Jumaat, 9 Ogos 2019

Melayu

*-Silat-*

*2-3 hari ni kecoh tentang Jawi. Tak dapat dinafikan orang Melayu dulu memang bangsa yang hebat. Dan dipercayai kerana "terlampau hebat" lah maka penjajah berusaha keras menutup sejarah, mencuri manuskrip dan lain-lain usaha untuk wujudkan "void century" (seperti yang saya bahaskan pada status lama). Void century ni penting untuk dilakukan untuk sesuatu bangsa kekal "bodoh" dan rendah diri. Jadi mereka akan kekal menjadi bangsa yang mentaliti nya "hamba" atau "dijajah".*

*Contohnya bangsa kulit hitam.* Mereka adalah antara bangsa terhebat dunia. Mereka pernah menjadi antara terkaya di dunia bahkan bumi mereka juga barokah seperti nusantara yang kaya dengan emas permata. Empayar hebat juga pernah wujud hingga baginda Rasulullah sallallahu Alaihi Wasallam sendiri pernah perintahkan para sahabat untuk berpayung di Habsyah (Ethiopia). British Queen pun masih tunduk dengan keturunan Raja Afrika.

*Anehnya* kini Afrika menjadi bangsa "hamba" dan bangsa "tikus makmal" (yang dijadikan tikus makmal oleh saintis jahat yang create virus, penyakit, penawarnya dll sebelum disebarkan ke tempat tertentu) selepas barat melakukan "void century" ke atas bangsa mereka dengan memaksa mereka dan seluruh dunia fikir bahawa mereka bangsa hina dan hanya pakai cawat. Brainwash game macam ni dilakukan supaya mudah untuk mereka merompak sebanyaknya hasil bumi Afrika.

Saya tinggal di Afrika 6 tahun dan bukan cakap kosong. Keadaan orang Afrika sebagai pribumi persis macam orang Melayu.

Biar papa asal bergaya, hidup mereka hanya kerja makan gaji dan minta gaji mingguan supaya dapat enjoy setiap Saturday Night. Tiap minggu berpesta bermabuk, hari Ahad pergi Church semula untuk taubat.

Golongan kaya mereka pula hanya kaya kerana jual ubat kuat, produk over claim dan kosmetik. Selebihnya semuanya dimonopoli oleh orang luar (India, Cina dan Arab) yang migrate ke sana (macam cina India Malaysia). So pendatang kat sana pun selalu kutuk pribumi dalam semua segi dan anggap mereka bangsa tak guna dan hanya tumpang tongkat ekonomi yang mereka (pendatang) usahakan.

Mereka tak sabar dalam meniaga dan hanya fokus makan gaji, yang penting kena pakai kot tie, kerja pejabat sembang juta² padahal kereta rumah semua loan riba celaka tak habis bayar. Dan itu pada mereka dikira "berjaya". Sanggup bergadai demi masukkan anak ke Universiti sebab penjajah brainwashed itu je satu-satunya cara untuk "berjaya". Belum lagi cerita tentang drama² diorang di tv yang sangatlah "sampah". Tak habis² cerita diorang ada company besar worth Billion.

Dan banyak lagi pemikiran dan gaya hidup mereka yang sangat persis seperti orang Melayu.

Bila saya kaji 2 tanah ni. Rupanya ada "persamaan". Keduanya (Afrika dan Nusantara) adalah lubuk emas dunia. Sebab tu barat berebut nak jajah 2 bangsa hebat ni dan menyembunyikan kehebatan nenek moyang mereka, create void century dan larikan manuskrip kuno mereka yang padat dengan ilmu. Siapa sangka orang Melayu pernah ada formula campuran untuk hasilkan emas?

Bila bangsa hilang jati diri, tak kenal asal usul, lupa sejarah. Maka bangsa tu akan jadi bodoh dan "semuanya salah bangsa aku".

Menyedari hal ini, maka Jepun, China dan beberapa bangsa lain yang ke depan telah faham permainan ini dan segera menguatkan jati diri bangsa mereka.

