Isnin, 16 September 2019

Niaga masjid

https://www.facebook.com/groups/396256091304434/permalink/410792776517432/

Saya pernah nak utarakan cadangan ni pada JAKIM dan kepada seluruh Masjid di Malaysia tapi tak berkesempatan nak buat. So, saya share kat sini je la dan harap boleh tolong viralkan kepada pihak2 berwajib utk dilaksanakan supaya kita sama2 dpt manfaat.

Utk mengwujudkan Pasaraya di kawasan Masjid yg menjual produk Muslim, AJK Masjid mmg  takde pengalaman nak uruskan pasaraya tersebut, lepas tu nak cari pekerja lagi. Nak pantau pasaraya dan nak jaga masjid lagi.

CADANGAN SAYA YG PERTAMA....... ialah JAKIM/JAIS/MASJID jalankan kerjasama dgn Az-Zain, Dr Zainol atau mini market muslim sedia ada yg lain dan buat pasaraya menjual produk Muslim di Masjid.  Dgn cara kerjasama ini, masyarakat akan lebih mudah mendapatkan produk Muslim yg hampir dgn tempat tinggal masing2.

Daripada di sewakan kpd  kedai2 kecil disekeliling masjid dan hanya beberapa peniaga Muslim yg dpt manfaat, adalah lebih baik disewakan kepada pasaraya yg boleh menempatkan byk produk Muslim. Dgn cara ini ramai lagi org Islam yg akan dpt manfaat. Secara tak langsung, MASYARAKAT AKAN HAMPIRI MASJID DAN RAMAI2 BERSOLAT DI MASJID.

Kita sebagai org Islam sebenarnya sgt beruntung sebab setiap daerah ada masjid yg tersedia menjadi pusat aktiviti masyarakat setempat. Oleh itu, kita WAJIB perluaskan lagi fungsi masjid ke tahap maksimum utk kebaikan org Islam setempat. Dengan RANGKAIAN MASJID ini PERCAYALAH, kita sebenarnya dah mengalahkan rangkaian atau chain store seperti 7 Eleven dan Speedmart 99 di seluruh Malaysia.

CADANGAN SAYA YG KEDUA....... Pihak masjid kumpulkan peniaga Muslim disekitar Masjid dan biar mereka lantik AJK dari kalangan mereka utk dijadikan AJK Peniaga Muslim Masjid dan mempunyai ketua AJK nya sendiri.

Tujuan AJK ini ditubuhkan ialah untuk.......

1. Menjalankan pemetaan dan mengumpul data semua peniaga Muslim yg berada dalam kariah Masjid tersebut bagi merapatkan lagi ukhwah peniaga Muslim setempat supaya boleh bantu membantu atau sebagai medium utk menyalurkan maklumat DGN PANTAS utk semua peniaga Muslim.

2. Mengwujudkan satu page dlm website Masjid utk AJK tadi isi semua data2 peniaga Muslim setempat tadi dlm website seperti.....

- nama syarikat
- lokasi syarikat
- no fon
- jenis perniagaan yg dijalankan
- pengenalan tentang syarikat
- gambar2 berkenaan perniagaan

supaya masyarakat setempat dan seluruh org Islam di Malaysia boleh akses info2 ini dgn cepat dan mudah. Dan paling penting INFO TERSEBUT SEMUA UP TO DATE sebab AJK tadi kena tahu mana peniaga Muslim di kawasan dia yg masih berniaga, dah tutup syarikat atau berpindah tempat. Ini bagi mengelakkan rakyat menerima info yg tak fresh dan membosankan.

Jika semua Masjid di Malaysia ini melakukan perkara yg sama seperti di atas, dan semua data tadi di link kan kpd website pusat seperti JAKIM. Maka pada waktu itu, KITA AKAN NAMPAK Subhanallah semua data2 peniaga Muslim satu Malaysia kita BOLEH TENGOK dgn MUDAH dan MUKHTAHIR. KITA AKAN MUDAH utk mencari peniaga Muslim di mana sahaja di Malaysia ini. Fasa seterusnya, kemudian kita mungkin boleh buat dgn mengumpulkan peniaga yg menjalankan perniagaan yg sama dan boleh pakat2 kongsi2 utk dptkan harga kos lebih murah dgn cara beli satu lori atau satu kontena barang secara berjemaah.

3. AJK buat meeting mingguan atau bulanan di MASJID utk semua peniaga Muslim setempat dan bincang mcm mana nak bantu naikkan lagi ekonomi org Islam setempat atau bantu menyelesaikan masalah peniaga Muslim setempat.

4. AJK jalinkan kerjasama dgn Ustaz, Ustazah, Cikgu2, Pensyarah atau pakar2 setempat dgn bayaran yg minima utk mengadakan kelas2 tambahan, tuisyen atau kelas amali bg anak2 setempat supaya anak2 ini tersedia menjadi aset dan BACKUP utk membantu menaikkan ekonomi org Islam pada masa akan dtg. Secara tak langsung ANAK2 MUDA AKAN LEBIH DEKAT DGN MASJID DAN BERSOLAT DI MASJID. InsyaAllah kita akan tgk gejala sosial dan gelaja lepak2 anak muda ini akan berkurang.

Cukup setakat ini, saya SANGAT PERCAYA ramai lagi SAHABAT2 MUSLIM saya yg lain mempunyai pandangan atau idea tambahan lain yg nak dikongsikan bersama.

Tuan2/Puan2 berikan pandangan dan idea dlm ruang komen selepas tu share pada semua sahabat muslim kita ye... :)

Semoga dgn usaha kita ini Allah akan pandang di akhirat nanti utk menjadi asbab menarik kita keluar dari Neraka dan masukkan kita terus ke dalam Syurga Allah swt.

Amin !!!

Irwan Bin Narzaimal
019-330 5457
Asmaa Auto Parts Sdn Bhd
Sg Buloh, Selangor.
14 September 2019
14 Muharram 1441H

Tiada ulasan:

Catat Ulasan