Khamis, 26 September 2019

Guru

_*Kisah Salik bersama Gurunya*_

Dongengan kisah dahulu ada menyebut kisah seorang salik yang sangat taat kepada Gurunya.

Pada suatu hari, dia melihat Gurunya sedang membersihkan tanah berdekatan rumah Guru tersebut. Kelihatan terlalu banyak semak samun, pokok-pokok kecil, yang menjalar dan tidak kurangnya pokok yang besar..seperti mustahil untuk ditebas seorang diri..

Namun, kelihatan Gurunya itu bersemangat membawa peralatan sambil membawa bekal makanan.

"Bismillahi Allahu Akbar!", sebut Gurunya ketika memulakan libasan pertama..melihat akan hal itu, murid tersebut meluncur laju ke arah Guru dan dengan penuh sopan dan rendah diri mengucapkan, "Guru, biarlah sy menolong Guru menebas". Melihat hal tersebut senyum Guru itu sambil berdoa kepada muridnya di dalam hati..

Maka, murid tersebut pun mengambil parang yang diberikan dan memulakan hayunan tersebut.. terus sahaja dihayunnya pedang tersebut, hampir-hampir terkena tangan Gurunya 😅..

Melihat akan hal itu, Gurunya berpesan, "Mulakanlah dengan mengingati Allah..". Murid tersebut pun berhenti sebentar dan menarik nafas lalu diucapkan Bismillah sehingga akhir.. Diangkat parang tersebut dan dilibas kembali..

Hampir-hampir sahaja terjatuh kerana tidak seimbang badannya ketika itu..melihat hal ini, Gurunya berpesan, "Luaskan sedikit kekudamu, dan rendahkan sedikit badannya". Maka terus dibuat dan dihayun kembali. ALHAMDULILLAH! Hayunan pertama mengena sasaran🤗

Namun, dilihat murid itu, kesannya sedikit sahaja.."Alahai..", katanya di dalam hati..mengangkat kembali parang tersebut diteruskan hayunan itu sehingga beberapa kali..

Akhirnya berjaya ditumbangkan pokok tersebut🤗🤗

Diteruskan kepada pokok yang kedua..sambil mengingati pesanan-pesanan Gurunya yang sebelum ini, dia memulakan hayunan yang pertama..
ALHAMDULILLAH! Mengena pada sasaran lagi!😁

Tiba-tiba Guru tersebut memecah kesunyian, "Untuk pokok yang ini, perlu ditebas sebelah atas dahulu..jika tidak, akan jatuh menimpa kepala kamu.."

Terfikir sejenak murid itu, ya tak ya juga..nasib baik tidak ditebas terus batangnya..jika tidak pasti sudah kesakitan menyambut dahan atas itu..

Bersambung lagi kisahnya nanti..😁

Ya ikhwan akhwat sekalian..begitulah perumpamaannya jalan ini..

perlu berusaha mendekati Guru..
perlu taat kepada perintah Guru..
perlu juga akal fikiran yang cerdas supaya dapat menerima faham dari pertolongan Guru..

Ayuh kita bersama bersungguh-sungguh dalam jalan ini moga kita berjaya menjadi hamba suatu hari nanti 💪😉

Tiada ulasan:

Catat Ulasan