Rabu, 31 Julai 2019

Anak soleh

Wali Bernikah

Alkisah si pembantu kebun Qodhi bernama Mubarak. Orangnya wara'. Alim.

Kata Qodhi Nuh Bin Murayyim kepada Mubarak "Bawa kesini anggur itu yang sedap-sedap".

Selepas dihidangkan, Qodhi kata "Kenapa kamu bawa anggur yang tak sedap? Ambil yang lain".

Mubarak petik anggur lain tapi rasanya pun sama. Tak sedap.

Kata Qodhi "Ya Mubarak kenapa kamu yang tidak sedap lagi? Kamu tak tahu ke anggur yang sudah masak atau belum?

Kata Mubarak "Aku tak tahu".

Kata Qodhi "kenapa kamu tidak tahu?".

Kata Mubarak "Wahai Tuan Qodhi, Mula-mula saya bekerja disini sampai sekarang saya tak pernah makan satu pun anggur tuan. Jadi saya tak tahu yang mana masak atau tidak".

Qodhi :- Kamu tak makan walaupun 1 biji?

Mubarak :- Ya. Walaupun satu pun saya tak pernah makan. Kerana Tuan Qodhi pekerjakan saya untuk jaga kebun anggur ini. Bukan untuk makan anggur ini. Buka untuk merasa anggur ini.

Qodhi :- Ya Mubarak, aku halalkan. Kau makan dan kau bagi kepada orang pun tak apa.

Mubarak :- Kalau begitu kali ni aku boleh bezakan yang mana sedap dan yang tak sedap.

Musim yang akan datang Mubarak hidangkan yang sedap sebab beliau dah rasa. Sebelum ni tak pernah rasa pun anggur tuannya. Kenapa? Kerana dia orang WARA' !

Kata Qodhi :- Ya Mubarak, aku lihat engkau ni orang yang baik, orang yang amanah. Aku mohon pandangan engkau. Boleh?

Ini Qodhi. Qodhi. Dia minta pandangan kpd pekerjanya. Penjaga kebun dia. Kenapa dia minta nasihat dari penjaga kebun? Sebab penjaga kebun ni orang yang wara'. Alim. Yang amanah. Orang macam ni lah kita patut minta nasihat. Bukan minta yang ada pHd tapi duk tanya orang "awak ada berapa pHd?".

Qodhi :- Wahai Mubarak, aku ada anak perempuan. Dipinang oleh ramai pembesar2. Siapakah yang patut aku pilih diantara mereka itu?

Mubarak :- Wahai Qodhi,

Pertama dizaman jahiliah kalau orang itu nak kawin mereka lihat pada martabat samada bangsawan atau bukan.

Kedua , Orang yahudi dia kawin dilihat dari segi kecantikan.

Ketiga , Zaman Nabi Saw, Orang nak kawin mereka lihat dari segi agama dan ketaqwaan.

Keempat , Zaman kita kalau nak kawin dia lihat pada harta.

Maka tuan Qodhi, Kamu pilihlah yang mana satu daripada 4 yang saya berikan itu.

Kalau tuan qodhi nak kawin ikut konsep bangsawan, maka itu ikut konsep jahiliah.

Kalau tuan melihat dan fokus pada kecantikan, ikut macam yahudi.

Kalau nak lihat dari segi harta, yaa kita punya zamanlah.

Kalau tuan qodhi tilik pada agama dan ketaqwaan, maka itu ikut Rasulullah saw dan para sahabat.

Mubarak tak pilih. Mubarak suruh qodhi pilih sendiri.

Kata Qodhi :- Ya mubarak wallahi aku tak pernah dengar ini nasihat yang seindah nasihat yang kamu bagi pada aku. Kalau begitu aku pilih kamu untuk menjadi menantu aku.

Wahh ini durian runtuh buat Mubarak. Ini rezki mubarak. Hanya berikan pandangan terus jadi menantu qodhi. 😂😂

Kata Mubarak "Aku terima wahai Qodhi !".

Lepas kawin lahirlah seorang yang bernama Abdullah Ibnu Mubarak. Seorang yang alim allamah . Terkenal dengan amal ibadah. Zahid. Warak. Ahli hadis. Wali !

#Kalau nak anak yang soleh dan solehah, hindarilah daripada makan harta haram atau syubhah. InshaAllah dapat anak yang soleh dan solehah. Anak yang sejuk hati bila dipandang. InshaAllah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan