kata, semoga sihat dan sukses selalu buat sahabat semua.

Salam Kasih Sayang.


Selamat Tinggal Semua


------------------------------------------


Di atas adalah Contoh Karangan bagi sesiapa yang ingin menutup akaun Whatapps.


Terima kasih sudi baca...❤️

Alam perwira


 Masih lagi mood Alam Perwira - Kronologi Raja Ji Fat


Raja Wu Zhou (Cina: 周武王; pinyin: Zhōu Wǔ Wáng) adalah raja pertama dinasti Zhou dari China purba. Kronologi pemerintahannya dipertikaikan tetapi pada umumnya dianggap telah bermula sekitar 1046 SM dan berakhir tiga tahun kemudian pada tahun 1043 SM. 


Pada pemerintahan Maharaja Zhou, dinasti Shang mengalami zaman pemberontakan rakyat yang tidak berpuas hati dengan corak pemerintahannya yang bersifat zalim, kejam, brutal, gila perempuan, cukai tinggi (lintah darat), pilih kasih dan semua sifat yang jahat ada pada Maharaja Zhou


Ji fat yang lahir daripada keluarga bangsawan (Duke Ji Chang) iaitu pemerintah bahagian barat China dibawah kuasa Maharaja Zhou telah ditakdirkan akan dapat menumpas pemerintahan zalim Maharaja Zhou tersebut. Ji Fat menjalani dan menghadapi kehidupannya dengan penuh kesabaran serta mengalami pelbagai kesusahan dan kecelakaan yang menimpanya untuk menumpaskan maharaja yang zalim ini


Setelah menilik mimpinya (tilikan bintang), maharaja Zhou telah sedar ancaman dan bahayanya Ji Fat di dalam pemerintahannya. Lalu baginda memerintahkan Duke Ji Chang mempersembahkan Ji Fat ke istana sebagai ganti tawanan terhadap abangnya, Ji Kao yang tinggal di kediaman istana.(sebenarnya, dia tu nak bunuh Ji Fat). Akan tetapi Duke Ji Chang yang terkenal dengan sikapnya yang taat setia kepada Raja telah melangsungkan upacara pemujaan terhadap Ji Fat selama tujuh malam untuk menjauhkan bahaya yang akan menimpa anaknya itu setelah dia juga menilik petanda-petanda semasa Ji Fat dilahirkan.


Bermula daripada pemujaan terhadap Ji Fat sehinggalah perjalanan ke istana, Ji Fat diduga dengan penuh pancaroba. Ji Fat telah mempelajari "Hikmat Alam Semesta" daripada bapa saudaranya Rahib Esa disamping tunjuk ajar bapanya sendiri. Malahan semasa di Kota Khayalan, Ji Fat turut juga mempelajari "Hikmat cermin sakti kayangan", sejenis hikmat yang dikuasai oleh Tuan Punya Kota Khayalan, memperolehi Hikmat Pembalikan Bumi dan Angkasa (mengemparkan langit menghancurkan bumi iaitu peringkat ke 7 hikmat alam semesta) dari Rahib Esa dan juga Hikmat Pedang Kayangan. Ji Fat dibantu oleh Tok Jiang atau Jiang Ziya yg terkenal dalam sejarah purba China (pakar Ilmu Limunan) dan anaknya Jiang Chong, Tok Bulu Hijau, Ji Kao (abangnya yang dipengaruhi roh Ifrit Utama) dan lain-lain lagi.


Akhirnya pertarungan dengan Maharaja Zhou tidak dapat dielakkan lagi setelah berjuta-juta rakyat mati termasuklah jaguh-jaguh handalan seperti Ji Kao,Tok Bulu Hijau, Duke Ji Chang, Rahib Esa, Arya Mara, Ifrit Utama, Siluman Angkasa dan lain -lain lagi dalam pertempuran yang menggegarkan bumi dan angkasa.


Ji Fat yang dipersenjatakan Pedang Kayangan serta bantuan rakan setiawannya berazam untuk menghapuskan Maharaja Zhou yang zalim bagi membebaskan rakyat daripada pemerintahan ditaktornya di samping melunaskan hutang darah atas kematian kaum kerabatnya.


Akhirnya, dengan peringkat ke 7 hikmat alam semesta iaitu jurus mengemparkan langit menghancurkan bumi yang diperkuatkan dengan peringkat ke 9 hikmat cermin sakti kayangan yang dinamakan dengan aura kubah berdarah tidak terbatas berserta pedang kayangan dan bantuan puteranya yang bakal lahir akhirnya Ji Fat berjaya menewaskan maharaja zhao yang zalim itu. 


Ketika akhir hayatnya, Maharaja Zhao yang zalim itu dipakaikan perhiasan serta persalinan yang cantik-cantik sebelum dia sendiri bertindak mencabut nyawanya dengan membakar istananya dan membiarkan dirinya dimamah api kesan dari kebakaran itu

Khamis, 12 Disember 2024

Bakat

 1.  Masa kat U ada sorang budak kampung , muka awam sangat , baka pandai pun kurang , first sem dapat CGPA 2.4 .


2.  Tapi kelebihan dia rajin , dia selalu kat library , ada satu tempat duduk tu dah macam dia bayar bulan , asyik situ je melekat. 


3.  Beza betul dengan sorang lagi ni , dia pun budak kampung juga tapi muka jambu , DNA matematik , kelas math masuk 2 kali je dalam satu sem, tapi result kekal A , bakat dia berkaitan nombor luar biasa.


4.  First sem ada dalam 60% ponteng kelas , esok exam malam ni baru cari nota tapi CGPA dia kaut 3.2 juga . Banyak makan kismis masa kecik agaknya.


5.  Tapi budak CGPA 2.4 tu , walaupun slow tapi tak pernah jalan mengundur , tanya kawan sana sini bila tak tahu , pi jumpa pensyarah bila keliru , dia gagal subject statistik gunaan , " budak ni tak kena tendang , extend semesta nanti ni " kata hati saya.


6.  Dia repeat paper stat tu dan dapat A . Masa tu saya mula curiga dengan pandangan sendiri ,  boleh tahan juga daya melawan kau ya . 


7.  Budak CGPA 3.2 tu lepas dapat pinjaman sambar Suzuki Panther , niat nak sambar Rxz modal tak cukup , kemudian menu maggie hari - hari catu duit beli minyak , kadar memonteng kuliahpun mencunak naik ke 80% , sem 3 keluar U , letih belajar , rehat otak jap , campur mat rempit dan dengar dia ada ambil barang juga. Slow - slow dia mula undur ke belakang.


8.  Masa berlalu saya pun dah bekerja , satu hari lalu satu U ni , tahu budak CGPA 2.4 tu kerja situ , call dia , jumpa kat guard je , tak sempat ngetih , nak cepat , dia dah ada Phd rupanya , walaupun mulut cakap tahniah bagai, hati aku kau , tuhan yang tahu , tak sangka kan duduk satu bilik aku degree kau phd . 


9.  Bertahun kemudian dapat pulak contact budak CGPA 3.2 tu , set masa , lepak mamak , handsome macam dulu juga , kami tak lepak lama sebab dia nak kejar trip , bawa teksi .


10. Bakat , sebesar manapun kau ada, kau miliki , dia tetap akan kalah dengan orang yang punya disiplin, punya kerja keras. Walaupun orang itu awam sangat .


Kredit:Adli Azamin Shukri