Selasa, 6 November 2012

Suami Jambatan ke syurga


Ayam sudah mula berkokok, mengerakkan hening pagi yang lama membisu. Si suami bangun lalu mengerakkan isterinya.
“Sayang, bangun sayang…dah subuh..kita solat sama-sama jom…”
Si suami berjalan meninggalkan isterinya yg masih terpingga-pinga, masih dibuai mimpi nan indah. Berjalan si suami menuju ke bilik para malaikatnya.
Tombol dipusingkan. Melihat malaikat dan bidadarinya sedang enak tidur, hatinya berat untuk menganggu tidur anaknya itu, tapi mengingatkan pada perintah Tuhannya, dia berjalan pergi pada anak-anaknya. Di usap kepala mereka yg kecil itu. Lalu hatinya berdesis, “nak…besar nanti jadi anak soleh ya… abi dan umi sayang kamu.”
Perlahan-lahan tangan yang kasar itu mengerakkan anak-anak kecil itu. “dah subuh nak….bangun nak…pergi ambil wuduk, kita solat sama-sama. abi tunggu kat luar.”
Bangun anak-anak yang kecil itu meninggalkan selimut mereka. Berjalan separuh sedar menuju ke tandas dan membasuh muka. Mengambil wuduk. persiapkan diri untuk mengikut perbuatan abinya nanti. solat.
Suara yang garau itu dilaungkan ‘Allahuakhbar..’ tangan diangkat, dibawa keduanya ke atas perutnya. Seperti orang yang telah mati diletakkan tangannya.
‘Assalamualaikum wbt….Assalamualaikum wbt….’ tapak tangan mengusapi muka hamba yang berdosa.
Anak kecil lantas terus mengikutinya tanpa sebarang soal. Akalnya masih belum benar mengerti apa yang dilakukan oleh abinya. Cuma diberitahu kita sedang solat. menyembah Tuhan kita, Allah taala.
Tangan diangkat dan dirapatkan, anak kecil cuma mengikut gerakgeri abinya. Si isteri tersenyum manja melihat kedua anak kecilnya itu.
” Ya Tuhan, engkau berikanlah kepada diriku kekuatan untuk memimpin isteri dan anak-anakku, untuk sampai ke syurgaMu.
Ya Tuhan, jangan Engkau biarkan aku terus menzalimi diriku dan keluarga. Kau jadikanlah aku seorang suami dan ayah yang baik pada isteri dan anakku.
Kau jadikanlah juga isteriku sebagai seorang isteri yg solehah..yang mampu menjadi penyejuk hatiku, yang akan mendamaikan jiwaku. Kau berikanlah dia kekuatan untuk terus dan menerus menjaga anak-anakku. untuk mendidik mereka menjadi anak yg soleh. Kau berikanlah dia ketabahan dan kecekalan dalam mengharungi perjalanan rumahtangga bersamaku. “
Si isteri merasa sayu..hatinya sayu mendengar luahan doa dari seorang hamba yang cintakan Tuhannya, yang merintih kepada-Nya. Hatinya seperti disirami kasturi dari syurga. Setiap patah yang dilafazkan menusuk ke jiwa sanubarinya. Air matanya tertahan untuk tidak gugur lagi.
“Aku syukur Ya Tuhan, Engkau kurniakan aku seorang isteri yg solehah buat diriku ini.. Aku syukur Ya Tuhan, Engkau berikan seorang ibu yang baik buat anak-anakku ini…
Aku syukur Ya Tuhan, dialah yang akan bersamaku, susah dan senang, untuk kami terus berjalan ke syurgaMu.
Kau eratkanlah kasih sayang antara kami, suami dan isteri, ibubapa dan anak-anak. kurniakanlah kami cinta untuk kami saling berkasihsayang keranaMu.
Ya Tuhan, suatu hari nanti aku pasti akan pergi. pergi meninggalkan dunia yang fana ini. meninggalkan isteri dan anak-anakku. Engkau peliharalah mereka Ya Tuhan! Engkau lindungilah mereka dari menjadi bahan bakar api nerakaMu. Sesungguhnya aku takut untuk itu Ya Tuhan… Ampunkanlah kelalaian diriku selama ini.”
Air mata dari seorg hamba jatuh berderai membasahi bumi. Titisan-titisan taubat dan kecintaan mula luruh. Isterinya sudah tidak tertanggung…pipinya sudah disirami dengan air mata keinsafan. Munajat seorang hamba.
Doa diaminkan…
Suami memandang ke belakang. Entah apa yang dicari. Dia bangun mengorek langkah mendapatkan isterinya, merangkul anak-anak kecilnya.
Tangan isteri dipgg erat. “Sayang…bantu abg untuk bawa keluarga kita ke syurga.”
Tiada kata diucapkan lagi dari bibir si isteri. Air matanya masih belum mahu behenti mengalir. Cuma anggukkan kecil dibuat. Sambil melihat wajah seorang suami dan ayah pada anak-anak mereka.

Hak muslim


Seseorang yang dilahirkan sebagai seorang muslim merupakan satu anugerah Allah untuk dirinya. Ia tidak akan begitu bersusah payah mengenal tuhannya sebagaimana non muslim.
Kelahirannya sebagai seorang muslim itu juga adalah satu ganjaran besar Allah kepada kedua ibu bapanya yang istiqamah dengan iman dan Islam sepanjang hayat mereka.


Dengan itu, menjadi mudahlah bagi mereka untuk mendidik anak-anak kepada Islam. Anak-anak adalah amanah yang diperlu dijaga, tidak dikhianati dan akan ditanya Allah nanti.
Oleh kerana ia satu anugerah agung daripada Allah, adalah pelik dan tidak logik jika anugerah itu dianggap satu paksaan ke atasnya untuk memeluk Islam.

Bukankah Islam itu agama fitrah yang lahir bersama kelahiran dirinya?
Bukankah Islam itu saudara akalnya yang turut membesar, matang dan baligh bersama tumbesaran fizikalnya?

Bukankah ibu bapanya yang muslim sentiasa di sisinya menjadi tiang yang gagah untuknya bergantung dan meminta pertolongan?

Justeru seorang muslim semenjak lahir tidak berhak menukar ugamanya atau murtad. Ia adalah satu penderhakaan dan penghinaan terhadap tuhannya, ugamanya, ibu bapanya dan juga masyarakat. Ia telah sengaja mendatangkan kesusahan dan fitnah terhadap ugama Islam dan penganutnya.

Jika dia keliru dan was-was dengan ugamanya akibat sebab-sebab peribadi dan tertentu yang boleh menyebabkannya menyimpang daripada landasan istiqamah masyarakat Islam di sekelilingnya, maka dia mestilah merujuk atau dirujuk kepada masyarakatnya itu yang diwajibkan oleh ugama untuk berperanan dan bergandingan menjaga ugama dan iman setiap individu muslim di kalangan mereka.

Islam adalah ugama hujjah akal dan diperkuatkan pula dengan petunjuk al Quran yang penuh keterangan menakjubkan yang menjadi mukjizat agung kehidupan. Maka ruang syaitan adalah tertutup rapat untuk memurtadkan individu muslim dalam sebuah masyarakat muslim.

Jika dia masih enggan tunduk kepada kebenaran dan bersedia murtad daripada ugamanya, maka dia sebenarnya adalah pemberontak terhadap Allah, al rasul, ugama dan masyarakatnya. Demi kelangsungan martabat dan kemuliaan masyarakat muslim yang menjunjung Islam sebagai nikmat tertinggi, syariat Islam akan mengancamnya dan mengenakan hukuman keras ke atas kemurtadan. Ia adalah hukuman hudud yang telah nyata daripada Allah sendiri. Hukuman ugama, bukan hanya hukuman daripada masyarakat.

Dia akan ditahan, kemudian diberi peluang masa untuk belajar, bertanya, berhujah dan berfikir bersama ulama berwibawa yang dikira mampu membuka segala kekusutan yang melanda dirinya. Ia mungkin ditahan dan diberi peluang berbulan-bulan, bahkan bertahun sehingga keputusan akhir dibuat. Jika dia sedar, maka dengan izin Allah dia akan bertaubat dan dibebaskan dengan sambutan lega masyarakat. Jika sebaliknya, maka hukum Allah adalah paling adil dan layak ke atasnya. Perbincangan lanjut boleh didapati dalam bab hukum murtad di tempatnya.

Pernyataan di atas secara jelas menunjukkan bahawa ayat ‘tiada paksaan dalam berugama’ adalah merujuk kepada hak non muslim untuk kekal dalam ugama mereka sebebas-bebasnya. Itu satu hak yang Allah berikan kepada manusia untuk memilih ugama masing-masing. Tiada pemerintah muslim yang berkuasa atau sesiapa pun boleh memaksa non muslim untuk memeluk ugama Islam.

TETAPI, jika Allah telah membuat pilihan (menjadikan manusia dilahirkan sebagai muslim), maka manusia itu tidak hak untuk melanggar pilihan Allah ke atasnya.

Bagaimana dibayangkan seorang muslim dipaksa untuk menjadi muslim? Bukankah dia itu telah muslim?

Bagaimana dibayangkan haknya untuk menukar ugama? Bukankah itu melanggar hak Allah dan hak maruah ibu bapanya juga? Bagaimana dianggap hak jika ia melanggar hak yang lain??

Adapun seorang muslim yang murtad di negara bukan Islam dan di luar masyarakat Islam, maka tiada hukuman murtad ke atasnya di dunia, tetapi dia tetap dilaknat Allah sehinggalah dia bertaubat. Dia tidak akan diburu di dunia oleh masyarakat Islam. Kekurangan bantuan sosial ke atas ugamanya menjadikan hukuman duniawi adalah tidak terpakai untuknya.

Kemudian, bagaimana seorang bukan Islam jika dia memeluk Islam? Bukankah itu melanggar hak ugama asalnya dan masyarakat non muslim? Mengapa Islam melarang di sini dan membenarkan di sana?

Carilah jawabannya. Ia pasti menyeronokkan untuk lebih berilmu. Tetapi bukan di sinilah. Saya berhenti di sini dulu. Jika diizin, saya tulis lagi.
Bersama menyintai ugama Islam. Ugama terbaik dan terpilih dari tuhan pencipta alam. 

Allahu akbar wa liLlahil Hamd..

nak lawan lagi???

Sejak dulu hingga sekarang tah habis-habis kita bagaimana orang samada yang Islam atau yang bukan Islam memperkatakan tentang hukum hudud. Yang yang memuji, menyokong dan yakin akan keadilan hukum tersebut malahan ada juga yang mempertikai memperlekeh dan mersendakan syariat Allah itu tanpa rasa segan dan tanpa rasa berdosa (bagi yang menganut Islam) seandainya kenyataan itu boleh membuatkan mereka boleh jadi murtad. Alasan bodoh dan jahil yang sering mereka tonjolkan ialah masyarakat majmuk dan rakyat belum faham akan hukum tersebut.

Alasan masyarakat majmuk. Agaknya bila mereka boleh mempastikan bahawa negara kita tidak akan mempunyai masyarakat majmuk? Sehingga kiamat ke? Sedangkan manusia yang berbilang bangsa, kaum dan agama itu adalah ciptaan Allah dan apabila Kerajaan umat Islam melaksanakan syariat Allah maka akan terserlahlah akan keadilan yang dijanjikan Allah dan segala menafaat, kebaikan dan keadilan syaiat Allah itu akan dirasai oleh semua rakyat termasuk yang bukan Islam juga. Bukankah itu satu rahmat dan anugerah Allah yang tidak ternilai untuk kita? Tetapi mengapa sesuatu yang baik dari Allah itu kita tolak, hina dan persendakan pulak?

Alasan rakyat belum faham? Bilakah rakyat hendak faham sekiranya kerajaan sendiri yang menyekat rakyat dari diberikan kefahaman akan keadilan syariat Allah ini? Malahan ustaz atau tok guru yang menyampaikan kuliah yang berkaitan dengan hudud ini disekat dan difitnah serta dituduh mengajar bab politik dimasjid/surau, cuba menghasut rakyat supaya benci kepada kerajaan dan berbagai lagi sebagai alasan, tetapi yang sebenarnya kerajaan tidak mahu rakyat faham akan syariat Allah ini kerana jika faham semua umat islam akan menolak UMNO/BN kelak. 


Itu sebenar motifnya. Yang peliknya, kebanyakn undang-undang negara yang digubal dan diluluskan oleh kerajaan tidak pula mereka bertanya kepada rakyat samda faham atau tidak undang-undang tersebut? Terutamanya jika undang-undang tersebut yang boleh membawa untung kepada kerajaan seperti melibatkan saman, denda dan sebagainya. Terus dilaksanakan tanpa dipedulikan samada rakyat faham ataupun rakyat mahu menerima atau tidak undang-undang teresebut secara paksa. 

Sedangkan tidak berdosa jika rakyat yang beragama Islam tidak mematuhi undang-undang yang mencekik darah mereka. Sama seperti kewajiban membayar cukai pendapatan. Tidak berdosa jika kita tidak bayar dan tidak akan dipersoalkan di akhirat nanti kerana jika cukai pendapatan ini wajib dalam Islam mengapa banyak negara umat Islam tidak ada pun bayaran cukai pendapatan ini kecuali pemerintah yang memang kerjanya menghirup darah rakyatnya saja? Dalam Quran dan hadis Nabi pun tidak disebut cukai pendapatan ini kecuali zakat sahaja untuk orang Islam.

Terlalu banyak undang-undang yang dibuat dengan tujuan untuk mengaut wang dari rakyat secara terancang dan paksaan. Yang lebih dahsyat, dibuatnya undang-undang dimana jika ada rakyat yang tak patuh akan diambil tindakan mahkamah pula. Sudahlah dipaksa, didakwa pula. Bukankah ini lebih jelas dan terang satu paksaan, penindasan dan zalim? Yang hudud belum pun dilaksanakan lagi sudah pun dikatakan zalim dan tidak adil. Inilah lidah Yahudi dan syaitan sebenarnya.

Selain dari itu mengapa kita hanya tertumpu akan pertikaian bab hukum hudud sahaja? Mengapa kini ramai kaum wanita yang mempertikaikan hukum poligami tidak pula kita ambil peduli? Bukankah hukum poligami ini datang dari Allah dan Rasul juga? Apakah golongan yang mempertikaikan hukum poligami ini dengan mengatakan sebagai zalim, tidak adil, menindas dan sebagainya itu tidak boleh menjejaskan aqidah juga? Bukankah hukum poligami ini adalah hak untuk kaum lelaki tetapi mengapa kaum wanita begitu sibuk memperkatakanya? 


Alasan suami tidak berlaku adil itu adalah alasan yang rapuh. Jika tidak adil, isteri seorang pun suami mungkin tidak berlaku adil juga. Jika suami tidak berlaku adil setelah berpoligami, mereka tidak akan terlepas dari azab Allah kelak dan siapa kita yang hendak mengambilalih hak Allah itu? Sedangkan isteri yang ikhlas membenarkan suami berpoligami kerana semata-mata taat dan patuh kepada perintah Allah dan Rasul, sabar dengan ketidakadilan suami, redha adalah isteri yang solehah dan ganjaranya ialah syurga. Apakah isteri tidak mahu merebut peluang ini? 

Jika suami berlaku zalim seperti tidak lagi bagi nafkah zahir dan bathin, memukul, menyiksa membelasah setelah dapat bini muda, bukankah kita ada pejabat agama dan polis untuk meminta tolong bagi mendapatkan perlindungan? Seret dia ke mahkamah, biar dipenjara dan akhirat kelak siksa sedia menanti suami-suami itu. Serahkan pada Allah. Itu hak Allah untuk menghukum suami bukanya wanita/isteri sehingga mengeluarkan kata-kata yang membolehkan merosakan aqidah. Insaflah wahai para isteri. Yang berjibab labuh pun kini nampaknya begitu berani mempertikai hukum poligami ini. Puncanya ialah kerana penyakit hati.

Tamak, dengki, ego, sombong, riak, ujub dan berbagai lagi. Bukankah sifat-sifat ini boleh membatalkan segala pahala amalan kita? Sifat-sifat begini bukan untuk ahli syurga. Kembalilah kepangkal jalan.

Menteri KPM... tolon baca!

Guru Kecewa,

Keputusan pertukaran guru sesi  2013 baru sahaja diketahui. Namun seperti tahun-tahun  yang lepas, keputusannya masih lagi mengecewakan. Malah keputusan kali ini lebih teruk kerana amat sedikit guru yang dapat bertukar (mungkin hanya pemohon yang ada orang dalam sahaja yang bernasib baik).

Saya telah berkhidmat selama lima tahun (di pedalaman P3, Sarawak), dan mengikut pengetahuan saya berdasarkan garis panduan,  guru yang berkhidmat di pedalaman selama tiga tahun sudah layak untuk dipertimbangkan.

Tetapi keputusan ini amat menyedihkan. Saya terpaksa berjauhan dengan isteri dan dua orang anak. Mereka terpaksa membesar tanpa penjagaan dan kasih sayang saya. Hanya isteri tempat mereka bermanja. Masalah jarak dan masa membuatkan kami berjumpa hanya dua atau tiga kali dalam setahun (itupun hanya seminggu atau dua, kecuali cuti hujung tahun).

Saya sering bertanya apakah yang pihak Kementerian langsung tidak mempertimbangkan permohonan kami? Atau tidak pernah melihat pun permohonan online kami? Apakah kriteria kami tidak sekukuh yang di inginkan. Bukan itu sahaja, ada guru yang telah berkeluarga dan berkhidmat lebih daripada lima tahun  turut tidak dapat bertukar.

Tidakkah mereka terfikir betapa susahnya seseorang yang telah berkahwin tetapi hidup tanpa suami atau isteri di sisi. Isteri yang mengandung pun terpaksa menghadapi saat sukar seorang diri hinggalah saat membesarkan anak-anak. Sebagai seorang suami, saya amat terkilan dan rasa bersalah kerana  membiarkan isteri berkeseorangan menghadapi semua itu.

Namun kerana terpaksa berjauhan dan berkhidmat saya terpaksa akur. Kadangkala secara jujur, keikhlasan menabur bakti kepada anak bangsa hampir pudar kerana kehilangan semangat hidup bersama membina keluarga. Anak-anak sendiri terabai tanpa ayah atau bapa.     

Oleh itu, di sini saya ingin mengesyorkan beberapa langkah untuk Kementerian Pelajaran pertimbangkan bagi menyelesaikan masalah pertukaran guru yang tidak pernah selesai ini.
1.Membuat sistem giliran iaitu guru yang ditugaskan di pedalaman atau Sabah dan Sarawak dihadkan dalam tempoh tertentu. Contohnya selama tiga atau paling lama empat tahun. Apabila habis tempoh tersebut, maka secara automatik guru itu ditukarkan ke tempat yang dianggap memuaskan hati pemohon (kecuali guru yang tidak mahu berpindah). Tempat guru tersebut hendaklah diganti dengan guru yang baharu. Sistem giliran ini lebih adil untuk memberi pengalaman kepada setiap guru merasai susah senang berkhidmat di pedalaman atau negeri orang.

2.Permohonan hendaklah dipertimbangkan bagi mereka yang sudah berkahwin dan mempunyai anak. Tidak hanya menunggu pemohon yang alasan berpenyakit kronik (yang hampir hendak mati atau cacat kekal) atau laporan keselamatan (hendak dibunuh atau sudah terbunuh baru dapat pindah). Dibimbangkan rezeki kita tidak diberkati Allah kerana kerja kita akan jadi tidak ikhlas, malas, tidak produktif, makan gaji buta, tertekan malah boleh jadi gila.

3.Keutamaan diberi kepada guru-guru yang berkhidmat di pedalaman terutama di Sabah dan Sarawak. Hal ini kerana jarak jauh dan kemudahan yang amat dhaif. Ada antara guru-guru tidak sempat melihat dan menatap wajah-wajah kesayangan mereka buat kali terakhir (kerana meninggal dunia) disebabkan masalah jarak dan kesusahan ini.

4.Layanan yang lebih berbudi bahasa dan profesional. Setiap kali saya tidak dapat bertukar saya akan membuat rayuan di Putrajaya. Namun teramat kecewa kerana layanan yang diberikan amat tidak profesional. Malah lebih menyedihkan alasan sama akan diberi iaitu ”Bos sedang mesyuarat”, atau kata-kata sinis seperti: “siapa suruh pilih jadi guru”, “Sila bawa emak/ bapak/ anak/ isteri/ suami/ awak yang sakit tu”, “Alah orang lain pun kahwin dan ada anak juga”, “Saya pun pernah jadi guru juga tapi ok je”.

Akhir sekali saya amat mengharapkan isu pertukaran guru ini diselesaikan secepat mungkin. Sekiranya pihak kerajaan sudah tidak mampu mengurus masalah sekecil ini atau memang malas untuk berkerja, kami tiada pilihan selain memberi peluang kepada kerajaan baharu yang lebih adil, prihatin, belas kasihan, bertanggungjawab dan telus. 

1 perlime jer?


KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran akan menumpukan usaha untuk meningkatkan jumlah pelajar mengambil aliran sains yang dilihat semakin merosot kebelakangan ini.
Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata jawatankuasa khas terdiri daripada kumpulan pakar dan akademia telah diwujudkan untuk membantu kementerian merangka pelan tindakan yang sesuai dalam menangani isu itu. 
Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata hanya kira-kira 20 peratus pelajar mengambil aliran sains daripada 472,541 yang menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun ini.

"Sedangkan kita ada dasar pengambilan iaitu 60 peratus Sains dan Teknikal, 40 peratus Sastera, tetapi nampak hari ini tak sampai 20 peratus. Jadi kita mahu tingkatkan kepada 60 peratus," katanya selepas meninjau perjalanan peperiksaan SPM di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Kosas, Ampang di sini hari ini.

Muhyiddin yang diiringi Ketua Pengarah Pelajaran Tan Sri Abdul Ghafar Mahmud dan Pengetua Jahani Kafi, meluangkan masa kira-kira 30 minit meninjau 483 pelajar sekolah berkenaan yang menduduki Kertas Bahasa Inggeris 1 dan 2.

Muhyiddin berkata jawatankuasa itu semalam, berdasarkan kajian awal, mengemukakan 15 cadangan yang akan dikaji oleh kementerian bagi menambah bilangan pelajar aliran sains di sekolah.

Beliau berkata kemerosotan jumlah pelajar aliran sains dipandang serius oleh kementerian atas faktor kepentingan subjek itu, khususnya bagi negara sedang membangun seperti Malaysia.

"Di negara yang sedang membangun seperti juga negara-negara lain, Malaysia memerlukan pakar dalam bidang kejuruteraan, sains, kedoktoran dan sebagainya.

"Jadi kalau di peringkat sekolah, pelajar tidak cukup, kesannya bila masuk universiti mereka tidak akan ambil bidang ini," katanya.

Muhyiddin berkata antara faktor kemerosotan jumlah pelajar aliran sains adalah kurang dorongan, masalah tenaga pengajar dan kekurangan makmal di sekolah.

Beliau berkata segala usaha akan dilakukan dalam tempoh terdekat dan dijangka jumlah pelajar yang mengambil aliran sains dapat ditingkatkan sebanyak 10 peratus menjelang 2014.

Untuk tujuan itu, kementerian akan melaksanakan kempen-kempen tertentu bagi meningkatkan jumlah pelajar aliran sains, termasuk menimbang kemungkinan memberi insentif cukai kepada ibu bapa yang menggalakkan anak-anak mereka yang berbuat demikian.

"Untuk kempen ini kita (kementerian) minta kerjasama media terangkan kepada masyarakat pentingnya sains dan kita harap juga penglibatan semua peringkat masyarakat untuk dorong generasi masa depan menumpukan kepada bidang sains," katanya. - Bernama