Orang Jepun walau semoden mana pun, mereka tetap bangga setia dengan budaya bangsa mereka. Pelbagai usaha kerajaan wujudkan supaya budaya Jepun tak hilang dalam kemodenan. Mereka anjurkan banyak festival supaya budaya kekal wujud.

China sejak kecik saya perasan mereka banyak betul buat filem cerita klasik bangsa Cina. Drama² mereka kebanyakannya cerita tentang kebudayaan klasik, maharaja, bangsa botak separuh dan Kungfu. Hampir setiap filem dan drama mereka akan promosikan Kungfu hingga sebati bangsa Cina dikenali dunia kerana Kungfu selain Chinese Noodle dan barang² "Made in China".

Bangsa kita dibodohkan kerana mudah untuk mereka kawal, rasuah, manipulasi jadi bangsa kita pun jadi macam orang Afrika, jual tanah, gadai tanah, pinjam Ahlong, hasil bumi dirompak.

Dahsyatnya sejarah orang Afrika sampai berlaku "Apartheid" yang mengasingkan kasta manusia ikut warna kulit supaya yang kasta tinggi tidak terpengaruh dengan buruk perangai orang kasta rendah.

Sama macam Arab Jahiliyyah satu masa dulu yang berada di antara empayar Rom dan Parsi, tapi kedua empayar besar ni tak teringin pun nak jajah semenanjung Arab sebab mereka tahu bangsa tu barbaric tak boleh bawak bincang. Menjajah mereka hanya akan menyebabkan keburukan perangai mereka meresap masuk dalam empayar bertamadun yang telah mereka bina dengan susah payah.

Kini ia berlaku pada bangsa kita, bangsa Melayu. Hingga bangsa asing seperti Cina dan India pun "jijik" nak asimilasi walaupun tanah ini tanah Melayu kerana mereka khuatir "perangai buruk" Melayu masuk dalam bangsa mereka.

Yang lebih menarik, bangsa kita juga telah mengalami "Apartheid" seperti bangsa Palestin dan negro Afrika Selatan. Tanya sendiri mereka yang bekerja dengan company Cina/India. Bagaimana bezanya layanan, gaji, psikologi dan sebagainya. Jangan lupa juga "mandarin speaker only" policy.

 Bangsa kita telah dibodohkan, di brainwash supaya terus fikir yang bangsa kita bodoh, tak reti buat apa, malas, demand tinggi, kerja tak mau tapi semua nak grand². Setiap hari di doktrin macam ni. Di FB dan lain-lain platform media pun boleh nampak, ramai betul orang Melayu hina dan kutuk Melayu.

Pasal santau sihir pun semuanya Melayu.

"Orang melayu kita, sikit² santau."

"Orang melayu kita, cukup suka benda² mistik."

Yang peliknya majoriti melayu cakap macam tu, habis tu siapa yang santau dan suka benda mistik tu? Diorang majoriti ke minoriti ke atau dakwaan palsu?

Pada kajian saya, Melayu tak kuat santau pun. Yang main sihir hanya beberapa kerat je.

Kebanyakan sihir santau ni datang dari luar. Terutamanya dari barat, tempat bapak segala sihir. Dihantar sentiasa ke tanah Melayu sejak zaman dulu untuk buat bangsa kita kekal bodoh dan saling menyalahkan. Saya tak mau bahas benda ni panjang², biar pakar jin yang cerita.

Sama macam Afrika, kononnya mereka paling kuat sihir, Vodoo dan lain-lain.

Padahal dua bangsa ni (Melayu dan Afrika) keduanya berlumba-lumba nak jadi barat, nak jadi moden sebab di doktrin yang mereka bodoh , barat pulak baik dan maju. Jadi kenalah ikut barat.

So ahli sihir di dua tempat ni tak ramai pun, baki yang zaman dulu je. Itu pun dianggap lapuk dan tidak moden.

Lubuk sihir utama ada di Barat. Yang konon nampak moden, profesional tu, tapi ahli sihir belaka. Takpa tak percaya, tak suruh percaya pun.

Yang wajib percaya, Dajjal nanti dia ahli sihir (harapnya Dajjal tu bukan orang Melayu lah kan, kan melayu je yang suka sihir² ni bak kata Melayu mangsa brainwashed).

So berbalik kepada jati diri.

Melayu terus anggap Melayu ni mundur dan wajib berkiblatkan barat untuk maju. Yang lawaknya bila nak kembali martabatkan budaya Melayu, ada Melayu komunis/liberal bising kononnya akan berlaku Arabisasi (contohnya Khat Jawi). Melayu patutnya jadi Melayu bukan jadi Arab. Benci betul dia kat Arab dan segala yang ada bau² Islam walaupun mengaku nabi Muhammad tu rasul Allah dan berbangsa Arab.

Padahal orang Melayu dah sekian lama di Baratisasi takpa pulak? Hari² Melayu pakai baju Rabbi Yahudi (kot, tie) tak jadi Yahudinisasi pulak? Ustaz² pun dah mula pakai topi sudu, baju ketat nampak bentuk dada, rambut qaza' (nipis tepi) itu semua tak apa? Itu budaya Melayu ke?

Kalau tengok industri filem dan Drama. Semua orang maki sebab dah macam MARA, dari dulu sampai sekarang "sejenis" je pemikirannya. Design bangunan, konsep perniagaan, bina kompleks seketul bangunan yang sentiasa kosong takde penyewa, design logo dari dulu sampai sekarang samaaaaaaaa je. Kalau MARA buka mall moden macam Tesco, Mydin dan lain-lain alangkah bagusnya, mesti ramai Melayu support. Duit banyak.

Industri filem pun tak berani nak buat filem² "Klasik" macam China. Tengok cerita Ip Man tu, padu gila sampai saya sendiri cari guru Wing Chun untuk belajar seni tu.

Kita pulak tak yakin dengan budaya dan kehebatan bangsa sendiri. Sebab masih pekat doktrin yang dibawa penjajah yang kita ni bangsa bodoh takda guna. Akhirnya Thailand pulak yang pernah buat filem cerita tentang kehebatan Melayu.

Bila pengarah Melayu nak mula perbanyakkan filem² Silat? Indonesia dah maju jauh dalam hal ni sampai pelakon silat mereka dah dibawa ke filem² Hollywood dan antarabangsa.

Silat kita kaya dengan budaya, adab dan sangat dihargai di luar negara. Tapi dalam negara sendiri?

Tak habis dengan "Melayu mundur", "Melayu malas".

So semua ni kena mula dari kita.

Kita kena stop rendahkan dan kutuk bangsa kita.

Dah sampai masanya kita julang balik budaya agung kita dan maki balik mana² Melayu keturunan komunis, keturunan tali barut, keturunan bangsa hamba British dan seumpamanya yang asyik-asyik kutuk Melayu.

Maki ye, bukan mencarut, mencarut haram, maki halal 😄 Melayu dulu tak mencarut, anak nakal teruk pun mereka kata anak bertuah. Berlapik dan sopan santun.

Yang jenis kuat mencarut ni keturunan Melayu Komunis belaka tu, so jangan rendahkan martabat korang pulak untuk selevel dengan bangsa tu. Dasar bangsa takda agama, tak jaga tutur kata.

Marah Melayu marah berlapik, walau marah tetap beradab.

Bangsa Melayu pernah jadi bangsa utama dunia dan pernah jadi antara bangsa terhebat dunia dari sudut keilmuan, pembuatan, kepahlawanan dan jangan lupa dulu ramai Cina bagi anak kat Melayu dengan harapan anak² mereka dapat belajar jadi hebat macam orang Melayu. Ini sejarah. Sampai sekarang masih ramai yang berketurunan Cina anak angkat Melayu.

Zakuan Faiz
Tanah Syam
6 Ogos 2019

©

Tiada ulasan:

Catat Ulasan