Ahad, 17 Jun 2012

Suria Kanan


KEADAAN di kota Mekah bertambah cemas dan tegang. Pertengangan quraisy terhadap Nabi saw dan pengikut-pengikutnya semakin hebat. Golongan Muslimin yang turut bertambah tidak mundur sedikitpun dengan pendirian mereka.

Bapa saudara Nabi saw iaitu Abu Talib, merupakan satu-satu pembela Nabi dan telah beberapa kali berjaya melindungi Nabi daripada perbuatan kasar dan keji kaum quraisy walaupun beliau sendiri belum beriman. Beliau terus membela Nabi apatah lagi pengaruhnya sangat besar di Kota Mekah.

Satu hari, beberapa orang ternama quraisy datang menemui Abu Tolib dengan diiringi Abu Jahal, Abu Sufian dan beberapa orang lagi.

”Wahai Abu Tolib ! Anak saudaramu telah mencerca Tuhan kami dan merendahkan agama serta memperbodohkan fikiran kami. Muhammad mengatakan nenek moyang kami sesat. Kerana itu kami berharap engkau dapat menghentikan tindakannya atau engkau biarkan kami bertindak ke atasnya. Engkau dan kami bersama dalam kelainan pendapat dengan Muhammad, maka kami kira sudah cukup engkau saja menghadapinya,” demikian kata mereka kepada Abu Tolib.

Dengan tenang dan lembut Abu Tolib menjawab saranan mereka itu sehingga mereka pulang dengan harapan dan mengira Muhammad sudah tentu akan menghentikan gerakannya.

Tetapi harapan mereka hampa kerana Nabi dan sahabatnya masih meneruskan dakwah mengembangkan Islam, menyataan yang hak dan menolak yang batil.

Maka bertambah-tambahlah kemarahan kaum quraisy. Mereka terasa dipermain-mainkan dan kerana itu sekali lagi mereka menemui Abu Tolib. Pertemuan kali ini penuh dengan kata-kata ancaman.

”Wahai Abu Tolib ! Usia engkau bertambah lanjut, kebesaran dan kedudukan engkau tinggi. Kami sudah meminta engkau berbuat sesuatu menghentikan Muhammad dari perbuatannya. Tetapi engkau tidak melakukannya.

”Demi Allah, kami tidak boleh bersabar lagi melihat nenek moyang kami dicaci. Pendapat kami dipandang rendah dan tuhan kami dicela. Engkau hendaklah segera bertindak menghentikannya atau kami yang akan bertindak ke atas Muhammad. Kami juga akan bertindak ke atas engkau sampau salah satu diantara kita hancur,”

Setelah menyampaikan ancaman itu mereka pun berlalu. Mereka menunggu apakah tindakan yang akan dilakukan Abu Tolib ke atas anak saudaranya itu atau apakah ia akan terus membiarkan Muhammad berdakwah.

Sementara itu, Abu Tolib menyuruh orang memanggil Nabi saw dan menyampaikan pendirian quraisy yang mengancam itu. Beliau memahami keberatan mereka dan pada masa yang sama beliau mengasihi Muhammad. Keadaan menjadi serba salah baginya tetapi mesti dihadapi.

”Muhammad, kaum engkau telah mendatangi aku,” kata Abu Talin memulakan bicara dengan Nabi.

Lalu beliau katakan kepada Muhammad kata-kata mereka yang bersifat mengancam itu.

”Janganlah engkau berati aku untuk memikul beban yang aku tidak sedia menyanggupinya,” demikian kata terakhir dari Abu Tolib.

Mendengar kata-kata Abu Tolib ini, Nabi sawpun mengira tentunya Abu Tolib sudah memihak kepada quraisy. Sudah lemah dan tidak lagi membela Nabi. Namun baginda tidak akan berganjak sebagai Rasul Allah.

”Wahai bapa saudaraku ! Demi Allah sekiranya mereka itu meletakkan matahari di tangan kananku dan bulan di tangan kiriku supaya aku menghentikam tugas agama ini walau Allah memenangkannya atau aku sendiri hancur, namun aku tidak akam meninggalkan tugas ini,” demikian Nabi jawab keluhan bapa saudaranya Abu Tolib dengan rasa sedih.

Kemudia Nabi keluar meninggalkan bapa saudaranya dengan menitiskan air mata dengan penuh keharuan. Abu Tolib juga melihat kesedihan dan suasana yang sangat terharu sehingga beliau memanggil Nabi.

”Ke marilah, wahai Muhammad,” demikian kata Abu Tolib.

Baginda datang semula mendekati Abu Tolib.

”Wahai anak saudaraku. Pergilah, katakanlah apa yang engkau suka. Demi Allah aku tidak akan membiarkan engkau diganggu selama-lamanya,” demikian Abu Tolib mengatakan isi hatinya.

Setelah itu Nabi pun meninggalkan bapa saudara baginda dan meneruskan tugasnya sebagai Rasuk sesuai dengan kata-kata tegas yang baginda ucapkan kepada Abu Tolib tadi. Bertambah lagi ketabahannya setelah baginda mendengar jaminan dari bapa saudaranya itu sebagai pembela yang kuat di tengah-tengah masyarakat quraisy.

sedutan

umnoKita semua menyokong perjuangan Umno. Kita semua sayangkan Umno. Kita akan terus kekal sebagai ahli Umno. Tetapi parti yang kita sayangi, yang kita sokong, dan parti yang kita ingin kekal bersama ini ialah Umno Asal – Umno yang ditubuhkan pada tahun 1946 oleh Arwah bapa sapa dan disambung oleh YTM Tunku Abdul Rahman, juga dipimpin oleh Arwah Tun Razak, saya sendiri dan kemudiannya, untuk satu jangka waktu oleh Dr. Mahathir sendiri.

Persoalan saya…dimanakan Umno Asal itu? Umno yang disayangi oleh orang Melayu, yang telah menyatupadukan umat Melayu dengan bangsa-bangsa yang lain, dimana telah membawa kesejahteraan dan keamanan kepada negara ini dan rakyatnya dan telah dengan jayanya berjuang untuk kemerdekaan – Umno itu sudah tidak lagi wujud. Ianya telah diisytiharkan haram dan terbubar oleh Dr. Mahathir dan rakan-rakanya dan digantikan dengan satu parti lain yang dinamakan Umno Baru. Sekiranya kita membandingkan bentuk dan struktur Umno baru dengan Umno Asal, sama ada dari sudut perlembagaan ataupun prinsip, dimanakah persamaanya? Penubuhan Umno Baru adalah satu tindakan pengkhianatan yang tidak boleh diampun, sama ada oleh ahli-ahli Umno Asal ataupun Umno baru. Walaupun kesihatan saya tidak begitu memuaskan termasuk serangan jantung, Saya berjanji bahawa saya akan berjuang untuk menentang pengkhianat-pengkhianat ini sehingga akhir."

Tun Hussein bin Dato' Onn (12 Februari 1922 - 29 Mei 1990)
(Mantan Presiden UMNO, Perdana Menteri Malaysia ketiga )


Berikut pula ialah perutusan Tunku Abdul Rahman.

"Saya memimpin orang-orang Melayu apabila Dato Onn mahu menukar perlembagaan Umno untuk membuka pintu kepada rakyat Malaya yang lain. Saya dipilih untuk menggantikan Dato Onn. Apabila Dato Onn keluar dari Umno, Dato Onn sendiri memberitahu saya " Inilah orang yang paling layak untuk memimpin Umno kerana Umno dilahirkan di istana dan sekarang ianya dipimpin oleh kerabat Istana." 

Dato onn tidak menggunakan kuasanya untuk terus memimpin Umno walaupun dia memegang tampuk kuasa pada masa itu. Dia sedar bahawa sekiranya dia terus memimpin Umno, perpaduan Melayu itu akan pecah. Dia berundur. Apa yang penting baginya ialah Orang Melayu kekal kuat dan bersatu. Dato Onn berundur secara terhormat.

Selepas saya, Tun Razak menjadi Presiden Umno. Masa berubah. Keadaan politik juga berubah. Perikatan ditukarkan menjadi Barisan Nasional dan membuka pintu kepada beberapa parti politik lain. Umno kekal kuat dan bersatu. Rakan-rakan kami bertambah apabila parti-parti politik dari Sabah menyertai kami untuk kepentingan negara. Tun razak digantikan dengan Tun Hussein Onn. Keahlian Umno bertambah, begitu juga keahlian Barisan Nasional. Kemudian datang orang yang bernama Dr. Mahathir yang dilantik oleh Tun Hussein Onn untuk menggantikannya. Tidak ada perubahan diperingkat awal. Tetapi tidak lama selepas berkuasa, dengan perlahan dia mengubah perlembagaan negara dan undang-undang untuk memperkuatkan kuasanya. Ini telah menimbulkan rasa kekecewaan dikalangan ahli dan menyebabkan mereka marah".

Dalam Perhimpunan Agung Umno 1987,
Dr. Mahathir hampir-hampir tewas dalam jawatan Presiden. Oleh kerana terdapat beberapa cawangan yang tidak berdaftar turut menghantar perwakilan ke Perhimpunan, keputusan pemilihan diisytiharkan tidak sah. Apa yang sepatutnya dilakukan oleh Dr. Mahathir ialah mengadakan pemilihan semula dan membetulkan keadaan. 

Tetapi dia enggan melakukanya kerana takut kalah dalam pemilihan sekiranya diadakan pemilihan baru. dia lari dan menubuhkan satu parti baru yang didaftarkan sebagai "Umno Baru". Dia melantik dirinya sebagai Presiden. Dia mempunyai hak untuk melantik Ahli Majlis Tertinggi, Ketua Wanita dan Ketua Pemuda Umno. Dan dia juga mempunyai kuasa untuk melantik Ketua Bahagian. 

Sekarang, bagaimana seseorang itu boleh membandingkan diantara Umno Asal dengan Umno Baru?

Mereka yang menentang tindakan Mahahtir ini disingkir dan tidak dibenarkan menyertai Umno Baru. Pemimpin pembangkang ditangkap dibawah ISA. Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas disingkir. Apabila lima Hakim Mahkamah Persekutuan tidak bersetuju dengan tindakanya, mereka digantung. Tiga diambil semula tetapi dua disingkir.

Tindakan terhadap Ketua Hakim Negara dan Hakim Mahkamah Persekutuan ini merupakan tindakan yang paling biadap yang pernah dilakukan dalam sejarah negara.

Dato Abdullah Badawi, Naib Presiden Umno Baru, dalam ucapanya di Taman Maju, Parit Raja, yang disiarkan dalam The Star bertarikh 12 Oktober 1988, memberitahu bahawa perubahan ini memberikankuasa penuh kepada orang Melayu untuk memerintah Malaysia. Hakikatnya, kita sudahpun mempunyai kuasa penuh untuk mentadbir kesemuanya termasuk pertahanan dan keselamatan negara, kecuali ekonomi dimana ianya didalam genggaman orang lain. Sekiranya kita menggunakan kekerasan dan penguasaan terhadap perniagaan, ekonomi kita akan terjejas. Kita perlu berkongsi dan bekerjasama dengan rakan niaga dari seluruh kaum dan peringkat untuk kepentingan ekonomi dan kesejahteraan negara.

Kuasa yang diperolehi oleh Umno Baru adalah untuk kepentingansebilangan pemimpin Melayu, manakala selebihnya terpinggir. apabila orang-orang Bukan Melayu tidak dibenarkan melakukan aktiviti perniagaan disini, negara kita akan menjadi mundur. 

Akhirnya, kita tidak mempunyai wang untuk membangunkan negara untuk kepentingan rakyat. Malah, sekarang ini, Kerajaan Malaysia menghadapi hutang luar yang tinggi. Golongan berpendapatan rendah mengalami kesukaran, tiada kenaikan gaji tetapi harga barangan kian meningkat.

Saya masih ingat cerita anjing dengan bayang-bayang. Ketika melintas titi, anjing tersebut melihat kedalam air dan melihat seekor anjing yang lain sedang menggonggong tulang – yang sebenarnya hanyalah bayang-bayang. Tetapi oleh kerana tamak, dia membuka mulut untuk merampas "tulang" didalam mulut anjing yang didalam air dan akhirnya kehilangan tulang yang digonggongnya. 

Pengajaran yang diperolehi dari cerita ini ialah, sikap tamak itu akan merugikan kita semua. Kita harus berwaspada dengan seseorang yang tamak yang mahu merampas semua yanga da dinegara ini untuk memuaskan hawa nafsunya.

Dia mengatakan ini semua adalah untuk orang Melayu tetapi hakikatnya adalah untuk dirinya. Apabila negara ini mencapai kemerdekaan, kita berkuasa dengan kerjasama kaum-kaum yang lain. Kita mampu mengurus negara kita sendiri. Kita tidak perlu tamak dan merampas seluruh kekayaan negara. Seperti kata pepatah Melayu, "Perutnya masih penuh, tetapi masih mahu merampas hak orang lain." Kita perlu bersikap adil terhadap orang lain dan hidup dalam persefahaman diantara semua kaum dinegara ini kerana hanya itu caranya kita boleh menjamin keamanan dan kesejahteraan.

Oleh itu, kita perlu megambil alih pemerintahan negara ini, menghidupkan kembali Umno Asal dan kembali ke sistem Demokrasi Berparlimen. Semua kuasa ditangan rakyat, sekiranya rakyat menggunakan kuasa itu dengan waras. Kesepaduan ini hanya boleh dicapai melalui Umno, Umno yang Asal, Bukan Umno baru–atau pun Umno Dr. Mahathir."


Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj 
(8 Februari 1903 - 6 Disember 1990)
(Mantan Presiden UMNO, Perdana Menteri Malaysia pertama sejak kemerdekaan pada tahun 1957 sehingga 1970.)

AL-FATIHAH.





بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ

Sabtu, 16 Jun 2012

Tahap2

Tahap-tahap kejahatan yang dilarang

Aras-aras kejahatan dalam tiga aspek yang mengumpulkan segala jenis kejahatan. 

Perkara tersebut ada digambarkan dalam 3 perkataan yang lengkap dengan isinya iaitu

al fahsya, al munkar dan al baghy.

AL-FASHYA

Perkatan fhasya bermaksud batu daripada pecahan yang terpecah dari kata perbuatan dan maknanya. Makna pula berlaku agak terlampau, terkeluar daripada batas sempadan yang patut, tidak bersikap sopan dan sebagainya. Jika dikata, alfahsya ertinya kedekut dan tamak harta dunia, kotor, tidak malu serta lucah.

AL-MUNKAR

Perkataan munkar merupakan pecahan yang membawa maksud bertidak, menidakkan,

tidak mengaku, tidak mahu mengaku dan sebagainya. perkataan munkar membawa makna perbuatan yang ditegah sama ada oleh undang-undang, agama dan manusia.

Tahap kesan munkar tidak terhad kepada diri sendiri, malahan memberi kesan kepada

orang lain. 

AL-BAGHY

Al-baghy merupakan satu kejahatan yang melanggar batas keadilan, keinsafan,

kesopanan, keamanan dan keselamatan umum. Semua perbuatan keji , buruk dan jahat bukan sahaja dapat dilihat, dibenci oleh orang lain, malah dapat memberi kesusahan, kerugian, kecederaan atau penderitaan kepada orang lain.

Panda...


DS Najib sanggup minta pinjam sepasang beruang panda untuk “menawan” semula hati orang Cina supaya menyokong BN untuk menang pilihanraya kerana beruang panda merupakan binatang yang mempunyai hubungan yang sentimental dengan orang Cina.

Tanpa berunding, mesyuarat dan mendapat kelulusan kerajaan sebaliknya suka hati mereka laki/bini nak bawa masuk 2 ekor beruang panda tersebut untuk dipelihara di Malaysia dengan kos yang amat melampau tingginya dan terpaksa ditanggung oleh rakyat Malaysia. Fakta yang perlu diketahui:

Beruang panda adalah binatang yang sangat sensitif dan mudah mati jika habitat barunya tidak sama seperti yang terdapat di negara China. Kerajaan Malaysia terpaksa menanggung kos sebanyak RM38 juta untuk membina rumah 2 ekor beruang panda tersebut;

Rumah tersebut suhunya tidak boleh melebihi 18 darjah; Maka kos penjanaan elektrik selama 24 jam juga perlu diambil;

Makanan beruang panda ialah buluh. Buluh makanan tersebut perlu diimport dari negara China dan disimpan dalam peti sejuk di bawah paras beku: -5 darjah;

Beruang ini perlu dijaga dengan rapi selama 24 jam oleh pekerja “mahir” maka pekerja tempatan tidak layak. Seramai 31 orang pekerja dari negara China perlu tinggal di sini. Segala sara hidup, gaji, emolument dan penginapan perlu ditanggung oleh kerajaan Malaysia. Kalau nak cuti balik kampung kosnya juga ditanggung oleh kerajaan Malaysia.

Inilah fakta yang perlu diketahui dan kos yang perlu ditanggung oleh rakyat Malaysia semata-mata nak melayani nafsu DS Najib (laki/bini). DS Nazri Aziz kata Arab Spring menjatuhkan kerajaan dengan telefon dan rakyat Malaysia pula dituduh nak menjatuhkan kerajaan dengan garam dan botol mineral maka mari kita panaskan isu beruang panda supaya kerajaan UMNO/BN dijatuhkan kerana sikapnya yang boros dan mengetepikan kepentingan rakyat. 

Rakyat Kecewa 

paradoks


Kita memiliki gedung-gedung yang semakin tinggi, tetapi semakin rendah ketahanan kita akan amarah. Kita membangun banyak jalan-jalan yang besar, tapi wawasan kita semakin sempit. Kita menghabiskan banyak wang, tetapi semakin sedikit apa yang kita punya. Banyak membeli, tetapi semakin sedikit yang bisa dinikmati.
Rumah-rumah kita bertambah besar, tetapi keluarga kita semakin kecil. Rumah yang makin nyaman, tapi makin sedikit waktu untuk menikmatinya. Rumah-rumah yang semakin elok, tetapi keluarga yang berantakan. Relasi semakin banyak, tetangga semakin sedikit. Inilah masa pendapatan yang berganda, tetapi perceraian yang bertambah.
Kita memiliki banyak gelar, tetapi semakin sempit akal. Semakin banyak pengetahuan, tapi makin sempit penilaian pada yang baik dan salah. Semakin banyak ahli, semakin banyak pula masalah. Semakin banyak ditemukan obat, tetapi semakin berkurang kesehatan.
Kita terlalu banyak merokok, minum, terlalu sering tertawa, semakin kerap marah, susah tidur, terlalu sedikit membaca, malas merenung, terlalu banyak menonton TV dan sangat jarang berdo’a.
Kita telah melipatgandakan keinginan, tetapi mengurangi nilai-nilai diri kita. Terlalu banyak berbicara dan kurang mau mendengar. Terlalu sedikit mencinta, dan terlalu sering membenci.
Kita telah belajar bagaimana mencari nafkah, tapi tidak mencari makna hidup. Kita mampu menambah tahun-tahun dalam kehidupan kita, tetapi gagal membawa kehidupan dalam tahun-tahun hidup kita.
Kita melakukan hal-hal yang besar, tetapi gagal melakukan hal-hal yang baik. Kita membersihkan udara, tetapi jiwa kita penuh polusi. Kita telah menaklukkan atom, tetapi tidak mampu mengalahkan prasangka buruk dan dengki. Terlalu banyak menilai, tapi kurang introspeksi.
Kita banyak menulis, tetapi sedikit belajar. Kita banyak berencana, tetapi sedikit terlaksana. Kita belajar untuk mengejar, tapi tidak belajar menunggu.
Inilah zamannya makanan cepat saji dan pencernaan yang lambat. Manusia-manusia lebih besar fisiknya, tapi kerdil karakternya. Inilah kalanya perjalanan yang singkat, pakaian sekali pakai, moralitas terbuang, kelebihan berat badan, dan pil-pil yang dapat melakukan segalanya : membuat gembira, menenangkan, mempercantik dan sekaligus membunuh !
Inilah waktunya ketika banyak hal yang dipamerkan dan semakin sedikit yang disimpan. Ingatlah, sesungguhnya hidup tidak diukur dengan berapa banyak hembusan nafas yang kita ambil. Tapi, diukur dengan saat-saat terakhir hembusan nafas kita.