Rabu, 9 Mei 2018

Pdt

Assalamualaikum semua pembaca IIUM yang mungkin ada dikalangan pembaca /anak/anak saudara/anak jiran terpilih untuk melanjutkan pelajaran di kolej matrikulasi.
Tahniah saya ucapkan.
Saya ialah salah seorang pelajar dua tahun atau lebih mudah dipanggil PDT di utara tanah air.Di matrikulasi terdapat dua program iaitu PST dan PDT.Secara ringkas PDT ialah pelajar yang mempunyai ‘sejarah hitam’ dengan Matematik Tambahan atau subjek aliran sains yg lain iaitu mendapat D atau E.Tetapi jangan rasa terhina sebab dekat mana2 pun kita boleh berjaya cuma diri sendiri sahaja kena berubah.Baiklah itu secara ringkas tentang program di matrikulasi.
Sepanjang pengalaman saya selama 2 sem, dapat saya pointkan di sini ialah

 1.Bangga menjadi pelajar PDT, tahu tak kerana apa kita diberi peluang kedua untuk mendapat A cemerlang subjek Add math.Add math di matrik dipanggil Matematik.Jujur aku dulu sewaktu SPM tak pernah lulus subjek tu tapi bersyukur result SPM dapat D.Korang jangan bimbang sebab ‘add math’ di matrik ni korang akan belajar balik apa yg telah di pelajari sewaktu sek menengah.Matematik di matrik jujur lebih mudah dan senang faham.Begitu jugak dengan Kimia,Fizik,Biologi dan Sains Komputer.Tak seperti yang telah kita hadap di sek men , jauh berbeza .. You are not die when trying.Jangan cepat menyerah ,ramai student dapat perform dalam matematik, rata2 ramai mendapat A dan B.Malah tak dapat dielakkan subjek ‘add math ‘ di sini akan jadi subjek fav korang.

 2.Lebih rapat dengan letcrure.Tahu tak kenapa? Letcrure PDT ialah pensyarah yang paling penyabar dan penyayang, yg penting takkan sesekali menolak soalan ‘bodoh’kita ,tahu tak kerana apa ,mereka lebih suka student yg rajin bertanya daripada ‘belagak pandai’ hahahh.Dari situ korang akan rasa effort diorang dan rasa dihargai .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan