Kalam Ulama':
Terdapat sebuah kisah di mana SYAITAN telah mengejutkan Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani apabila beliau hampir-hampir terlepas untuk solat subuh
. Satu hari, akibat keletihan yang terlalu penat sangat Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani hampir terlewat bangun tidur walaupun waktu subuh baru hampir tiba. Melihat keadaan itu, Syaitan telah menyamar menjadi seekor kucing dan menggigit jari kaki Sheikh Abdul Qadir. Sheikh Abdul Qadir pun terbangun. Mujur waktu subuh baru saja bangun.
Dalam pengelihatan batinnya beliau dapat melihat kucing itu adalah syaitan yang menyamar menjadi kucing . Syeikh berkata "Aku kenal kamu , Mengapa kamu kejutkan aku solat subuh, padahal engkau benci kepada orang solat.?"
Syaitan menjawab
"Aku bimbang sekiranya kau terlewat bangun subuh."
"Kenapa?" Tanya Syeikh abdul Qadir
Dengan terpaksa syaitan memberitahu Syeikh Abdul Qadir,
"Aku takut jika kau terlewat untuk solat subuh, engkau akan menampung kelewatan solat itu dengan amalan yang lebih banyak lagi dan bersungguh-sungguh. Engkau akan bersedekah, membantu orang lain, engkau akan mengajar lebih lama dan mengajak orang lain ke arah kebaikan".
Semuanya hanya untuk menampung kesalahanmu yang kesalahan mu yang sedikit. Dengan itu nanti, aku dan kawan-kawanku akan bertambah susah. Kerja kami akan menjadi bertambah sukar. Jadi, lebih baik kamu solat subuh tepat pada waktu dan kami tidak akan susah menghadapi banyak kerja untuk menyekat semua amalan-amalan baikmu nanti."
بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم اللهم اِنا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك يا قهَّار , يا جبَّار اِهزِم الكفارYa Allah, Kami guru kimi-A! SPM seMalaysia sesi 2023 mdoakan keCEMERLANGan anak didik kami dlm kimi-A! SPM skor A+ utk semua PELAJAR. امين. Salam kimi-A! itu M U D A H ان شآء الله A! ...Chem-is- TRY اهلا وسهلارمضان 1446
Selasa, 17 Oktober 2017
Selasa, 10 Oktober 2017
Pt3
Apabila Guru............
1. PT3 anak aku bermula arini tapi aku sikit pon tak trasa excited. Bacaan Yasin dan solat hajat sekolah aku boikot. Doa sendiri2 utk anak aku pon aku tak buat specifically utk "berjaya PT3". Just doa general "penyejuk mata" tu je.
Ini adalh kerana aku bengang gile.
2. Anak aku dapat 9A trial PT3 aritu, tapi aku tak cakap Alhamdulillah pon. Buat hapa. Tak layak utk aku memuji Allah sekiranya result itu adalh result haram. Kerana cikgu2 telah kasi "hint"=soalan bocor utk kesemua subjek2 tersebut.
3. Skang ni muhammad tengah ambik paper BM. Drp "hint" yg dia dapat, soalan karangan adalah pasal "Kelebihan Buah-Buahan Tempatan" ke gitu. Peribahasa dan ayat2 kesalahan tatabahasa pon cikgu dah ajar.
4. Pasni dlm pkul 11 am, paper Math plak. Cikgu2 sekolah dah seminggu pulun sakan satu "mock paper" yg katanya "seakan-akan" soalan PT3 kecuali dia ubah nama dan nilai angka. Tapi soalan dan KBATnya sama. Anak aku ada ter-usha "latihan" budak2 sekolah lain waktu study di public library Kelantan, skali sebijik jugak bro.
5. Besok pagi English, karangan adalh pasal report on school clean-up=gotong royong. Pastu Science plak salah satu soalan Kbat dia adlah pasal roda, kereta dan belon cemana nak aksi gerak laju ke gitu. Lusa KHB dan Agama Islam, cikgu2 dah kasi topik2 specifik dah utk baca, yg lain tinggalkan.
6. Bear in mind, soalan PT3 adalh berbeza2 antara sekolah2. Its not standardised and centralised macam kita dulu. So "hint" anak aku, mungkin takan keluar kat sekolah anak2 korang. Pejabat pendidikan dah sediakan beberapa set soalan PT3 dan sekolah akan decide dia nak set mana satu, A ke B ke C etc.
7. Pastu sekolah akan print sendiri set soalan pilihan mereka dan ada cikgu yg akan di tugaskan utk check soalan2 tu printed elok ke tidak, soalan2 dia cukup ketidak etc. Haaaa....di sini ada crack pertama di dalam sistem ni. Klau cikgu tu corrupt, senang2 dia boleh bocorkan soalan.
8. Petua utk mak bapak bakal pengambil exam utk masa hadapan. Tuisyen sekolah yg last minute seminggu sebelum exam tu jgn kasi anak korang miss. Tu tuisyen special, sekolah dia nak kasi tongkat letuw. haha
9. Jadi mana aku tak bengang. Aku dah cuba mendidik anak aku menjadi a decent muslim human being, sekali sekolah ajar, its okay to menipu.
10. Dah lah batch anak aku ni lah yg satu Malaysia dah trauma kene re-sit UPSR 2014 kerana bocor besar-besaran dulu tu. Yg cikgu2 dok passing kertas2 soalan sebenar dlm wassap, yg last2 takde sapa pon di dapati bersalah. Yang cikgu2 sebok buat tuisyen malam2 sebelum exam, bukan utk mengajar subjek tu, tapi nak soh budak2 hafal mnemonic A,B,C,D,E skema jawapan. Kau tengoklah nanti, batch ni lah akan jadi setan terbesar di dalam sejarah negara di dalam korupsi dan pecah amanah negara.
11. Mak bapak plak tak payah lah berlagak innocent. Korang sedar cikgu2 dok kasi soalan bocor setiap kali test, tapi biasalah sifat selfish manusia, its okay klau corruption tu benefit kita kan. Lagi anak2 dapat soalan bocor, lagi korang suka kan. Sebab tu lah ada pusat2 tuisyen tertentu yg popular gile di kalangan mak bapak kerana adanya "pelacur2 pendidikan" yg dok menjual maruah profession perguruan negara.
12. Aku memula ingat nak komplen kat sekolah, tapi bini aku sekat. Katanya paper PT3 ni cikgu sekolah tu sendiri yg marking dan then submitted the report kpd central. Pastu akan datang external audit yg akan ambik 3 result terbaik dan 3 yg terburuk utk tengok marking cikgu tu ikut standard ke tidak. So in other words, cikgu2 sekolah skang menjadi sangat powerful. Klau kau gaduh dgn cikgu sekolah kau or rakan2 dia, fuhh bahaya.
13. Tapi aku sebenarnya tak bengang kpd cikgu semata2 pon. Bagi aku dia org pon adalh mangsa keadaan. Punca kepada maslahat ni adalah apabila ahli2 politik di Kementerian menjadikan prestasi exam sebagai KPI guru dan sekolah. Quality murid2 berbeza setiap tahun okay, jadi lojik lah klau prestasi turun naik. Kita tengok anak kita sendiri pon dah nampak. Ada yg pandai dan ada yg lembap. Bukannya makin bongsu makin cerdik pon. haha
14. Jadi apabila di pressure utk improve setiap tahun oleh guru besar, oleh kementerian bagai, cikgu mana lah yg tak crack. Stress jadi cikgu ni wei, kita tak boleh imagine. Tiap kali aku gi amik anak kat sekolah trasa macam dalam zoo. Klau aku yg jadi cikgu, aku dah masuk penjara dah skang ni kot sebab aku dah bunuh 2-3 ekor students.
15. Jadi PT3 anak tahun ni, aku lepak je lah. Apa2 result dia pon, aku akan remind anak aku sebagaimana aku nasihat dia slepas trial aritu. Sistem corrupt, cikgu corrupt maka result kau pon corrupt. Its not a real indication of how clever you are. Just how much you can remember soalan2 bocor yg cikgu kau ajar. Pasrah je lah. Welcome to Malaysia, where corruption is taught at school.
___________________________________
p/s: Aku withhold post ni kat fb sampai anak aku balik utk tanya dia keluar ke soalan2 bocor yg cikgu2 kasi tu? Jawapannya Hell Yeah! For both BM and Math. Banyak yg sebijik2. Ada yg ayat dia lain skit, tapi jawapan dia tetap sama.
1. PT3 anak aku bermula arini tapi aku sikit pon tak trasa excited. Bacaan Yasin dan solat hajat sekolah aku boikot. Doa sendiri2 utk anak aku pon aku tak buat specifically utk "berjaya PT3". Just doa general "penyejuk mata" tu je.
Ini adalh kerana aku bengang gile.
2. Anak aku dapat 9A trial PT3 aritu, tapi aku tak cakap Alhamdulillah pon. Buat hapa. Tak layak utk aku memuji Allah sekiranya result itu adalh result haram. Kerana cikgu2 telah kasi "hint"=soalan bocor utk kesemua subjek2 tersebut.
3. Skang ni muhammad tengah ambik paper BM. Drp "hint" yg dia dapat, soalan karangan adalah pasal "Kelebihan Buah-Buahan Tempatan" ke gitu. Peribahasa dan ayat2 kesalahan tatabahasa pon cikgu dah ajar.
4. Pasni dlm pkul 11 am, paper Math plak. Cikgu2 sekolah dah seminggu pulun sakan satu "mock paper" yg katanya "seakan-akan" soalan PT3 kecuali dia ubah nama dan nilai angka. Tapi soalan dan KBATnya sama. Anak aku ada ter-usha "latihan" budak2 sekolah lain waktu study di public library Kelantan, skali sebijik jugak bro.
5. Besok pagi English, karangan adalh pasal report on school clean-up=gotong royong. Pastu Science plak salah satu soalan Kbat dia adlah pasal roda, kereta dan belon cemana nak aksi gerak laju ke gitu. Lusa KHB dan Agama Islam, cikgu2 dah kasi topik2 specifik dah utk baca, yg lain tinggalkan.
6. Bear in mind, soalan PT3 adalh berbeza2 antara sekolah2. Its not standardised and centralised macam kita dulu. So "hint" anak aku, mungkin takan keluar kat sekolah anak2 korang. Pejabat pendidikan dah sediakan beberapa set soalan PT3 dan sekolah akan decide dia nak set mana satu, A ke B ke C etc.
7. Pastu sekolah akan print sendiri set soalan pilihan mereka dan ada cikgu yg akan di tugaskan utk check soalan2 tu printed elok ke tidak, soalan2 dia cukup ketidak etc. Haaaa....di sini ada crack pertama di dalam sistem ni. Klau cikgu tu corrupt, senang2 dia boleh bocorkan soalan.
8. Petua utk mak bapak bakal pengambil exam utk masa hadapan. Tuisyen sekolah yg last minute seminggu sebelum exam tu jgn kasi anak korang miss. Tu tuisyen special, sekolah dia nak kasi tongkat letuw. haha
9. Jadi mana aku tak bengang. Aku dah cuba mendidik anak aku menjadi a decent muslim human being, sekali sekolah ajar, its okay to menipu.
10. Dah lah batch anak aku ni lah yg satu Malaysia dah trauma kene re-sit UPSR 2014 kerana bocor besar-besaran dulu tu. Yg cikgu2 dok passing kertas2 soalan sebenar dlm wassap, yg last2 takde sapa pon di dapati bersalah. Yang cikgu2 sebok buat tuisyen malam2 sebelum exam, bukan utk mengajar subjek tu, tapi nak soh budak2 hafal mnemonic A,B,C,D,E skema jawapan. Kau tengoklah nanti, batch ni lah akan jadi setan terbesar di dalam sejarah negara di dalam korupsi dan pecah amanah negara.
11. Mak bapak plak tak payah lah berlagak innocent. Korang sedar cikgu2 dok kasi soalan bocor setiap kali test, tapi biasalah sifat selfish manusia, its okay klau corruption tu benefit kita kan. Lagi anak2 dapat soalan bocor, lagi korang suka kan. Sebab tu lah ada pusat2 tuisyen tertentu yg popular gile di kalangan mak bapak kerana adanya "pelacur2 pendidikan" yg dok menjual maruah profession perguruan negara.
12. Aku memula ingat nak komplen kat sekolah, tapi bini aku sekat. Katanya paper PT3 ni cikgu sekolah tu sendiri yg marking dan then submitted the report kpd central. Pastu akan datang external audit yg akan ambik 3 result terbaik dan 3 yg terburuk utk tengok marking cikgu tu ikut standard ke tidak. So in other words, cikgu2 sekolah skang menjadi sangat powerful. Klau kau gaduh dgn cikgu sekolah kau or rakan2 dia, fuhh bahaya.
13. Tapi aku sebenarnya tak bengang kpd cikgu semata2 pon. Bagi aku dia org pon adalh mangsa keadaan. Punca kepada maslahat ni adalah apabila ahli2 politik di Kementerian menjadikan prestasi exam sebagai KPI guru dan sekolah. Quality murid2 berbeza setiap tahun okay, jadi lojik lah klau prestasi turun naik. Kita tengok anak kita sendiri pon dah nampak. Ada yg pandai dan ada yg lembap. Bukannya makin bongsu makin cerdik pon. haha
14. Jadi apabila di pressure utk improve setiap tahun oleh guru besar, oleh kementerian bagai, cikgu mana lah yg tak crack. Stress jadi cikgu ni wei, kita tak boleh imagine. Tiap kali aku gi amik anak kat sekolah trasa macam dalam zoo. Klau aku yg jadi cikgu, aku dah masuk penjara dah skang ni kot sebab aku dah bunuh 2-3 ekor students.
15. Jadi PT3 anak tahun ni, aku lepak je lah. Apa2 result dia pon, aku akan remind anak aku sebagaimana aku nasihat dia slepas trial aritu. Sistem corrupt, cikgu corrupt maka result kau pon corrupt. Its not a real indication of how clever you are. Just how much you can remember soalan2 bocor yg cikgu kau ajar. Pasrah je lah. Welcome to Malaysia, where corruption is taught at school.
___________________________________
p/s: Aku withhold post ni kat fb sampai anak aku balik utk tanya dia keluar ke soalan2 bocor yg cikgu2 kasi tu? Jawapannya Hell Yeah! For both BM and Math. Banyak yg sebijik2. Ada yg ayat dia lain skit, tapi jawapan dia tetap sama.
Sabar
Kisah Seorang Pemandu Teksi Yang Sabar
Ketika teksi bergerak dengan kelajuan sederhana melewati satu kawasan, tiba tiba muncul sebuah kereta yang keluar ke jalan dari arah parkir tanpa memberi isyarat.
Hal tersebut menyebabkan pemandu teksi terpaksa menekan brek kecemasan untuk elak dari pelanggaran. Apa yang berlaku selepas itu sangat tidak diduga kerana pemandu kereta itu bukan sahaja tidak meminta maaf, malah dia memaki hamun kepada pemandu teksi itu seolah olah si pemandu teksi itu yang bersalah.
Apa reaksi si pemandu teksi?
Dia hanya melambai kpd pemandu tadi dan tersenyum, lalu meneruskan pemanduan.
Penumpangnya bertanya dengan hairan, "Kenapa tuan buat begitu? Bukankah dia yang bersalah? Dia hampir menyebabkan teksi tuan rosak teruk dan kita masuk hospital."
Lihat apa jawapan si pemandu teksi ,
"Ramai orang dalam dunia ni ibarat lori sampah. Ke mana mana pergi, mereka bawa 'sampah'. Penuh dengan rasa kecewa, marah dendam dan tidak puas hati. Apabila sampah sarap itu sudah penuh, mereka perlukan tempat untuk membuangnya. Kadang kadang sampah yang dibuang itu terkena pada kita.
Jangan lah ambil hati. Kita balas dengan senyuman, ucap selamat dan teruskan kehidupan seperti biasa. Jangan biarkan sampah itu terpalit pada kita dan kita pula sebarkan kepada orang lain.
Ya, ketika kita boleh memilih untuk marah, kita juga boleh memilih yang lebih baik iaitu memberi kemaafan. Dari situ kita dapat membersihkan diri daripada 'sampah' mazmumah
Ketika teksi bergerak dengan kelajuan sederhana melewati satu kawasan, tiba tiba muncul sebuah kereta yang keluar ke jalan dari arah parkir tanpa memberi isyarat.
Hal tersebut menyebabkan pemandu teksi terpaksa menekan brek kecemasan untuk elak dari pelanggaran. Apa yang berlaku selepas itu sangat tidak diduga kerana pemandu kereta itu bukan sahaja tidak meminta maaf, malah dia memaki hamun kepada pemandu teksi itu seolah olah si pemandu teksi itu yang bersalah.
Apa reaksi si pemandu teksi?
Dia hanya melambai kpd pemandu tadi dan tersenyum, lalu meneruskan pemanduan.
Penumpangnya bertanya dengan hairan, "Kenapa tuan buat begitu? Bukankah dia yang bersalah? Dia hampir menyebabkan teksi tuan rosak teruk dan kita masuk hospital."
Lihat apa jawapan si pemandu teksi ,
"Ramai orang dalam dunia ni ibarat lori sampah. Ke mana mana pergi, mereka bawa 'sampah'. Penuh dengan rasa kecewa, marah dendam dan tidak puas hati. Apabila sampah sarap itu sudah penuh, mereka perlukan tempat untuk membuangnya. Kadang kadang sampah yang dibuang itu terkena pada kita.
Jangan lah ambil hati. Kita balas dengan senyuman, ucap selamat dan teruskan kehidupan seperti biasa. Jangan biarkan sampah itu terpalit pada kita dan kita pula sebarkan kepada orang lain.
Ya, ketika kita boleh memilih untuk marah, kita juga boleh memilih yang lebih baik iaitu memberi kemaafan. Dari situ kita dapat membersihkan diri daripada 'sampah' mazmumah
Clevergirl
#1
Clever girl, tak perlu masuk Clever Girl untuk nampak clever. Terpilih pun sebab ada rupa.
#2
Clever girl, dia utamakan mak bapak dia dulu bukannya pakwe. Pakwe belum halal.
#3
Clever girl, dia tak pakai makeup tebal-tebal. Sebab dia nak laki terima dia seadanya.
#4
Clever girl, dia tak minta hadiah kat pakwe. Dia nak pakwe simpan duit, pinang cepat-cepat.
#5
Clever girl, dia akan berusaha beli rumah dulu sebelum kahwin. Lebih rasa secure.
#6
Clever girl, dia tak letak hantaran tinggi-tinggi, lepas tu perabih kat majlis kahwin.
#7
Clever girl, dia tak kisah hantaran berapa. Ada laki baik nak jadikan dia isteri dah cukup.
#8
Clever girl, okay je majlis kahwin simple. Sebab dia tahu lepas kahwin perlu lagi banyak duit.
#9
Clever girl, dia tak harap kat pakwe saja kumpul duit kahwin. Dia ada tabung kahwin sendiri.
#10
Clever girl, dia tak suka membazir beli tudung bebanyak tapi asyik ulang pakai dua tiga je.
#11
Clever girl, dia cari bakal suami yang pandai cari duit. Dia sendiri pandai simpan duit.
#12
Clever girl, dia berdikari. Kalau pakwe dia curang, dia tak peduli. Terus angkat kaki.
#13
Clever girl, dia tahu malu. Ini tak, berjoget sana sini. Orang rakam dan viral, baru kau tau.
#14
Clever girl, jaga maruah diri dia. Sebab nak like banyak, buat video tak senonoh entah apa-apa.
Haha! - HF
#harithfaisal
SHARE jika bermanfaat.
Clever girl, tak perlu masuk Clever Girl untuk nampak clever. Terpilih pun sebab ada rupa.
#2
Clever girl, dia utamakan mak bapak dia dulu bukannya pakwe. Pakwe belum halal.
#3
Clever girl, dia tak pakai makeup tebal-tebal. Sebab dia nak laki terima dia seadanya.
#4
Clever girl, dia tak minta hadiah kat pakwe. Dia nak pakwe simpan duit, pinang cepat-cepat.
#5
Clever girl, dia akan berusaha beli rumah dulu sebelum kahwin. Lebih rasa secure.
#6
Clever girl, dia tak letak hantaran tinggi-tinggi, lepas tu perabih kat majlis kahwin.
#7
Clever girl, dia tak kisah hantaran berapa. Ada laki baik nak jadikan dia isteri dah cukup.
#8
Clever girl, okay je majlis kahwin simple. Sebab dia tahu lepas kahwin perlu lagi banyak duit.
#9
Clever girl, dia tak harap kat pakwe saja kumpul duit kahwin. Dia ada tabung kahwin sendiri.
#10
Clever girl, dia tak suka membazir beli tudung bebanyak tapi asyik ulang pakai dua tiga je.
#11
Clever girl, dia cari bakal suami yang pandai cari duit. Dia sendiri pandai simpan duit.
#12
Clever girl, dia berdikari. Kalau pakwe dia curang, dia tak peduli. Terus angkat kaki.
#13
Clever girl, dia tahu malu. Ini tak, berjoget sana sini. Orang rakam dan viral, baru kau tau.
#14
Clever girl, jaga maruah diri dia. Sebab nak like banyak, buat video tak senonoh entah apa-apa.
Haha! - HF
#harithfaisal
SHARE jika bermanfaat.
Isnin, 9 Oktober 2017
KBAT
SURAT TERBUKA UNTUK SEMUA..
KBAT - melanggar FITRAH dan BENCANA dalam pendidikan !
1. KBAT atau Kemahiran Berfikir Aras Tinggi adalah terjemahan dari Higher Order Thinking Skills, HOTs konsep yang popular dlm reformasi pendidikan di Amerika utk melatih rakyatnya berfikir dalam situasi yang kompleks masa depan. Ternyata… di Amerika sendiri, tak semua murid yang 'kuasai' HOTs… lalu negara itu sendiri terumbang ambing dalam melaksanakan agenda HOTs mereka yang kelihatan indah di atas kertas.
2. HOTs dilaksanakan kononnya untuk menggantikan penekanan pemikiran aras rendah spt hafalan, pemahaman dan aplikasi kepada sintesis , analisis dan penilaian yang berasaskan kepada Benjamin Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives (1956). Betul kah otak manusia beroperasi secara bertahap dan mengikut hirarki begitu?
Entah macamana… konsep HOTs ini diexport ke banyak negara dan bila sampai ke Msia, ia spt satu tsunami yang melanda transformasi pendidikan negara.
3. Mari kita teliti scenario ini dulu. Manusia dilahirkan dgn fitrah berbagai kecenderungan dan tahap kebolehan fizikal… emosi dan aqal. Dgn cara ini manusia bkembang secara harmoni dan saling melengkapi. Ada yang lebih dahulu pandai bercakap.. ada yang berbakat bermain bola dan ada yang petah berbicara serta ada yang boleh menyelesaikan masalah dgn lebih mudah. Manusia walaupun mempunyai keperluan asas yang hampir sama – makanan, tempat tinggal, pakaian, pekerjaan dan bekeluarga tetapi secara individu mereka adalah unik.
4. Dengan kepelbagaian tahap dan kebolehan kognitif, bakat, psikomotor dan afektif, manusia boleh dilatih untuk meningkatkan kemahiran dan mempelajari kemahiran baru. Namun, adalah menjadi satu kesilapan besar untuk mengajar manusia untuk belajar satu kemahiran yang sama apatah lagi kemahiran berfikir yang abstrak, dynamic dan complex dgn mengharapkan mereka mencapai satu tahap yang tinggi. Inilah sistem pendidikan kita cuba dilakukan dengan KBAT.
5. Saya analogikan KBAT sebagai satu permainan komputer. Tiba2 permainan komputer di kenalpasti oleh cerdik pandai Amerika sebagai satu permainan untuk masa depan kerana ada unsur fikiran aras tinggi, maka semua murid mesti mempelajarinya sehingga diperkenalkan Kemahiran Komputer Aras Tinggi, KKAT. KKAT ini bukan lagi setakat tahu aplikasi permainan komputer yang asas… tetapi perlu tahu programming dan coding . Msia yang rendah jati diri ini pun terkesima dgn idea KKAT ini lalu menceduk dan memasukkannya sebagai satu strategi transformasi pendidikan negara, maka gegak gempitalah seluruh Msia.
Persoalan saya:
a. Perlukah semua murid di ajar KKAT seolah2 semua mereka mesti menjadi pemain komputer masa depan yang kononnya menguasai pemikiran aras tinggi?
b. Logikkah semua murid akan mampu menguasai KKAT?
c. Adakah semua murid mpunyai kecenderungan dan kebolehan kognitif yg sama untuk dipaksakn mpelajari KKAT?
d. Adakah menjadi masalah jika ada murid yg hanya mampu menguasai asas sbg pemain komputer tetapi menumpukan phatian kpd kemahiran lain?
e. Adakah semua masalah akan selesai bila majoriti menguasai KKAT atau akn wujud masalah yg lebih serius?
6. Maka… begitu halnya dengan kemahiran berfikir aras tinggi, KBAT. Sistem pendidikan terbaik sekalipun tidak mungkin dapat melahirkan semua muridnya menguasai KBAT apatah lagi dalam setiap subjek. Pendidikan bertujuan mengasah bakat dan potensi murid menjadi lebih mahir dgn membekalkan pengetahuan dan kemahiran asas seperti 3M. Namun ada yang mempunyai minat utk menjadi doktor dan lain profession 'tahap tinggi' kerana mempunyai cognitive ability utk mencapainya serta ada peluang, ruang dan pendedahan.
Begitu juga ada yang memang “otak maths” lalu bagi murid ini semuanya berkaitan maths wpun tahap tinggi kelihatan mudah sedang tahap ini tak tercapai oleh sebahagian besar murid yang lain. Ramai pula yang “tak sure” potensi mereka maka menjadi agenda sekolahlah yang akan mencungkilnya. Ada yang cemerlang akademik dan ada yang tidak di atas banyak factor. Maka memaksa KBAT dalam SEMUA subjek adalah melanggar fitrah kerana survival masa depan mereka bergantung kepada kebolehan yang mereka ada, dan mereka sendiri boleh menguasai KBAT dgn cara natural dan gradual tanpa perlu dipaksa dgn soalan peperiksaan yg pelik2 yg sebahagiannnya bbentuk hipotetikal yg diada2kn jauh dari realiti.... malah ada soalan yg cikgu sendiri tenganga nak menjawabnya !
7. Ramai murid yang tidak cenderung kepada sains dan maths atas factor minat dan mungkin keupayaan kognitif lalu memaksa KBAT dgn soalan2 yang ‘tak masuk akal’ kepada mereka adalah satu ketidakadilan. Malah, sebahagian besar masalah boleh sahaja diselesaikan dengan cara straight forward asalkan mempunyai pengetahuan, pengalaman dan kemahiran asas dalam bidang tersebut. Banyak ‘creation’ yang hebat-hebat terhasil dalam garaj2 rumah oleh mereka yang biasa2 sahaja kerana KBAT, pemikiran aras tinggi wujud bagi mereka yg fokus.. dgn ada pengalaman.
8. Berbalik kepada analogy di atas … cukuplah semua murid tahu kemahiran asas dalam permainan komputer… sebagai satu permainan utama masa depan tetapi biarlah sebahagian mereka menumpukan perhatian juga kepada permainan lain spt badminton atau bola jaring yang mereka minat walaupun bukan permainan core. Inilah tugas pendidikan – mengembangkan bukan menghancurkan !
9. Finland dgn jati diri yang tinggi telah memegang falsafah pendidikan yang lebih dekat dgn fitrah manusia – memberi autonomi kepada guru, silibus yang playful... dan flexible... murid belajar secara collaborative bukan competitive... sehingga mengejutkan negara lain termasuk Amerika – Finland tak perlukan KBAT !
10. Kesimpulannya.. sistem pendidikan bertanggungjawab menyediakan ruang, peluang dan pendedahan membina asas yang kukuh untuk semua murid seperti memastikan 3M dan KBAR, Kemahiran Berfikir Aras Rendah dikuasai dalam setiap subjek. Ini pun dah cukup baik jika dapat dikuasai. Memaksakan KBAT dlm setiap subjek walaupun sekitar bberapa % dari element pembelajaran dan pperiksaan boleh mengundang 'rejection' secara massa (mass rejection) thdp satu2 subjek tanpa disedari sdgkan tumpuan memastikan juga prasarana... ratio guru-murid, kompitensi guru, waqi' SES.. juga perlu diambilkira. Jika tidak, pembelajaran semakin sukar kepada sebahagian besar murid lalu wujud spt satu ketidakadilan disamping terang2 melanggar fitrah anak2 yg diversity ...dan jika berterusan.. adalah tidak mustahil akan berlaku bencana dlm pendidikan. Anda telahpun mula melihat bibit-bibit tersebut !
Wallahualam.
OT
KBAT - melanggar FITRAH dan BENCANA dalam pendidikan !
1. KBAT atau Kemahiran Berfikir Aras Tinggi adalah terjemahan dari Higher Order Thinking Skills, HOTs konsep yang popular dlm reformasi pendidikan di Amerika utk melatih rakyatnya berfikir dalam situasi yang kompleks masa depan. Ternyata… di Amerika sendiri, tak semua murid yang 'kuasai' HOTs… lalu negara itu sendiri terumbang ambing dalam melaksanakan agenda HOTs mereka yang kelihatan indah di atas kertas.
2. HOTs dilaksanakan kononnya untuk menggantikan penekanan pemikiran aras rendah spt hafalan, pemahaman dan aplikasi kepada sintesis , analisis dan penilaian yang berasaskan kepada Benjamin Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives (1956). Betul kah otak manusia beroperasi secara bertahap dan mengikut hirarki begitu?
Entah macamana… konsep HOTs ini diexport ke banyak negara dan bila sampai ke Msia, ia spt satu tsunami yang melanda transformasi pendidikan negara.
3. Mari kita teliti scenario ini dulu. Manusia dilahirkan dgn fitrah berbagai kecenderungan dan tahap kebolehan fizikal… emosi dan aqal. Dgn cara ini manusia bkembang secara harmoni dan saling melengkapi. Ada yang lebih dahulu pandai bercakap.. ada yang berbakat bermain bola dan ada yang petah berbicara serta ada yang boleh menyelesaikan masalah dgn lebih mudah. Manusia walaupun mempunyai keperluan asas yang hampir sama – makanan, tempat tinggal, pakaian, pekerjaan dan bekeluarga tetapi secara individu mereka adalah unik.
4. Dengan kepelbagaian tahap dan kebolehan kognitif, bakat, psikomotor dan afektif, manusia boleh dilatih untuk meningkatkan kemahiran dan mempelajari kemahiran baru. Namun, adalah menjadi satu kesilapan besar untuk mengajar manusia untuk belajar satu kemahiran yang sama apatah lagi kemahiran berfikir yang abstrak, dynamic dan complex dgn mengharapkan mereka mencapai satu tahap yang tinggi. Inilah sistem pendidikan kita cuba dilakukan dengan KBAT.
5. Saya analogikan KBAT sebagai satu permainan komputer. Tiba2 permainan komputer di kenalpasti oleh cerdik pandai Amerika sebagai satu permainan untuk masa depan kerana ada unsur fikiran aras tinggi, maka semua murid mesti mempelajarinya sehingga diperkenalkan Kemahiran Komputer Aras Tinggi, KKAT. KKAT ini bukan lagi setakat tahu aplikasi permainan komputer yang asas… tetapi perlu tahu programming dan coding . Msia yang rendah jati diri ini pun terkesima dgn idea KKAT ini lalu menceduk dan memasukkannya sebagai satu strategi transformasi pendidikan negara, maka gegak gempitalah seluruh Msia.
Persoalan saya:
a. Perlukah semua murid di ajar KKAT seolah2 semua mereka mesti menjadi pemain komputer masa depan yang kononnya menguasai pemikiran aras tinggi?
b. Logikkah semua murid akan mampu menguasai KKAT?
c. Adakah semua murid mpunyai kecenderungan dan kebolehan kognitif yg sama untuk dipaksakn mpelajari KKAT?
d. Adakah menjadi masalah jika ada murid yg hanya mampu menguasai asas sbg pemain komputer tetapi menumpukan phatian kpd kemahiran lain?
e. Adakah semua masalah akan selesai bila majoriti menguasai KKAT atau akn wujud masalah yg lebih serius?
6. Maka… begitu halnya dengan kemahiran berfikir aras tinggi, KBAT. Sistem pendidikan terbaik sekalipun tidak mungkin dapat melahirkan semua muridnya menguasai KBAT apatah lagi dalam setiap subjek. Pendidikan bertujuan mengasah bakat dan potensi murid menjadi lebih mahir dgn membekalkan pengetahuan dan kemahiran asas seperti 3M. Namun ada yang mempunyai minat utk menjadi doktor dan lain profession 'tahap tinggi' kerana mempunyai cognitive ability utk mencapainya serta ada peluang, ruang dan pendedahan.
Begitu juga ada yang memang “otak maths” lalu bagi murid ini semuanya berkaitan maths wpun tahap tinggi kelihatan mudah sedang tahap ini tak tercapai oleh sebahagian besar murid yang lain. Ramai pula yang “tak sure” potensi mereka maka menjadi agenda sekolahlah yang akan mencungkilnya. Ada yang cemerlang akademik dan ada yang tidak di atas banyak factor. Maka memaksa KBAT dalam SEMUA subjek adalah melanggar fitrah kerana survival masa depan mereka bergantung kepada kebolehan yang mereka ada, dan mereka sendiri boleh menguasai KBAT dgn cara natural dan gradual tanpa perlu dipaksa dgn soalan peperiksaan yg pelik2 yg sebahagiannnya bbentuk hipotetikal yg diada2kn jauh dari realiti.... malah ada soalan yg cikgu sendiri tenganga nak menjawabnya !
7. Ramai murid yang tidak cenderung kepada sains dan maths atas factor minat dan mungkin keupayaan kognitif lalu memaksa KBAT dgn soalan2 yang ‘tak masuk akal’ kepada mereka adalah satu ketidakadilan. Malah, sebahagian besar masalah boleh sahaja diselesaikan dengan cara straight forward asalkan mempunyai pengetahuan, pengalaman dan kemahiran asas dalam bidang tersebut. Banyak ‘creation’ yang hebat-hebat terhasil dalam garaj2 rumah oleh mereka yang biasa2 sahaja kerana KBAT, pemikiran aras tinggi wujud bagi mereka yg fokus.. dgn ada pengalaman.
8. Berbalik kepada analogy di atas … cukuplah semua murid tahu kemahiran asas dalam permainan komputer… sebagai satu permainan utama masa depan tetapi biarlah sebahagian mereka menumpukan perhatian juga kepada permainan lain spt badminton atau bola jaring yang mereka minat walaupun bukan permainan core. Inilah tugas pendidikan – mengembangkan bukan menghancurkan !
9. Finland dgn jati diri yang tinggi telah memegang falsafah pendidikan yang lebih dekat dgn fitrah manusia – memberi autonomi kepada guru, silibus yang playful... dan flexible... murid belajar secara collaborative bukan competitive... sehingga mengejutkan negara lain termasuk Amerika – Finland tak perlukan KBAT !
10. Kesimpulannya.. sistem pendidikan bertanggungjawab menyediakan ruang, peluang dan pendedahan membina asas yang kukuh untuk semua murid seperti memastikan 3M dan KBAR, Kemahiran Berfikir Aras Rendah dikuasai dalam setiap subjek. Ini pun dah cukup baik jika dapat dikuasai. Memaksakan KBAT dlm setiap subjek walaupun sekitar bberapa % dari element pembelajaran dan pperiksaan boleh mengundang 'rejection' secara massa (mass rejection) thdp satu2 subjek tanpa disedari sdgkan tumpuan memastikan juga prasarana... ratio guru-murid, kompitensi guru, waqi' SES.. juga perlu diambilkira. Jika tidak, pembelajaran semakin sukar kepada sebahagian besar murid lalu wujud spt satu ketidakadilan disamping terang2 melanggar fitrah anak2 yg diversity ...dan jika berterusan.. adalah tidak mustahil akan berlaku bencana dlm pendidikan. Anda telahpun mula melihat bibit-bibit tersebut !
Wallahualam.
OT
Langgan:
Catatan (Atom)